سفارش تبلیغ
صبا ویژن







فجر آفرینان»
88/11/25 1:22 ع

ماهنامه فرهنگی، تاریخی «شاهد یاران» را بنیاد شهید و امور ایثارگران منتشر می‌کند. نشریه‌ای است که محوریت آن را تاریخ شفاهی شکل می‌دهد و مصاحبه محور است. اغلب شخصیت محور است و هر شماره یادمان یک شهید یا ایثارگر برتر انقلاب است اما گاه موضوع محور می‌شود.

این نشریه را یک تیم ثابت در نمی‌آورد. اغلب شماره‌های اول آن را یکی از دوستان به نام «محمد رضا کائینی» تهیه می‌کرد. خودش سی چهل مصاحبه می‌گرفت و یک عکاس عکاسی می‌کرد، یک ویراستار ویراستاری و یک تایپیست تایپ و در نهایت یک صفحه بند! این کل تحریریه و فنی این نشریه بود.
ایشان زمستان 86 پیشنهاد داد که به جای او قرار گیرم، از او خواهش کردم که کامل کنار نکشد، اما اصل تولید محتوا با من. خیلی سعی کردم که کار تیمی را در این نشریه باب کنم، اما نشد! هر دوستی که همکاری می‌کرد یا بدقولی‌هایش زیاد بود و یا کیفیت مصاحبه‌هایش مورد قبول نشریه نبود. در کنار تیم ما البته یکی دو تیم دیگر هم خروجی‌هایی داشت که از بازخوردهای نشریه می‌شد فهمید که تفاوت روش کار تیم‌ها برای مخاطب کاملا مشهود است.
اگرچه عملا تحریریه تک نفره این نشریه را توسعه دادم اما ثباتی در کار نبود. یکی از تیمی‌ترین شماره‌هایی که موفق هم بود، «فجرآفرینان 2» بود که برای دهه فجر سال گذشته، آنرا آماده کردیم. بخشی را من مصاحبه کردم، بخشهایی را هم آقای کائینی و یک همکار دیگر. از جمله استثنائات نشریه بود که موضوع محور بود، و نه یک چهره مشخص. موضوع زندانیان مبارز بر علیه طاغوت. علت وجود "2" در انتهای این نام هم آن بود که پیشتر با نام فجرآفرینان، یک شماره در بهمن 84 منتشر شده بود که کلا کار همان آقای کائینی بود. این دو شماره مجموعه‌های خوبی است برای کسانی که این روزها بیشتر یاد زندانیان مبارز افتاده‌اند.

طرح جلد نشریه شاهد یاران- شماره فجرآفرینان 2
(برای دیدن فجرآفرینان 1 اینجا کلیک کنید)
(برای دیدن فجرآفرینان 2 اینجا کلیک کنید)
آخرین کار چاپ شده‌مان درباره شهید قاضی طباطبایی است، شماره شهید دستغیب در انتظار چاپ است و این روزها شماره شهید مدنی را در دست تهیه داریم. اگر برای مصاحبه فردی که خاطره داشته باشد پیشنهاد دارید، به شدت استقبال خواهیم ‌کردم.

----
پی نوشت: ده سال می‌شد که هر سال برای دهه فجر یک خروجی رسانه‌ای داشته‌ام. امسال قرار بود ویژه‌نامه‌ای در روزنامه ایران به چاپ برسانیم که علیرغم طی شدن به موقع همه مراحل تولید و فنی، هنوز چاپ نشده است! با این انگیزه گفتم معرفی دو نشریه شاهد یاران با چند روز تاخیر از دهه فجر را انجام دهم.

 



کلیه ی حقوق این وبلاگ متعلق به نویسندگان آن می باشد
گروه فناوری اطلاعات آن لاین تکنولوژی