سفارش تبلیغ
صبا ویژن







مطلب از وب سایت برادر بزرگوار  آقای حمید بنا

آقای ضرغامی با شما حرف داریم

همه ما خوب به یاد داریم که سه دهه پیش، سهم جادوی تلویزیون در زندگی مردم ایران بسیار اندک و کم اثر بود. پخش محدود برنامه از 2 شبکه سیما آن هم با گیرنده های سیاه و سپید، جذابیت چندانی برای مخاطبین خود نداشت.

گذر ایام و برنامه ریزی مسئولین امر، آن روزها را مبدل به خاطره نموده است. امروز تعدد شبکه های سیما در بخش های مختلف استانی، ملی و برون مرزی خبر از عزم و اراده­ی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در استفاده­ی مطلوب و هدفمند از این ابزار موثر فرهنگی، اجتماعی می دهد.

هدف نگارش گر این مطلب پرداختن به چالش ها و تحلیل فرصتها و یا انذار تهدیدها نیست زیرا معتقدیم دغدغه­ی اینگونه مسائل در مدیران ارشد نظام ایجاد شده و باید در انتظار اقدامات عملی این عزیزان باشیم. نکته ای که ما را برآن داشت تا چند جمله ای درد دل خویش را با رئیس سازمان صدا و سیما مطرح کنیم مسئله ای است که در طول سالیان گذشته همواره مورد تأکید امام خامنه ای بوده و ایشان در مناسبت های مختلف بر اهمیت آن تأکید ویژه می نمایند.

حرف از فرهنگ شهادت است. فرهنگی که در نمایه­ی رنگین شبکه های سیما هرگز جایگاهی درخور شأن و منزلت خود پیدا نکرده و در بعضی موارد حتی مورد اجحاف نیز واقع شده است. تفکر برنامه سازی در سیمای جمهوری اسلامی ایران، تا حد زیادی ثابت است که نشر آن در شبکه های مختلف به وضوح عیان و آشکار است.

تفکیک موضوعی شبکه های سیما تنها در کلیات موضوع برنامه ها اثر داشته است و قطع نظر از شبکه 4 باید چارچوب برنامه سازی در شبکه های دیگر را یکسان توصیف کرد. سخن اینجاست که در هیاهوی پر زرق و برق برنامه های سیما جایگاه شهید و شهادت کجاست؟

گروه های مختلف برنامه ساز تا چه اندازه به این موضوع اساسی و مهم، توجه می کنند؟ و آیا در برنامه های کلان سازمان شهید و شهادت جایگاهی دارد؟

پاسخ به این سوالات منفی و سالبه است. گواه این ادعا اینکه در برنامه های ترکیبی سیما که با موضوع خانه و خانواده تهیه و تولید می شود، رد و اثری از فرهنگ شهادت و دفاع مقدس به چشم نمی آید. پرداختن به آشپزی و آموزش طبخ غذاهای سواحیلی در اینگونه برنامه ها اهمیت بیشتری دارد. مگر بیاد نداریم که امام خامنه ای در دیدار با خانواده های شهداء فرمودند: « ملت ایران تا ابد مدیون شهدا و خانواده‏هاى شهداست. این را همه‏ى ملت ما باید بدانند. هرچه ما عزت به دست بیاوریم، هرچه پیشرفت به دست بیاوریم، مرهون خون شهداى عزیز شما، این جگرگوشه‏هاى شماست. اینها بودند که به ما، به کشورشان، به ملتشان، به اسلام عزت دادند. این را همه باید قدر بدانند؛ مسئولین هم باید قدر بدانند، خود شما خانواده‏ها هم باید قدر بدانید؛ و میدانید »1.

چرا در برنامه های ترکیبی شبکه های مختلف سیما به مقوله­ی دفاع مقدس و شهادت پرداخته نمی شود؟ آیا تأمین خوراک فرهنگی در این وانفسای جنگ نرم دشمن، ضروری به نظر نمی رسد ؟ تمام یاد شهدا در اینگونه برنامه ها و سایر بخشهای برنامه ساز به هفته­ی دفاع مقدس خلاصه می شود و متأسفانه هنوز شاهد تفکر اختصاصی و مبتنی بر برنامه ریزی بلند مدت در بین مدیران سیما نیستیم.

بی تردید اقیانوس بی انتهای فرهنگ دفاع مقدس ظرفیت و توان بالایی در اغنای محتوایی برنامه های سیما دارد. ظرفیتی که اگر درست بکار گرفته شود دیگر نیازی به چاره جویی برای مقابله با هجمه­ی فرهنگی و عقیدتی دشمن نیست. نسل جوان و نوجوان در کدامین گوشه­ی دنیا الگویی والاتر از شهیدان بابایی، برونسی، زین الدین، شوشتری و هزاران هزار شهید بزرگوار دیگر پیدا خواهد کرد؟ الگوهایی که زوایای پنهان آن گره از بسیاری از مشکلات جامعه خواهد گشود. به شرط آنکه سمت و سوی نگاهمان صحیح و بی غرض باشد.

ارتباط شهداء والامقام با پدر و مادر، همسر، اطرافیان و دوستان در صورت پرداخت عالمانه و آگاهانه، دستورالعملی کامل و جامع برای زندگی ما خواهد بود و مشی مدیریتی شهداء که بر پایه­ی تقوا استوار بود بهترین منشور مدیریتی برای ارائه به نظام اداری کشور می باشد.

بدانیم و آگاه شویم که شهداء، فرهنگ شهادت و دفاع مقدس راه نجات ما از منجلاب متعفن فرهنگ غربی هستند. کسانی که امام خمینی(ره) خواندن وصیتنامه هایشان را به علما توصیه نمودند. آیا زمان آن فرا نرسیده است تکلیف خویش را در برابر دفاع مقدس بشناسیم و به آن عمل کنیم؟

بسی گفتیم و گفتند از شهیدان .... شهیدان را شهیدان می شناسند

این نوشتار انتقاد نیست بلکه تذکری است که ان شاء الله تلنگری برای اندیشیدن باشد. و باز به فرمایشی دیگر از امام خامنه ای اشاره می کنیم که فرمودند: « یاد حماسه‏ى دفاع مقدس باید همیشه در کشور ما باقى بماند و جاودانه باشد. بعضى‏ها خواستند، سعى هم کردند که یاد دوران دفاع مقدس و آن شجاعتهاى بزرگ و آن عظمتها را بتدریج کمرنگ کنند و از یادها ببرند. اینها اگر نادانسته این کار را می کنند، غفلت بزرگى دارند؛ اگر هم خداى نکرده دانسته است که خیانت است »2.

به امید آن روز که تفکر برنامه سازی و تولید در سیمای جمهوری اسلامی ایران برمحور فرهنگ شهادت و دفاع مقدس استوار گردد.

1و2 سوم خرداد 89



  • کلمات کلیدی :

  • نوشته شده توسط :سادات علوی::نظرات دیگران [ نظر]
    کلیه ی حقوق این وبلاگ متعلق به نویسندگان آن می باشد
    گروه فناوری اطلاعات آن لاین تکنولوژی