سفارش تبلیغ
صبا ویژن







یکی از شاخصه‌های انتخابات مطلوب در هر نظام سیاسی حفظ آرامش و برگزاری بدون تنش انتخابات است. آرامش مدنظر، به معنای نبود رقابت انتخاباتی و سوت و کور بودن فضای انتخابات نیست، بلکه تلاش برای پایبندی همه بازیگران سیاسی به رعایت اصول و قوانین رقابت انتخاباتی و تعهد به اخلاق سیاسی است.

انتخابات همواره باید مظهر وحدت و انسجام ملی باشد و برآیند رقابتهای انتخاباتی افزایش "اقتدار ملی" گردد. اما تشنج، درگیری و ناامن سازی فضای انتخاباتی، اقداماتی است که از تبدیل فرصت انتخاباتی به تهدیدی برای انسجام و امنیت ملی کشور حکایت دارد. اقدامی که معمولا با تحرکات و سناریوهای طرحریزی شده در بیرون از مرزها و حمایت ایادی داخلی دشمن و غفلت و سوء تدبیر جناح‌های سیاسی داخلی و گاه هواداران نامزدها بوجود می‌آید.

همینک سناریوی افزایش فشارهای اقتصادی از طریق تحریم‌ها با همین هدف ایجاد تشنج و بلوا در انتخابات در دستورکار استکبار جهانی قرار گرفته است.

از دیگر سو جریان‌هایی که امید چندانی به پیروزی در انتخابات ندارند، و یا آنکه موفقیت خود را در فضای پرالتهاب و جنجالی جستجو می‌کنند، سناریو التهاب‌آفرینی را در دستورکار خود قرار داده اند. حیات این جریان‌ها با حفظ چنین شرایطی گره خورده است، لذا هر روز باید منتظر اقدامی عجیب و غریب و مناقشه برانگیز از جانب این جریان‌ها بود!


حوادث تلخ ایجاد شده در روزهای گذشته دقیقا در تداوم سناریو بلواآفرینی این جریان طرحریزی شده است. اینکه در ماجرای استیضاح وزیر، فیلمی پخش گردد که ارتباطی با ماجرای استیضاح نداشته و به یکباره وضعیت مجلس را آنچنان متشنج سازد که وزیر مربوطه با کسب رای منفی بی‌سابقه 192 (حدود دو سوم آرا) مجلسیان عزل گردد، (در حالی که احتمال کسب رای اعتماد مجدد وجود داشت) و رئیس مجلس را به واکنشی تند و خارج از شئونات خانه ملت وا دارد، نمی‌تواند ماجرایی طراح شده و هدفمند نباشد!

تداوم ماجرا و طراحی حوادث تلخ مراسم بزرگداشت پیروزی انقلاب اسلامی در قم نیز پرده دیگری از سناریو جریانی است که به اغراض خود برای کنترل فضای انتخابات عمل می‌کند. فارغ از آنکه چگونه جمعی از حاضرین ناآگاه و بی‌توجه به دست‌های پشت پرده این بلوا در قم فریب تحریک کنندگان را خورده و متاسفانه در پازل ایشان نقش آفرین شده اند، نمی‌توان از طراحان این حادثه گذشت! این مساله نشان می‌دهد که این جریان برای تحقق اهداف طرحریزی شده خود حتی از مردمی‌ترین و مقدسترین برنامه های ملی نیز سوء استفاده خواهند کرد!

این جریان همچنین با القاء ادبیات جنجال‌آمیز و تحریک کننده تلاش دارد تا رقیبان را به واکنش واداشته و با تحریک احساسات مردم، فضا را برای تنش و درگیری فراهم کند. استفاده مستمر و پرتکرار از شعارها و اصطلاحاتی معنادار همچون "زنده باد بهار"، که "زنده باد فلانی!؟" را تداعی می‌کند، و یا استفاده عوام‌فریبانی از مفاهیمی چون "امت و امامت" برای توصیف رابطه بی‌واسطه سران این جریان با توده‌ها، نمونه‌ای از این ادبیات تحریک کننده است.

این جریان همچنین در تلاش برای ساختن دوگانه‌هایی انتخاباتی است که حاصل آن دوقطبی شدن انتخابات و رادیکالیزه شدن فضای کشور می‌باشد. همه به یاد داریم که چنین فضای التهاب‌آفرینی چطور بسترساز فتنه 88 گردید و حاصل آن آتشی بود که بر خرمن حماسه 40 میلیونی ملت افتاد! تجربه سال 88 نشان داد که چطور در فضای دوقطبی شده غیرواقعی، افراطیون میدان‌دار شده و با ایجاد درگیری و ناامنی، تخم کینه و کدور را در بخشی از جامعه کاشتند، و کار را تا بدانجا پیش بردند که تا مدتها پس از انتخابات التهابات حاصله در فضای عمومی کشور ادامه یافت.

افراطیون که برنامه‌ای کارشناسی برای اداره کشور ندارند، تنها با تاکید بر خط تخریب رقیب،‌ فرافکنی مشکلات، ارائه طرح‌ها و شعارهای پوپولیستی و عوام فریبانه، احساسی و غیرعقلانی کردن فضای انتخابات و ایجاد جنجال به موفقیت در انتخابات می‌اندیشند، که این امید تنها با هوشیاری و تدبیر و صبر مسئولین و ملت بصیر و آگاه ایران حاصل خواهد شد.

هر نوع اقدامی که به تکمیل پازل افراطیون بینجامد، به نوعی شراکت در سناریوی ایشان حساب شده که باید از آن پرهیز شود. سخنان حکیمانه رهبر معظم انقلاب اسلامی که قریب به 13 سال پیش در آستانه انتخابات مجلس ششم خطاب به ملت فرمودند می‌تواند راهگشای ما در این میدان باشد: «احتمالاً دستهایی در کار است که در آستانه‌ی انتخابات، محیط کشور را محیط متشنّج کند؛ اگر نتواند تشنّج عملی هم به‌وجود آورد، محیط تشنّج فکری و ذهنی و بحران‌سازی مصنوعی کند. این دستها، دستهای خدومی نیستند؛ دستهای خودی‌ها نیستند؛ دستهای بیگانه و دستهای خائنند. ملت ایران باید هشیار باشد و بحمداللَّه هست.» (18/10/78)

 



  • کلمات کلیدی :

  • نوشته شده توسط :مهدی سعیدی::نظرات دیگران [ نظر]
    کلیه ی حقوق این وبلاگ متعلق به نویسندگان آن می باشد
    گروه فناوری اطلاعات آن لاین تکنولوژی