سفارش تبلیغ
صبا ویژن







به نقل از این وبلاگ: آرمانشهر 

این تصویری از «کِن سارو ویوا»، نویسنده و شاعر نیجریه ای است که در سال 1995، توسط نظامیان دست نشانده شرکت نفتی «رویال داچ شل» در نیجریه بازداشت و اعدام شد. اتهام او، فعالیت علیه گندکاریهای کمپانی شل، در نیجریه بود. عکس او را در اعتراض به تداوم و تحکیم حضور شرکت صهیونیستی شل در ایران، اینجا گذاشته ام.

مشکل اصلی کشور من مشایی نیست. یکی از مشکلات اصلی کشور من، تداوم حضور شرکت شل در ایران است. کمپانی بدنام و بدسابقه ای که امیدوار بودیم با آمدن احمدی نژاد، شرش از این کشور کنده شود. آیا می شود روزی بیاید که خروش جوانان و دانشجویان عدالتخواه ایران در برابر دفتر این کمپانی در بزرگراه شهید حقانی تهران را هم ببینیم؟

شل! گورت را از ایران گم کن!

و این وبلاگ: غول نفتی رویال داچ شل و ماجرای قتل فعال نیجریایی حامی محیط زیست

نیویورک شاهد حضور شرکت چندملیتی شل در دادگاهی در این شهر است که در آن این غول نفتی باید از خود در برابر اتهام همدستی در قتل یک فعال نیجریایی در زمینه محیط زیست دفاع کند. اتهام شل در این دادگاه مشارکت در قتل "کن سارو ویوا"، شاعر و نویسنده نیجریه در سال 1995 خواهد بود. رویال داچ شل همزمان با باز شدن پرونده در نیویورک، دوباره با یکی از تیره و تاریکترین مراحل تاریخش مواجه خواهد شد. "کن ویوا جی‌ان‌آر"، فرزند ارشد سارو ویوا در این زمینه می‌گوید:من همیشه بر این باور بوده‌ام که شل در توطئه برای ساکت کردن پدر من و هزاران اوگونیایی دیگر همدست بوده است. با توجه به اهمیت این خبر، خبرگزاری فارس اقدام به تهیه گزارشی کوتاه از شرح حال کن سارو ویوا کرده است که در ادامه این نوشتار می­توانید مطالعه نمایید.

کن سارو ویوا نویسنده و شاعر بزرگ نیجریایی، سرشناس‌ترین قربانی جنایات شرکت رویال داچ شل ‏است.

کن در اکتبر 1941 در منطقه اوگونی نیجریه به دنیا آمد. او پسر ارشد یکی از سران قبایل منطقه بود. کن پس ‏از اتمام تحصیلات از سال 1962 به تدریس در دانشگاه "عبادان " مشغول شد و به‌تدریج به عنوان ادیب و شاعر ‏در نیجریه، آفریقا و جهان به شهرت فراوان دست یافت. در سال 1958 رویال داچ شل در اوگونی، زادگاه کن، مخازن بزرگی از نفت و گاز کشف کرد و عملیات ‏استخراج خود را آغاز کرد.

اوگونی سرزمین زیبا و حاصلخیزی بود ولی اقدامات بی‌رویه شل به تخریب و آلودگی طبیعت این منطقه و نابودی مردم آن ‌انجامید. کن مبارزه خود علیه شل را با انتشار ‏کتاب "دیروز و امروز مردم اوگونی " آغاز کرد و سپس با درج مقالات در نشریات مختلف به افشای عملکرد شل ‏و دیکتاتوری نظامی دست‌نشانده شل و فساد سیاسی حاکم بر نیجریه پرداخت. او در سال 1989 "جنبش بقاء ‏مردم اوگونی " (MOSOP) را تأسیس کرد و به عنوان رهبر این جنبش مبارزه مسالمت‌آمیز خود را شدت بخشید ‏و مدتی به زندان افتاد.

در این دوران شل و دیکتاتوری نظامی حاکم بر نیجریه به شدت به تخریب روستاهای ‏منطقه اوگونی ادامه می‌دادند. کن بار دیگر در 21 مه 1994 دستگیر شد و در زیر شکنجه‌های وحشیانه قرار ‏گرفت. در فوریه 1995 ژنرال‌های حاکم بر نیجریه در یک دادگاه نظامی محاکمه کن و سایر رهبران جنبش ‏اوگونی را آغاز کردند. سارو ویوا در دفاعیه تاریخی خود، که دادگاه اجازه قرائت آن را نداد، اعلام کرد که ‏ "محاکمه او محاکمه شل است " و این کمپانی باید روزی حساب جنایات خود را پس دهد.

در 31 اکتبر دادگاه ‏نظامی کن و سایر رهبران جنبش اوگونی را به مرگ محکوم کرد. به دلیل شخصیت برجسته فرهنگی کن، موج ‏عظیمی از مخالفت با این رأی در سراسر جهان پدید آمد، ولی ژنرال‌های دست‌نشانده شل به این اعتراضات وقعی ننهادند و در 12 نوامبر کن و هشت تن دیگر از سران جنبش اوگونی را اعدام کردند. یک ماه ‏بعد، رویال داچ شل قرارداد چهار میلیارد دلاری استحصال گاز نیجریه را با حکام نظامی این کشور منعقد کرد. ‏

جنگ آمریکا و انگلستان بر سر تصاحب میادین نفت و گاز اوگونی و اعدام اعضای گروه نه

سرگذشت محیط زیست اوگونی و استخراج نفت

مبارزات مردم اوگونی علیه شل

اتهامات شل در منطقه اوگونی

تخریب محیط زیست اوگونی

اخبار مرتبط



  • کلمات کلیدی :

  • نوشته شده توسط :تاملات::نظرات دیگران [ نظر]
    کلیه ی حقوق این وبلاگ متعلق به نویسندگان آن می باشد
    گروه فناوری اطلاعات آن لاین تکنولوژی