غدیر در راه است»
85/10/12 11:16 ع

غدیر چیست ؟ یک واقعه است یا حادثه ، اتفاق ، داستان ، روایت و یا یک انتخاب است و سر آغاز ؟ غدیر مبدا است یا مقصد ، ابتدا است یا امتداد ، ابتدای چه و یا امتداد چه چیزی ؟

غدیر انتخاب است و سرآغاز حکومت ائمه اطهار (ع) .
همه شما با واژه غدیر و حدیث معروف « من کنت مولاه فهذا علی مولاه » آشنا هستید .
در غدیر یک انتخاب الهی توسط آخرین پیامبر الهی و به دستور پروردگار عالمیان صورت گرفت . در این روز برترین انتخاب برای راهبری امت اسلامی و جانشینی پیامبر (ص) جامه عمل پوشید .

غدیر امتداد امامت رسول الله (ص) بر مسلمانان است و غدیر ابتدایی است برای یک آغاز .
 در این روز رسول الله (ص) جانشین پس از خود را در معرض انتخاب مردم نهاد و مسلمانان را دعوت به پیروی از امیر المومنین علی (ع) نمود ، صحابه و دیگر همراهان پیامبر (ص) در حجه الوداع یکایک با مولای متقیان بیعت کردند تا زمامداری او را پس از رحلت پیامبر (ص) ارج نهند و به آن پایبند باشند گر چه بعضی از آن پیمان شکنان پس از رحلت نبی اکرم (ص) بیعتها شکسته و در حالی که حضرت امیر (ع) و دیگر اعضای خانواده رسول الله (ص) مشغول مراسم تدفین حضرت بودند در سقیفه جمع شدند و تخم انحراف در دین اسلام را فرو نشاندند .

اسلام که آنان را از بت پرستی و شرک به سوی معبود هستی فرا خوانده بود و وابستگی به قبیله و اطاعت کورکورانه از سران قبایل را بس ابلهانه انگاشته بود به سویی نهاده شد و باز هم معیارهای دوران جاهلیت رنگ گرفت .

یکی میگفت تقرب قبیله ما به پیامبر از دیگر قبایل بیشتر است و آن دیگری میگفت قبیله ما زودتر اسلام آورده است و یا اینکه ما از خویشان پیامبر (ص) هستیم .

اینها معیارهای انتخاب جانشین رسول الله (ص) بود ولی معیارهای گزینش یک رهبر الهی که جانشینی برترین انسان و پیامبر اعظم را عهده دار میشود اینهاست .

پس علم و دانش و تقوای الهی جایگاهش کجاست . آنان که به بهانه کذایی برای انحصار قدرت و با معیارهای جاهلانه راهبر پس از پیامبر (ص) را انتخاب میکردند فقط خود را میدیدند و بس و چشم دیدن حضرت امیر (ع) را نداشتند چرا که امیر المونین فراتر از فکر و اندیشه آنان بود .

حال در فرض محال اگر معیارهای گزینش آنان درست هم می بود باز حضرت امیر (ع) از آنان ارجح تر و شایسته تر به راهبری جامعه اسلامی بودند .
امیرامومنین علی (ع) از برترین طایفه قریش (بنی هاشم ) و نزدیکترین به پیامبر (ص) (عموزاده و داماد ) و اولین مردی بود که اسلام آورده بود ، اگر چه آن حضرت برای حفظ اسلام و جلوگیری از تضعیف نهال نوبنیاد آن دم بر نیاورد ولی تاریخ گواه است ظلمی که در سقیفه بر اسلام رفت (که تابه حال هم ادامه دارد) از جانب هیچ یک از دشمنان هم متوجه آن نبوده است و از آنجاست که اسلام ناب محمدی (ص) به کناری گذاشته شد و مذاهب سلیقه ای ساخته دست قدرت طلبان متولد گردید .

واما ما که مسلمانیم و خود را پیرو ائمه اطهار مخصوصا حضرت امیر (ع) میدانیم در رابطه با غدیر چقدر مطالعه داشته ایم و یا اینکه با نهج البلاغه تا چه حد آشنایی داریم .
جرجی زیدان دانشمند مسیحی میگوید « من 25 بار نهج البلاغه را به دقت خوانده ام ولی هنوز از شوق و اشتیاق من برای مطالعه آن کم نشده است»

حال شایسته است شیعیان حضرت امیر المونین علی (ع) این کتاب برتر از درک بشری را حتی یک بار هم با دقت و تدبر نخوانده باشند ؟!



  • کلمات کلیدی :

  • نوشته شده توسط :سادات علوی::نظرات دیگران [ نظر]
    کلیه ی حقوق این وبلاگ متعلق به نویسندگان آن می باشد
    گروه فناوری اطلاعات آن لاین تکنولوژی