سفارش تبلیغ
صبا ویژن







یازده وصی بعد از آخرین پیامبر آمدند و وظیفه ارشاد و سرپرستی مردم را به عهده گرفتند تا ظرفیت وجودی مردم گسترش یافته و برای پذیرش منجی عالم بشریت  آماده شوند. و نوبت رسید به امامی که عالم را از لوث مخالفان و دشمنان انبیا و اوصیا و سربازان شیطان رجیم پاک میکند.
 امامی که مانند حضرت آدم (ع) وارث زمین و خلیفه خدا در زمین خواهد بود و زمین را با دین خدا و عبادت و عدالت و برپایی حدود الهی زنده خواهد کرد، در حالی که با کفر و معصیت اهل زمین مرده است.
امامی که مانند حضرت هابیل(ع) توسط نزدیکترین اقوامش نقشه قتلش کشیده شد
امامی که مانند حضرت نوح(ع) ندایش به شرق و غرب عالم میرسد و زمین را از کفار خالی خواهد کرد
امامی که مانند حضرت ادریس(ع) زمانیکه دشمنان برای قتلش حرکت  کردند از قومش غایب شد و در طول غیبتش  پیروانش در سختی و شدت و فشار قرار گرفتند
امامی که مانند حضرت صالح(ع) پس از اتمام دوران غیبتش توسط برخی مردم انکار خواهد شد
امامی که مانند حضرت هود(ع)  باد سیاهی برای نابودی دشمنان به کمکش خواهد آمد
امامی که مانند حضرت ابراهیم(ع) دوران حمل و ولادتش مخفیانه بود
امامی که مانند حضرت لوط (ع) فرشتگان به کمکش خواهند شتافت
امامی که مانند حضرت یعقوب میگرید و  منتظر فرج است
امامی که مانند حضرت یوسف(ع) زیباترین اهل زمان خویش است و در میان مردم راه می رود و آن ها را می شناسد، اما آن ها حضرت را نمی شناسند
امامی که مانند حضرت خضر(ع) عمرش طولانی بوده و هم اکنون در قید حیات می باشند
امامی که مانند حضرت الیاس(ع) هر سال به حج می رود و مراسم حج را به جا می آورد
امامی که مانند حضرت شعیب(ع) پس از غیبت با وجود عمر طولانی، به صورت جوانی ظاهر می شود که کمتر از چهل سال دارد
امامی که مانند حضرت موسی(ع) دو غیبت داشته است که یکی از دیگری طولانی تر است.
امامی که مانند حضرت حزقیل(ع) خداوند برایش مردگانی ازمؤمنان و منافقان و کافران زنده خواهد کرد
امامی که مانند حضرت  داوود(ع) قضاوت خواهد کرد و نیازی به بیّنه و شاهد ندارد
امامی که مانند حضرت  ایوب(ع) صبر طولانی دارد
امامی که مانند حضرت  زکریا(ع) فرشتگان ندایش می کنند
امامی که مانند حضرت  یحیی(ع) در شکم مادر سخن می گفت
امامی که مانند حضرت عیسی(ع) در شکم مادر خداوند را تسبیح می نمود و در گهواره سخن گفت و حکمت و ویژگی های امامت نیز در کودکی به  وی داده شد و مردگان را زنده می کند

امامی که مانند جناب ذوالقرنین پیامبر نیست، ولی مردمان را به سوی خدای تعالی و تقوا و پرهیزکاری دعوت می کند و به آسمان ها بالا برده شد و مشرق و مغرب زمین را به تصرف در خواهد آورد.
امامی که از حیث اندام و گفتار، از جهت اجرای برنامه ای که در پیش می گیرد که همان برنامه رسول خدا صلی الله علیه و آله می باشد و بنیادهای پیشین را منهدم و ویران می سازد، و از نظر نام و کنیه مانند خاتم النبیین صلی الله علیه و آله است و نیز پیراهن پیامبر صلی الله علیه و آله که در روز جنگ احد بر تن داشتند و عمامه سحاب و زره سابغه و شمشیر پیامبر صلی الله علیه و آله همراه اوست.
 اما  خداوند و اهل بیت(ع) مردم را در پنج مرحله برای پذیرش  ولایت این امام به تکامل و آمادگی لازم رسانده و می رسانند، اخبار و احادیث امام قائم قبل از ولادت وی، شناساندنش به صحابی خاص پس از ولادت وی ، شناساندنش به مردم پس از شهادت پدر توسط علائم، ظهور بین مردم پس از غیبت صغری و ان شالله به زودی با ظهور و فرج از غیبت کبری.
روز نهم ربیع الاول گام سوم از شناساندن حضرت ولیعصر(عج) به مردم برداشته شد و با علائمی که امام حسن عسکری(ع) به یاران و اطرافیان فرموده بودند مردم توانستند امام زمان خود را بشناسند تا از وی اطاعت و فرمانبرداری کنند.
روز آغاز امامت و ولایت حضرت بقیة الله الاعظم(عج) نکات و درسهایی برای شیعیان و دوستداران آن عزیز غایب از نظر دارد که در این مجال اشاره ای کوتاه به آنها خواهیم داشت
1- مبارزه با ادعاهای دروغین: ابوالادیان می گوید : وقتی به در خانه امام حسن عسکری (ع) رسیدم صدای شیون و گریه از خانه امام بلند بود . داخل خانه امام ، جعفر برادر امام حسن عسکری (ع) را دیدم که نشسته ، و شیعیان به او تسلیت می دهند و به امامت او تهنیت می گویند . من از این بابت بسیار تعجب کردم پیش رفتم و تعزیت و تهنیت گفتم . اما او جوابی نداد و هیچ سؤالی نکرد . چون بدن مطهر امام را کفن کرده و آماده نماز گزاردن بود، خادمی آمد و جعفر کذاب را دعوت کرد که بر برادر خود نماز بخواند . چون جعفر به نماز ایستاد ، طفلی گندمگون و پیچیده موی ، گشاده دندانی مانند پاره ماه بیرون آمد و ردای جعفر را کشید و گفت : ای عمو پس بایست که من به نماز سزاوارترم . رنگ جعفر دگرگون شد . عقب ایستاد . سپس آن طفل پیش آمد و بر پدر نماز گزارد و آن جناب را در پهلوی  امام علی النقی (ع) دفن کرد .
2-  آزمون بصیرت: عده ای  از شیعیان از شهر قم رسیدند ، چون از وفات امام حسن عسکری (ع) با خبر شدند ، مردم به جعفر اشاره کردند . اما مردم قم سادگی نکرده و چند تن از آنان نزد جعفر رفتند و از او پرسیدند: بگو که نامه هایی که داریم از چه جماعتی است و مالها چه مقدار است ؟ جعفر گفت : ببینید مردم از من علم غیب می خواهند ! در آن حال خادمی از جانب حضرت صاحب الامر(عج) ظاهر شد و از قول امام گفت : ای مردم قم با شما نامه هایی  است از فلان و فلان و همیانی ( کیسه ای ) که در آن هزار اشرفی است که در آن ده اشرفی است با روکش طلا . شیعیانی که از قم آمده بودند گفتند : هر کس تو را فرستاده است امام زمان(عج) است این نامه ها و همیان را به او تسلیم کن
3- مراجعه به عالمان دینی: آغاز امامت حضرت صاحب الامر(عج) با آغاز غیبت صغری همراه بود به طوری که حتی شیعیان خاص نیز جز در موارد نادر از دیدار ایشان محروم گشتند. البته در این زمان نیز رابطه امام و امت به کلی قطع نشد، بلکه مردم به وسیله نایبان خاص ایشان، که همگی از بزرگان شیعه و برگزیدگان امام عصر (عج) بودند، با مولای خویش ارتباط داشتند. نتیجه آن شد که در همین دوره، شیعیان به رفت و آمد و ارتباط گسترده تر با عالمان دینی خو گرفتند و دانستند که در شرایط غیبت امام نیز راه شناخت وظایفی دینی به روی آنها بسته نیست.
4- آزمایش ایمان: آغاز امامت حضرت مهدی(عج) در دوران کودکی و آغاز دورانی که مردم دیگر نمی توانستند با امام خود مستقیم و رو در رو ارتباط داشته باشند شروع آزمایشی بزرگ برای شیعیان بود که میزان اعتقاد و ایمان آنان سنجیده می شد ، مؤمنان بر دین اسلام باقی ماندند و منافقان و مخالفان روشن و آشکار گردیدند؛ هم چنین غیبت، فرصتی برای رشد عقل هاست، تا آن که مسلمانان در اندیشه ها، باورها و فقه اسلام به کمال خود نزدیک شوند و برای همیشه آماده پذیرش کامل گردند.
اکنون وظیفه حکم می کند تا با تاملی کوتاه در رویداد مهم آغاز امامت و غیبت صغری بنیه علمی دینی خود را تقویت کرده و بر اعتقاد و ایمانمان بیفزاییم و با کسب معرفت و افزایش شناخت نسبت به حضرتش ،به مرگ جاهلیت نمیریم.
 حال باید بنگریم که آیا ما شیعیان با عالمان دینی ارتباط مستمر داریم تا از راه اهل بیت(ع) خارج نشویم؟! آیا بصیرت لازم را یافته ایم تا در فتنه های زمان، علائم حق را شناخته و قدم در راه باطل نگذاریم؟! آیا از ساده لوحی پرهیز کرده و  برای حفظ دین با ادعاهای دروغ و خرافات مقابله میکنیم؟
منبع



  • کلمات کلیدی :
  • کلیه ی حقوق این وبلاگ متعلق به نویسندگان آن می باشد
    گروه فناوری اطلاعات آن لاین تکنولوژی