با سلام
از سخنان جناب آقاي هريسي پيرامون نظرات آيت الله صانعي غبطه مي خورم كه چگونه يك طلبه هنوز از افكار يك مرجع تقليد آگاه نيست.
مي شود گفت كه همه اينها يا برمي گرددبه سياسيت و يا اصلا اطلاعي ندارد پس بدان و آگاه باش:
برخى از نظرات فقهىحضرت آية الله العظمى صانعى (مد ظله العالى)
1 - عدم شرطيت مرد بودن در مرجعيت دينى.2 - عدم شرطيت مرد بودن در كليه مناصب حكومتى.3 - عدم شرطيت مرد بودن در قضاوت.4 - تساوى زن و مرد در قصاص نفس و اطراف.5 - تساوى ديه زن و مرد در ديه نفس واطراف.6 - زن در صورتى كه شوهر وارث ديگر نداشته باشد، تمام اموال شوهر را ارث مى برد.7 - ارث بردن زن از همه اموال شوهر (از عين منقولات و از قيمت غير منقول).8 - عدم حرمت خروج زن از منزل بدون اجازه شوهر، در مواردى كه خلاف شئون مرد ويا خلاف حق استمتاع مرد نباشد.9 - عدم نياز به اذن شوهر در نذرى كه مربوط به خود زن مى باشد و يا در مال خود مستقل باشد در صورتى كه خلاف حق استمتاع مرد نباشد.10 - طلاق در دست مرد است، ليكن اگر زن مهريه خود را ببخشد و تقاضاى طلاق نمايد، بر مرد واجب است او را طلاق دهد.11 - ازدواج موقت مختص به شرايط خاص مى باشد و نه به عنوان عِدل ازدواج دايم.12 - عدم نجاست فضله پرندگان.13 - عدم نجاست چرمهايى كه از كشورهاى غير مسلمان وارد مى شود، به علت آن كه از مردار و جيفه نمى باشد.14 - ازاله عين نجاست از اجسام صيقلى از مطهرات است، الا در مواردى كه شارع طريق خاصى براى طهارت آن قرار داده باشد مثل مخرج بول و يا خاك مال كردن، ظرفى كه سگ ليسيده يا از آن ظرف آب يا چيز روان ديگر خورده است.15- آب هاي فاضلاب كه رنگ يا بو يا مزه آنها بر اثر نجاست، تغيير كرده و نجس شده، بر فرض زوال تغيّر آنها به واسطه ي وصل يا كُر يا هوا يا تصفيه، پاك مي گردد.16 - غير مسلمان همانند مسلمان از مسلمان ارث مى برد.17 - مال و جان غير مسلمان همانند مسلمان محترم است.18 - ديه غير مسلمان با ديه مسلمان برابر ميباشد.19 - تساوى غير مسلمان و مسلمان در قصاص.20 - عدم حرمت تراشيدن ريش.21 - عدم حرمت موسيقى هايى كه محتواى باطل نداشته باشند.22 - عدم حرمت مجسمه سازى و نقاشى انسان، حيوان و اشياء.23 - عدم شرطيت اجتهاد در قاضى و كفايت علم به قوانين.24 - اختصاص حرمت ربا به رباى استهلاكى و عدم حرمت رباى استنتاجى.25 - رفع حرمت سقط جنين قبل از چهار ماهگى، به واسطه حرج و مشقت غير قابل تحمل مانند بيمارى جنين.26 - عدم حرمت روشهاى جلوگيرى(كنترل جمعيت) و عدم حرمت روشهاى جلوگيرى كه منجر به عقيمى دائم گردد براى كسانى كه چندين فرزند دارند.27 - حرج و مشقت غير قابل تحمل(براى فرزند و يا ناپدرى و نامادرى) رافع حرمت لمس و نظر فرزند خوانده مى گردد.28 - مجزى بودن تمام اغسال از وضو(چه مستحب چه واجب).29 - سن بلوغ دختران با نبود ساير شرايط، سيزده سال قمرى مى باشد.30 - معيار در كثير السفر كه بايد نماز را در مسافرت تمام بخواند و روزه هم بگيرد همان كثرت سفر است، خواه مسافرت شغل او باشد يا به جهت اغراض ديگر مسافرت كند(حداقل قبل از ده روز، يك مسافرت شرعى داشته باشد).31 - جواز امام جماعت جانبازان و معلولان كه قادرند ايستاده نماز بخوانند.32 - مغرب، همان غروب عرفى است كه استتار قرص مى باشد و ذهاب حمره مشرقيه شرط نمى باشد.33 - مادر هم مانند پدر در قتل فرزند قصاص نمى شود، مگر آنكه مرگ به علت اغراض شخصى مانند دشمنى و طمع در مال و پست و رياست و يا فاش نشدن خيانت ها و امثال آن باشد كه در آن صورت اصل كلى قصاص، هم در مورد پدر و هم در مورد مادر ثابت است.34 - حقوق معنوى مانند حق التأليف، حق الطبع و... محترم مى باشد.35 - بازى با آلات قمار بدون برد و باخت حرام نمى باشد.36 - با نبود پدر، مادر بر طفل و اموال او ولايت دارد و بر پدربزرگ مقدم است.37 - جواز تلقيح مصنوعى در خارج از رحم و انتقال آن به رحم.38- عدم تفاوت زن هاي سيّده و غير سيّده در سن يائسگي و ملاك اتمام پنجاه سال قمري، بر فرض قطع خون حيض و يا مشكوك بودن حيض بعد از آن.
http://www.saanei.org/page.php?pg=showbaztab&id=69&lang=fa
مطلب جالبي بود.
متشكرم