سفارش تبلیغ
صبا ویژن







حجت الاسلام دکتر حسن روحانی در حالی پیروز انتخابات ریاست جمهوری یازدهم گردید که کمتر کسی گمان می‌برد که وی بتواند در همان اولین دور انتخابات حائز بیش از نیمی از آراء شرکت کنندگان شده و به عنوان رئیس جمهور دولت یازدهم معرفی گردد. این رخداد در حالی به وقوع پیوست که اغلب تحلیل‌گران سیاسی از دو مرحله‌ای شدن انتخابات سخن می‌گفتند که در یکسوی رقابت مرحله دوم آن یکی از نامزدهای اصولگرا قرار داشت. تحلیلی که در روز 24 خردادماه تحقق نیافت و کار انتخابات به مرحله دوم کشیده نشد.

این انتخاب و شرایط پس از آن در صحنه سیاسی کشور از ابعاد مختلفی قابل بررسی است که یکی از آنها نحوه مواجهه اصولگرایان با پیروزی حسن روحانی بود. با جرات می‌توان گفت که نحوه مواجهه اصولگرایان با نامزد پیروز انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، مدلی جدیدی از تعاملات سیاسی در کشور را بنا نهاد که بعد از این می‌تواند الگویی برای رقابت‌های سیاسی در کشور قرار گیرد.

اصولگرایان در این میدان پس از آنکه ناکام ماندند، بلافاصله با پذیرش نتیجه رای ملت و تمکین به قانون، همه اختلافات و رقابت‌های قبل از انتخابات را فراموش کرده و با استقبال از منتخب مردم، همه تلاش خود را برای فراموشی کدورت‌ها و تالیف قلوب و تقویت همبستگی و انسجام سیاسی برای تشکیل دولتی مقتدر و کارآمد قرار دادند.

پذیرش نتیجه انتخاباتی که رئیس جمهور منتخب آن تنها با هفت دهم درصد بیش از نیمی از آراء توانست پیروز میدان باشد توسط نامزدهای اصولگرا، در حالی صورت پذیرفت که در آخرین انتخابات ریاست جمهوری برگزار شده در سال 88، رای قاطع 5/24 میلیونی رئیس جمهور منتخب مردم مورد تردید بازندگان انتخابات قرار گرفت و با عدم تمکین به قانون و رای مردم همراه بود که حاصل آن شکل گیری فتنه‌ای عمیق و زیر سوال بردن رای ملت بود! اما نامزدهای اصولگرا همگی بلافاصله با صدور بیانیه‌هایی جداگانه، پیروزی آقای روحانی را به وی تبریک گفتند و حتی به دیدار وی رفته و همکاری خود با ایشان را اعلام نمودند.‌

همکاری اصولگرایان تنها به نامزدهای انتخاباتی خلاصه نشد، بلکه با حمایت بزرگان اردوگاه اصولگرایان و احزاب و گروه‌های سیاسی فعال آن همراه بود. اغلب گروه‌های فعال اصولگرا، همچون حزب جامعه روحانیت مبارز، موتلفه اسلامی، جمعیت ایثارگران، جمعیت رهپویان، جبهه پایداری، جبهه ایستادگی و ... با صدور بیانیه‌ای به خیل حامیان دولت یازدهم درآمدند تا با تلاش همه جانبه فعالین سیاسی، زمینه حرکت کشور در مسیر توسعه و تعالی مبتنی بر آرمان‌های انقلاب اسلامی و رفع مشکلات جامعه فراهم آید.


در سطحی بالاتر، این مجلس اصولگرا بود که 225 نماینده آن ضمن تبریک به رئیس جمهور منتخب، آمادگی همه جانبه خود را برای همکاری اعلام نمودند و آقای حداد عادل نیز در نطق میان دستور خود اعلام کرد که فراکسیون اصولگرایان آماده همکاری با رئیس جمهور جدید است.

همه این ابراز محبت‌ها و همکاری‌ها در حالی صورت می‌پذیرد که متاسفانه جریان اصلاح طلب در دوران هشت ساله دولت نهم و دهم، بنیان کجی را بنا نهاد و هیچگاه حاضر نشد تا کمترین روی خوشی به منتخب ملت نشان دهد و از همان ابتدای شکل گیری دولت در سال 84، فعالان و بزرگان سیاسی این جریان اعلام کردند که دولت نهم بیش از شش ماه دوام نخواهد آورد! این مسیر غیراخلاقی و کوفتن بر طبل تفرقه و واگرایی بود که سرانجام به فتنه 88 انجامید که حاصلی جز آتش زدن بر خرمن رای ملت و خوشحالی ضدانقلاب و بیگانگان ثمری برای جریان دوم خرداد به همراه نداشت.

بحمدالله با تدبیر اصولگرایان، این مسیر انحرافی بار دیگر به جاده اصلی خود بازگشته و نگاه‌های منصف نیز به خوبی می‌توانند تجربه سال 76، 80، 84، 88 و 92 را با هم به قضاوت بنشینند و رای بر پیروزی اصولگرایان در عرصه اخلاق انتخاباتی دهند.

از سوی دیگر، این مسیر همدلی به فرصتی تاریخی برای دولت یازدهم بدل گردیده که می‌تواند با بسیج همه نخبگان و فعالان و شایستگان کشور، برای رفع سریع مشکلات برنامه ریزی کند. اصولگرایان با عملکرد خود، به قول معروف برادری خود را نسبت به دولت یازدهم ثابت کرده اند، و حال این رئیس جمهور منتخب است که باید به رفتار شایسته اصولگرایان واکنشی شایسته‌تر نشان دهد و ضمن عمل به شعار‌های خود مبنی بر تشکیل دولت وحدت ملی و حرکت در مسیر اعتدال، به وعده استفاده از همه شایستگان و کارآمدان جامه عمل پوشانده و در کابینه خود ضمن استفاده از همه ظرفیت های نظام، افراطیون و سیاسی‌کاران را به حاشیه براند.

اگر چنین فضایی دوستی و همکاری در روند تشکیل کابینه نیز شکل گیرد و شایستگان و کارآمدان و معتقدین به انقلاب اسلامی در پست های کلیدی به کار گرفته شوند و مجلس شورای اسلامی نیز با همکاری دلسوزانه با دولت، رای اعتماد خود را به وزرای معرفی شده اعلام نماید، آنگاه سرفصل جدیدی از اتحاد و همکاری در سایه عقلانیت و اعتدال شکل خواهد گرفت که می‌تواند موتور محرک انقلاب در دهه چهارم پیشرفت و عدالت باشد.



  • کلمات کلیدی :

  • نوشته شده توسط :مهدی سعیدی::نظرات دیگران [ نظر]
    کلیه ی حقوق این وبلاگ متعلق به نویسندگان آن می باشد
    گروه فناوری اطلاعات آن لاین تکنولوژی