سفارش تبلیغ
صبا ویژن







فتنهای دیگر»
90/2/7 2:9 ع

آیا مردم گمان کردند همین که بگویند : «ایمان آوردیم»، به حال خود رها مى‏شوند و آزمایش نخواهند شد؟ (سوره مبارکه عنکبوت، آیه دوم)

«فتنه و آزمایش» و نیز «وسوسه و دشمنی» همیشه برای همگان و از جمله برای هر گروه از اصولگرایان وجود دارد. اگر در ایمان خود دقت و مراقبت نماید، بصیر باشند، فریب سخنان به ظاهر آراسته و فریبنده‌ی دشمنان آشکار و پنهان خود را نخورند، غرور نکنند، تابع و مطیع «ولایت» باشند، به مملکت وجودشان و مسئولیت‌شان و مجموعه‌ی تحت مدیریتشان آسیبی نخواهد رسید. اما غرور اعمال و نخوت حاصل از تمجیدها گاه سرلشگران مقابله با فتنه‌های قبل در فتنه‌های جدید فاقد نمره قبولی گردند.

آزمایش یا به تعبیر قرآنی آن «فتنه» بخش عمده‌ای از عبرت‌های تاریخ اسلام را شامل می‌گردد. در تاریخ معاصرمان نیز چنین است. یکی از راه‌های جلوگیری کردن از قرار گرفتن در چنین موضعی، عبرت از تاریخ است.

به عنوان نمونه در ?? تا ?? مرداد، سخنان تقابلی طرفداران آیت الله کاشانی و دکتر مصدق علیه یکدیگر شدت گرفت، هر گروه هم استدلال‌هایی داشتند که برخی صحیح و برخی برخاسته از تعصب بود. اما این عملکرد اسباب آن شد که مردم احساس نمایند آنها به دنبال لحاف ملانصرالدین هستند. اینگونه شد که مردم دیگر پس از کودتای ?? مرداد به صحنه نیامدند. روز ?? مرداد ???? زمانی که مزدوران کودتا از دروازه‌های تهران حرکت کردند، شعارشان “هم شاه هم مصدق” بود. اما زمانی که تا سبزه میدان پیش رفتند و در نقطه‌ای که پیشتر مرکز مقاومت بود، مشاهده کردند هیچ صدایی برنمی‌خیزد، شعار را به “مرگ بر مصدق، زنده باد شاه” تغییر دادند و روزنامه‌های هر دو جناح نهضت ملی شدن صنعت نفت را آتش زدند و گام‌های بعدی کودتا با موفقیت برداشته شد.

این در حالی بود که در کودتای تیرماه ???? پس از کنار گذاشته شدن دکتر مصدق، آیت الله کاشانی فتوا داد که دوشنبه هر نوع کسب و کار حرام است؛ مردم همه یکصدا از ایشان تبعیت کردند و مصدق به قدرت بازگشت.

مصدق و آیت الله کاشانی

اتحادی که با شکسته شدنش نهضت شکست خورد

آنچه حماسه مردم در عبور از کودتای ضد مردمی فتنه سبز را رقم زد، وحدت منسجم همه وفادارن به نظام بود. اگر آفت تفرق و تشتت همچون دوران پس از پیروزی مقدماتی نهضت ملی صنعت نفت فراهم گردد، آسیب‌های جدی می‌تواند پدید آید. اختلاف در بین مسئولین قوا یکی از مواردی است که منفعت آن برای دو دسته اهل فتنه است، اصحاب فتنه مرئی و اصحاب فتنه نامرئی؛ فتنه‌جویان اگر احساس کنند فضا برای آنها مهیاست ، به میدان فتنه‌جویی جدیدی خواهند آمد. در این میان باید سعی کرد که مانع از ازدیاد اختلافات، علی‌الخصوص اختلافات مسئولان و حداقل در معرض افکار عمومی شد. بخصوص اگر این تفرق سبب آن شود که دو گروه فتنه‌جو اردوکشی خیابانی را دنبال نمایند. حرمت رسانه‌ای کردن اختلافات مسئولان که از سوی مقام معظم رهبری اعلام گردید، یکی از بهترین راه‌های علاج در مسیر جلوگیری ازاین تفرق و تشتت است.

به نظر می‌رسد این روزها آزمایشی جدید فراروی ماست. اصولگرایان طی یک دهه گذشته نشان داده‌اند که به عقل جمعی اعتنایی جدی دارند؛ اینک عقل جمعی اصولگرایان مسیر وحدت را می‌جوید و آن را به عنوان یک امر واجب العطاعه از رهبری دنبال می‌نماید. در این مسیر، بیش از پیش نیازمند آن هستیم که همه در کنار هم در سایه همدلی و صمیمت به پیش رویم، گذشت نماییم و نگهبان اصول باشیم. و در فصل پیش از انتخابات که فضا مهیای علنی شدن اختلافات است، با توجه به تجربه‌های ناگواری که طی دو سال گذشته شاهد بودیم، نوعی از  عقلانیت معطوف به اخلاق را ترسیم نماییم.



  • کلمات کلیدی :
  • کلیه ی حقوق این وبلاگ متعلق به نویسندگان آن می باشد
    گروه فناوری اطلاعات آن لاین تکنولوژی