سفارش تبلیغ
صبا ویژن







27 سال پیش درروز  8 شهریور سال 1360 هجری شمسی

محمد علی رجائی رئیس جمهور و حجت الاسلام محمد جواد باهنر براثر انفجار بمب در دفتر نخست وزیری به شهادت رسیدند. 

 این انفجار که تو طئه آن را آمریکای جهانخوار طراحی کرده بود به دست عوامل خود فروخته انجام گرفت.

 شهید رجائی فعالیت خود را در کسوت معلمی آغاز کرد و در اثنا ی مبارزه با رژیم طاغوت بارها دستگیر و زندانی شد.در سال 1357با پیروزی انقلاب اسلامی اززندان آزاد شد و یک سال بعد درمقام نماینده منتخب مردم تهران به مجلس شورای اسلامی راه یافت و سپس به نخست وزیری رسید.

 درسال1360هجری شمسی با رأی مردم به ریاست جمهوری انتخاب شد و درهمین سمت نیز به شهادت رسید. دیگر همرزم او شهید باهنر ازخادمان واقعی این مرزو بوم و دین مبین اسلام بود. وی سالها دربطن مبارزات حق جویانه مردم با رژیم ستمشاهی قرارداشت.

 شهید باهنر درکنار تعلیم و تعلم همگام با ملت مسلمان ایران مبارزات سیاسی خود را بطور جدی ادامه داد و دراین راه بارها و بارها زندانی شد. سرانجام درسال1357هجری شمسی به فرمان امام خمینی(ره) رهبرکبیرانقلاب اسلامی مأمور برنامه ریزی و تنظیم اعتصابات برضد رژیم شد. دکترباهنر در زمان ریاست جمهوری شهید رجایی به نخست وزیری برگزیده شد و به خدمت به مردم پرداخت. ازجمله تألیفات دکتر باهنر «فروغ اندیشه» را می توان نام برد

با انفجار دفتر نخست وزیری در هشتم شهریور سال 1360 و شهادت دو یار دیرین امام (ره) و انقلاب و دو اسوه علم و تقوا، شهید محمد علی رجایی، رئیس جمهور و محمد جواد باهنر، نخست وزیر، که نمونه ای از دولتمردان مردمی بودند و نیز به منظور آشنایی مردم با فعالیت ها و بیان اهداف و برنامه های آینده دولت،

هفته ای به نام هفته دولت نامگذاری شده است که از دوم تا هشتم شهریور می باشد. علت نامگذاری چنین هفته ای این است که دولت شهید رجایی، نخستین دولت مکتبی بود که در آن دوره بحرانی حداکثر تلاش و کوشش خود را برای خدمت به اهداف مقدس انقلاب، صادقانه اعمال کرد تا آن جا که جان خویش را بر سر آن نهادند. روحشان شاد

گزیده ای از بیانات امام خمینی (ره) به مناسبت شهادت

مظلومانه آقایان رجایی و باهنر

بسم الله الرحمن الرحیم

...منطق ما، منطق ملت ما، منطق مؤمنین ، منطق قرآن است «انالله وانا الیه راجعون» با این منطق هیچ قدرتى نمى تواند مقابله کند. جمعیتى که، ملتى که، خود را از خدا مى دانند و همه چیز خود را از خدا مى دانند و رفتن از اینجا را به سوى محبوب خود مطلوب خود مى دانند، با این ملت نمى توانند مقابله کنند.

...آنها گمان مى کنند که با ترور شخصیت ها، ترور اشخاص ، مى توانند با این ملت مقابله کنند و ندیدند و کور بودند که ببینند که در هر موقعى که ما شهید دادیم ملت ما منسجم شد.

ملتى که قیام کرده است در مقابل همه قدرت هاى عالم ، ملتى که براى اسلام قیام کرده است ، براى خدا قیام کرده است ، براى پیشرفت احکام قرآن قیام کرده است ، این ملت را با ترور نمى شود عقب راند. آنها گمان مى کنند که افکار مؤمنین و ملت به پا خاسته ما همچون افکار غربزده ها و غرب است که جز به دنیا فکر نمى کنند و جز متاع دنیا را نمى بینند.

... گرچه خود واقعه و خود این افرادى که شهید شده اند در نظر همه ما عزیز و ارجمندند و آقاى رجایى  و آقاى باهنر  هر دو شهیدى هستند که با هم در جبهه هاى نبرد با قدرتهاى فاسد هم جنگ و همرزم بودند و مرحوم شهید رجایى به من گفتند که من 20 سال است که با آقاى باهنر همراه بودم ، و خداوند خواست که با هم از این دنیا هجرت کنند و به سوى او هجرت کنند.

... شهادت این دو بزرگوار براى من بسیار مشکل است ولی در عین حال مى دانم که آنها به رفیق اعلا متصل شده اند و براى آنها آرامش ‍ هست و این طور گرفتارى هایى که الان براى ما هست دیگر براى آنها نیست و آنها رسیدند به مطلوب خودشان و از این جهت به آنها و به خانواده هاى آنها و ملت اسلامى تبریک عرض مى کنم که چنین شهدایى تقدیم مى کنند.

...آن کوردلانى که گمان کرده اند که جمهورى اسلامى با نبود چند نفر بین خواهد رفت و سقوط خواهد کرد، آنها افکارشان ، افکار اسلامى نیست و از اسلام خبرى ندارند و از ایمان اطلاعى ندارند و افکارشان ، افکار مادى است و براى دنیا کار مى کنند و به هواى دنیا هستند.

... حکومت ما و افرادى که در راس حکومت بودند از همین مردم هستند و از اشخاصى نیستند که از آن بالاها، یعنى آن پایین ها آمده باشند و حکومت کرده باشند بر ملت ، از این جهت ملت ما آرام است، دلش مطمئن است به این که وقتى که این شهدا نباشند، به جاى آنها داوطلبانى براى شهادت حاضر به صحنه هستند. ما در عین حال که براى این شهدا متاثر هستیم و اینها اشخاص ارزنده اى براى ملت ما و براى جمهورى ما بودند لکن ما باز به دنبال آنها افراد داریم و اشخاص متعهد داریم و اشخاص مؤمن متعهد به اسلام داریم و دنبال او ملت داریم و ملتى که هیچ گونه عقب نشینى در این مسائل نخواهد کرد و به این ترتیب جمهورى اسلامى آسیبى نخواهد دید...

...در زمان هاى سابق ، زمان رژیم هایى ، که در سابق بودند، رژیم هایى سلطنتى وضع این طور بود که اگر یک سلطانى کشته مى شد یا مى مرد کشور به هم مى خورد. نکته این بود که آن سلطان و عمال آن سلطان به قدرى ظلم کرده بودند بر مردم و بر توده هاى میلیونى مردم که به مجرد این که او از بین مى رفت خود مردم قیام مى کردند بر ضد حکومت ، لکن جمهورى اسلامى ما وضعى دارد که خود ملت یک فردى را مى آورند و خود ملت یک فردى را کنار مى گذارند و خود ملت وقتى که یک فردى شهید شد به جاى او باز یکى را انتخاب مى کنند و خود را از دولت مى دانند و دولت را از خود مى دانند و خود را از رئیس جمهورى مکتبى مى دانند و رئیس جمهورى مکتبى را از خود مى دانند. از این جهت ولو این که رئیس جمهور شهید بشود، نخست وزیر شهید بشود و هر مقامى شهید بشود، ملت ما هیچ خم به ابرو نمى آورند و کسان دیگر را به جاى آنها انتخاب مى کنند.

... اگر صدراعظمى در زمان سابق کشته مى شد امکان نداشت که مردم ، توده مردم ، بازار مردم هیچ عکس العملى از خود نشان بدهند الا سرور، الا مسرت .

و امروز که دو نفر شهید معظم از ما رفته است سرتاسر کشور ما به عزا نشسته است و سرتاسر کشور ما انسجام خودش را حفظ مى کند و حفظ کرده است و فردا که اعلام مى کنند و براى انتخاب رئیس ‍ جمهور، همه این مردم براى انتخاب حاضرند.

من مى دانم که در خارج الان عنصرهایى که با این جمهورى اسلامى بلکه با اسلام مخالف هستند خواهند گفت که این دو نفر که شهید شدند ایران به هم مى خورد و خواهند گفت که در عزاى اینها مردم بى تفاوت بودند یا خوشحال بودند و آنها با این که مى دانند، کوردلانه این طور انتشارات و تبلیغات را انجام مى دهند، الان ببینید که سرتاسر کشور ما امروز در سوگ هستند و در همه خیابان ها و کوچه ها و بازارها در سوگ نشسته اند.

...ملت ما این طور است ، اگر بعد از این هم خداى نخواسته اشخاصى شهید بشوند ملت ما همین ملت است و نهضت ما همین نهضت . و آن عمده این است که کارى که براى خداست ، نه براى افراد، نه براى اشخاص ، نه براى شخصیت ها، این کار رکود نمى کند با رفتن افراد و با رفتن شخصیت ها. کشورى از رفتن شخصیت هاى خود تزلزل پیدا مى کند که ملت او و افراد آن ملت دل به شخص بسته باشند، دل به اشخاص بسته باشند، اما کشورى که دل او به خدا پیوسته است و براى خدا قیام کرده است و از اول ، نه شرقى و نه غربى و جمهورى اسلامى را ندا داده است و با بانگ «الله اکبر» صغیر و کبیر و زن و مردش در صحنه حاضر شده اند و این نهضت را و این انقلاب را به پا کرده اند، همین ملت هستند، براى این که خدا هست .

رجایى و دیگران اگر نیستند خدا هست.

خداى تبارک و تعالى از اول با شما بوده است که شما در صحنه باشید و ان شاء الله هستید و خواهید بود، خداى تبارک و تعالى شما را پشتیبانى مى کند و شما قوى خواهید بود.



  • کلمات کلیدی :
  • کلیه ی حقوق این وبلاگ متعلق به نویسندگان آن می باشد
    گروه فناوری اطلاعات آن لاین تکنولوژی