سفارش تبلیغ
صبا ویژن







داستان و عکس های سریال پژمان

یورش های عجیب و برنامه ریزی شده رسانه ملی به ارزش های دینی، اخلاقی و اجتماعی چیزی نیست که تازگی داشته باشد و حتی به جرأت می توان گفت چنان مسبوق به سابقه است که ذهن و ذائقه مخاطب ایرانی به نوعی ازهماهنگی کامل با این تولیدات رسیده است  به نحوی که وقتی نشانی از یورش نباشد تعجب همگان بر انگیخته می شود !

زمانی که سخن از پیام های مختلف تولیدات رسانه ملی بخصوص در قالب سریال های تلوزیونی به میان می آید برخی دوستان بر ما خرده می گیرند که این برداشت هایی که شما از فلان سکانس یا فلان دیالوگ می کنید برداشتی نیست که مخاطب عام به آن رسیده باشد و به عبارتی طرح این موضوعات را بیش از آنکه پیشگیرانه بدانند معتقدند امثال بنده داریم آموزش می دهیم به ملت که اگر فلان سکانس از فلان سریال را دیدید این برداشت سوء را داشته باشید !

قرار بر این ندارم که در این مختصر به بررسی سریال هایی که تیشه بر ریشه فرهنگ و باور مردم می زنند بپردازم اگرچه در فرصتی دیگر به آن نیزخواهم پرداخت ؛ اما سخن اینجاست که به نظر می رسد طرفداران این نظریه از وجوه مختلف تاثیرات تولیدات رسانه ای بر مخاطب غافل بوده یا خود را در ورطه تغافل افکنده اند .

سوال بنده اینست که آیا وقتی مریضی برای درمان فلان بیماری به پزشک مراجعه می کند دانستن مکانیزم تاثیر دارو بر فلان بییماری تاثیری بر نفس تاثیر آن روش درمانی یا داروبر فرد بیمار دارد یا نه ؟!

اگر پاسخ مثبت است بنابراین کسانیکه شیمی و طب خوانده اند باید در هنگام خوردن یک دارو زودتر حالشان خوب شود و یا بالعکس افراد بی سواد با هر دوزی هم که بخواهند دارو مصرف کنند به صرف ندانستن نحوه تاثیر آن دارو می بایست در برابر آن داروی مشخص بدن آنها عکس العملی نشان ندهد؛ زیرا نمی دانند آن دارو با چه مکانیزمی درد آنان را درمان می کند !!!

سوال دوم اینست که آیا پزشک معالج می داند که چه دارویی را تجویز می کند یا نمی داند ؟!

اگر نمی داند چگونه طبابت می کند؟ و اگر می داند که می داند، لابد باید پاسخگوی تبعات تاثیر سوء داروی تجویزی خود بر بیمار باشد !

عکس های سریال پایتخت 2 در نوروز 92

رسانه فرهنگ ساز است ! و کسانیکه فعال رسانه ای هستند  اصولا  باید خبره این کار باشند !!

اجازه بدهید با یک مثال مفهومی موضوع را پیش ببریم ؛

آیا صرف ندانستن مفهوم سکس پنهان ، مخاطب جوان ما را که در اوج احساسات و غلیانات شهوی است اما امکان ازدواج ندارد  به سمت مالیخولیای هم آغوشی دو کاراکتر زن و مرد نمی برد ؟!

پیش فرض اینست که سازنده باید بداند و می داند که اگر دیالوگ ها و حرکات بازیگرانی که نقش زن و شوهر را بازی می کنند به کجا انجامید و پس از آن چه اتفاقی افتاد به بیننده القا میکند که صحنه بعدی آن می باید صحنه سکس باشد ولی سازنده به دلیل ممنوعیت های موجود نمی تواند آن صحنه را علنا نشان دهد بنابراین مفاهیم متعدد مشابه  به مخاطب می رساند آن مفهومی را که باید !

آنهایی که ذات رسانه را سکولار می دانند و معتقدند حضور رسانه در میان مخاطبین ایجاب می کند که رسانه نباید مروج آیین خاصی بوده و در سیطره باور خاصی باشد ،شاید یادشان رفته است که رسالت رسانه ما بیش از آنکه جذب مخاطب جدید باشد تلاش برای نگهداشت مخاطبین خودی و جلوگیری از سایش و ریزش در میان این گروه ازمخاطبین است .

 گویی ما برای اینکه بخواهیم افراد سکولار را به پای جلسات وعظ بکشیم العیاذ بالله  می بایست در این مجالس با مشروبات الکلی از حضار پذیرایی کنیم تا به این وسیله بتوانیم پای  اهل عیش و نوش را به این مجالس باز کنیم تا هدایت شوند، غافل از اینکه در همان مجلس هستند افراد کثیری که قطعا تابحال لب به مشروب نزده وبا این کار ما مرتکب فعل حرام خواهند شد .

مقام معظم رهبری  بیان بسیار ارزشمندی در این باب دارند :

ما باید مخاطب خودمان را خلق کنیم. اگر دشمنِ ما با تکرار یک حرف، گوشها را با آن آشنا مى‌کند، ما نباید مجبور شویم حرفى را که او مى‌خواهد، تکرار کنیم. اگر او با خوراندن یک خوراک، ذائقه‌ى جدیدى براى مردم کشور خلق مى‌کند، ما نباید تبعِ آن ذائقه‌ى خلق شده باشیم. خودمان باید ذائقه‌ى دیگرى خلق کنیم؛ یعنى همانى که مطابق فکر و ایمان و عقیده‌ى ماست. خلاصه این‌که، اگر دشمن خصوصیّاتى را در کار خودش برجسته مى‌کند، ما تقلید نکنیم.

22/ 4 / 1373

تعطیلات عید و به تبع آن پخش سریال های نوروزی در راه است و بازهم دریچه ای دیگر بر خانه های  بدون دیوار خانواده های ایرانی گشوده خواهد شد تا به بهانه جلوگیری از مصادره مخاطب ایرانی توسط رسانه های فراملی با ترویج فرهنگ اجنبی از دریچه رسانه خودمان به جنگ فرهنگ و باورهای خود برویم .

هر چند سریال هایی که باید ساخته می شدند ساخته شده اند یا در حال ساخت هستند اما شاید بتوان از این منظر به موضوع نگریست که مخاطبین بدانند چه چیزی را ببینند و چه چیزی را نبینند !!!

البته در این میان ، رسانه ملی نتایج نظر سنجی های  انجام شده در خصوص سریال های تولید و پخش شده خود را مانند پتکی بر فرق منتقدین تولیدات خود می کوبد که اگر سریال فلان، خوب نبوده چرا فلان درصد مخاطبین در خواست ساخت فصل دوم آنرا داشته اند که البته این خود جای بررسی دارد چرا که وقتی ارزیابی شونده و ارزیابی کننده یک شخص باشند  ارزش نتایج آن ارزیابی هرچند در اصل واقعیت داشته باشد به اندازه همان تولیداتی است که امروزه به عنوان یکی از اساسی ترین تهدیدات فرهنگ ما مطرح است ...

 

ادامه دارد



حاشیه نگاری دیدار عده ای از مردم اردبیل با آیت الله سید حسن عاملی نماینده ولی فقیه در استان  و امام جمعه اردبیل در تجدید بیعت با ولایت و دعوت مسئولین به حفظ وحدت حول محور ولایت

همه آمده بودند، با چهره ای بر افروخته و بغضی نترکیده !

همه آمده بودند آمدنی شبیه روزهای اعزام !

همه آمده بودند اینکه می گویم همه یعنی پیر و جوان ،عالم و عامی ، دانشجو و استاد و...

همه او را به نام سید حسن می شناسند عالمی عامل از نوادگان حر عاملی رحمت الله علیه

همهمه ها با ورود سید حسن به صلوات انجامید . آیات ولایت که تلاوت شد دل ها کمی آرام شد

طلبه ای به سیدحسن گفت که چرا آنجاییم و هم گفت که توفیر انقلاب اسلامی ایران را با انقلاب های معاصر تا عمق جان می دانیم !

اون نشست !

سید حسن که استعاذه گفت ،گویی آیات ولایت این بار 15 قرن بعد از بعثت ،دوباره بر جان حضار نازل می شود

سید حسن می داند این مردم برای عرض حال و دادن نامه و عریضه و درخواست استخدام نیامده اند.

سید حسن می داند وقتی جماعتی بدون دعوت سر به زیر انداخته و در سالن ساده و بی آلایش دفتر امام جمعه اردبیل حاضر شوند لابد دلیلی داشته است و لابد حرفی برای ولایت دارند که خود را به خانه نماینده اش رسانده اند !

سید حسن ازآنانکه نتوانسته اند همراهی کنند با قافله بصیرت و عظمت این ملت، سخن گفت !

سید حسن از آنانکه در کمال نابالغی با رفتارها و حرکات نسنجیده سعی می‌کنند خون به دل ملت و رهبری معظم انقلاب کنند گله کرد!

سید حسن گله کرد از آنانکه هدف‌گذاری‌ها را به سمت گستاخ و جسور کردن دشمنان و معاندان نظام می کشانند

او گفت که ملت !ایران خود حَکَم خوبی هستند و می دانند تفاوت تلاش برای رفع مشکلات و حرکات کودکانه ای را که ریشه در نابالغی دارد!

سیدحسن گفت به آنانکه آب در آسیاب دشمن می ریزند که برتر دانستن منافع شخصی عده‌ای بر منافع ملی و حاکمیت اسلامی گناهی نیست که بخشودنی باشد و قدر نشناسی و ایجاد التهاب در زمانی که نیاز به آرامش است جواب دارد اما ما تابع رهبریم و اشارتی از حضرتش کافی است تا عاملان تنش بروند به آنجایی که مستحق آنند !

سیدحسن گفت التهاب‌آفرینی و ایجاد یأس و ناامیدی را رها کنند و با وحدت ، حول ولایت فقیه سعی کنند بیانات مقام معظم رهبری را نصب‌العین خود قرار دهند که علت وقوع چنین قضایایی نشان عدم تبعیت از ولایت  و از علایم قدرت‌طلبی و دنیاطلبی است.

سیدحسن گفت  مردم از مسوولان انتظار دارند جامعه و شرایط حساس کنونی را درک کنند و کاری نکنند که مردم از آنها روی برگردان شوند.

از جایگاه ممتاز جمهوری اسلامی ایران در تاریخ معاصر گفت ، از پیشرفت ها ، از صدور انقلاب  و اینکه تاریخ بعدها در مورد حکیمانه بودن و سلامت تصمیمات رهبری حکم می کند.

از لزوم اهتمام مسئولان در حفظ مسایل کلان در کشور برای تثبیت جایگاه واقعی ایران اسلامی سخن گفت  .

همه سراپا گوش بودند سیدحسن گفت حضرت آقا از محبت ملت ممنون هستند و از احساس مسئولیت و وظیفه ای که جوانان در قبال جایگاه ولایت دارند مطلع اند .

بغض ها ترکید گویی همه در حسینیه امام خمینی (ره) و در مقابل امام خامنه ای شعار می دهند :

ما اهل کوفه نیستیم علی تنها تنها بماند

ای رهبر آزاده ! آماده ایم آماده

سیدحسن گفت : نتیجه این حرکت خودجوش باید تشکیل نهادی مبارک به نام"مجمع ولایی استان" باشد

حول محور ولایت جمع شوید و از حریم ولایت عاشقانه دفاع کنید که امروز دشمن ولایت را نشانه گرفته است.

بازهم صداها بلند شد فریاد ها به هم پیوست :

خونی که در رگ ماست هدیه به رهبر ماست

.

.

.



  • کلمات کلیدی :
  • از چند روز قبل من هم مثل همه شما می دانستم که استیضاح شیخ الاسلامی در دستور کار روز یکشنبه مجلس است ? اما تشخیص من این بود که این استیضاح نمی تواند و نباید هم به عدم احراز صلاحیت منتهی شود به همین خاطر وقتی دوستان از من می پرسیدند که چه خبر از صحن علنی گفتم این استیضاح شنیدن ندارد و بوی آن می آید که شیخ الاسلامی ر‌ای دوباره بیاورد !

    وقتی در خبرها شنیدم که جلسه استیضاح به جلسه بعد از ظهر موکول شده است بیشتر مطمئن شدم که این جلسه ای فرسایشی است و فضا فضای گفتمان است تا کل کل !

    حوالی ساعت 16 وقتی در مسیر منزل و داخل خودرو پیچ رادیو را پیچاندم کلماتی را از زبان احمدی نژاد شنیدم که مجبور شدم مودبانه راهنما زده و در کناری بایستم و این حرف ها را گوش دهم زیرا اعتراف می کنم نمی توانستم آن جملات را شنیده و همزمان تمرکز کنم برای رانندگی !!!!

    احمدی نژاد مثل گوینده برنامه راه شب متن دیالوگی را که بین 2 نفر ردو بدل شده بود  شمرده? شمرده و البته با تاکید بر روی برخی اسامی و عناوین قرائت می کرد !

    من که نظر کارشنااااسی داده بودم در مورد نتیجه جلسه استیضاح ?عرق سرد بر پیشانی ام نشست البته نه از نتیجه این استیضاح و نه از تشخیص اشتباه خودم بلکه از وقاحتی که رئیس قوه مجریه یک مملکت می تواند به خرج دهد و از اینکه جلسه استیضاح را به جای دفاع از غلط کاری های وزیر خود تبدیل کرده بود به مناظره پیش از موعد با لاریجانی تا این بار علی را با حربه فاضل ناکوت کند !!!

    اصل این ماجرا را  از طریق رسانه ها اگر توانستید ? پیگیری کنید که نگاه من به این قضیه از زاویه ای دیگر است :

    1- رادیو به عنوان یکی از ارکان رسانه ملی و بنا به قوانین جاری مملکت موظف به پخش جلسات علنی مجلس است به همین خاطر و به دلیل اینکه چون فعلا تکنولوژی سانسور همزمان پخش زنده را یا نداریم یا فعلا اختراع نشده? ملت و یا حداقل آن قسمت از ملت که پیگیر مسائل جاری مملکت هستند مستقیم و بلا واسطه از طریق رادیو شنیدند آنچه را که باید ? اما سیمای محترم حتی به اصطلاح خودشان در چالشی ترین بخش خبری شان یعنی 20:30 طوری خبر را رفتند که گویا در مجلس نقل و نبات خیرات می شده است و در این میان نقل و نبات ?فقط به شیخ الاسلامی نرسیده !!!

    پی نوشت 1:

    حالا اگر ملت رفتند و از زبان رسانه های معاند که راست و دروغ را باهم تحویل مخاطب می دهند این موضوع را پیگیری کنند لابد باید نیروی انتظامی توبیخ شان کند یا اینکه از آقایان مسئولین رسانه ملی به خاطر مهندسی افکار عمومی که انجام داده اند توسط رئیس قوه مجریه تقدیر به عمل آید !

    2- خدا خلقت شترها  را بسته به شدت گرما ومحیطی که در آن زندگی می کنند حکیمانه آفریده و شترهای دوکوهانه برای اینکه می بایست ناملایمات بیشتری تحمل کنند دوکوهانه آفریده شده اند .

    کوهان شتر محل ذخیره آذوقه است یک برای آب و یکی برای غذا .

    حال این چه ربطی به موضوع دارد ؟ ربطش این است که نسلی که انقلاب کرده اند دوکوهانه اند و هم پشتوانه مذهبی و هم پشتوانه انقلابی دارند !

    ذخیره کوهان اول ? به لطف تبلیغات دشمن و مخاطرات داخلی که هر روز بیشتر از دیروز می شود در حال تهی شدن است و ذخیره کوهان دوم که صبغه انقلابی این ملت است با این چیزهایی که می بینند نباید امیدی به ماندن چیزی در ته آن کوهان داشت و یک مناظره یا استیضاح دیگر لازم است تا این شتر دوکوهانه ما در شوره زار بی اخلاقی و بی تدبیری و نبود نشانه های دینداری در میان سرکردگان و مدعیان مدیریت جهانی قالب تهی کند مگر طبیبی با اکسیر ولایت بیاید و جنازه این شتر روبه موت را به سایه ساری برساند !

    حکایت اما کاش به همینجا منتهی شود که در این میان ?شترهایی داریم که یا تک کوهانه اند یعنی انقلاب را از کردار مدعیان انقلاب می شناسند یا آن یکی کوهان آنها محل خدشه است شترهای بدون کوهان که دیگر جای بحث نیستند !!

    حال با این نسل جوان که این روزها را می بینند با چه زبانی باید سخن گفت و چه استدلالی برای این غلط کاری ها باید ساخت ؟؟!!

    پی نوشت 2:

    اگر الناس علی دین ملوکهم را قبول داشته باشیم واقعا جوانان ما چه کسانی را باید الگوی خود بسازند ؟! احمدی نژاد را ؟! همان کسی را که مدعی احیای گفتمان امام(ره)بود ؟؟؟!

    آیا امام خمینی(ره) که حاضر نشد برای شاه ملعون شعاری فحش مانند بسازند? حاضر بود رئیس قوه ای را درپیشگاه 70 میلیون مخاطب مسلمان با آن الفاظ چاله میدانی تهدید کند و تهمت و افترا بزند ؟!

    3-تا انتخابات ریاست جمهوری آینده راه زیادی نداریم اما ای کاش حضرات مسئولین به جای اینکه بگویند :

    نظر آقا چنین است !

    رهبری منظورشان فلان است و...

    کمی در عمل به فرمایشات رهبر معظم انقلاب عنایت داشته باشند !  نه مثل هاشمی یکی به نعل و یکی به میخ بزنند و نه مثل احمدی نژاد از جیب رهبر انقلاب خرج کنند .

    اعتقاد و التزام ملت به ولایت با این غلط کاری های آقایان خدشه ای نمی بیند اما کاش می دانستند همه اینها? که هر چه دارند از برکت وجود رهبر است والا وقتی خط قرمزها نادیده گرفته شد همه چیز فدای ولایت !!

    پی نوشت 3:

    مردم از دعواهاى سیاسى و من خوبم و تو بدى خسته‌اند/ به مستضعفین توجه شود

    مردم از دعواهاى سیاسى و اختلافات سیاسى و من خوبم و تو بدى خسته‌اند؛ مردم این چیزها را دوست نمى‌دارند. در کشور کارهاى زیادى هست که باید انجام بگیرد؛ کارهاى زیادى هم انجام گرفته است. مشکلات فراوانى وجود دارد که باید برطرف شود؛ گره‌هایى هست که باید باز شود. در کشور باید فساد ریشه‌کن شود؛ تبعیض نباشد؛ به طبقه‌ى مستضعف و محروم - بخصوص مستضعفینِ بى‌دست و پا - به‌طور ویژه توجه شود؛ اینها وظایف اسلامى ماست؛ وظایفى است که قانون اساسى بر دوش همه‌ى مسئولان کشور گذاشته است؛ هیچ‌کس نمى‌تواند خود را از این کارها برکنار بدارد. دعواهاى لفظى، شعارهاى لفاظى‌گونه، اسم از مفاهیم مبهم و بى‌سروته آوردن، مشکل مردم را حل نمى‌کند؛ مردم احتیاج دارند به این‌که در میدان عمل و کار، با لجن‌هایى که نمى‌گذارد این دریاچه‌ى مصفا طراوت لازم را داشته باشد، مبارزه شود. کسى که سر کار مى‌آید - هر کس باشد، هر شعارى داده باشد، هر حرفى در مقام ادعا به مردم زده باشد - اولین وظیفه‌اش این است که براى گره‌گشایى مشکلات مردم آستین همت بالا بزند؛ همکاران خودش را از کسانى که مؤمن به حق مردم و مؤمن به کارآیى نظام جمهورى اسلامى هستند، انتخاب کند؛ وارد میدان عمل شود و براى مردم کار کند.

    بیانات‌ مقام معظم رهبری در دیدار اقشار مختلف مردم‌   25 خرداد 84



  • کلمات کلیدی :
  • برنامه "مجله تئاتر" با موضوع چالش های بازیگری چهارشنبه هفته قبل با حضور "پانته آ بهرام"  از شبکه چهار سیما به روی آنتن رفت ..

    اظهارات پانته آ بهرام در این برنامه که بیشتر شبیه بیانه ای صنفی یا حزبی و یا بهتر است بگویم نامه ای سر گشاده به متولیان مسائل دینی و فرهنگی کشور بود تا بحث و اظهار نظر به عنوان بازیگر و کارگردان تئاتر  برایم خیلی جالب بود!

    جریانی که اخیرا در صدا و سیما روال شده است و گویا قرار است مطالبات گروه های دگر اندیش از زبان هنرمندان مطرح عرصه های مختلف رسانه و البته با کمک رسانه ملی به گوش مسئولین نظام برسد .

    ادامه مطلب...

    ساحت قدسی هنر»
    91/3/6 12:0 ص

    آیا سینما هنر است ؟

    آیا موسیقی هنر است ؟

    آیا نقاشی هنر است ؟

    آیا ...

    تولیدات فرهنگی و رسانه ای سال های اخیر در عرصه های مختلف و موضوع و انگیزه ها و آثار بر جای گذاشته در فضای عمومی و علی الخصوص فضای تربیتی جامعه ، موضوعی است که ایجاب می کند بازنگری اساسی در تعریف هنر و تولیدات هنری صورت بگیرد .

    گاه به نظر می رسد چیزی به نام هنر وجود خارجی ندارد و اینکه مثلا سینما را هنر هفتم می خوانند و... این نامگذاری ها صرفا حالت قراردادی دارد و مفهوم هنر با آنچه امروزه به نام هنر می خوانیم و می شناسیم خیلی فاصله دارد .

    برای روشن تر شدن موضوع اجازه بفرمایید به چند تعریف از هنر بپردازیم تا شاید بتوانم آنچه را مد نظر دارم راحت تر و واضح تر عرض کنم .

    ادامه مطلب...

  • کلمات کلیدی :
  • <      1   2   3   4   5   >>   >
    کلیه ی حقوق این وبلاگ متعلق به نویسندگان آن می باشد
    گروه فناوری اطلاعات آن لاین تکنولوژی