سفارش تبلیغ
صبا ویژن







سلام و درود بر شما بزرگواران
ایام شهادت پیامبر بزرگوار اسلام حضرت محمد مصطفی(جانم به فدایش باد) و حضرات
امام حسن مجتبی و امام رضا(درود و رحمت خدا بر ایشان باد) را بر همه
دوستداران اون بزرگواران تسلیت عرض میکنم
چه جمله زیبایی است این کلام خدا که می فرماید برای شما در پیامبر الگوی حسنه ای قرار داده ام تا ببینید و تبعیت کنید.
و چه والا مقام است این معلم بشریت که تا آخرین لحظات عمر دست از تربیت و پرورش مردم بر نمی دارد.
مطالعه لحظه لحظه زندگی پیامبر اسلام
(جانم به فدایش باد) و تامل روی آن، بهترین کمک و یاور است برای
کسی که به سمت رشد و کمال گام بر میدارد و به دنبال الگو و رهنما است.
معلمی که 23 سال رنج و آزار و اذیت را تحمل کرد و توأمان مردم را به سمت معبود یکتا هدایت می کرد وراهکارهای تعالی و رشد و جلب رضایت معبود محبوب را به مردم می آموخت
معلمی که بدون دریافت اجر و مزدی هم در آموزش و هم در پرورش مردم می کوشید و در روانشناسی تعلیم و تربیت موفق بوده است.
حتی لحظات آخر عمرشان نیز سرشار از تعلیم و تربیت است
آنگاه که دست امیرالمومنین(درود و رحمت خدا بر ایشان باد)  را می گیرد و می گوید امسال آخرین سال عمر من است و با همراهی اصحاب می روند تا برای دفن شدگان در بقیع از مهربانترین مهربانان طلب آمرزش کند
آنگاه که روی منبر می نشیند و می گوید آخرین روزهای عمر من است اگر کسی حق و حقوقی از او بر گردن من است بگوید تا مدیونش نباشم
آنگاه که چشم باز می کند و می گوید آخرین ساعات عمر من است قلم و کاغذی بیاورید تا نقشه سعادت ابدی را برایتان ترسیم کنم
آنگاه که نمی گذارد حسن و حسین را ازو جدا کنند و از امامت و شهادت آنان برای مردم می گوید
آنگاه که وصایای خود را به حضرت علی(درود و رحمت خدا بر ایشان باد)  می گوید
در تمامی این لحظات افعال و رفتارش سرشار از نکات آموزشی است برای آنان که چشمی بینا دارند، در حالیکه همه می دانستند او حقوق کسی را پایمال نکرده و بارها و بارها وصایای خود را معرفی کرده است.
و در مقابل چه ظالم هستند افرادی که تاب دیدن این نورافشانی را ندارند
چه ظالم هستند آنانی که بخاطر هوی و هوس مقابل هدایت مردم را گرفتند
چه ظالم هستند آنان که بعد از این سالها آن آموزه ها و الطاف را فراموش کردند و به پیروی از جاهلان و نادانان پرداختند
و چه ظالم تر آنان که بعد از 1400 سال و در عصر پیشرفت و تکنولوژی همچنان
چشم دیدن این معلم بزرگ و نور مقدس هدایتگری اش را ندارند و به بخاطر
منافع دنیوی و خوشایند چهار هم حزبی بدتر از خودشان به ساحت مقدس این معلم بزرگ هتک حرمت می کنند
خدایا به ما توفیق آموزش و پیروی از این معلم بزرگ عطا بفرما

لینک هتک حرمت به پیامبر اعظم(ص)


  • کلمات کلیدی :
  • ای لاله بی غسل و کفن

    ای مرغ باغ بهشت ،ای مرد ترین مردمان روزگار،

    سالهاست تو را به خلوت نشینی و سنگر نشینی یاد کرده ام

    اما نمیدانستم به کدامین زمین کربلایی آرام گرفته ای ؟؟؟

    ای تفسیرسوره های عشق و پایداری و ای قطعه قطعه شده در راه آزادگی

    وقتی مادر چشم انتظارت از آمدنت نا امید تن به خاک سرد قبر سپرد

    و آنگاه که پدرت سوی چشمان منظر مانده به در ش کم شد

    و روزی که خواهر ت با همه قوا سعی در زنده نگه داشتن یادو وصیت شما میکرد

    در آن اوقاتی که  همسر و فرزندانت برایت نامه هایی می نوشتند و به قول خود در صندوقچهای برایت پست میکردند

    من و دیگران در زندگی روزمره خود با آرامش و آسایشی که تو و همرزمانت برایمان به ارمغان آوردید به خوشی سر می کردیم و میکنیم

    غافل از درد جانسوزی بودیم  و هستیم که بر خانواده ات گذشت

    ای اسوه و ای نشان  مردانگی و سرباز جانثار اسلام

    خوش آمدی و چه معطر گردانیدی کوچه های شهر هامان را

    و با قدمت دلهایمان را بار دیگر به میهمانی و بزم افلاکیان انسان صورت دعوت کردی

    و اینک  مرغ سفر کرده بی بال و پر که به آشیانه خویش باز میگردی

    یک بار دیگر فضای شهر و جایگاهای کسب  علم و معرفت را با وجود زلال و تن آسمانی خود رونق می بخشی

    در این میان برادارن و خواهران مشتاق آمدنت میخواهند با تو پیمان و میثاقی دیگر ببندند

    لذا تو را به خانه علم و ادب و کسب معرفت دعوت کرده اند شاید وجود نازنین تو در این جا دریچه نوری باشد برای خوب دیدن و خوب اندیشیدن

     و معرفت کسب کردن از وجود پاک و نازنین ات

    متن اطلاعیه ستاد استقبال از شهداء دانشگاه صنعتی امیر کبیر

    بیا قلب تپنده‌ی پیکره‌ی دانشگاه را با لاله‌ی سرخ حک کنیم، تا راه سعادت و جاودانگی را هر روز مقابل دیدگانمان به نظاره بنشینیم از یکایک دانشگاهیان متعهد و قدرشناس دانشگاه صنعتی‌امیرکبیر و خانواده‌های محترمشان دعوت به عمل می‌آید؛ تا در مراسم روحانی و پرفیض، استقبال و خاکسپاری 5 شهید گمنام دفاع مقدس در صحن دانشگاه، همزمان با شب سوگواری رحلت رسول اکرم(ص) و سلاله پاکش امام حسن مجتبی علیه‌السلام در روز دوشنبه مورخ 5 اسفند 1387 ساعت 13:30 در محل مسجددانشگاه حضور بهم رسانند. ستاد استقبال از شهداء دانشگاه صنعتی امیر کبیر



  • کلمات کلیدی :

  • نوشته شده توسط :سادات علوی::نظرات دیگران [ نظر]

    امروز در پی معرفی امام جمعه جدید شیراز مسئول دفتر مقام معظم رهبری حجت‌الاسلام والمسلمین محمد محمدی گلپایگانی پیش‌از ظهر امروز در شورای اداری استان فارس با بیان اینکه : ابراز علاقه مردم و حمایت آنان از نظام و رهبری وظایف مسئولان نظام و دولت را سنگین‌تر می‌کند.
    وی گفت: راهپیمایی 22 بهمن امسال با سال‌های دیگر قابل مقایسه نبود و این نشان از محکم‌تر شدن روزافزون علاقه مردم به نظام است.
    رئیس دفتر مقام معظم رهبری با اشاره به استعفای امام جمعه سابق شیراز اظهار داشت: خاطرات شیرین آیت‌الله حائری شیرازی در افکار مردم با گذشت زمان فراموش نمی‌شود.
    وی افزود: با اینکه مقام معظم رهبری تمایلی به کنارگیری آقای حائری شیرازی از سمت سابق خود نداشتند، اما اصرارهای متعدد ایشان به‌ صورت کتبی و شفاهی موجب قبول این استعفا از طرف معظم‌له شد.


    محمدی گلپایگانی تصریح کرد: علاقه رهبری به آیت‌الله حائری شیرازی و آثار برکات حضور ایشان در استان فارس مانع بزرگی برای قبول این استعفا بود.
    مسئول دفتر مقام معظم رهبری با بیان اینکه برای معرفی امام جمعه جدید در شهری که به‌گفته مقام معظم رهبری نگین درخشان کشور و سومین شهر مذهبی کشور است کار بسیار دشواری بود گفت: علاقه اقشار مختلف مردم جهان به دین چند برابر شده است و دوران مشعشع تشیع آغاز شده و به ‌زودی سراسر دنیا را فرا می‌گیرد.
    وی افزود: این امر موجب می‌شود بار مسئولیت مسئولان سنگین‌تر شود.
    محمدی گلپایگانی گفت: در مقدس‌ترین مکان‌ها و شهرهای جهان نمی‌توان به ‌راحتی زیارت کرد اما ایران آزادترین کشور جهان برای ابراز بندگی نسبت به خدا است
    .

    آیت‌الله اسدالله ایمانی

    با توجه با این سخنان و دغدغه های رهبری معظم و با توجه به صحبتهای آیت‌الله حائری شیرازی( علت کناره‌گیری از سمت خود را وظیفه شرعی و رسالتی که در خدمت به انسان‌ها دارد توصیف کرد و گفت: هیچ کاری به ارزش نماز جمعه و امامت آن نیست و اگر عذر شرعی نداشتم باتوجه به علاقه مقام معظم رهبری عذر نمی‌آوردم و اگر اینچنین نبود، علاقه مردم دلیل کافی بود تا نخواهم از این سمت کناره‌گیری کنم.)  و گرامی داشت حضور همه جانبه ایشان در طی تصدی نمایندگی رهبری در استان فارس در اینجا سپاس و تشکر و بهترین درودها را به ایشان نثار میکنیم و از این همه زحمت و تلاش کمال قدردانی را داریم.و با توجه عمیق مقام معظم در طی این مدت درخواست استعفای ایت الله حائری شیرازی و قبول و آن تا اکنون که فرد ی لایق و ولایتمدار را در جانشینی ایشان برگزیدند و به جواب درخواستهایی که مردم شهید پرور فارس و بخصوص مردم انقلابی شیراز  داشتند بنده نیز در یک درخواست رسیدگی به این مسئله مهم مقاله ای ای تدوین کردم به تیتر  بعد از پذیرفتن استعفای آیت الله حائری بهترین گزینه آیت الله ایمانی است واکنون دوستانی که فرمودند رهبری توجه ای به خواست و ضرورت نمیکنند بدانند که ایشان بر همه چیز اشراف خاص دارند. و خدا وند را به واسطه وجود پر از برکت مقام ولایت شکرگزار و تسبیح گویانیم انشا الله سایه پر برکت ایشان را تا انقلاب حجت اش بر جهانیان مستدام و سلامت بدارد و دشمنان را روز به روز ضعیف تر و زبون تر بنماید.

    و خدا وند را به  وجود برگزیده شدن امام جمعه جدید شهرمان شکرگزاریم که شخصیتی چنین خاضع وفروتن و ولایتی را به شهرمان ارزانی داشت. نماینده ولی فقیه و امام جمعه جدید شیراز آیت‌الله اسدالله ایمانی، امروز در طی صحبتهایشان فرمودند:آیت‌الله حائری شیرازی در این 30 سال حتی یک‌بار هم نماز جمعه را ترک نکرد مگر در مواقع سفر و بیماری.
    آیت‌الله اسدالله ایمانی افزود: خوشحالم از اینکه این نالایق را مورد اعتماد خود قرار داده‌اید آنهم در شهری که 14 هزار لاله شهید دارد و زادگاه دانشمندان و فلاسفه بزرگ جهان است.
    ایشان در بخشی دیگر از سخنان خود فرمودند:خوشحالم در شهری ادای تکلیف می‌کنم که بعداز آیت‌الله شهید دستغیب، متفکر عظیم و ایده‌پردازی مثل آیت‌الله حائری شیرازی 30 سال هدایت فکری این استان را عهدار بوده است که دیگر استان‌ها را هم تحت‌الشعاع قرار داده بود.
    آیت‌الله اسدالله ایمانی با بیان اینکه امام جمعه به هیچ حزبی و گروهی تعلق ندارد، گفتند: امام جمعه نماینده ولی فقیه است و صحبت‌های او نیز صحبت‌های مقام معظم رهبری است و با این ویژگی در خدمت شما هستم.

    آیت الله اسدالله ایمانی ، امام جمعه شهر شیرازنماز جمعه شیراز به امامت آیت الله اسدالله ایمانی

    مردم قهرمان و شهید پرورمان از ساعات اولیه روز در یکی از میادین شهر با تجمع مردمی و خود جوش خود که از چند روز پیش تدارک دیده بودند برای استقبال پر شور و پر اذهام ار نمایند جدید ولی امر مسلمین حاضر شدند و با شعارها و حمل عکسها و پلاکارد ها و همچنین شاخه های گل و قربانی های متعدد از ورود مقام شامخ روحانیت و امام جمعه جدید استقبال کردند همچنین با شعارهایی چنین (درود بر حائری ؛ سلام بر ایمانی) و شعار هایی اینچنین از زحمات امام جمعه سابق برای زحمات بی دریغ ایشان در طی سالهای که متصدی این سمت بودند قدر دانی ویژه ای کردند. و با این حضور زیبا و با شکوه تیری دوباره و برنده بر چشمان حسودان و دشمنان و منافقین زدند که ما مردم همواره گوش به فرمان ولی فقیه و رهبر معظم خود هستیم. وقتی خود را در این دریای بیکران دیدم بسیار خدا وند راشکر کردم که در بین اینچنین مردمی و در زیر پرچم و سایه اینچنین رهبری آگاه و هوشیار و متفکر زندگی می کنیم.

    نماز جمعه این هفته رنگ و بوی خاصی داشت. نماز جمعه رابه امامت آیت الله ایمانی و نماز عصر را با امامت آیت الله حائری شیرازی اقامه کردیم. روزی به یاد ماندنی و شکوهی از عظمت انقلاب و جمهوری اسلامی در خاطره ها ثبت گردید.
    آیت الله اسدالله ایمانی ، امام جمعه شهر شیراز



  • کلمات کلیدی :

  • نوشته شده توسط :سادات علوی::نظرات دیگران [ نظر]

    آغاز دهه چهارم عزت و اقتدار ملت ایران مبارک باد

    فرا رسیدن 22 بهمن سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی  ایران و تشکیل جمهوری اسلامی ایران بر همگان خصوصا خانواده های  معظم شیهدان و جانبازان مبارک باد.یاد و خاطره همه شهیدان گرامی باد.اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم

    22 بهمن ، یادآور یکی از بزرگترین رخدادهای تاریخی ملت بزرگ ایران است 0 این روز مبدل به 1 روز فراموش ناشدنی و بزرگ برای ایرانیان شده است و در تمامی فرهنگها و آداب مردمان جهان رایج است که بزرگترین روز تاریخ کشور خود را پاس می دارند 0 البته بنا به فرهنگ هر کشور ، آن روز بزرگ و تاریخی گرامی داشته می شود و نسل به نسل و سینه به سینه ، منتقل می شود تا آیندگان قدر ان روز را بدانند 0 قریب به اکثریت کشورهای جهان ، بزرگترین روز تاریخی خود را روز استقلال خود می دانند و برای آن ، احترام قابل ملاحظه ای قائل می باشند 0 ملت ایران اسلامی نیز در روز 22 بهمن سال 1357 موفق شد بر حکومت مستبدانه و شاهنشاهی 2500 ساله ی پهلوی فائق آید و در این روز تصمیم گرفت خود برای آینده اش برنامه ریزی نماید 0 آری ، باور کنیم تا قبل از انقلاب اسلامی ، انتخابات آزاد در ایران عزیز مفهومی نداشت و رییس جمهور و وزرا و موکلان مجلس ، تمامی انتصابی بودند و مردم حقیقتا در تعیین سرنوشت خود تبدیل به 1 هیچ کاره ی تمام عیار شده بودند و به برکت خونهای مظلومان و تلاشهای تمامی اقشار جامعه به رهبری بنیانگذار فقید و بزرگ جمهوری اسلامی ایران ، حضرت امام خمینی (ره) در 22 بهمن به پیروزی دست یافتند و تصمیم گرفتند خود سرنوشت خود را در زیر لوای اسلام رقم بزنند 0 پس ، این روز بزرگ را باید به نیکی و بزرگی پاس بداریم 0

    کد 188 - پلاکارد ویژه راهپیمایی

    در روز 22 بهمن با حضور پور شور در راهپیمایی با شکوه انقلاب مشتی محکم بر دهان دشمنان داخلی و خارجی میزنیم پس مسلمان برخیز

    22 بهمن ، روز تجدید بیعت با آرمانها حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری و شهدای گرانقدر انقلاب اسلامی و دفاع مقدس می باشد 0 این یوم الله حقیقی ، صحنه ی همراهی امت با امام است و در حقیقت ، این روز غدیر ایران اسلامی است 0 آری ، ایرانیان در این روز با صدای بلند فریاد خواهند زد که اگر چه در طی این سالها با برخی کم مهریها و بی محبتی ها و مشکلات مواجه بوده اند اما آنان خواهان اسلام و از مدافعان و سینه چاکان ولایت می باشند 0 ایرانیان ، پرچم علوی را که در سال 57 به اهتزاز در آورده اند را هرگز بر زمین نخواهند گذارد 0 آنان اگر چه در طول سال می کوشند بر مشکلات فائق آیند و خدای ناکرده در آن میان ، با بی توجهی ها و بی مهریها مواجه خواهند شد اما در این روز به خیابانها می ریزند تا دوست و دشمن بداند این ملت ، پای علی (ع) و نایبانش چون کوه ایستاده است و هرگز مثل کوفیان بی مروت و بی وفا ، به این ملت حماسه آفرین و ولایتمدار نخواهد چسبید 0 آری ، 22 بهمن را به یوم الغدیر دیگری مبدل خواهیم ساخت و آن را با بزرگی و عظمت پاس خواهیم داشت 0

    کد 1163 - بوی گل سوسن و یاسمن آید

    نام من سرباز کوی عترت است ، دوره آموزشی ام هیئت است . پــادگــانم چــادری شــد وصــله دار ، سر درش عکس علی با ذوالفقار . ارتش حیــدر محــل خدمتم ، بهر جانبازی پی هر فرصتم . نقش سردوشی من یا فاطمه است ، قمقمه ام پر ز آب علقمه است . رنــگ پیراهــن نه رنــگ خاکــی است ، زینب آن را دوخته پس مشکی است . اسـم رمز حمله ام یاس علــی ، افسر مافوقم عباس علی (ع

    کد 185 - مرگ بر آمریکا  

    22 بهمن ، صحنه ی اتمام حجت ما با مسئولان حکومت است 0 مردم در این روز بزرگ ، همیشه حکمرانان خود را شرمنده ی این همه حضور و شکوه و موقعیت شناسی خود کرده اند 0 22 بهمن ، روزی است که مسئولان مختلف کشور ، در می یابند که هرچه برای این مردم خدمت نمایند نمی توانند ذره ای از محبتها و جانفشانی های انان را جبران نمایند 0 22 بهمن روزی است که برخی مسئولانی که به جهت عدم کارآیی لازم و عدم تمایل به خدمت بر مسند قدرت می باشند ،‏با دیدن شکوه آن یا به خود آمده و کمر به خدمت مردم خواهند بست و یا متوجه خواهند شد که عنقریب ، خشم و غضب این ملت خداترس و خداجوی گریبان آنان را خواهد گرفت 0 آری ، این از برکت شکوه و حماسه ی 22 بهمن است 0 22 بهمن روزی است که مسئولان خدمتگزار واقعی به مردم را حهت ادامه ی آن خدمات و تلاش بیشتر برای رفع مشکلات از پیش پای ملت امیدوار تر و راسخ تر خواهد کرد و آنان از شکوه و عظمت این روز درخواهند یافت که هر چه برای این مردم خدمت کنند ، نزد آنان عزیزتر خواهند بود 0 آری ، همه ی اینها از برکات خفیه ی این یوم الله است ، پس آن را گرامی تر از همیشه خواهیم داشت 0

     22 بهمن ، روز قدرت نمایی ایران و ایرانی در مقابل دیدگان دشمنان دین و دنیای آنهاست 0 دشمنانی که در طی سال می کوشند با انواع فشارها ، تهدیدها ، فریبها ، تزویرها در اعتقادات راسخ این مردم و مسئولان ان رخنه کنند و گاهی ، با توجه به برخی مشکلات و برخی اعتقادات سست ، به پیروزی خود امیدوار می شوند اما با فرارسیدن یوم الله 22 بهمن ، گویی تمامی نقشه های آنان نقش برآب خواهد و بر آتش جنگ افروزی انها ، آب سردی ریخته خواهد 0 آری ، 22 بهمن روز مقاومت و ایستادگی است ، روز پیشگیری از جنگ و خونریزی است ، روز نسان دادن صلابت و قدرت ایمان مردم و خادمین آنهاست 0 پس ، به کوری چشم دشمنان آین مرز و بوم ، 22 بهمن امسال را باشکوهتر از همیشه ی تاریخ انقلاب برگزار خواهیم نمود 0

     اگر بدخواهان این را باور ندارند ، اندکی صبر کنند تا ببینند آنچه را نمی خواهند 0 آری ، حماسه ی امسال ملت بزرگ و ولایتمدار ایران ف بار دیگر چشمها را خیره خواهد کرد و دیدگان برخی را نیز از حدقه بیرون درخواهد آورد !

    لینک این مقاله در سایت قرآنی ایکنا



  • کلمات کلیدی :

  • نوشته شده توسط :سادات علوی::نظرات دیگران [ نظر]

    نقش زنان در پیروزی انقلاب اسلامی انکار ناپذیر است

    رهبر فرزانه انقلاب در جایی به تشریع جایگاه والای زن پرداخته و فرموده اند: نقش زنان در انقلاب ثابت کرد که زن در سایه ایمان و آگاهی و بدور از فسادی که دنیای غرب برای او درست کرده است می تواند نقش اول را در تحولات تاریخی و جهانی ایفا کند. ثابت کرد که افتخار و عظمت زن در چیزهایی که دست های آلوده صهیونیسم برای او در دنیای منحط کنونی فراهم آورده نیست. بلکه زن در سایه مهارت و عفت و احساس مسئولیت است که می تواند دوشادوش مردان و در مواردی جلوتر از آنان گام بردارند

    با توجه به مسایل مذکور تا حدی می توان دریافت که حضور اجتماعی زن و جایگاه او در جامعه اسلامی کجاست و چه مفاهیمی را در بر می گیرد.
    مقایسه شرایط موجود با تعاریف به دست آمده سؤالات فراوانی را در ذهن ایجاد نموده و انسان را به تامل وا می دارد که خود شما خوانندگان را به یافتن پاسخ های مناسب برای آن ها دعوت می کنیم:
    1. وضعیت امروز دختران و زنان جامعه ما تا چه حد با الگوی آرمانی و مد نظر معماران انقلاب اسلامی فاصله دارد؟ و چه عللی باعث ایجاد چنین فاصله ای شده است؟
    2. تعریف دقیق و منطقی و در یک کلام اسلامی حضور اجتماعی زن و جایگاه زن در جامعه چیست؟
    3. چه کسانی متولیان فرهنگسازی در زمینه بانوان و حضور اجتماعی آنان هستند؟
    4. مقتضیات زمان و نیازهای روز تا چه حد در این موضوع نقش دارد؟
    5. تأثیر تهاجم فرهنگی در مسئله جایگاه زن و حضور اجتماعی او تا چه حد و چگونه است؟
    6. راهکارهای عملی برای از بین بردن موانع و تحقق چنین آرمان بلندی چیست و تا چه حد این راهکار ها برای مسئولین امر شناخته شده است؟

    با رجوع به اندیشه های بنیانگذار فقید انقلاب می توان دریافت که نگاه ایشان به زن و جایگاه او در اجتماع نگاهی عمیق، دقیق، روشن بینانه و پیگیر است. چرا که همواره در تفکر ایشان زن جایگاه بسیار والایی داشته است که در برخی از موارد از مرد هم بالاتر است و البته نباید فراموش نمود که اندیشه ایشان، به تمام برگرفته از اسلام ناب است. در این مجال اندک با یک نگاه مقایسه ای به جایگاه زن در جامعه، قبل و بعد از انقلاب اسلامی در اندیشه امام راحل ـ رحمه الله ـ بر آن هستیم تا قدری به آینده وضعیت زنان در جامعه، (البته دلسوزانه و با دقت فراوان) بیندیشیم و برای سئوال های بسیاری که در ذهن ایجاد می شود پاسخی مناسب و در خور بیابیم:

    1. زنان و دوران پیش از پیروزی انقلاب اسلامی
    از دیدگاه امام خمینی ـ رحمه الله ـ نوع نگرش به زن در رژیم پهلوی، نگرشی فاسد، ابزاری و برگرفته از غرب بوده است. زن به مثابه ابزاری برای برآوردن نیازهای مادی و حیوانی مردان، ابزاری که پیشرفت آن به معنای تنوع ظاهری و همگون با مدهای رایج و ارضای غرایز شهوانی جنس مخالف البته در لوای عناوینی زیبا و آراسته همچون آزادی زنان یا زن مترقی و... به متن جامعه تزریق می شد.
    حضرت امام ـ رحمه الله ـ در جایی به این نکته اشاره نموده اند که: قلمهای مسموم خطاکار و گفتار گویندگان بی فرهنگ در نیم قرن سیاه و اسارت بار عصر ننگین پهلوی زن را به منزله کالایی خواستند در آورند و آنان را که آسیب پذیر بودند به مراکزی کشیدند که قلم را یارای ذکر آن نیست. هر کس بخواهد شمه ای از آن جنایات مطلع شود به روزنامه ها، مجله ها و شوهای اوباش و اراذل زمان رضاخان از روزگار تباه کشف حجاب الزامی به بعد مراجعه کند و از مراکز، مجالس و محافل فساد آن زمان سراغ بگیرد.
    [1]
    کافی است نسل حاضر که آن روزگار سیاه را درک نکرده اند به کتاب ها، شعر ها، نوشته ها، نمایشنامه ها، تصنیف ها، روزنامه ها، مجله ها و مراکز فحشا و قمارخانه و شرابفروشی ها و سینما ها که همه یادگار آن عصر بودند بنگرند و یا از آنان که دیده اند بپرسند و نیز سؤال کنند که نسبت به زن، این قشر انسان‌پرور و آموزگار چه ظلم ها و خیانت هایی در ظاهر فریبنده ای به اسم زن مترقی روا داشتند.
    [2]
    امام ـ رحمه الله ـ وضعیت زنان در زمان رژیم طاغوت را به زنان جاهلیت تشبیه نموده و اشاره می کنند که در آن زمان نیز همچون عصر جاهلیت مقام معنوی زنان نادیده گرفته شده و تا حد یک کالای مادی تنزل پیدا کرد، ایشان در جای دیگر در همین راستا فرموده اند: در یک موقع دیگر زن در ایران ما مظلوم بود و آن دوره شاه سابق بود و شاه لاحق بود. با اسم این که زن را می خواهند آزاد کنند به زن ظلم ها کردند، زن را از آن مقام شرافت و عزت که داشت پایین کشیدند، زن را از آن مقام معنویت که داشت شئ کردند... زن ها و جوانان ما را فاسد الاخلاق کردند.
    [3] آن چه مسلم است این است که زنانی که با تفکر رایج و شرایط مورد نظر حکام زمانه کوچک ترین مخالفتی می نمودند با توجه به ماهیت استبدادی حکومت مورد آزار و اذیت قرار گرفته و در لوای دفاع از آزادی از بسیاری از حقوق طبیعی خویش محروم می شدند. از سوی دیگر در سایه چنین نگرشی حضور اجتماعی زن نیز تنها به حضور تبلیغاتی و ویترینی زن در جامعه خلاصه می شد. تا آزادی

    زن که در واقع همان آزادی بهره برداری مادی از زن در اجتماع بود محقق شود. طبیعی است که دیگر حساسیت نسبت به مسایل روز، نحوه اداره جامعه و بطور کلی مسایل فرهنگی، سیاسی و اجتماعی از سوی زنان نه تنها هیچ جایگاهی نداشت بلکه با آن به شدت برخورد می شد. در واقع رژیم پهلوی با آن ها که می خواستند برخلاف قواعد رایج و فاسد مورد نظر آن ها رفتار کنند برخورد سلبی انجام می داد. به بیان دیگر نه می توانست کسانی را که به دنبال رعایت عفت و پاکدامنی و تقوا... به خصوص در سطح جامعه ـ بودند را تحمل کند و نه کسانی را که به دنبال دخالت در امور اجتماعی و عکس العمل نسبت به مسایل سیاسی و اجتماعی و... بودند.
    امام ـ رحمه الله ـ در همین رابطه می فرماید: در ایران زنان با شخصیت که خواستار حقوق انسانی خود هستند و اکثریت زنان ایرانی را تشکیل می دهند، امروز (1357) همه علیه شاهند و سرنگونی او را خواستارند و همه آنان امروز می دانند که آزادی در منطق شاه یعنی به انحطاط کشانیدن زن از مقام انسانی او و در حد یک وسیله با او رفتار کردن، زن در منطق شاه یعنی پر کردن زندان ها از زنان ایرانی که حاضر نیستند به پستی های اخلاقی شاهانه تن بدهند.
    [4]

    2. نقش زنان در جریان پیروزی انقلاب اسلامی (تحول زنان در جریان نهضت اسلامی)
    بر هیچ کس پوشیده نیست که زنان نقش بسیار مهمی در پرورش نهضت اسلامی ایفا نموده و حقیقتاً در مواردی نقش سنگین تر و موثرتری را نسبت به مردان در جریان مبارزه داشتند اهمیت بیشتر آن زمانی آشکار می شود که به این نکته مهم اشاره نماییم که زنان نه تنها در برخی موارد در صحنه مبارزه حضور جدی و فعال داشته و خود در خط مقدم مبارزه حاضر می شدند بلکه مشوق اصلی مردان و همسران خویش برای شرکت در این مبارزه به حساب می آمدند و نقش موثر دیگر آنان، تربیت فرزندان صالح برای ادامه راه و آینده نهضت اسلامی بود که از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
    امام ـ رحمه الله ـ با اشاره به این مهم می فرماید: ما نهضت خودمان را مدیون زنها می دانیم. مردها به تبع زنها در خیابان ها می ریختند، تشویق می کردند زن ها مردان را، خودشان در صف های جلو بودند. زن یک همچو موجودی است که می تواند یک قدرت لایزال، یک قدرت شیطانی را بکشد.
    [5]
    امروز زن های شیر دل طفل خود را آغوش کشیده و به میدان مسلسل و تانک دژخیمان رژیم می روند، در کدام تاریخ چنین مردانگی و فداکاری از زنان ثبت شده است.
    [6]
    در همین زمینه رهبر حکیم و فرزانه انقلاب نیز بیاناتی داشته اند که ذیلاً به چند نکته آن اشاره می کنیم:
    زنان در پیروزی انقلاب اسلامی دارای دو نقش مثبت و موثر بودند. نقش اول آن ها فعالیت مثبت و مستقیم در مبارزه خود و نقش بعدی زنان که از اهمیت بیشتر برخوردار است نقش صبر، شکیبایی، مساعدت و تحمل مشکلات ناشی از مبارزه بود. بسیاری از زنان در انقلاب اسلامی مشوق همسران خود بودند و معمولاً در انقلاب بیشترین مشکلات متوجه همسران مبارزان بود. در دو سه سال آخر مبارزه ناگهان نقش بانوان در پیروزی انقلاب اسلامی و قیام عظیم مردم دچار برجستگی عظیمی شد و خانم ها اولین راهپیمایی خطرناک را شروع کردند و در میادین پر خطر مبارزه، حضور فعال و چشم‌گیری داشتند.
    بانوان پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز جزء اولین پاسخ دهندگان به همه دعوت های بزرگ انقلابی هستند و تا امروز در میدان فعالیت و مبارزه، زن ها به مراتب جلوتر از مرد ها هستند.
    [7]
    3. نقش زنان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی

    مهمترین نکته در این زمان، تحول شگرفی است که در نحوه نگرش به جایگاه زنان در جامعه اتفاق افتاد. که بی شک در پرتو تعالیم عالیه و نورانی اسلام ناب محمدی ـ صلّی الله علیه و آله و سلّم ـ حاصل شد. نگرش ابزار گونه و حیوانی ساخته و پرداخته غرب، جای خود را به نگاه معنوی و الهی به زن و در نظر گرفتن ارزشهای والای این گوهر گران سنگ بخشید. انگاره ای که بی‌تردید راه را بر استثمار مادی زن تحت لوای الفاظ فریبنده آزادی زنان و حقوق زنان و... می بست و راه را برای پیشرفت و تعالی حقیقی زنان هموار می کرد. در این تفکر زن به عنوان موجودی که همزمان می تواند سه نقش بسیار مهم همسری، مادری و عنصر موثر اجتماعی را به اتفاق ایفا کند مورد نظر است و در سایه همین نگاه است که نهضتی همچون انقلاب اسلامی توانست بدون امکانات مادی بر رژیم قدرتمند طاغوت غلبه کند. این نکته تا آن جا مهم است که امام راحل ـ رحمه الله ـ زن را به مثابه یک دستگاه انسان سازی با قرآن کریم مقایسه می کند ـ که برای ساختن ابناء بشر نازل شده است ـ ایشان در همین رابطه می فرماید: در این نهضت زنان حق بیشتری از مردان دارند، زنان مردان شجاع در دامان خود بزرگ می کنند و قرآن کریم انسان‌ساز است و زنان نیز انسان ساز. وظیفه زن ها انسان سازی است. اگر زن های انسان ساز از ملت گرفته شود، ملت ها به شکست و انحطاط مبدل خواهند شد.[8]

    ممکن است که یک بچه ای که شما خوب تربیت بکنید یک ملت را نجات بدهد و توجه داشته باشید که بچه های خوب تحویل جامعه بدهید و آموزشتان با پرورش باشد.[9]
    4. زنان و آینده انقلاب اسلامی

    آن چه مسلم است این است که تنها به مفاهیم والای انسانی مکتب اسلام است که پیشرفت، تعالی و سعادت حقیقی برای زنان جامعه و به دنبال آن کل جامعه ایجاد می شود و همین نگاه بود که توانست انقلاب را به پیروزی برساند و تحمل هشت سال جنگ طاقت فرسا را برای آنان سهل و آسان نماید. یعنی همان روحیه بسیجی که عالی ترین نمونه آن بانوی بزرگ عالم حضرت صدیقه طاهره ـ سلام الله علیها ـ است. هموکه هم نقش مادری خویش را به طور کامل ایفا نمود و بهترین فرزندان تاریخ بشریت را تحویل جامعه داد و هم نقش همسری خود را در کنار امیر المومنین ـ علیه السلام ـ در عالی ترین شکل خود به انجام رساند و هم حضور جهادی و مملو از بینش عمیق الهی خویش را در راه دفاع از رکن رکین ولایت شیعه نمایان ساخت.

    [1]. صحیفه نور ـ ج12 ـ ص 73.
    [2]. صحیفه نور ـ ج 16 ـ ص 126.
    [3]. صحیفه نور ـ ج 6 ـ ص 185.
    [4]. صحیفه نور ـ ج 22 ـ ص 153.
    [5]. صحیفه نور ـ ج 6 ـ ص 185.
    [6]. صحیفه نور ـ ج 2 ـ ص 143.
    [7]. روزنامه جمهوری ـ
    www. Irowomen . ir 66/11/71.
    [8]. صحیفه نور ـ ج 5 ـ ص 153.
    [9]. صحیفه نور ـ ج 8 ـ ص 119.



  • کلمات کلیدی :

  • نوشته شده توسط :سادات علوی::نظرات دیگران [ نظر]
    <      1   2   3   4   5   >>   >
    کلیه ی حقوق این وبلاگ متعلق به نویسندگان آن می باشد
    گروه فناوری اطلاعات آن لاین تکنولوژی