سفارش تبلیغ
صبا ویژن







سالگرد شهادت بی بی دو عالم حضرت صدیقه طاهره (س) تسلیت باد

مرثیه ای برای شهیده جنگ نرم

جنگ نرم و قدرت نرم را تسخیر و تسلط بر اذهان و قلوب تعریف کرده اند. یعنی اگر در جنگ سخت هدف پیروزی بر ابدان و اجسام است در جنگ نرم غایت، غلبه بر ذهن و قلب افراد می باشد. همان گونه در میدان جنگ سخت جبهه حق و باطل وجود دارد در فضای جنگ نرم نیز می توان نبرد حق و باطل را مشاهده کرد. قوای باطل برای تصرف قلوب و اذهان دیگران از روشهای شیطانی و ناپسند هم چون دروغ، شایعه، اغواگری، زینت دادن اعمال ناشایسته و هر گونه ابزار مستهجن و غیر اخلاقی بهره می گیرند، اما در میان نیروهای جبهه حق برای نفوذ به دلها هیچ گاه از روشهای غیر اخلاقی استفاده نمی شود بلکه از طریق راههای مناسب و در شأن قوای درونی انسان به این مهم می پردازند. اصولاً هر یک از انبیای الهی مأموریت داشته اند تا دین خدا را بر جانهای بشر بنشانند و تلاششان در مرحله نخست، حکومت بر دلها بوده است گرچه گاهی ستمکاران و بیدادگران آنها را به دفاع و ورود به میدان جنگ سخت مجبور کرده اند.

اگر تعریف مذکور از جنگ نرم را بپذیریم باید توجه داشت همان گونه که در برابر هجوم دشمن با ابزاری مانند شمشیر و سایر سلاحها اسلام جهاد و دفاع را واجب کرده است در مواجهه با جنگ نرم نیز به نظر این دو امر ضروری است. در این عرصه انسان مسلمان بایستی با نوعی «جهاد نامحسوس» و یا «جهاد فرهنگی» در برابر اغواگری و تحرکات دشمن مقاومت و مقابله نماید و در ابتدا از با سلامت نگهداشتن قلب و ذهن خود - یعنی دفاع نامحسوس - که در روایات از آن به جهاد اکبر تعبیر شده است بکوشد، در مرحله بعد خود بر قلوب و نفوس دیگران اثر بگذارد.

نگاهی به سیره انبیا و اولیای الهی نشان می دهد این بزرگواران دائماً در حال جهاد نامحسوس و فرهنگی برای زنده نمودن دلهای مرده و پرواز ارواح و پرورش عقول بوده اند.

در سیره حضرت فاطمه زهرا(س) نیز می توان به خوبی این گونه جهاد را مشاهده نمود. ایشان(س) در دفاع از حریم ولایت یک تنه وارد مبارزه شد و به استناد آیه «قل انما اعظکم بواحده ان تقوموا لله مثنی و فرادی» (سبا:46) در دفاع از دین خدا و ولی امر خویش در انتظار جمع کردن یار و اعوان ننشست و وظیفه خویش را به خوبی انجام داد و این پیام روشن را به همگان ابلاغ کرد که در دفاع از امام زمان خویش هیچ بهانه ای پذیرفته نیست و تا پای جان می بایست بر این خط استوار ماند.

اما قیام فاطمی ابعاد دیگری هم داشت که در عرصه جهاد فرهنگی بی مثال است. مشخصه اساسی این قیام فرا زمانی بودن آن است، به گونه ای که در طول تاریخ همواره ادامه خواهد داشت. یکی از بخشهای این قیام احتجاجات و استدلالهای منطقی و محکم دختر رسول خدا(ص) در برابر حکام جور است که عقلها و قلوب منصف را به تأمل و آنگاه تحسین وا می دارد که چگونه عده ای در برابر دختر یگانه حضرت رسول(ص) - که فضایل و مناقبش را از زبان پیامبر بارها شنیده بودند- این گونه جسورانه همه فضایل را نادیده می گیرند و نسبتهای ناروا به او می دهند !

اما بخش دیگری از جهاد حضرت زهرا(س) که در طول تاریخ برای همیشه ماندگار خواهد شد، مخفی بودن قبر ایشان است. طبق آنچه در منابع شیعه نقل شده است حضرت زهرا در وصیت خود به امیرالمومنین (ع) تقاضا کرد او را شبانه غسل دهد و شبانه کفن و دفن کند و هیچ کسی جز عده ای از یاران خاص در تشییع پیکرش حاضر نباشند. «حنطنی و غسلنی و کفنی باللیل وصل علی و ادفنی باللیل و لا تعلم احدا؛ مرا شبانه حنوط کن و شب غسل بده و شبانه کفنم کن و شب به خاک بسپار و کسی را از دفن من مطلع مکن.»

این اقدام بسیار هوشمندانه بود چرا که بیش از هر استدلال و سخنی بر جانها اثرگذار می بود و پایه های دستگاه جور را به شدت به لرزه انداخت چرا که تنها کسی می توانست به پیکر حضرت فاطمه نماز بخواند که جانشین واقعی رسول خدا باشد. چراکه مسلمین که بارها از رسول خدا(ص) شنیده بودند رضایت زهرا(س) مایه رضایت خدا و خشم او خشم خداست و شنیده بودند چگونه پیامبر خدا به وفور و تأکید به تکریم و تعظیم دردانه خویش می پردازد، اینک با خود می اندیشند چه شده است که تشییع دختر رسول خدا مخفیانه و دور از چشم همه انجام شده است؟ چرا در جایی که قبر زنان حضرت رسول و حتی خادمه های آنان آشکار است مکان مزار دختر محبوب رسول خدا پوشیده است؟ چرا در لا به لای منابع تاریخی با شک و تردید قبر او را مشخص می کنند؟ شاید انتظار این باشد تشییع با شکوهی برای دختر رسول خدا(ص) گزارش شده باشد اما دریغ از این مهم! اگر عده ای از سر تعصب جاهلی می کوشند بر همه وقایع تاریخی شهادت صدیقه طاهره(س) به دروغ خدشه وارد کنند، اما در برابر این اقدام هوشمندانه حضرت زهرا(س) واکنش و توجیهی معقول ندارند!

دفن شبانه بانوی بزرگ اسلام در منابع اهل سنت (از جمله: صحیح البخاری، دار ابن کثیر و شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید) هم مورد اشاره بوده است. این اقدام حضرت زهرا را بایستی نوعی جهاد نامحسوس دانست که نه تنها نوعی مقابله با جنگ نرم خصم بود بلکه علاوه بر آن می توان گفت این حرکت یک تهاجم در برابر دشمن بود که در طول تاریخ کاملاً آن را زمین گیر کرده است و اذهان و قلوب در خلوت انصاف خود، مخفی بودن قبر پاره تن حضرت رسول(ص) را پرسشی بزرگ می دانند که پاسخش همانی است که فاطمه زهرا(س) برای آن قیام کرد و لذا خشم بر دشمنان ولایت جاودانه ماند!



  • کلمات کلیدی :
  • کلیه ی حقوق این وبلاگ متعلق به نویسندگان آن می باشد
    گروه فناوری اطلاعات آن لاین تکنولوژی