سفارش تبلیغ
صبا ویژن







چرا 24 اسفند؟»
86/3/19 9:0 ص

چرا 24 اسفند؟

سرانجام پس از مدت ها بحث و کش و قوس (البته نه از نوع سابق آن)،  شورای نگهبان و وزرات کشور ، روز 24 اسفند سال جاری را به عنوان روز برگزاری انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی تعیین کردند.
این مساله باعث شد تا دور جدیدی از مباحث سیاسی در بین گروه ها و جناح های سیاسی و به تبع آنها روزنامه ها و سایت های خبری شکل بگیرد که مهمترین آفت آن ایجاد تفرقه در بین مسئولان و خستگی و دلزدگی سیاسی در بین مردم خواهد بود.
در این یادداشت مختصر بنا داریم این تصمیم اخیر دولت و شورای نگهبان را از زوایای مختلف مورد بررسی قرار دهیم.
1- همگان می دانیم که ایام عید نوروز در میان ایرانیان از جایگاه ویژه ای برخوردار است. و برای همین خاطر مردم از روزهای ابندایی اسفند ماه خود را برای این ایام آماده می کنند. این تکاپو و حرکت به حدی است که در روزهای پایانی سال تقریبا خیابان های شهرهای مختلف به خصوص شهرهای بزرگی مثل تهران مملو از جمعیت می شود . لذا در چنین شرایطی برگزاری انتخاباتی در این سطح و با این گستردگی می تواند بسیار مشکل باشد . این امر همچنین مردم را نیز با مشکلاتی مواجه خواهد کرد.

2- در ادامه بند اول، باید بیفزایم که بسیاری از عوامل اجرایی و نظارتی انتخابات که تعداد آنها نیز بسیار زیاد است دقیقا بخشی از این مردم هستند که باید خود را برای تعطیلات آماده نمایند. این امر باعث خواهد شد تا دقت فدای سرعت شود و عوامل اجرایی و نظارتی برای اتمام هر چه زودتر کار ، دقت کمتری در شمارش آرا داشته باشند.
3- اگر انتخابات روز 24 اسفند برگزار گردد، درست تا پایان وقت اداری روز 28 اسفند دقیقا چهار روز فرصت باقی است تا همه صندوق ها شمارش شده و نتایج قطعی انتخابات به مردم اعلام گردد. در حالی که تجربه نشان داده ( حداقل تجربه حقیر در انتخابات های 5 سال گذشته که جزء عوامل نظارتی بوده ام) که شمارش آراء در شهر های بزرگی مثل تهران و اصفهان و... حداقل یک هفته زمان نیاز دارد. علاوه بر آن باید شورای نگهبان نیز نتایج را بررسی و به شکایت ها رسیدگی کند که این مساله نیز خود زمان بر است.
4- همانطور که در بند اول نیز اشاره شد ، شلوغی روزهای پایانی اسفند ، موضوع تامین امنیت برگزاری انتخابات برای مسئولان امنیتی و انتظامی را با مشکل مواجه خواهد کرد. به عنوان مثال نیروی انتطامی باید در روز برگزاری انتخابات و روزهای شمارش آراء توان فوق العاده ای را برای ایجاد نظم به کار گیرد. در حالی که همین نیرو معمولا همه ساله از 20 اسفند همه نیروهای خود را درگیر طرح های نوروزی می کند.
5- نکته پایانی و مهمتر اینکه دولت با این کار خود را در مظان اتهام بسیار بزرگی قرار داده است که حداقل برای فرار از این تهمت نیز بهتر بود که انتخابات در زمان دیگری برگزار می گردید. بسیاری از گروه های جبهه موسوم به اصلاحات، برگزاری انتخابات در 24 اسفند را زمینه ای برای تقلب دولت در نتایج انتخابات ارزیابی کرده و اظهار داشته اند که دولت قصد دارد تا از فرصت تعطیلی و نبودن رسانه های جمعی به خصوص مطبوعات استفاده کرده و در نتایج انتخابات دست ببرد.
اگرچه این اتهام بیشتر شبیه شوخی است و نیازی به پاسخگویی ندارد چرا که همین افراد در برگزاری انتخابات مجلس ششم به طور علنی در انتخابات تقلب کردند که گزارش آن در همان زمان از سوی شورای محترم نگهبان اعلام شد، اما به نظر می رسد بهتر باشد که دولت انتخابات را در زمان دیگری برگزار نماید تا نتایج شیرین انتخابات با این اتهامات به تلخی تبدیل نشود.



  • کلمات کلیدی :
  • کلیه ی حقوق این وبلاگ متعلق به نویسندگان آن می باشد
    گروه فناوری اطلاعات آن لاین تکنولوژی