سفارش تبلیغ
صبا ویژن







 

مرحله دوم نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی مبتنی بر تصمیم وزارت کشور در روز جمعه 15 اردیبهشت ماه سال جاری برگزار خواهد شد. این دور از انتخابات از جهات مختلفی حائز اهمیت است، که به برخی از موارد آن اشاره می‌گردد:

1- حضور در پای صندوقهای رای در مرحله دوم همچون مرحله اول می‌تواند نشان از اقتدار و پشتوانه مردمی نظام مردم سالار دینی باشد. در شرایطی که فشارهای بین المللی غرب برای غلبه بر ایستادگی جمهوری اسلامی روز به روز بیشتر شده و با حربه ارعاب و تحریم در تلاشند تا نظام اسلامی را به تغییر رفتار واردار نمایند، مسئولین نظام اسلامی برای ایستادگی بر آرمانهای انقلاب اسلامی و دفاع از منافع ملی بیش از پیش به حضور ملت در پای صندوقهای رای نیازمندند. حضور پرشور ملت در روز 15 اردیبهشت می‌تواند بار دیگر عمق استرات‍ژیک نظام اسلامی که تا اعماق قلوب ملت ایران ریشه دوانده است را به رخ دشمنان کشیده و آنان را از هرگونه توطئه افکنی مایوس نماید.

 

 

2- انتخابات پرشور 12 اسفندماه تنها توانست بخشی از نمایندگان مجلس را راهی بهارستان نماید و تکلیف تقریبا 65 کرسی به مرحله دوم کشیده شد. بدین ترتیب قریب به یک پنجم کرسی‌های مجلس همچنان باقی مانده و تکلیف آن به انتخابات مرحله دوم موکول شده است. این تعداد در شکل گیری مجلس بسیار تاثیرگذار بوده و برای فهم اهمیت آن کافی است بدانیم که تعداد آن از اعضای فراکسیون اقلیت در مجلس هشتم بیشتر است.

3- یکی از مولفه های شکل گیری مجلس مقتدر آن است که نمایندگان آن با رای بالایی وارد مجلس شوند. به همین خاطر است که طبق قانون انتخابات مجلس، نامزدهایی می‌توانند در مرحله اول وارد مجلس شوند که ضمن کسب بیشترین آراء، حداقل بیش از یک چهارم کل آراء را نیز کسب کرده باشند. در غیر این صورت حتی در صورت کسب رتبه اول، باز هم نخواهند توانست وارد مجلس شده و در مرحله دوم بار دیگر باید به رقابت بپردازند. این مساله اهمیت داشتن پشتوانه قوی رای را برای نمایندگان مجلس آشکار می‌سازد و لذاست که ضروری است تا ملت همیشه در صحنه برای انتخاب نماینده‌ای با پشتوانه رای بالا، به صحنه آیند و بار دیگر بر شور انتخابات بیفزایند.

4- رقابت ایجاد شده در درون جریان اصول‌گرا با شکل گیری دو فهرست انتخاباتی جبهه متحد اصولگرایان و جبهه پایداری، بر حساسیت‌ها و جذابیت‌های رقابت‌های انتخاباتی این دور از مجلس افزوده است. و همین رقابت حساس و پایاپای بود که منجر شد تا در شهر بزرگی چون تهران تکلیف 25 نماینده از 30 نماینده آن به مرحله دوم کشیده شود. در این رقابت پایاپای و نزدیک به همین حتی یک رای نیز تعیین کننده خواهد بود. لذا هواداران هر دو جناح برای پیروزی جریان مورد قبول خود باید کار را نیمه تمام رها نکرده و با تمام توان در انتخابات 15 اردیبهشت حضور یابند.

5- مروری بر وضعیت مرحله دوم انتخابات به خوبی نشان می‌دهد که بخشی از این انتخاب‌ها در مراکزی باقی مانده که نمایندگان تاثیرگذاری در آن حضور دارند. این حساسیت و اهمیت را بیش از دیگر نقاط می‌توان در شهر تهران مشاهده نمود که به عبارتی بخشی از نمایندگان فعال و تاثیرگذار مجلس هشتم همچنان نتوانسته‌اند در این شهر وارد مجلس نهم شوند. ضمن آنکه همانطور که گفته شد در پی شکل گیری رقابت دو جریان جبهه متحد و جبهه پایداری، رئوس این دو جریان و چهره‌های تاثیرگذار آنها اغلب در تهران نامزد شده‌اند و تکلیف انتخاب آنان به مرحله دوم کشیده شده است! این مساله ضرورت مشارکت فعال در دور دوم انتخابات را در این مراکز بیشتر کرده تا با حضور ملت در پای صندوق های رای، بر کارآمدی مجلس نهم افزوده شود.

6- نکته آخر مساله سهل بودن حضور مردم در انتخابات مرحله دوم است. به واقع با غربال شدن نامزدها و حذف بخشی از ایشان که از هواداران کمتری برخوردار بودند، کار را برای انتخاب مردم آسان کرده است. این مساله باز هم بیش از هر جای دیگر در تهران خود را نشان می‌دهد که در مرحله اول مردم مجبور بودند از میان صدها گزینه تنها به 30 نفر رای دهند. این گستره هرچند به ظاهر حق انتخاب افراد را گسترش می‌دهد، اما از دیگر سوی خود حالت بازدارندگی نیز داشته و نوعی سردرگمی را برای شرکت کنندگان به همراه دارد. این مشکل در مرحله دوم رفع ‌شده به نحوی که در تهران برای انتخاب 25 نماینده تنها از میان 50 گزینه تلاش می‌شود. چهره‌هایی که اغلب آنها برای توده‌های ملت نیز تا حدی شناخته شده‌اند و یا در صورت عدم شناخت نیز امکان تحقیق برای آنان به دلیل محدود بودن وجود دارد.

ضمن آنکه کاستن از تعداد نامزدها از لحاظ اجرایی نیز کار را آسان کرده و از معطلی در صفوف طولانی انتخابات نیز خواهد کاست و مردم با سهولت بیشتری در چای صندوقهای رای حاضر خواهند شد.



  • کلمات کلیدی :

  • نوشته شده توسط :مهدی سعیدی::نظرات دیگران [ نظر]
    کلیه ی حقوق این وبلاگ متعلق به نویسندگان آن می باشد
    گروه فناوری اطلاعات آن لاین تکنولوژی