سفارش تبلیغ
صبا ویژن







سیمین غانم در سومین حرم اهل بیت خواهد خواند !

در هر صورت آن چه امروز و با گذشت هر چه بیشتر زمان نمایان شده است ظهور همان تفکرات مدیران پیشین استانداری فارس در قالب مدیران جدید است اما وجه مشترک و غالب این تفکرات نیز هزینه کردن ارزش های اصولگرایی ، افراد ، مراجع عظام و روحانیون شیراز در راستای همین تفکرات است جای بسی تاسف است که مدیران جدید برخلاف ظاهر اصولگرا ، در حالی که با مراجع عظام و روحانیون شیراز دیدار می کنند ، شیراز را سومین حرم اهل بیت (ع) می خوانند و بر ضریح امامزادگان عزیز بوسه می زنند اما نسبت به اجرای کنسرت سیمین غانم در شیراز موضع گیری نمی کنند .

خداوند متعال در سوره ماعون می فرماید : « أرأیت الذی یکذب بالدین * فذلک الذی یدع الیتیم * ولا یحضّ علی طعام المسکین * فویل للمصلین * الذین هم عن صلاتهم ساهون * الذین هم یراؤون » (ماعون / 1 – 6) . یعنی آن کسانی که در نماز خود ریا می کنند . در مورد تفسیر این آیات از امام علی (ع) روایت شده است که آن حضرت فرمود : ریاکاران در نماز آن کسانی هستند که در پیش چشم مردم نماز می خوانند تا مردم ایشان را ببینند و به ایشان نگاه کنند و گمان کنند که ایشان نیز در خط ایمان حرکت می کنند و به ستایش ایشان بپردازند . البته تفسیری فراگیر تر از این هم وجود دارد و آن این است که تکیه روی نماز به خاطر این است که نماز بارزترین مصادیق عبادت است . و گرنه ریا به نماز اختصاص ندارد . (الف)

جناب استاندار چشمتان روشن ، سیمین غانم در سومین حرم اهل بیت خواهد خواند !


در حالی که بسیاری هنوز خاطره پخش کاست کنسرت سیمین غانم در سینما صحرا را از یاد نبرده اند قرار است وی همزمان با عید سعید فطر در سالن حافظ شهر شیراز به اجرا بپردازد ، کنسرت سینما صحرا کنسرتی بود که حتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی زمان اصلاحات نیز نتوانست چشمانش را بر وقایع اتفاق افتاده در آن ببندد و مجبور به موضع گیری و لغو فعالیت های سیمین غانم شد و اما امروز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت اصولگرا قدم در همان راهی گذاشته است که دولت اصلاحات قبلا گذاشته بود ، در همین راستا صدور مجوز و برنامه ریزی دست اندر کاران این برنامه برای اجرای  قطعات مشهور خانم غانمی با نام های " قلک چشات " و " گل گلدون من" که از کارهای اولیه و مشهور پیش از انقلاب ایشان است باعث واکنش های بسیاری در استان فارس شده است .

 سیمین غانم متولد سال 1332در شهر تنکابن است ، پدرش پیش از تولدش رئیس دارایی شمال بود که پس از انتقال به تنکابن صاحب یک دختر می شود ، وی بعدها به دلیل ورد به عرصه تجارت از مشاغل دولتی کناره گیری می کند . او از 8 سالگی خواندن را با خواندن در جشن های مدرسه آغاز می کند . اگرچه وی فعالیت رسمی خود را از 25 سالگی و در سال 1348 آغاز کرده ولی اولین حضورش در تلویزیون مربوط به سال 1347با ترانه موج خروشان است . او که پس ازانقلاب دو دهه از اجرای موسیقی کناره گرفت و پس از روی کار آمدن دولت اصلاحات به اجراهای مختلف پرداخت . گفتنی است ،گروه غانم را فریبا جواهری (پیانو) ، سارا احمدی (دف) ، آزاده شمس (ویلن) ، آرمینا حاجی جعفری (درامز) و سیمین غانم (به عنوان سرپرست و خواننده) تشکیل می?دهند . برنامه ریزی برای اجرای  قطعات مشهور خانم غانمی با نام های " قلک چشات " و " گل گلدون من" که از کارهای اولیه و مشهور پیش از انقلاب ایشان است باعث واکنش های بسیاری در استان فارس شده است .

در حالی که بسیاری امیدوار بودند تغییرات مدیریتی در راس استانداری فارس علاوه بر چهره های جدید ، تفکرات جدید ، اصولگرایی واقعی و ولایت مداری را نیز به همراه داشته باشد اما این امیدواری پس از گذشت چند روز و با روشن شدن زوایای پنهان تفکرات فرهنگی مدیران جدید رنگ باخته است . مدیران جدید استانداری فارس که از همان ابتدا با حرکت های ظاهری ، عامه پسند و دیدارهای روزانه و ساعتی با مراجع عظام و روحانیون شیراز سعی داشتند چهره ای مذهبی و اصولگرا از خود به نمایش بگذارند به زودی در معرض امتحانی بزرگ قرار گرفته اند ، امتحانی که معیار بسیار خوبی برای تمیز دادن تفاوت فکری – عقیدتی مدیریت آنان با مدیریت قبل و مبانی فکری جریان انحرافی دولت است ، بر کسی پوشیده نیست که حمایت مدیریت پیشین استان از همین قبیل فعالیت های فرهنگی در آخر به برنامه ریزی برای برگزاری جشن های پر زرق و برق تخت جمشید منجر شد که به دلیل اعتراضات گسترده مردم ، مراجع عظام و روحانیون شیراز برگزار نشد ؛ مدتی بعد تجمعات و اعتراضات گسترده مردم نسبت به سیطره جریان فکری و انحرافی دولت بر استانداری فارس و به دنبال آن ماجرای قفل زدن مردم به درب استانداری فارس ، دولت را بر آن داشت تا تغییرات گسترده ای در سیستم مدیریتی استانداری فارس به وجود آورد بدین ترتیب مدیران جدید از راه رسیدند ؛ ناگفته نماند در همان زمان نیز مدیریت پیشین فارس خود را ولایت مدار معرفی می نمود و فعالیت های فرهنگی اش از جمله جشن های تخت جمشید را مورد حمایت رهبری اعلام می نمود ! البته دیری نپایید که آیت الله یزدی در مصاحبه با مشرق اعلام نمودند : " خالی از لطف نیست که نمونه هائی را عرض کنم . مثلا قرار بود فروردین ماه سال جاری در شیراز جشنی برگزار شود که احساس کردیم برخلاف مبانی فرهنگی نظام و اسلام است . علیرغم اینکه همه مقدمات کار فراهم شده بود موضوع توسط دوستان پیگیری شد و در نهایت به اطلاع مقام معظم رهبری رسید و با دستور قاطع ایشان از برگزاری این جشن جلوگیری به عمل آمد . " (ب)

در هر صورت آن چه امروز و با گذشت هر چه بیشتر زمان نمایان شده است ظهور همان تفکرات مدیران پیشین استانداری فارس در قالب مدیران جدید است اما وجه مشترک و غالب این تفکرات نیز هزینه کردن ارزش های اصولگرایی ، افراد ، مراجع عظام و روحانیون شیراز در راستای همین تفکرات است جای بسی تاسف است که مدیران جدید برخلاف ظاهر اصولگرا ، در حالی که با مراجع عظام و روحانیون شیراز دیدار می کنند ، شیراز را سومین حرم اهل بیت (ع) می خوانند و بر ضریح امامزادگان عزیز بوسه می زنند اما نسبت به اجرای کنسرت سیمین غانم در شیراز موضع گیری نمی کنند ؛ ترسم نرسی به کعبه‌ ای اعرابی ...

شیخ اجل سعدی شیرازی . زاهدی مهمان پادشاهی بود . چون به طعام بنشستند ، کمتر از آن خورد که ارادت او بود ، و چون به نماز برخاستند ، بیش از آن کرد که عادت او ، تا ظنّ صلاحیت در حقّ او زیادت کنند .

ترسم نرسی به کعبه‌ ای اعرابی             کاین ره که تو می‌روی به ترکستان است

چون به مقام (خانه) خویش آمد ، سفره خواست تا تناولی کند . پسری صاحب فراست داشت ، گفت : ای پدر ، باری به مجلس سلطان در، طعام نخوردی ؟

گفت : در نظر ایشان چیزی نخوردم که به کار آید . گفت : نماز را هم قضا کن که چیزی نکردی که به کار آید .

ای هنرها گرفته بر کف دست            عیب‌هــا را نهفتــه زیـر بغــل

تا چه خواهی خریدن ای مغرور           روز درماندگی به سیم دغل

پی نوشت :

الف : Bayynat.ir

ب : مشرق نیوز ، مصاحبه با آیت الله یزدی ، 12 مرداد 1390 -



  • کلمات کلیدی :

  • نوشته شده توسط :سادات علوی::نظرات دیگران [ نظر]
    کلیه ی حقوق این وبلاگ متعلق به نویسندگان آن می باشد
    گروه فناوری اطلاعات آن لاین تکنولوژی