سفارش تبلیغ
صبا ویژن







متن زیر، ترجمه مقاله ای از طارق رمضان درباره تحولات جاری در مصر با عنوان "کودتا؛ پرده ی دوم" است.
سایت عصر ایران و به نقل از ایران دیپلماسی: (+)
انتشار مطلب به معنای تأیید کلیت مطالب یادداشت ایشان است.

دکتر طارق رمضان:

ارتش مصر به صحنه ی سیاسی بازنگشته است، چون اساساً هیچگاه آن را ترک نکرده بود. سقوط مبارک نخستین کودتای نظامی داخلی بود که فرصت بازپروری  و موضع گیری جدیدی را در عرصه ی سیاسی مصر به نسل تازه ای از نظامیان بخشید. 


فرماندهی نظامی مصر پیش از تشکیل دولت جدید  آن را موقتی خوانده و عمرش را از شش ماه تا یک سال پیش بینی کرده بود. آمریکا نیز که طی یک سال گذشته کشاکش بین دولت و نظامیان را به دقت دنبال می کرد، هم پیمان نهایی خود را برگزید: ارتش مصر که بیش از پنجاه سال به این کشور وفادار مانده است.

 تصمیم برکناری مرسی از قدرت هفته ها پیش از 30 ژوئن گرفته شده بود و انتشار متن نوار ضبط شده ی مکالمات مرسی و ژنرال سیسی در روزنامه ی «الوطن» روشن می کند که برای عزل و حصر رییس جمهور منتخب و آنچه که این روزها «خیزش مردمی» و «اراده ی ملت» خوانده می شود برنامه ی مرتبی چیده شده بود: سازماندهی و هماهنگی های بی سابقه ی ارتش جهت تظاهرات میلیونی مردم معترض در خیابان؛ و به این ترتیب پرده ی دوم کودتا به نمایش گذاشته می شود.
ادامه مطلب...

  • کلمات کلیدی :

  • نوشته شده توسط :تاملات::نظرات دیگران [ نظر]

    الأخ المسلم و الحر
    الدکتور محمد مرسی
    رئیس جمهوریة مصر العربیة
    سلام علیک

    بالنسبة لأولئک المطلعون على تاریخ من التدخل الاستعماری فی المنطقة والحرکات الإسلامیة ما کان الانقلاب الحدیث غریبا. لدینا العدید من ذکریات رائعةأن مقاومتک کانت سبب فضیحتهم باخذ الاسلوب القدیم و هو الانقلاب العسکری و هذا یعتبر إنجازا فی حد ذاتهتعرفت افضل و تبقی فی ذاکرات و هذا لا یقتصر فی الشیعه او السنه او الاخوان و غیر اخوان و مطالب و المقولات التی من شأنها أن تغطی هذه الحقیقة. من البدیع ان سید الاستکبار فی حین التظاهر علی الاحترام لالزعماء الثوریین المطالبین بالحریه فی العالم یعتقل الزعماء الاسلامی باسوء اسالیب غیر قانونیه.براینا انت بالرغم من خلافات فی آرائنا رجل مکافح من العالم السلامی و حالیا کشفت عن خداع الغرب  فی قواعد لعبه التی لاجلها یتدخل فی شوون المنطقه . یجب علی الغرب ان یشرح کیف یجمع بین فرحه من انقلاب غیرقانونی و الدیموقراطیه و التصریحات المنافقه لا تخدع احدا. نامل دوامک فی هذا الطریق علما بان الاکاذیب و الخداع و الحصر و العزل و التامر و الاعتقال مجرب منذ زمن بعید عند المکافحین المسلمین. من المؤمل أن الثورة المصریة سوف تعود قریبا مع المزید من السلطة وبمساعدة من الله، وتکون هذه الخطوة المؤلمة تمهیدا لنجاح أکبر.

    إخوتک فی ایران

    برادر مسلمان و آزاده

    دکتر محمد مرسی

    رئیس جمهور مصر

    سلام علیکم

    برای کسانی که با تاریخ منطقه و حرکات اسلامی آن و مداخلات استعمار آشنا هستند کودتای اخیر عجیب نبود. ما خاطرات زیادی داریم. جز این نبود که ایستادگی شما موجب رسوایی آنها و اتخاذ روش قدیمی کودتای نظامی شد و این خود دستاوردی است. شما بهتر شناخته شدید و به یادگار می مانید و این ورای شیعه و سنی و اخوان و غیر اخوان و مطالبات و همه حرف های جنبی است که می خواهد این واقعیت را تحت الشعاع قرار دهد.

    جالب است که درست در زمانی که بزرگ استکبار ژست همدلی با رهبران مبارز و آزادیخواه را می گیرد رهبران اسلامی را به پست ترین روش های غیرقانونی محبوس می کند. از نظر ما با وجود همه اختلاف نظرها شما یک شخصیت مبارز جهان اسلام هستید که اکنون افشاگر دغلکاری غرب در قواعد بازی ای شدید که سالهاست غرب با ادعای آن در امور منطقه مداخله می کند. غرب اکنون باید پاسخ دهد که دموکراسی اش را چگونه با شادیش از این کودتای غیرقانونی جمع می کند و مواضع و بیانیه های ریاکارانه کسی را فریب نمی دهد. امیدواریم با پایداری بیشتر و صراحت بیشتر به مبارزه ادامه دهید که دروغ و دسیسه و فریب و حصر و حذف آشنای دیرباز مبارزان مسلمان آزاده است. امید است که به زودی انقلاب مصر با توان و قدرت بیشتر از قبل باز گردد و این مرحله دردآور با مدد الهی مقدمه ای برای موفقیت بزرگتر گردد.

    برادرانت در ایران

    13/4/1392

    منبع: نامه ای به دکتر محمد مرسی بعد از کودتا

    پی نوشت: متن تنظیم شده، متنی بسیار عمیق و فنی. دوست داشتم فرصتی می بود تا در باب بند بند آن و فلسفه مفصل تر می نوشتم.در هر حال ممنون از زحمتی که استاد حاج رضا زاده محمدی کشیده اند. به دوستان دیگر هم پیشنهاد می کنم این نامه را در وبلاگ هایتان منتشر کنید. 



  • کلمات کلیدی :

  • نوشته شده توسط :تاملات::نظرات دیگران [ نظر]

    1. بیداری اسلامی مسئله ای اجتماعی و تاریخی و با ابعاد و اعماق متداخلی است. تضییق آنها در اشخاص یا احزاب ناشی از سطحی نگری است.

    2. در انتخابات های مکرر خاورمیانه مخالفان آمریکا و اسرائیل از صندوق خارج می شوند.

    3. آمریکا و اسرائیل و کشورهای عربی نفتی مهمترین مخالفان چنین نتیجه انتخاباتی هستند. بنگاه های رسانه ای متبوع نیز همین سیاست را در پی خواهند گرفت.

    4. ناکارآمد کردن حکومت های برآمده در عراق، لبنان، غزه از جمله نمونه های آن است. تقویت خط تکفیری بازی دو سر بُرد، عنوان محوری اقدامات آنهاست.

    5. در باغ سبز مالی و سیاسی نیز از سوی دیگری به سوی این کشورها گشوده می شود. اوایل تلاش می شد مدل ترکیه به آنها حقنه شود.

    6. از ایران و خط مقاومت به شدت ترسانده می شوند، در لایه های مختلف، حتی در حد گردشگری!

    7. دولت های قانونی برآمده از رأی مستقیم و گسترده مردم باید حافظ این اصول باشند. دوری از اصول موجب تزلزل و طمع دشمن می شود.

    8. سقوط دولت های منتخب مردم چه در عراق، چه در مصر، چه در لبنان، چه در ترکیه به ضرر مردم منطقه است. چه سقوط به دلیل ضعف های داخلی چه با کودتا نظامی و دخالت -مستقیم یا غیرمستقیم- خارجی.

    جمع بندی: سقوط مرسی، سقوط بیداری اسلامی نیست ولی موجب کُند شدن سرعت بیداری اسلامی خواهد شد! هر چند بیداری ناشی از بیماری دور از انتظار نیست.



  • کلمات کلیدی :

  • نوشته شده توسط :تاملات::نظرات دیگران [ نظر]

    انذارها و تبشیرهای حافظ عزت ملت ایران در باب فتنه هشتاد و هشت که امروز دوباره باید دوباره سرلوحه قرار گیرد.

    1.    بنى‌اسرائیل همان کسانى هستند که خداى متعال در قرآن مکرر میفرماید: «اذکروا نعمتى الّتى انعمت علیکم و انّى فضّلتکم على العالمین»... وقتى رحمت الهى براى ما پیش خواهد آمد که مواظب و مراقب خودمان باشیم؛ مراقب حرف زدنمان، مراقب اقدام کردنمان، مراقب تبلیغاتمان. این فضاى بى بند و بارى در حرف زدن، در اظهارات علیه دولت، علیه کى‌ به خاطر اغراض، اینها چیزهائى نیست که خداى متعال از اینها به‌آسانى بگذرد. آن وقت کسانى خطا میکنند، خداى متعال «و اتّقوا فتنة لا تصیبنّ الّذین ظلموا منکم خاصّة»...بعضى از ظلمها، بعضى از کارها هست که نتیجه و اثر آن دامن همه، نه فقط دامن آن ظالم را...(بیانات در دیدار با مسئولان و کارگزاران حج 1387/08/15)

    2.    عقل، این سیاسی‏ بازى‏ ها و سیاسى ‏کارى‏ هاى متعارف نیست؛ اینها خلاف عقل است... در این امتحان، مردود شدن، رفوزه شدن، فقط این نیست که ما یک سال عقب بیفتیم؛ سقوط است(بیانات در سالروز عید سعید مبعث 29/04/1387)

    3.    سکینه یعنى آرامش در مقابل تلاطمهاى گوناگون  روحى و اجتماعى...در یک چنین مواردى که این اضطرابهاى گوناگون - چه به لحاظ مسائل شخصى، چه به لحاظ مسائل اجتماعى - براى مؤمنینِ به اسلام پیش مى‌آید، اینجا باید منتظر سکینه‌ى الهى بود؛ آنوقت میفرماید: «هو الّذى انزل السّکینة فى قلوب المؤمنین»...«لیزدادوا ایمانا مع ایمانهم»؛ ... بذر ایمان در دل آنها عمیق تر می روید، نور ایمان دل آنها را بیشتر روشن می کند.(خطبه های نمازجمعه تهران 29/3/1388)

    4.    صدق وعده‌ى خداست. وقتى خداى متعال با تأکید فراوان و چندجانبه میفرماید: «و لینصرنّ اللَّه من ینصره»؛(2) بى‌گمان، بى‌تردید، حتماً و یقیناً خداى متعال نصرت می کند، یارى می کند کسانى را که او را، یعنى دین او را یارى کنند - وقتى خدا این را می گوید - من و شما هم می دانیم که داریم از دین خدا حمایت می کنیم، یارىِ دین خدا می کنیم. بنابراین، خاطرجمع باشید که خدا نصرت خواهد کرد.... ان‌شاءاللَّه این ... وجودِ پر از سکینه و آرامش و اعتماد و تحرک در راه هدف، توفیقى باشد که خداى متعال به زن و مرد شما و پیر و جوان شما ان‌شاءاللَّه عنایت کند. (بیانات در دیدار اعضای دفتر رهبری و سپاه حفاظت ولى امر، در روز 5 مرداد برگزار و در تاریخ 21 مردادماه 88 منتشر شد)

    کلیپ صوتی آرامش (+) که توسط سایت ایشان تهیه شده حاوی صوت کلمات فوق است بشنویم و با تدبر و تعمق بیشتر به گذشته بنگریم.



  • کلمات کلیدی :

  • نوشته شده توسط :تاملات::نظرات دیگران [ نظر]
    چهارشنبه شب قبل از انتخابات -22/3/92- در یکی از مساجد غرب تهران نماینده ستاد قالیباف و نماینده ستاد روحانی به همراه بنده به نمایندگی از ستاد دکتر جلیلی مناظره ای برپا شده بود.

    به قید قرعه صندلی بنده وسط قرار گرفته بود. سوالات و دیدگاه های نماینده آقای قالیباف و آقای روحانی عین هم بود با این تفاوت که نماینده روحانی با صراحت بیشتری بیان می کرد.

    1. سیاه نمایی در مورد وضعیت اقتصادی مردم

    2. ناکارآمدی سیاست خارجی و دشمن سازی بی مورد

    3. سیاست های فرهنگی

    4. ارزیابی غیرمنصفانه در مورد عملکرد دولت نهم و دهم

    5. فقیرترین ستادهای انتخاباتی را دارند.

    و ...

    در سخن پایانی مناظره نماینده روحانی شروع کرد تخریب علیه آقای جلیلی را شروع کرد که کار با شعار نمی شود و باید سابقه اجرایی داشت و این حرف هایی که در این مدت بیست روز قبل انتخابات زیاد شنیده اید.

    همین که سخن ایشان تمام شد، نماینده آقای قالیباف با قاطعیت فرمودند: احسنت

    این هم گفتمانی و هم زبانی، نه اینکه فقط در بیان این دو نماینده خاص باشد، هر کس حوصله و علاقه ای دارد می تواند در محورهایی که بنده عرض کردم و یا با هر مدل علمی دیگر که خود می پسندد، گفتمان جناب قالیباف را با آقای حسن روحانی مقایسه کند. 

    در انتها به تصریح عرض می کنم، قالیباف برای بنده از مدت ها قبل از انتخابات مسئله قابل توجهی نبود. اما این سخن و این تیتر رأسا و مستقیماً خطاب به کسانی است که علاقه زیادی به رأی آوردن ایشان از مسیر ائتلاف داشته اند.



  • کلمات کلیدی :

  • نوشته شده توسط :تاملات::نظرات دیگران [ نظر]
    <      1   2   3   4   5   >>   >
    کلیه ی حقوق این وبلاگ متعلق به نویسندگان آن می باشد
    گروه فناوری اطلاعات آن لاین تکنولوژی