سفارش تبلیغ
صبا ویژن







دوشنبه ?? اسفند ????   ??:??    شماره‌ خبر : 225908
امر به معروف و نهی از منکر در فضای مجازی/ 22
محتواهای دینی و قرآنی بر اساس ذائقه مخاطبان فضای مجازی تولید شود

گروه وبلاگ و IT: مدیر پایگاه وبلاگ‌نویسان ارزشی، با اشاره به اینکه اینترنت ابزاری برای ارتقاء آگاهی‌های فرهنگی در جامعه و امر به معروف و نهی از منکر است، بر لزوم تولید محتوای دینی و قرآنی بر اساس ذائقه مخاطبان جوان این فضا و برنامه‌ریزی طولانی مدت توسط نهادهای ذیربط تأکید کرد.

«علی کریمی»، مدیر پایگاه وبلاگ‌نویسان ارزشی، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، در بخش نخست مصاحبه خود امر به معروف و نهی از منکر را در جامعه دارای کارکردی اجتماعی دانست و رمز ماندگاری این مفهوم را در جامعه مجازی تبدیل شدن آن به فرهنگ عمومی بیان کرد.
بخش نخست مصاحبه علی کریمی را اینجا بخوانید!

وی در ادامه سخنان خود به نقش وبلاگ‌نویسان در این جریان اشاره کرد و گفت: جنبش‌های وبلاگی که توسط وبلاگ‌نویسان راه می‌افتد نشان می‌دهد که وبلاگ‌نویسان توانایی پرداختن به موضوعات اجتماعی را دارند گرچه عموم این جنبش‌ها صبغه سیاسی داشته‌اند ولی متولیان و مشارکت‌کنندگان در آن وبلاگ‌های دینی هستند، بنابراین اگر با یک برنامه مدون این موضوع را به وبلاگستان تزریق کنیم مطمناً نتیجه مطلوب خواهیم گرفت.

بلاگر «فصل آگاهی» در ادامه درباره مصادیق عملیاتی شدن امر به معروف و نهی از منکر در فضای مجازی گفت: برای عملیاتی کردن امربه معروف و نهی از منکر در وبلاگستان باید برنامه داشته باشیم و لازمه برنامه‌ریزی هم اطلاعات و آمار دقیق و درست است. یعنی اینکه معضلات جامعه را بشناسیم، مخاطبان وبلاگستان را بشناسیم، وضعیت و میزان امکانات موجود باید در دستمان باشد و بر اساس نتایج آمار و اطلاعات برنامه‌ای بلند مدتی را تدوین کنیم که در آن نقش هریک از مبادی ذیربط مشخص و شفاف باشد .

وی ادامه داد: در حال حاضر اکثریت وبلاگ‌نویسان قوی ما سیاسی‌نویس هستند چرا که ضرورت پرداختن به مسائل سیاسی برایشان مسجل شده و از طرفی جامعه مجازی از آن استقبال می‌کند و سایت‌هایی هم هستند که به انحاء مختلف وبلاگ‌نویسان را به آن سوی سوق می‌دهد، ضمناً منابع متعددی هم برای مراجعه و بهره‌مندی وبلاگ‌نویسان در دسترس است، درحالی که در امور فرهنگی هم از حیث منابع و هم تشویق و ترغیب با بی‌مهری مواجه هستیم.

 دکترین
بعضی از وبلاگ‌نویسان فرهنگی‌نویس در مقاطعی به دلیل شناخت نسبی از معضلات جامعه توانسته‌اند موفق عمل کنند ولی زمانی این فعالیت‌ها نتیجه می‌دهد که فراگیر و با برنامه باشد، اینجاست که تدوین دکترین فرهنگی کشور ضرورت پیدا می‌کند

این فعال رسانه‌ای افزود: در محرم سال 85 با همکاری تعدادی از وبلاگ‌نویسان مسابقه‌ای را با محوریت فرهنگ عاشورا و انتظار در سطح وبلاگستان برگزار کردیم، این مسابقه موجی را ایجاد کرد و وبلاگ‌نویسان را به سمت و سوی فرهنگ اسلامی سوق داد، گرچه این نقطه شروعی بود که می‌بایست ادامه داشته باشد ولی همین مسابقه نشان داد که اگر انگیزه لازم در وبلاگ‌نویسان ایجاد شود به موضوعاتی غیر سیاسی نیز تمایل داشته و بدان اهمیت می‌دهند.

مدیر پایگاه وبلاگ‌نویسان ارزشی در ادامه اظهار داشت: بعضی از وبلاگ‌نویسان فرهنگی‌نویس در مقاطعی به دلیل شناخت نسبی از معضلات جامعه توانسته‌اند موفق عمل کنند ولی زمانی این فعالیت‌ها نتیجه می‌دهد که فراگیر و با برنامه باشد، اینجاست که تدوین دکترین فرهنگی کشور ضرورت پیدا می‌کند.

مصادیق عملیاتی شدن امر به معروف ونهی از منکر در فضای مجازی

این پژوهشگر فضای مجازی احصاء معضلات و ناهنجاری‌های جامعه به‌صورت کمی(آمار) و دسته‌بندی آنها، برنامه‌ریزی برای از بین بردن ناهنجاری‌ها و ترویج هنجارهای اجتماعی مطابق با موازین اسلامی، مخاطب‌شناسی و دسته‌بندی مخاطبان وبلاگستان و تولید محتوا مطابق با این معضلات را با در نظر گرفتن ذائقه مخاطبان از موارد عملیاتی شدن این مفهوم عنوان کرد.

کریمی ادامه داد: ایجاد سایت‌هایی به‌عنوان پشتیبان و حامی وبلاگ‌نویسان، شناسایی وبلاگ‌نویسانی که می‌تواند در این عرصه‌ها فعالیت کنند، حمایت جدی از آنان، هم از جهت منابع و هم معرفی در سطح عموم و تشویق و ترغیب مخاطبان به مطالعه مقالات تحقیقی، نیز از دیگر موارد مصادیق کاربردی شدن این مفهوم است.

وی افزود: چرا که اکثر مخاطبان وبلاگ‌ها به دنبال اخبار و مطالب و یادداشت‌های روز هستند تا مطالب تحلیلی و پژوهشی. بنابراین این موضوع نیاز به برنامه‌ریزی دراز مدت دارد تا به‌مرور زمان ذائقه مخاطبان به این جهت سوق داده‌شود.

بلاگر «فصل آگاهی» در نهایت اقدامات دیگری را مانند تهیه و انتشار گزارش از نحوه فعالیت وبلاگ‌نویسان دینی در پایگاهها، سایت‌ها، خبرگزاری‌ها و مخصوصاً سیمای جمهوری اسلامی و همچنین برگزاری مسابقات فرهنگی با محوریت ابعاد گوناگون امر به معروف و نهی از منکر در سطح دنیای مجازی و وبلاگستان به‌منظور جهت‌دهی به وبلاگ‌نویسان نام برد.

کریمی خاطرنشان شد: آمار روبه رشد استفاده‌کنندگان از اینترنت عرصه جدیدی از فعالیت‌های فرهنگی را فرا روی نهادهای دینی گشوده‌است. اگر در گذشته اینترنت وسیله‌ای برای پرکردن اوقات فراغت بود ولی امروزه ابزاری در جهت ارتقاء آگاهی‌های عمومی، علمی و مخصوصاً فرهنگی جامعه است.

وی افزود: بیشتر مخاطبان فضای نت را افراد 17 الی 25 ساله تشکیل می‌دهند که از همین تعداد، بخش اعظم آن را دانش‌آموزان و دانشجویان تشکیل می‌دهند، بنابراین حضور جدی نهادهای دینی به‌ویژه حوزه‌های علمیه و مراکز فرهنگی در این عرصه ضرورتی انکار‌ناپذیر است و هرچه دیرتر به آن پرداخته شود آسیبی که متوجه جامعه می‌شود بیشتر و زیان‌بارتر خواهد بود.

این نویسنده در عرصه فرهنگی یادآور شد: مهم‌ترین نقشی که نهادهای دینی می‌توانند در فضای مجازی داشته باشند، تولید مواد و محتوای دینی براساس ذائقه مخاطبان است. همان‌گونه که به‌طور مثال درس ریاضی ابتدا با الفاظ و مفاهیم ساده به نوآموزان یاد داده می‌شود و در مقاطع بالاتر همان درس گسترش یافته و روش‌های یادگیری هم تغییر می‌یابد، لازم است مفاهیم و گزاره‌های دینی هم در حد اطلاعات مخاطبان و شرایط سنی آنان تدوین و در اختیارشان قرار گیرد.

اگر نهادهای دینی در حوزه‌های اجرایی وارد شوند کارایی آنچنانی نخواهند داشت

وی تأکید کرد: درواقع نهادهای دینی به‌عنوان لایه میانی بین برنامه‌ریزان و سیاست‌گذاران و مجریان(وبلاگ نویسان) عمل می‌کند. اگر نهادهای دینی در حوزه‌های اجرایی وارد شوند کارایی آنچنانی نخواهند داشت، ولی حمایت از مجریان(وبلاگ‌نویسان) با تولید منابع مورد نیاز آنان بهترین نقشی است که در این عرصه می‌توانند داشته‌باشند.

 استعداد
استعدادهای فراوانی در فضای مجازی وجود دارد که بدون برنامه و براساس تکلیف‌مداری به‌صورت پراکنده و فردی فعالیت می‌کنند که یکی دیگر از وظایف نهادهای دینی شناسایی و سازماندهی این افراد می‌تواند باشد

مدیر پایگاه وبلاگ‌نویسان ارزشی در ادامه گفت: استعدادهای فراوانی در فضای مجازی وجود دارد که بدون برنامه و براساس تکلیف‌مداری به‌صورت پراکنده و فردی فعالیت می‌کنند که یکی دیگر از وظایف نهادهای دینی شناسایی و سازماندهی این افراد می‌تواند باشد.

وی نقش نهادهای دولتی اعم از دانشگاه‌ها و وزارتخانه‌های ذیربط از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را به‌عنوان حامی و پشتیبان دوگروه بعدی یعنی نهادهای دینی و وبلاگ‌نویسان مؤثر خواند.

کریمی افزود: احصاء ناهنجاری‌ها‌ی فرهنگی و اجتماعی و تهیه آمار کمی طوری که به استناد آن برنامه‌ریزی صورت پذیرد مهم‌ترین کاری است که دولت با عنایت به توانایی که دارد می‌تواند انجام دهد.

این کارشناس ادامه داد: در مرحله بعد برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری کلان و تعیین نقش هریک از بخش‌هایی که در ترویج و فرهنگ‌سازی امر و به معروف و نهی از منکر دخیل هستند. همچنین حمایت از نهادهای دینی و مراکز فرهنگی هم از جهت مالی و هم معنوی و به تبع آن حمایت از وبلاگنویسان از دیگر وظایف دولت است.

وی ادامه داد: ارتباط مستمر و تنگاتنگ با نهادهای دینی فعال در عرصه فضای مجازی به‌منظور احصاء بازخورد سیاست‌ها و برنامه‌ها و بازنگری در برنامه‌های اجرایی که این مورد باید بصورت زنجیروار اجراء شود. کریمی در توضیح این مطلب افزود: احصاء ناهنجاری‌ها، سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، تولید ابزار و امکانات، اجرا، احصاء بازخوردها، اصلاح سیاست‌ها و برنامه که به‌صورت منظم و بدون وقفه انجام می‌یابد تا فعالیت‌های مجموعه با موفقیت همراه شود.

ادامه دارد...

 



  • کلمات کلیدی : سیاست

  • نوشته شده توسط :سادات علوی::نظرات دیگران [ نظر]
    کلیه ی حقوق این وبلاگ متعلق به نویسندگان آن می باشد
    گروه فناوری اطلاعات آن لاین تکنولوژی