سفارش تبلیغ
صبا ویژن







پدیدارشناسی اینستاگرام

تا چندی پیش نگاتیو کالای گران و خاص بود که نه ارزان بدست می آمد و نه ارزان مصرف می شد. محدودیت داشتن نگاتیو، عکاسی را به هنر تبدیل کرده بود. چشم عکاسان باید سوژه و قاب را با وسواس می جست و انتخاب می کرد. بنابراین هر چیزی شانس آنرا نمی یافت که به «عکس» تبدیل شود. بنابراین عکس امری همه جایی و همگانی نبود و کم و بیش به بخشی از حوزه ی فاخر مصرف فرهنگی مربوط می شد. حتی آنهنگام که بنابود یادگارهایی از اشخاص بر روی دیوار یا طاقچه قرار بگیرد، آیینی از آماده سازی و ژست های تعریف شده طی می شد؛ چون احتمال تکرار و تعدد آن آسان نبود.

با دیجیتال شدن عکاسی، تولید و مصرف عکس آنچنان آسان و هرجایی شد که به بخشی از زندگی روزمره تبدیل شد. گوشی های تلفن همراه و نرم افزارهای موبایلی جزءجزء زندگی را قاب بندی می کنند و به اشتراک می گذارند. به نوعی عکس به زبان بی زبان گفتگو و تعاملات میان فردی بدل شده و جای متن و مفهوم را گرفته است. زندگی انباشته از عکس و تصویر چگونه باید ادراک شود؟ در این میان «اینستاگرام» با جذابیت رو به تزاید خود، تصویری جدید از دنیایی است که زندگی به روایت عکس را در خود جای داده است. اما رمز و راز این جاذبه چیست:

ادامه مطلب...

  • کلمات کلیدی :

  • نوشته شده توسط :وحید یامین پور::نظرات دیگران [ نظر]
    تصاویری که از حرم جدید امام راحل منتشر شده نه نشانی از "حرم" دارد نه از "امام"؛ در وجه زیبایی شناختی فاقد هرگونه عنصر معماری اسلامی و در وجه نشانه شناختی محروم از نشانگان بارگاه است. حرم نیست گویا تالار عروسی است که برای تیمن و تبرک با آیاتی از قرآن "تزیین" شده است. وجه تزیینی دین، آنرا در حد یک کاغذ رنگی تنزل می دهد. همانطور که آیات الهی در میان انبوهی از زرق و برق تصنعی گم می شود و به جای آنکه دل را بیاراید، چشم را پر میکند، خمینی نیز از امام بودن به پادشاه تنزل می یابد. 
     
    برای امام مستضعفان و پابرهنگان بارگاه نساخته اند که تالار شاهی ساخته اند . تاریخ این مونومان را احتمالا "خمینی پالاس" خواهد نامید و امام را در عداد شاهان و سلاطین قرار خواهد داد. آنگاه هیچ کس ماهیت عدالتخواهانه و مردمی انقلاب را باور نخواهد کرد. "خمینی پالاس" آغاز ریشه سوزی تمدنی از انقلاب اسلامی است. بنای باشکوه بنیانگذار انقلاب به جای اینکه نشانی از ارادت امتش داشته باشد نشانگر قلابی بودن اصل انقلاب خواهد بود؛ سالهاست کودکان را به قصرهای مجلل شاه می بریم تا دلیل قیام پابرهنگان را بهتر ادراک کنند؛ اکنون باید بدنبال کشف توضیحی برای این واقعه باشیم.
     
    اگر بارگاه مقدس اهل بیت علیهم السلام با نذورات عاشقان و دلدادگان و به دست معماران اهل معنا به سجده گاه و معبد مومنان بدل شده، ولی قصری که در برابر چشمان ماست از بیت المال مسلمین و گویا به دست مهندسان غرب آغشته به این روز افتاده است. جایی که دیگر مزار زایران دلداده نیست بلکه مقبره و یادبودی برای توریست های دوربین به دست خواهد شد. همانطور که معابد مسیحیان در قرن چهاردهم و پانزدهم تمام روح معنوی خود را به پاى تابلوهای خیره کننده ی میکلانجلو و داوینچی قربانی کرد...
     
    امیدوارم متوجه باشید که من با ساختن یک بنای باشکوه مخالف نیستم. که از بی سلیقگی و آشفتگی و اشرافیگری و بی ربطی بنا به حرم سخن گفتم.


  • کلمات کلیدی :

  • نوشته شده توسط :وحید یامین پور::نظرات دیگران [ نظر]

    آوینی مقابل عقلانیت بوروکراتیک ایستاد

    گفتگو با وحید یامین پوردر مورد اندیشه های شهید آوینی:

    وجه تمایز آوینی از فردید و داوری/ آوینی مقابل عقلانیت بوروکراتیک ایستاد

    در بیان آوینی ما پس از انقلاب اسلامی با انسان دیگری مواجهیم که این انسان ادامه انسان پروژه مدرنیته نیست. ادامه انسان شناسی مدرن نیست. این عقل ادامه عقل مدرنیته نیست. این سیاست در ادامه سیاست مدرنیته نیست بلکه در مقابل آن و تضاد با آن و به جهت و سوی دیگری است.

    خبرگزاری مهر: وحید یامین‌پور فارغ التحصیل رشته حقوق جزا و جرم شناسی از دانشگاه امام صادق(ع) است با این حال بیشترین فعالیت‌ وی در حوزه‌های فرهنگی و هنری بوده است و حتی به تدریس واحدهای درسی با همین مضامین در دانشگاه هم مشغول است. او مدرس اندیشه های شهید آوینی در چند موسسه فرهنگی و آموزشی هم هست و اکنون نیز سکان دار پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی حوزه هنری است که شهید سید مرتضی آوینی بنیاد آن را گذاشته است. به مناسبت سالروز شهادت سید شهیدان اهل قلم پیرامون اندیشه ها و سلوک ایشان، خبرگزاری مهر با دکتر وحید یامین پور به گفت­گو نشسته است که در ادامه از نظر شما می گذرد.

    *برای شروع می­ خواهم بپرسم مسأله بنیادین آوینی در اندیشیدن چیست؟

    یک پرسش بنیادین وجود دارد که آوینی ذهنش با آن درگیر بوده و آن سوال این است که آیا انقلاب اسلامی ممکن است؟ در عرصه سیاست انقلاب اسلامی به عنوان یک رخداد معرفی می ­شود. این یعنی مسبوق به سابقه نیست و یا از روی الگوی های موجود شکل نگرفته است. رخدادی در امتداد تاریخ معاصر نیست بلکه چیزی در مقابل آن است. بنابراین اولین پرسشی که پس از وقوع انقلاب اسلامی پیش­ می­ آید این است که آیا انقلاب اسلامی ممکن است؟ آیا ما فریب نخوردیم که تصور کردیم می­ توانیم در برابر جریان معمول تاریخ معاصر بایستیم؟ آیا فریب نخوردیم که تصور می­ کنیم ما ادامه پروژه مدرنیته نیستیم؟ این پرسش یک پرسش بسیار عمیق است که هم ذهن متفکرین ما را درگیر کرده، هم ذهن متفکرین غربی را به خود مشغول کرده است.

    اگر فیلسوفی همچون میشل فوکو تا این حد از تحولات ایران و وقوع انقلاب ذوق زده می­ شود به این جهت است که او ابتدا به ساکن گمان می­ کند انقلاب اسلامی پرده برداری از عالم و عقلانیت دیگری است و به همین جهت است که از ایران به عنوان روح یک جهان بی روح یاد می­ کند. این پرسش برای متفکرین داخلی ما به شکل جدی تری مطرح بوده است. برای نمونه مشهورترین فیلسوف ما در دوران انقلاب، مرحوم سید احمد فردید، سال­ها پیش از وقوع انقلاب در سیر صورت بندی تاریخی خود پس فردا را مطرح می­ کند. پس فردا برای فردید تحقق تاریخ جدید است. تحقق تاریخی که در ادامه پروژه مدرنیته نیست.

    یک پرسش بنیادین وجود دارد که آوینی ذهنش با آن درگیر بوده و آن سوال این است که: آیا انقلاب اسلامی ممکن است؟ تمام وجود و هنر و قلم آوینی را این پرسش فرا گرفته که این رخداد چیست

    این گونه است که رخدادی همچون انقلاب اسلامی او را به وجد می­ آورد و این شادی را در او به وجود می­ آورد که شاهد زنده تحقق این تاریخ جدید است. به دلیل همین شیفتگی است که در این تاریخ جدید مستقر می­ شود و از ماهیت آن سخن می­ گوید. اما ما با این همه فردید را متفکر انقلاب اسلامی به حساب نمی­ آوریم. تفاوت آوینی با سایر متفکرینی که ذکر شد در اعتقاد به این پرسش است. این پرسش و پاسخ آن برای آوینی حیاتی است. تمام وجود و هنر و قلم آوینی را این پرسش فرا گرفته که این رخداد چیست.

    ادامه مطلب...

  • کلمات کلیدی :

  • نوشته شده توسط :وحید یامین پور::نظرات دیگران [ نظر]

     















    دکتر زیباکلام به علت انتقاد از توافق ژنو محاکمه می شود.
    دکتر سعید زیباکلام را سالهاست می شناسم. شاگردی ایشان از افتخارات ماست. مردی دانشمند و متواضع و وطن دوست؛ دکترای فلسفه علم از انگلیس ؛ صاحب آثار و تالیفاتی ممتاز که در فلسفه سیاسی و فلسفه علم رفرنس دانشگاهیان بوده و جریان ساز است.
    دکتر سعید زیباکلام علاوه بر مقام علمی ممتاز، سوابق ویژه ای در سیاست خارجی داشته. سفیر بوده و رییس اداره سازمانهای خارجی وزارت امور خارجه.
    او طی ماه های اخیر بارها به خاطر انتقاد از توافق ژنو و عملکرد تیم هسته ای با فشار دولت مورد بازجویی قرار گرفته و فردا محاکمه خواهد شد.
    آقای روحانی در تاریخ 15 بهمن 92 از اساتید دانشگاه ها خواسته بود تا به میدان آمده و از توافق ژنو حمایت کنند، اما توضیح نداده بود که در قبال برخوردهای امنیتی و قضایی با اساتید منتقد این توافقنامه موضع دولت چه خواهد بود؟
    این اوضاع غیرقابل تحمل است. دانشمندان ممتاز ایرانی به خاطر وطن دوستی تحت فشار و پیگرد قرار می گیرند و غربزدگان کراواتی بر صدر می نشینند و قدر می بینند!
    امیدوارم دست کم برادر ایشان ک

    ه به تملق گویی دولت مشغول است، غیرت حمایت از آزادی بیان را به خاطر برادرش داشته باشد.


  • کلمات کلیدی :

  • نوشته شده توسط :وحید یامین پور::نظرات دیگران [ نظر]

    گفتگوی خبرگزاری مهر با رییس پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی

    گفتمان انقلاب اسلامی نوعی فاصله‌گذاری با گفتمان روشنفکری جعلی است

    رییس پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی در گفتگویی از رویکردهای شهید آوینی نسبت به مسایل جامعه، گفتمان انقلاب اسلامی و دیگر گفتمان‌ها و همچنین فعالیت های پژوهشکده سخن گفت.

    وحید یامین‌پور روزنامه نگار و مجری صداوسیماست که بیشتر مخاطبان او را با اجرای برنامه مناظره‌ای «دیروز، امروز، فردا» به یاد می‌آورند. وی فارغ التحصیل رشته حقوق جزا و جرم شناسی از دانشگاه امام صادق (ع) است با این حال بیشترین فعالیت‌ وی در حوزه‌های فرهنگی و هنری بوده است و حتی به تدریس واحدهای درسی با همین مضامین در دانشگاه هم مشغول است.

    وی سال‌ها در رادیو مشغول به کار بوده است و از دیگر فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی وی دبیری کمیسیون فرهنگی- اجتماعی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری، معاون پژوهشی دانشکده خبر و عضویت در شورای پژوهشی موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی بوده است. وی همچنین در زمان ریاست احمد توکلی در مرکز پژوهش های مجلس، به مدت دو سال و نیم مدیرکل دفتر مطالعات فرهنگی این مرکز بود.

    یامین‌پور جدای از این فعالیت‌ها به کارهای رسانه‌ای و مستندسازی هم مشغول بوده است و حالا چند ماهی است که در سمت مدیر پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی حوزه هنری فعالیت دارد.

    پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی حوزه هنری از ابتدای انقلاب با حلقه‌های بحث و بررسی و نقد و تحلیل آثار شکل گرفت و به تدریج این حلقه‌ها و گفتگو‌ها به صورت منسجم‌تر ادامه یافتند و حتی آثاری هم به انتشار و عرضه رسید اما این پژوهشکده در زمان‌هایی دچار وقفه شد و حالا خبرگزاری مهر با انتصاب وحید یامین‌پور و فعالیت‌ مجدد پژوهشکده گفتگویی با وی داشته است تا درباره رویکردها و خط و مشی این مرکز که ابتدا توسط حلقه شهید آوینی راه‌اندازی شد و همچنین چگونگی ادامه این فعالیت‌ها پرس و جو کند.

    وحید یامین‌پور در این گفتگو از سلوک شهید آوینی و دانش او نسبت به هنر انقلاب اسلامی و همچنین موضع‌گیری و واکنش وی نسبت به سینمای دوره خود سخن گفت و اینکه امروزه هم نباید در برابر وقایع روز ساکت نشست بلکه باید نسبت به آنها موضع گرفت.

    وی همچنین در این گفتگو از فعالیت جریان‌هایی سخن گفت که با انقلاب نسبتی ندارند و بیان کرد که متاسفانه باید اقرار و اعتراف کنیم که هر از گاهی ما مغلوب گفتمان سازی‌های جعلی جریان روشنفکری می‌شویم.

    ادامه مطلب...

  • کلمات کلیدی :

  • نوشته شده توسط :وحید یامین پور::نظرات دیگران [ نظر]
    <      1   2   3   4   5   >>   >
    کلیه ی حقوق این وبلاگ متعلق به نویسندگان آن می باشد
    گروه فناوری اطلاعات آن لاین تکنولوژی