سفارش تبلیغ
صبا ویژن







حجت الاسلام دکتر حسن روحانی در حالی پیروز انتخابات ریاست جمهوری یازدهم گردید که کمتر کسی گمان می‌برد که وی بتواند در همان اولین دور انتخابات حائز بیش از نیمی از آراء شرکت کنندگان شده و به عنوان رئیس جمهور دولت یازدهم معرفی گردد. این رخداد در حالی به وقوع پیوست که اغلب تحلیل‌گران سیاسی از دو مرحله‌ای شدن انتخابات سخن می‌گفتند که در یکسوی رقابت مرحله دوم آن یکی از نامزدهای اصولگرا قرار داشت. تحلیلی که در روز 24 خردادماه تحقق نیافت و کار انتخابات به مرحله دوم کشیده نشد.

این انتخاب و شرایط پس از آن در صحنه سیاسی کشور از ابعاد مختلفی قابل بررسی است که یکی از آنها نحوه مواجهه اصولگرایان با پیروزی حسن روحانی بود. با جرات می‌توان گفت که نحوه مواجهه اصولگرایان با نامزد پیروز انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، مدلی جدیدی از تعاملات سیاسی در کشور را بنا نهاد که بعد از این می‌تواند الگویی برای رقابت‌های سیاسی در کشور قرار گیرد.

اصولگرایان در این میدان پس از آنکه ناکام ماندند، بلافاصله با پذیرش نتیجه رای ملت و تمکین به قانون، همه اختلافات و رقابت‌های قبل از انتخابات را فراموش کرده و با استقبال از منتخب مردم، همه تلاش خود را برای فراموشی کدورت‌ها و تالیف قلوب و تقویت همبستگی و انسجام سیاسی برای تشکیل دولتی مقتدر و کارآمد قرار دادند.

پذیرش نتیجه انتخاباتی که رئیس جمهور منتخب آن تنها با هفت دهم درصد بیش از نیمی از آراء توانست پیروز میدان باشد توسط نامزدهای اصولگرا، در حالی صورت پذیرفت که در آخرین انتخابات ریاست جمهوری برگزار شده در سال 88، رای قاطع 5/24 میلیونی رئیس جمهور منتخب مردم مورد تردید بازندگان انتخابات قرار گرفت و با عدم تمکین به قانون و رای مردم همراه بود که حاصل آن شکل گیری فتنه‌ای عمیق و زیر سوال بردن رای ملت بود! اما نامزدهای اصولگرا همگی بلافاصله با صدور بیانیه‌هایی جداگانه، پیروزی آقای روحانی را به وی تبریک گفتند و حتی به دیدار وی رفته و همکاری خود با ایشان را اعلام نمودند.‌

همکاری اصولگرایان تنها به نامزدهای انتخاباتی خلاصه نشد، بلکه با حمایت بزرگان اردوگاه اصولگرایان و احزاب و گروه‌های سیاسی فعال آن همراه بود. اغلب گروه‌های فعال اصولگرا، همچون حزب جامعه روحانیت مبارز، موتلفه اسلامی، جمعیت ایثارگران، جمعیت رهپویان، جبهه پایداری، جبهه ایستادگی و ... با صدور بیانیه‌ای به خیل حامیان دولت یازدهم درآمدند تا با تلاش همه جانبه فعالین سیاسی، زمینه حرکت کشور در مسیر توسعه و تعالی مبتنی بر آرمان‌های انقلاب اسلامی و رفع مشکلات جامعه فراهم آید.

ادامه مطلب...

  • کلمات کلیدی :

  • نوشته شده توسط :مهدی سعیدی::نظرات دیگران [ نظر]

     کتاب «مردم‌سالاری دینی از منظر مقام معظم رهبری»

    در غرفه مرکز اسناد رونمایی شد

    کتاب «مردم‌سالاری دینی از منظر مقام معظم رهبری» نوشته مهدی سعیدی، عصر امروز یکشنبه، 15 اردیبهشت‌ماه در غرفه مرکز اسناد انقلاب اسلامی رونمایی شد.

    به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، مهدی سعیدی، نویسنده کتاب «مردم‌سالاری دینی از منظر مقام معظم رهبری» ظهر امروز یکشنبه، 15 اردیبهشت‌ماه در مراسم رونمایی این کتاب گفت: کتاب مردم‌سالاری دینی از منظر مقام معظم رهبری جزء کتاب‌های اندیشه سیاسی در اسلام است که تلاش دارد آراء و نظرات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای و مباحث مردم‌سالاری دینی را که یک مدلی از حکومت است تشریح کند.

    ادامه مطلب...

  • کلمات کلیدی :

  • نوشته شده توسط :مهدی سعیدی::نظرات دیگران [ نظر]

    آنچه روح و جوهره حکومت اسلامی است، تحقق عملی احکام و فرامین مترقی است که در سایه آن زمینه رشد و تعالی افراد جامعه آماده خواهد شد. لازمه چنین جامعه‏ای وجود افراد شایسته و باصلاحیتی در راس مسئولیت‌هاست که توانایی اداره جامعه را داشته و بتوانند اهداف حکومت اسلامی را محقق نمایند. به همین خاطر در اسلام معیارها و صلاحیت‌هایی برای حاکمان و مسئولین نظام اسلامی عنوان گردیده که وجود آن در مسئولین، شرط لازم برای مشروعیت‌یابی ایشان است و اعتبار حاکمان نیز به تداوم این معیارهاست. با تاکید بر این مساله می‌توان گفت یکی از شاخصه‌های انتخابات شایسته نظام اسلامی آن است که فرآیند انتخابات به نحوی باشد که در نهایت شایستگان و اصلحان بر مسند قدرت تکیه زنند. اما این اصلح گزینی با ملاحظاتی همراه است که بدون توجه به آن نمی‌توان خواست و مطلوب نظام اسلامی را محقق نمود.

    یکی از مسایل مهم در انتخاب اصلح توجه به این حقیقت است که تشخیص و انتخاب اصلح برعهده مردم واگذار شده است نه بر عهده مسئولین و نخبگان! و در تعبیری از رهبری، اصلح گزینی "هنر مردم" خوانده شده است. این تعبیر البته بدان معنا نیست که توده های ملت نیازمند راهنمایی و مشورت با نخبگان و آگاهان نیستند. بلکه بدان معناست که قرار نیست نخبگان به جای توده‌ها تصمیم بگیرند و ملت در امر انتخابات مقلد نخبگان گردند! به واقع رهنمود و توصیه نخبگان و آگاهان ملت تنها در سطح ارشاد و راهنمایی باقی است و تصمیم نهایی به ملت واگذار شده که آزادانه و البته آگاهانه به پای صندوق‌های رای رفته و نامزدهای مورد علاقه خود را تعیین کنند و هر چه حاصل خروجی این فرآیند باشد قطعا مورد تائید نظام اسلامی خواهد بود.

    یکی از ملاحظات ضروری در انتخاب اصلح  آن است که ضمن آنکه باید برای شناخت و تشخیص گزینه اصلح و رای دادن به وی باید حجت شرعی داشته و مبتنی بر معیارهای ناصواب و یا عدم شناخت و تحقیق و تنها مبتنی بر ظواهر و احساسات و فارغ از معیارهای غیرعقلی عمل ننمود، از سوی دیگر، تلاش برای انتخاب اصلح نباید به وسواس در گزینش بینجامد. لذا رهبر معظم انقلاب انذار می‌دهد که «بعضی‌ها در شناخت اصلح دچار وسواس و دغدغه‌ی زیاد می‌شوند. شما تلاش خود را بکنید؛ مشورت خود را بکنید؛ از کسانی که فکر می‌کنید می‌توانند شما را راهنمایی کنند، راهنمایی بخواهید؛ به هر نتیجه‌یی که رسیدید، عمل کنید و رأی بدهید؛ اجر شما را خدای متعال خواهد داد.« (3/3/84)

    سخن دیگر آنکه باید توجه داشت تلاش برای یافتن اصلح البته در میان ملت نیز به خروجی واحدی ختم نخواهد شد. بالاخره تفاوت معیارها، تنوع سلیقه‌ها و اختلاف تشخیص ها، ‌منجر به آن می‌شود که نوعی تکثر و تعدد در تشخیص گزینه اصلح نیز حاصل شود که این البته طبیعی است و نباید نگران آن بود. رهبر معظم انقلاب اسلامی در این باره باصراحت می‌فرمایند: «البته صلاحیت‌ها یک اندازه نیست؛ صالح داریم، اصلح داریم؛ تشخیص‌ها مختلف است؛ یکی چیزی را ملاک قرار می‌دهد و کسی را اصلح می‌داند و کسی چیز دیگر را ملاک قرار می‌دهد. اشکالی ندارد»(28/2/80)

    ادامه مطلب...

  • کلمات کلیدی :

  • نوشته شده توسط :مهدی سعیدی::نظرات دیگران [ نظر]

    حوادث پیش آمده در روزهای اخیر هرچند موجب کدورت‌ها و دل‌نگرانی‌هایی در اذهان عمومی گردید، اما فرصتی را نیز به همراه آورد تا بار دیگر خط و مرزها مشخص شود و امکان بازاندیشی در رفتار و گفتار بخشی از جامعه و جریان‌ها و فعالین سیاسی فراهم آید. مبنا و معیار این تحولات را باید سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با مردم استان آذربایجان (28/11/91) قرار داد که تکلیف بسیاری از مسایل را روشن فرمودند و جای هیچگونه عذر و تقصیری را باقی نگذاشتند.

    در این بین بخشی از روشنگری‌های معظم له در مورد رفتاری است که با نام حزب‌اللهی‌گری و تکلیف‌گرایی در حال انجام است. هرچند عبارات و رهنمودهای چنین، پیش از این نیز توسط معظم له بیان شده بود، اما تذکر عتاب‌گونه معظم‌له دیگر حجت را بر همگان تمام کرده است. در این عبارات رهگشا می‌خوانیم: «این کارهائی که در قم اتفاق افتاد، بنده با اینجور کارها مخالفم. آن کارهائی که در مرقد امام اتفاق افتاد، بنده با اینجور کارها مخالفم. بارها به مسئولین و کسانی که میتوانند جلوی این چیزها را بگیرند، تذکر داده‌ام. آن کسانی که این کارها را می‌کنند، اگر واقعاً حزب‌اللّهی و مؤمنند، خب نکنند. می‌بینید که تشخیص ما این است که این کارها به ضرر کشور است، این کارها به نفع نیست. با احساساتشان راه بیفتند اینجا، آنجا، علیه این شعار بدهند، علیه آن شعار بدهند؛ این شعاردادن‌ها کاری از پیش نمی‌برد.»

    در مورد علل شکل گیری چنین حوادثی می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

    ادامه مطلب...

  • کلمات کلیدی :

  • نوشته شده توسط :مهدی سعیدی::نظرات دیگران [ نظر]

    یکی از شاخصه‌های انتخابات مطلوب در هر نظام سیاسی حفظ آرامش و برگزاری بدون تنش انتخابات است. آرامش مدنظر، به معنای نبود رقابت انتخاباتی و سوت و کور بودن فضای انتخابات نیست، بلکه تلاش برای پایبندی همه بازیگران سیاسی به رعایت اصول و قوانین رقابت انتخاباتی و تعهد به اخلاق سیاسی است.

    انتخابات همواره باید مظهر وحدت و انسجام ملی باشد و برآیند رقابتهای انتخاباتی افزایش "اقتدار ملی" گردد. اما تشنج، درگیری و ناامن سازی فضای انتخاباتی، اقداماتی است که از تبدیل فرصت انتخاباتی به تهدیدی برای انسجام و امنیت ملی کشور حکایت دارد. اقدامی که معمولا با تحرکات و سناریوهای طرحریزی شده در بیرون از مرزها و حمایت ایادی داخلی دشمن و غفلت و سوء تدبیر جناح‌های سیاسی داخلی و گاه هواداران نامزدها بوجود می‌آید.

    همینک سناریوی افزایش فشارهای اقتصادی از طریق تحریم‌ها با همین هدف ایجاد تشنج و بلوا در انتخابات در دستورکار استکبار جهانی قرار گرفته است.

    از دیگر سو جریان‌هایی که امید چندانی به پیروزی در انتخابات ندارند، و یا آنکه موفقیت خود را در فضای پرالتهاب و جنجالی جستجو می‌کنند، سناریو التهاب‌آفرینی را در دستورکار خود قرار داده اند. حیات این جریان‌ها با حفظ چنین شرایطی گره خورده است، لذا هر روز باید منتظر اقدامی عجیب و غریب و مناقشه برانگیز از جانب این جریان‌ها بود!

    ادامه مطلب...

  • کلمات کلیدی :

  • نوشته شده توسط :مهدی سعیدی::نظرات دیگران [ نظر]
    <      1   2   3   4   5   >>   >
    کلیه ی حقوق این وبلاگ متعلق به نویسندگان آن می باشد
    گروه فناوری اطلاعات آن لاین تکنولوژی