سفارش تبلیغ
صبا ویژن







میلاد با سعادت میوه بوستان هستی ، شرف دودمان مصطفوی ، بهترین مدافع حریم علوی ، چشمه انوار هدایت الهی ، ستاره اهل بیت عصت و طهارت حضرت زهرا(س) و هفته بزرگداشت زن و روز مادر مبارک باد 

دین ,سیاست, اجتماع !

 مقدمه :
اگر در غرب کمتر از یک قرن است که مشارکت سیاسی زنان به صورت جدی مطرح شده است مسلمین از چهارده قرن پیش با ظهور اسلام نسبت به لزوم این مشارکت حساس بوده و در عمل بدان پایبند بوده اند 0 هر چند سالیان متمادی تحجر برخی  مقدس مآبان عداوت بعضی اسلام ستیزان این جلوه روشن از مظاهر کمال اسلام را مخدوش نموده است 0 ولی با ظهور انقلاب اسلامی ایران وتجلی روشن اسلام ناب محمدی(ص) دیدگاه شیعیان در زمینه مشارکت سیاسی مردان و نیز زنان برجهانیان در عمل روشن گردید0
 یکی از امور مهمی که دین مقدس اسلام عنایت خاص  بر آن داشته توجه به تعالی زنان است0 زنان که مظهر رحمت خداوند رحیم بودند ، گاه در تاریخ مقهور قدرت مردان خود پرست قرار می گرفتند مردانی که در رسیدن به لذایذ پست خویش , همه چیز را در خدمت خویش می طلبیدند , بنابراین جنس خاصی از انسانها را به اسارت می بردند و یا صاحبان رنگ و قوم خاصی را به بردگی خویش می گرفتند . با ظهور جامعه اسلامی , تمام تلاش بر آن بود  که مردم , بدون تاثیر جنسیت  یا رنگ یا نژاد همگی بکوشند تا در سیر بسوی خداوند خویش به مقامی برسند که فرشتگان الهی آنان را سجده کنند و به مقام قرب , ((فی مقعد صدق عند ملیک مقتدر )) (1) نایل گردند . در طی این مسیر با مرد تفاوتی ندارد چرا که روح الهی انسان این سیر را بر عهده داشت و شائبه دخالت جنسیت در روح الهی اندیشه ای سخت خطاست .
با ظهور اسلام زنان جان تازه یافتند و با رهبری رسول الله(ص) در صحنه های مختلف نیل به کمال حضور یافتند و گاه گوی سبقت را از بسیاری مردان نیز ربودند و مشمول آیه ی (( السابقون السابقون اولئک المقربون )) (2)شدند .
مادران مسلمان در عصر پیامبر(ص) تربیت فرزند را با خانه نشینی و ضعیفه بودن یکی ندانسته و هر گاه ضرورت ایجاب می کرد پای به عرصه خدمت و کارزار  می نهادند . انگیزه و کردار این مادران نمونه و جسور است که نسل توانا و سازنده را پرورش می دهد
خلیفه دوم عمر ابن خطاب از نبرد احد خاطره ای شنیدنی دارد :
(( در روز  جنگ اُحد از رسول خدا (ص) شنیدم که گفت : به هر سو که بر می گشتم (ام عماره) را می دیدم که از من دفاع می کرد .(3) ))
در پیکار (حنین ) , مادری به نام (ام سلیم ) خنجری به دست داشت , پیامبر از وی پرسید : چرا خنجر به دست گرفته ای ؟ ! او پاسخ داد : برای آنکه اگر مشرکان ستمکار نزدیک شدند , شکمشان را چاک دهم .رسول خدا(ص)  از این سخن خندید .(4)
بعد از پیروزی انقلاب اسلامی مادران کشور ما سهم بسزایی در رشد و پیشرفت جامعه بشری داشته و در واقع زمین ساز خوبی ها به شمار می آیند . به هر حال با دیدن هر شخصیت تاثیر گذاری , باید منش و کوشش  مادر بزرگواری را سراغ گرفت که او را چنین پرورده است . بسا مادران نمونه ای که به سبب پرورش فرزند از تحصیل و هنروری خویش باز مانده و خود جوانیشان را فدای فرزندان کرده اند .
انقلاب اسلامی این پدیده اعجاز گونه دوران معاصر , در حقیقت بر دوش مادران شایسته ای نهاده شد که نوجوانان و جوانان خداجوی و ایثارگر پرورده بودند . خاطره های به یاد ماندنی و شگفت انگیزی که مادران و خواهران غرب کشور , از پیکار قهرمانانه خویش در برابر تجاوز دشمن گفته اند , هنوز در ذهن ها زنده است . فرزندادن همین شیر زنان بوده اند که انقلاب و تمامیت ارضی میهن عزیز را پاس داشته اند و سرافرازانه از عرصه پیکار بیرون آمده اند .
امام خمینی (ره) در یکی از سخنرانی ها خویش در 12/4/65 این گونه نقش زنان را در عرصه سیاست و اجتماع بیان می کنند:
- نقش زن در جامعه بالاتر از نقش مرد است .

- شما (زنان) هدایت کنید مردان را و نصیحت کنید دولتمردان را !(7)
این بحث ادامه دارد
پی نوشت ها:
1- سوره قمر – آیه 55
2- سوره واقعه  - آیه 10 و 11
3- صحیفه نور 18/8/57
4- صحیح مسلم جلد 5 صفحه 196
5- برداشتی آزاد از کتاب زن و مشارکت اجتماعی – زهراآیتی – شورای فرهنگی اجتماعی زنان
6- مسئولیت مادران – ابولفضل هدایتی – دارالهدی – مرکز مطالعات و تحقیقات حوزه نمایندگی ولی فقیه .
7-  گزیده ای از سخنرانی امام خمینی در جمع خواهران موسسه 12 فروردین



  • کلمات کلیدی :
  • کلیه ی حقوق این وبلاگ متعلق به نویسندگان آن می باشد
    گروه فناوری اطلاعات آن لاین تکنولوژی