سفارش تبلیغ
صبا ویژن







در نظام جمهوری اسلامی ایران ، مردم نقشی برجسته و بی بدیل در اداره کشور و تعیین سرنوشت آن دارند . حاکمیت مردم ایران برمقدرات خویش، غالبا" از طریق انتخابات و همه پرسی اعمال می شود . به طوری که از زمان پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال 1979 تاکنون، مردم ایران به طور متوسط سالی یک بار در انتخابات ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی یا خبرگان رهبری و شوراهای شهر شرکت کرده و آزادانه آرای خود را به صندوق های رأی ریخته اند . آیت ا... خامنه ای رهبر انقلاب اسلامی ایران، انتخابات را روندی مهم و سرنوشت ساز می داند که پایه مردمی نظام را تشکیل می دهد و باید درستی و سلامت آن تضمین شود . به طور کلی بیانات ایشان در مورد انتخابات مبتنی بر دو هدف اصلی است : اول ، آگاهی بخشی به مردم درمورد انتخابات و دوم ترغیب آنها به شرکت پرشور در حوزه های رای گیری

تا انتخابات ریاست جمهوری ایران در روز 12 ژوئن آینده ، زمان زیادی باقی نمانده است . به همین دلیل ، رهبر معظم انقلاب چند روز قبل در دیدار گروه کثیری از اقشار مختلف مردم ، به نکات مهمی در مورد انتخابات اشاره فرمود . ایشان که از انتخابات به عنوان پایه نظامی جمهوری اسلامی یاد می کند ، برای نشان دادن اهمیت رأی مردم ، به عدم مشارکت مردم در انتخابات در دوران رژیم مستبد پهلوی ، اشاره دارد و می فرماید : « از وقتی که رژیم پهلوی بر سر کار آمد ، انتخابات به معنای یک حرکت نمایشی محض تلقی شد ... در تمام آن دوران ، کمتر اتفاق افتاد که مردم احساس کنند باید رای بدهند تا در مدیریت کشور تاثیر بگذارند . »
پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال 1979 ، زمینه آزادی مردم و مشارکت آنان را تعیین سرنوشت کشور فراهم ساخت . آیت ا... خامنه ای این واقعیت را چنین تشریح می فرماید : « انقلاب اسلامی ورق را به کلی برگرداند . مردم نقش پیدا کردند ، نه فقط در انتخاب نماینده مجلس ، بلکه در انتخاب رئیس جمهوری ، در انتخاب خبرگانی که رهبر را انتخاب می کنند و نیز در انتخاب شوراهای شهر که شهردارها را برمی گزینند . »

رهبر معظم انقلاب ، حق انتخاب مردم را در نظام جمهوری اسلامی بسیار مهم و اساسی می داند و تاکید می کند که انتخابات عرصه ظهور و بروز وحدت ، عقلانیت و شعور ملی مردم است . ایشان می فرماید : « اینک جمهوری اسلامی ایران با برگزاری حدود سی انتخابات مردمی و آزاد در کمتر از سی سال و در شرایط سخت و آسان ، نشان داده است که صادق ترین نظام مردم سالار در جهان امروز است . » رهبر انقلاب اسلامی ، انتخابات را یک آزمون الهی می داند و در توضیح آن می فرماید : « بعضی خیال می کنند انتخابات ، زمزمه های انتخابات و فضای انتخاباتی مایه اختلاف است . نه ، با رقابت مثبت ، انتخابات می تواند مایه اتحاد باشد ، می تواند تشجیع کننده به سرعت عمل و پیشرفت باشد . هر گروهی سعی کند برای خدمتگذاری به این ملت ، سهم متناسبی را که خود را لایق آن می داند به دست آورد . » در مقابل ، ایشان رقابتهای ناسالم و خلاف قانون را نادرست و باعث ضعف و انحراف انتخابات می داند .

آیت ا... خامنه ای همواره بر حضور گسترده مردم در هر انتخاباتی تاکید کرده است . ایشان بدون حمایت از حزب و گروه خاصی ، خواستار استفاده افراد از حق رایی است که برمبنای قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به آنها داده شده است . رهبر انقلاب اسلامی ، تاکید می کند : « مردم سالاری دینی با حرف نمی شود . مردم سالاری دینی با شرکت ، حضور و اراده مردم و ارتباط فکری و عقلانی و عاطفی آنها با تحولات کشور شکل می گیرد . » ایشان در یکی از اظهارات اخیر خود ، انتخابات را به یک سرمایه گذاری عظیم ملی تشبیه کرده است که سود آن به مردم باز می گردد . رهبر معظم انقلاب در این خصوص می فرماید : « هر رایی که شما در صندوق می اندازید ، مثل این است که بخشی از این سرمایه گذاری ملی را تامین می کنید . » آیت ا... خامنه ای ، در مجموع لزوم شرکت مردم در انتخابات را چنین بیان می کند : « فضای کشور را باید فضای علاقه مندی و شوق به انتخابات کرد تا مردم بدانند که می خواهند کار بزرگی انجام دهند . دولتی سر کار بیاورند که برای رسیدن به آرمانهای بزرگ ، گامی بلند بردارد . اساس قضیه این است . »

رهبر انقلاب اسلامی همواره بر اصل سلامت انتخابات تاکید دارد . در ایران ، وزارت کشور ، مسئول برگزاری انتخابات است و شورای نگهبان قانون اساسی که اعضای آن منتخب رهبر و مجلس شورای اسلامی ایران هستند ، بر صحت انتخابات نظارت می کند . رهبر معظم انقلاب ، این شیوه برگزاری انتخابات را تدبیری درست و منطقی می داند که برای بالا رفتن ضریب اطمینان از درستی انتخابات ، در قانون اساسی آورده شده است . ایشان در مورد سلامت انتخابات خطاب به برگزار کنندگان آن می فرماید : « دستگاههای دولتی ، به ویژه دستگاه مجری انتخابات باید مراقب باشند تا در انتخابات به جانبداری متهم نشوند . دستگاه مجری انتخابات باید به طور کامل بی طرف بماند و از آن هیچ سخنی که نشان دهنده گرایش به یک طرف باشد ، صادر نشود . به این ترتیب ، مردم اطمینان خود را به مجریان انتخابات حفظ خواهند کرد . » آیت ا... خامنه ای همچنین آزادی قانونی مردم و نامزدها را در انتخابات ضامن برگزاری انتخاباتی پرشور تر و کامل تر می داند .

در طول بیش از سی سال که از عمر نظام جمهوری اسلامی ایران می گذرد ، انتخابات مختلف همواره سالم و به صورت قابل قبول ، برگزار شده است . رهبر انقلاب اسلامی با تاکید بر این موضوع ، از شبهه افکنان در این باره می خواهد که انصاف را رعایت کنند و زحمات مسئولان را در زمینه برگزاری انتخابات سالم و مردمی ، نادیده نگیرند . البته دولتهای غربی ، با وجود آگاهی از واقعیتها و آزادیهای موجود در ایران ، همواره تلاش می کنند انتخابات ایران را زیر سوال ببرند . آیت ا... خامنه ای درباره دلایل دشمنی قدرتهای غربی با ملت ایران ، اظهار می دارد که با ظهور انقلاب اسلامی ، دست چپاول دولتهای استعماری از ایران کوتاه شد . ایشان در این زمینه تصریح می کند : « یکی از اشکال دشمنی آنها این است که پدیده با ارزش و موثر حضور مردم و نقش آفرینی مردم در اداره و مدیریت کشور را در تبلیغات خودشان نفی کنند یا نادیده بگیرند یا انکار کنند . » اما ایشان نه تنها انتخابات در ایران را خدشه ناپذیر می داند ، بلکه آن را بهتر از بسیاری از انتخاباتی که در دنیا برگزار می شود ، ارزیابی می کند و می فرماید : « انتخابات کشور ما از انتخابات اکثر این کشورهای مدعی دمکراسی ، هم آزادتر ، هم پرشورتر و هم انگیزه مردم در انتخابات بیشتر است . » رهبر انقلاب اسلامی یکی دیگر از دلایل تلاش دشمنان برای ایجاد خدشه در انتخابات ایران را آن می داند که انتخابات یکی از مظاهر مردمی بودن جمهوری اسلامی و عظمت آن و از شاخصه های مهم پیروزی ملت ایران است .
اما رهبر معظم انقلاب ، انتخابات آتی ریاست جمهوری ایران را که در آینده ای نزدیک برگزار می شود ، بسیار مهم و سرنوشت ساز می خواند و می فرماید : « انتخابات با سرنوشت مردم سر و کار دارد ، بخصوص انتخابات ریاست جمهوری که سپردن قوه اجرائیه کشور به دست یک نفر و یک مجموعه است که کشور را برای مدت چند سال اداره کنند . انتخابات این قدر اهمیت دارد . » ایشان تاکید می کند که مردم ، رئیس جمهوری می خواهند که انگیزه او ، کار برای ملت در عرصه های مختلف باشد و شور و نشاط و انگیزه کار را داشته باشد که این عمل جز با ایمان میسر نیست . ایشان در توصیه ای به نامزدهای ریاست جمهوری تاکید می کند : « کسانی که خود را برای انتخابات نامزد می کنند ، بدانند که انتخابات راهکاری برای بالا بردن توان کشور و آبرومند کردن ملت است . انتخابات فقط ابزاری برای قدرت طلبی نیست . اگر بناست این انتخابات برای اقتار ملت ایران باشد ، پس نامزدها باید به این اهمیت بدهند و این را در تبلیغاتشان ، در اظهاراتشان و در حضورشان رعایت کنند . »
آیت ا.... خامنه ای این بار نیز چون گذشته ، بر شرکت همه مردم در انتخابات ، تاکید می کند و می فرماید : « همه باید سعی کنند که انتخابات به بهترین و پرشورترین وجه و با شرکت مردم برگزار شود و مطمئن هستیم که مردم با اهتمام نسبت به مسئولیت الهی خود در سطحی وسیع و مطلوب در انتخابات شرکت خواهند کرد و انتخابات مایه افتخار و سربلندی نظام اسلامی خواهد شد . » ایشان تاکید می کند که هرچه مردم گسترده تر در انتخابات شرکت کنند ، دشمنان را بیشتر عصبانی می کنند و می افزاید : « هرچه انتخاباتی پرشورتر باشد ، عظمت ملت ایران بیشتر در چشم مخالفان و دشمنانش دیده خواهد شد و به ملت ایران احترام بیشتری خواهند گذاشت . دوستان شما هم در ( سایر کشورهای ) دنیا خوشحال می شوند . عظمت ملت ایران را حضور مردم در انتخابات نشان می دهد . انتخابات این است . »



  • کلمات کلیدی :

  • نوشته شده توسط :سادات علوی::نظرات دیگران [ نظر]
    کلیه ی حقوق این وبلاگ متعلق به نویسندگان آن می باشد
    گروه فناوری اطلاعات آن لاین تکنولوژی