سفارش تبلیغ
صبا ویژن







تقدیم به مومن صادق، پارسا و خدوم؛ مرحوم حسن حبیبی

یک: جز این پیام آخرین، بارها «حضرت آقا» درباره مرحوم حسن حبیبی، سخن به رضایت و نیکی گفته اند. به کدام مناسبت، یادم نیست، اما باری پیش از این، رهبر انقلاب، ضمن تجلیل از مسئولانی که بی سر و صدا به خدمت مشغول اند، دکتر حبیبی را در زمره این دسته از افراد خدوم قرار دادند؛ در زمره بهترین های شان. برای یک سرباز قدیمی انقلاب اسلامی، وقت سفر، چه توشه ای بهتر از رضایت ولی امر؟!

دو: دکتر حبیبی با آنکه معاون اول 2 رئیس جمهور سازندگی و اصلاحات بود، اما در برابر همه تمناهای ریز و درشت و فشارهای عیان و نهان ایستاد و هرگز به احزاب کارگزاران و مشارکت نپیوست. منتهی بعضی با حزبی شدن شان کاسبی می کنند، بعضی با حزبی نشدن شان، لیکن حسن حبیبی اهل داد و بیداد و جار و جنجال نبود. بی سر و صدا و آرام به خدمت فکر می کرد. منیت نداشت. سازندگی و اصلاحات و این و آن را هرگز بزرگ تر از «انقلاب اسلامی» و «ولایت فقیه» نمی دید. معاون اول فلان و بهمان شد، اما آدم ایشان نشد. احترام ها را نگه می داشت، لیکن زیر بلیط شان نمی رفت. آدم خودش بود. آدم آرمان های انقلاب اسلامی. آدم خدمت بی سر و صدا و بی مزد و منت. آدم مردم، اما بی ادا و ادعا.

سه: مرحوم حبیبی، «سیاست» را پررنگ تر از «فرهنگ» نمی دید. با این همه، در مسند خدمت، حرف های روشنفکرانه نمی زد. به قواره اش می خورد، اما نمی زد! این حرف ها را گذاشت بعد از معاون اولی، لیکن حتی بعد از معاون اولی، با اینکه رئیس بنیاد ایران شناسی شد، حرف از «مکتب ایران» نمی زد. بی اساس، حرف نمی زد.

چهار: دکتر حبیبی الحق و الانصاف، از معدود محسنات ادوار سازندگی و اصلاحات بود. در این 2 دولت، گاهی خیانت بر خدمت غلبه داشت، اما در کارنامه پر فراز و نشیب سازندگی و اصلاحات، نام حسن حبیبی با «بلندی خدمت» عجین شده بود، نه «پستی خیانت». در دولت هایی که گاه، روسای جمهورشان با وجود امثال مهاجرانی، افتضاح می کردند، یادش به خیر! حسن حبیبی همیشه «مرد افتتاح» بود. هر دولتی، سیاه/ روشن هایی دارد؛ حسن حبیبی در هر 2 دولت سازندگی و اصلاحات از جنس روشنایی کار بود.

پنج: حسن حبیبی نشان داد؛ آدمی می تواند در متن سیاست باشد، اما بیش از سیاست بازی، عطر فرهنگ دهد. حسن حبیبی نشان داد؛ آدمی می تواند معاون اول رئیس جمهور باشد، اما نه به این و آن، بلکه به اصل انقلاب اسلامی شناخته شده باشد. حسن حبیبی نشان داد؛ آدمی می تواند در کابینه، مرد تراز اولی باشد، اما نه در «پست اختلاس»، که در «صندلی اخلاص». حسن حبیبی نشان داد؛ آدمی می تواند سوژه شبانه روز طنز «گل آقا» باشد، اما با حلم و درایت و انتقاد پذیری، معضلات اقتصادی را متاثر از پیامک اصحاب رسانه نداند. حسن حبیبی نشان داد؛ آدمی می تواند عضو برجسته هیات دولت باشد، اما زیر بار امر و نهی احزاب دولت ساخته نرود. حسن حبیبی نشان داد؛ آدمی می تواند درجات بالای علمی را مانع قبول مسئولیت اجرایی برای حل مشکلات مردم نداند. حسن حبیبی نشان داد؛ آدمی می تواند از اصل و نسب و سابقه برخوردار باشد، اما گذشته اش را بر فرق دیگران چماق نکند. حسن حبیبی نشان داد؛ آدمی می تواند متمکن باشد، اما بر رای توده ها شورش نکند. حسن حبیبی نشان داد؛ آدمی می تواند بیماری قلبی داشته باشد، اما «فی قلوبهم مرض» نباشد. حسن حبیبی نشان داد؛ آدمی می تواند متاثر از بیماری، سکوت ناگزیر، اختیار کند، لیکن به دشمن، اجازه سوء استفاده از سکوتش را ندهد… و حسن حبیبی نشان داد؛ آدمی می تواند بی سر و صدا و ادا و ادعا نیز اهل خدمت رسانی و ولایت پذیری باشد.

شش: کتمان نمی کنم مقولاتی از جنس خدمت و ولایت، گاهی سر و صدا و شعار هم می خواهد، اما «گاهی»، نه همیشه. مرحوم دکتر حبیبی نشان داد؛ سربازی برای انقلاب اسلامی، فقط و فقط تابع یک روش ثابت نیست. هم چنان که ما به «سرباز ناآرام» احتیاج داریم، «سرباز آرام» نیز مد نظر جبهه انقلاب اسلامی است. حسن حبیبی نشان داد؛ «سرباز آرام»، آن سربازی نیست که با سکوتش، سربار انقلاب اسلامی شود، بل آن سربازی است که به نفع بهتر شنیده شدن امر ولی امر، به سود وحدت، به کام دوست، و به ضرر دشمن، حتی المقدور فضا را آرام نگه دارد. حسن حبیبی نشان داد؛ سرباز آرام جبهه دوست بودن، یک مقوله است، و سرباز رام کلیدواژه فتنه آفرینی دشمن شدن، مقوله دیگری.

هفت: حسن حبیبی نشان داد؛ راز اینکه پس از رحلت آدمی، همگان بگویند؛ «مرد خوبی بود… خدا رحمتش کند»، اتفاقا از مسیر «ایمان، صداقت، پارسایی و خدمت» می گذرد، نه یکی به نعل و یکی به میخ زدن! با این همه، شرط، حرف همگان نیست! «ایمان، صداقت، پارسایی و خدمت» است. همان که «آقا» گفتند در پیام قشنگ شان.

*** *** ***

«دکتر حسن حبیبی در تدوین پیش نویس قانون اساسی از پیشتازان بود». این جمله را روز تدفین، حضرات زیادی بیان داشتند؛ هاشمی رفسنجانی، ناطق نوری، این… آن… فلان… بهمان… لابد محمد خاتمی. عالیجنابان! لااقل به پاس زحمات دیرینه معاون اول تان، در تدوین پیش نویس فتنه علیه همین قانون اساسی، پیشتازی نکنید. قانون اساسی شکنی های 88 را تکرار نکنید. عالیجنابان! ما مردم، دکتر حبیبی را به خوبی در خاطر داریم؛ روبان قرمز و قیچی افتتاح و سد و کارخانه و راه و آرامش و خدمت و کار و زبان فارسی و فرهنگ و قانون اساسی و ایران شناسی و… البته هر هفته روی جلد «گل آقا». پس لطفا به آقازاده های دوربینی تان بگویید؛ «دکتر حسن حبیبی در تدوین پیش نویس قانون اساسی از پیشتازان بود».

وطن امروز/ 15 بهمن 11391

پنج متن آخر صفحه «06 : 20» وبلاگ «قطعه 26»

- سلام از شماست رسول خدا/ جوان

- از هنگ ربیع تا آهنگ حاج صادق/ وطن امروز

- سابقه سرگشاده/ وطن امروز

- زلال، مثل طالقانی/ وطن امروز

- منبر؛ چه تیتر قشنگی/ وطن امروز



  • کلمات کلیدی :
  • کلیه ی حقوق این وبلاگ متعلق به نویسندگان آن می باشد
    گروه فناوری اطلاعات آن لاین تکنولوژی