سفارش تبلیغ
صبا ویژن







 

در پی  مصاحبه هایکه سایت قرانی ایکنا از صاحب نظران در این پست مصاحبه کارشناس اینترنت و مدیر پایگاه وبلاگ نویسان ارزشی رابه حضورتان معرفی می نمایم

http://www.iqna.ir/fa/news_detail.php?ProdID=229011

 

یک‌شنبه ?? اسفند ????   ??:??    شماره‌ خبر : 229011

امر به معروف و نهی از منکر در فضای مجازی/ 21
رمز ماندگاری امر به معروف و نهی از منکر در فضای مجازی تبدیل شدن آن به فرهنگ عمومی است

گروه وبلاگ و IT: مدیر پایگاه وبلاگ‌نویسان ارزشی امر به معروف و نهی از منکر را در جامعه دارای کارکردی اجتماعی دانست و رمز ماندگاری این مفهوم را در جامعه مجازی تبدیل شدن آن به فرهنگ عمومی بیان کرد.

«علی کریمی»، مدیر پایگاه وبلاگ‌نویسان ارزشی، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، در مقدمه‌ای با اشاره به کارکرد اجتماعی امر به معروف و نهی از منکر گفت: اگر جامعه اسلامی را به‌عنوان یک موجود زنده فرض کنیم، لازمه مانایی این موجود پویایی آن است و پویایی آن با تغییر و تحول مداوم میسر و محقق می‌شود.

وی ادامه داد: جامعه اگر حرکت رو به جلو نداشته ‌باشد دچار جمود شده و در برابر تغییرات بیرونی که بر آن تحمیل می‌شود منفعل و در نتیجه مرگ آن رقم خواهد خورد و از طرفی جامعه‌ای که جواب‌گوی نیازهای اعضایش نباشد و خود را با شرایط روز وفق ندهد به ‌مرور زمان از گردونه خارج می‌شود. مرگ تمدن‌ها و فرهنگ‌ها بدین‌گونه رقم می‌خورد.

کریمی تصریح کرد: اینجاست که نقش امر به معروف و نهی از منکر که یک فریضه دینی با کارکرد اجتماعی است بروز و ظهور پیدا می‌کند.

این کارشناس اینترنت افزود: امر به معروف و نهی از منکر که یکی از فروع دین اسلام است اثرات و پیامدهایی دارد که علاوه بر حفظ دین، جامعه اسلامی را به سوی فلاح و رستگاری سوق می‌دهد.

وی ادامه داد: امر به معروف جامعه را رشد می‌دهد و نهی از منکر از سقوط آن ممانعت کرده و از انبار شدن انحرافات و خرافات در آن جلوگیری کرده و نشاط را در آن تزریق می‌کند. جامعه‌ای که در آن انتقاد سازنده رواج دارد از بی‌عدالتی و تبعیض و بداخلاقی‌های سیاسی و اقتصادی رنج نمی‌برد و در واقع می‌توان گفت که این فریضه سلامت جامعه را تضمین می‌کند.

 گستره فراگیر
حال سؤال اینجا است که چرا امر به معروف و نهی از منکر همانند دیگر فرایض دینی در جامعه رونق ندارد. نماز و روزه و حج و حتی جهاد در مقایسه با امر به معروف و نهی از منکر رونق بیشتری دارند و گستره آنها فراگیرتر است

بلاگر «فصل آگاهی» در ادامه با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر نقش اصلاح‌گر را در جامعه دارد و بر هنجارها تأکید کرده و آنها را ترویج می‌کند و با ناهنجاری‌ها مقابله می‌کند، گفت: گاهی این فریضه در گفت‌وگوی دونفره شکل گرفته و یک نفر را تحت تأثیر قرار می‌دهد و زمانی بخشی از جامعه و گاهی تحولی عظیم همانند انقلاب اسلامی را سبب‌ساز می‌شود.

وی ادامه داد: حال سؤال اینجا است که چرا امر به معروف و نهی از منکر همانند دیگر فرایض دینی در جامعه رونق ندارد. نماز، روزه، حج و حتی جهاد در مقایسه با امر به معروف و نهی از منکر رونق بیشتری دارند و گستره آنها فراگیرتر است.
وبلاگ «فصل آگاهی» را اینجا ببینید!

این فعال فضای مجازی یادآور شد: شاید به این دلیل باشد که همانند نماز، روزه و ... به فرهنگ عمومی تبدیل نشده‌است. برای روشن شدن مطلب مثالی می‌زنم؛ در طول تاریخ اسلام از صدر تاکنون وقایع و حوادث مهم و اثرگذاری رخ داده ولی هیچکدام به اندازه عاشورا و قیام امام حسین(ع) در جامعه ماندگاری نداشته‌است.

مدیر باشگاه وبلاگ‌نویسان ارزشی خاطرنشان شد: علاوه بر عظمت این واقعه دلیل اصلی مانایی حماسه حسینی تبدیل شدن آن به فرهنگ عمومی جامعه است که رمز ماندگاری آن هم در همین نکته نهفته است.

کریمی مهم‌ترین کار را برای ترویج امر به معروف و نهی از منکر تبدیل کردن آن به فرهنگ دانست و گفت: برای مثال اصلی‌ترین وظیفه ستادهای احیاء امر به معروف و نهی از منکر تبدیل کردن آن به فرهنگ مانند فرهنگ عاشورا و انتظار باشد و نباید صرفاً به امور اجرایی بپردازند که درگذر زمان و با تغییر دولت‌ها از شدت کارهای اجرایی کاسته و یا برآن افزوده می‌شود ولی امری که جزء فرهنگ جامعه شود کمتر تحت تأثیر حوادث روزگار قرار می‌گیرد.

وی در ادامه با اشاره به بحث شبیه‌سازی این مفهوم در فضای مجازی عنوان کرد: یکی از پدیده‌های جدید و تأثیرگذار در حیطه دنیای مجازی و به تبع آن در کل جامعه و مؤلفه‌های آن، وبلاگ است. در سال‌های اخیر این پدیده انقلابی در اینترنت و فرهنگ استفاده از آن به وجود آورده است. دلیل این امر قابلیت‌هایی است که در وبلاگ‌ها نهفته است. مهمترین قابلیت وبلاگ که تفاوت عمده آن با سایت نیز به حساب می آید سهولت ایجاد و استفاده از آن است .

بلاگر «فصل آگاهی» ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از کشورهای شاخص از جهت داشتن جمعیت جوان در سال‌های 2003 تا 2005 میلادی(1382 تا 1384) دارای 1280 درصد رشد استفاده از اینترنت است و بنابر آخرین آمار موجود نزدیک به 13 درصد از مردم ایران یعنی در حدود 10 میلیون نفر کاربر اینترنت هستند و بالاترین نرخ جمعیتی کاربران اینترنت خاورمیانه نیز با 31درصد متعلق به ایران است.

براساس آمارهای موجود در هر ثانیه یک وبلاگ و روزانه 75 هزار وبلاگ جدید ایرانی در اینترنت ساخته و متولد می‌شود که این آمار خود گویای استقبال گسترده از وبلاگ‌نویسی است.

 بلوغ
به نظر می‌رسد وبلاگستان مراحل بلوغ خود را پشت سر می‌گذارد و در آینده‌ای نه چندان دور با این سرعت روبه رشد تأثیرات مثبت آن را در دنیای مجازی و به تبع آن در جامعه شاهد خواهیم بود

وی افزود: روند حرکت و مسیر تکاملی وبلاگ به عنوان یک رسانه فراگیر مجازی در کشورمان با فراز و فرودهای متعدد و بعضاً متضادی همراه بوده اما رفته‌رفته فضای نوشتاری وبلاگ‌ها نشان می‌دهد که جامعه امروز با یک رسانه‌ای پویا و وسیع روبه‌رو است، رسانه‌ای که می‌تواند به سهولت انعکاس‌دهنده افکار، ایده‌ها، سلایق و خواست‌های گروه عمده‌ای از مردم باشد.

کریمی افزود: به نظر می‌رسد وبلاگستان مراحل بلوغ خود را پشت سر می‌گذارد و در آینده‌ای نه چندان دور با این سرعت رو به‌ رشد تأثیرات مثبت آن را در دنیای مجازی و به تبع آن در جامعه شاهد خواهیم بود.

وی تصریح کرد: بنابراین شایسته است تا دین و فرهنگ دینی را علاوه بر روش‌های مرسوم با استفاده از این ابزار فراگیر نیز ترویج کنیم. وبلاگستان نشان داده که ظرفیت لازم برای ترویج دین را دارد.

مدیر پایگاه وبلاگ‌نویسان ارزشی، افزود: در سال‌های گذشته مخصوصاً از سال 85 به بعد وبلاگ‌های دینی از نظر کمی و کیفی رشد فزاینده‌ای داشته‌اند، حضور طلاب علوم دینی و دلسوزان فرهنگی جامعه تأثیر به‌سزایی در جهت‌دهی به وبلاگستان داشته است و اگر فریضه امر به معروف و نهی از منکر به‌طور جدی مورد توجه قرارگیرد خود عاملی خواهدبود بر سالم‌سازی وبلاگستان و نیز تبدیل شدن امر به معروف و نهی از منکر به فرهنگ عمومی جامعه چرا که جامعه اسلامی متأثر از فضای مجازی است.

ادامه دارد...



  • کلمات کلیدی : سیاست

  • نوشته شده توسط :سادات علوی::نظرات دیگران [ نظر]
    کلیه ی حقوق این وبلاگ متعلق به نویسندگان آن می باشد
    گروه فناوری اطلاعات آن لاین تکنولوژی