سفارش تبلیغ
صبا ویژن







عاشورای خرمشهر»
89/3/4 11:19 ص

در روز سوم خرداد ماه 1361 در خرمشهر عزیز دلاورمردان جبهه هاى جنگ حادثه اى را رقم زدند که تا به امروز نظیرش در تاریخ جهان وجود ندارد ، در این روز عزیز عاشقان ایران اسلامى تاریخ دفاع مقدس را با حادثه کربلا پیوند زدند تا براى همیشه هرجا که سخن از عاشورا و سیدالشهداء باشد در ذهن آدمى تصویرى از آن روزهاى عزیز نقش ببندد .

 

عاشوراى خرمشهر با 6.000 کشته (4.460 کشته سپاه و 1.086 کشته ارتش) و 24 هزار مجروح براى همیشه و به عنوان یکى از بزرگترین و پیچیده ترین عملیات تاریخ جنگ در جهان ثبت شد ، عملیات بیت المقدس ( آزادسازى خرمشهر ) در 30 دقیقه بامداد روز 10 اردیبهشت 1361 با قرائت رمز عملیات بسم الله الرحمن الرحیم ، بسم الله القاسم الجبارین،  یا علی ابن ابی طالب از سوی فرماندهی آغاز شد و شهید آیت الله صدوقی و آیت الله مشکینی نیز که در کنار فرماندهان سپاه و ارتش در قرارگاه کربلا حضور داشتند ، هر یک به طور جداگانه ، پیام‌هایی را به وسیله بی سیم خطاب به رزمندگان اسلام قرائت کردند.

 در پی آغاز عملیات  چند هدف عمده استراتژیک و تاکتیتکی از جانب نیروهای جمهورى اسلامى ایران دنبال می‌شد که این اهداف عبارت‌اند از:

- بیرون راندن نیروهای متجاوز به پشت مرزهای بین‌المللی .

- نشان دادن برتری قدرت سیاسی‌-نظامی و اجتماعی جمهوری اسلامی به عراق و حامیان او در منطقه .

- انهدام نیروهای متجاوز در منطقه بین غرب کارون تا خط مرزی .

- آزادسازی خرمشهر از اشغال متجاوزین .

در این نبرد علاوه بر پایان بخشیدن به 19 ماه اشغال بخشی از حساس‌ترین مناطق خوزستان و آزادسازی خرمشهر، ضربه‌ای سنگین به توان رزمی و روحیه نیروهای عراقی وارد آمد.

طی عملیات بیت المقدس 5038 کیلومتر مربع از اراضی اشغال شده از جمله شهرهای خرمشهر و هویزه و نیز پادگان حمید و جاده اهواز – خرمشهر آزاد شدند و علاوه بر این شهرهای اهواز، حمیدیه و سوسنگرد از تیررس توپخانه دشمن خارج گردیدند و هم چنین 180 کیلومتر از خط مرزی تامین شد.

 با فتح خرمشهر، برتری نظامی ایران بر عراق مورد تایید کارشناسان و تحلیل گران نظامی قرار گرفت.
 فتح خرمشهر موجب انفعال ارتش عراق شد؛ به گونه‌ای که نظامیان عراقی تا مدت زیادی نتوانستند از لاک دفاعی خارج شوند ، عملیات بیت المقدس موجب شد تا کشورهای عرب منطقه به تقویت مالی و نظامی عراق مبادرت ورزند.

طی این عملیات حدود نوزده هزار تن از نیروهای دشمن به اسارت درآمده و بالغ بر شانزده هزار تن کشته و زخمی شدند ، گوشه اى از میزان انهدام یگان‌های عراقى را در جریان عملیات بیت المقدس میتوان به ترتین زیر تشریح کرد :

- لشگر 3 زرهی و لشگرهای 11 و 15 پیاده: 80 درصد.

- لشگرهای 9 و 10 زرهی: 50 درصد.

- لشگر 7 پیاده: 40 درصد.

- لشگر 5 مکانیزه و لشگرهای 6 و 12 زرهی: 20 درصد.

- تیپ‌های 9، 10 و 20 گارد مرزی: 100 درصد.

- تیپ 109 پیاده: 60 درصد.

- تیپ‌های 601، 602، 416، 419 پیاده: 50 درصد.

- تیپ‌های 31، 32 و 33 نیروهای مخصوص به میزان زیاد.

در ساعت 11 صبح روز سوم خرداد در حالی که درگیری شدیدی بین قوای ایرانی و نیروهای عراقی در شمال نهر خین جریان داشت و دشمن در فکر شکستن حلقه محاصره خرمشهر بود، رزمندگان ایرانی از جناح غرب و خیابان کشتارگاه وارد شهر شدند. ناحیه گمرک خرمشهر در کنار اروند اندکی مقاومت کرد که آن هم به سرعت در هم شکسته شد.

در ساعت 12 قوای ایران از سمت شمال و شرق وارد شهر شدند و نیروهای متجاوز بعثی که 24 ساعت در محاصره کامل قرار داشتند، راهی جز اسارت یا فرار و یا کشته شدن نداشتند ، بدین جهت واحدهای عراقی گروه گروه به اسارت رزمندگان اسلام در آمدند.

در ساعت 2 بعد از ظهر، خرمشهر به طور کامل آزاد شد و پرچم پر افتخار جمهوری اسلامی ایران برفراز «مسجد جامع» و پل تخریب شده خرمشهر به اهتزاز درآمد و بدین ترتیب این شهر مقاوم که پس از 35 روز پایداری و مقاومت در 4 آبان 1359 به اشغال دشمن درآمده بود، پس از 578 روز (19 ماه) اسارت، بار دیگر به آغوش گرم میهن اسلامی بازگشت و پیکره پاک آن از لوث وجود متجاوزان تطهیر گردید.

رزمندگان اسلام در اولین اقدام خود پس از آزاد سازی شهر، نماز شکر را در مسجد جامع خرمشهر اقامه کردند.

خبر آزاد سازی خرمشهر به سرعت در همه جا طنین افکند و ملت ایران اسلامی را که مدت‌ها در آرزوی شنیدن چنین خبر مسرت بخشی بودند، غرق در شادی و سرور کرد ، مردم به خیابان‌ها ریختند و با پخش شیرینی به جشن و شادی پرداختند و در پایان آن روز امت شهید پرور ایران با حضور در مساجد، نماز شکر به جای آورده و با فرا رسیدن شب به یمن پیروزی حق بر باطل بر پشت بام‌ها ندای الله اکبر سردادند.

‌امام خمینی ( ره ) در 3 خرداد 1361 به مناسبت آزادی خرمشهر پیامی خطاب به ملت ایران صادر کرد که در اولین بخش این بیانیه آمده است : (( با تشکر از تلگرافاتی که در فتح خرمشهر به اینجانب شده است، سپاس بی‌حد بر خداوند قادر که کشور اسلامی و رزمندگان متعهد و فداکار آن را مورد عنایت و حمایت خویش قرار داد و نصر بزرگ خود را نصیب ما فرمود. ))

پس از پیروزی بی نظیر رزمندگان اسلام در عملیات بیت‌المقدس، اسرائیل که اعتبار منطقه‌ای خود را در معرض خطر میدید سریعا دست به اشغال جنوب لبنان زد. پس از انتشار این خبر، گروهی از فرماندهان سپاه به منظور کمک در دفاع از خاک سوریه و لبنان در برابر حمله ارتش اسرائیل به این کشور گسیل شدند ، سرپرستی و فرماندهی این نیروها را احمد متوسلیان به عهده داشت ، در این زمان ارتش اسرائیلی نا جوانمردانه حاج احمد متوسلیان به همراه سه تن از افرادش را ربود.

در همین زمان امام خمینی ( ره ) که به خوبی پی به نقشه اسرائیل برده بود، دستور بازگشت نیروها به جبهه‌های نبرد را صادر کرد و در نطقی تاریخی فرمود : « راه قدس از کربلا می گذرد » ، در نتیجه اکثر آن نیروها به جبهه‌های جنوبی بازگشتند و تنها تعداد کمی از فرماندهان برای آموزش نیروهای حزب الله لبنان در منطقه باقی ماندند .

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

28 سال از پیروزی عملیات بیت‌المقدس و آزادسازی خرمشهر قهرمان از چنگال اشغالگران میگذر ، باید ببینیم که ما براى حفاظت و سیانت از این امانت مقدس چه کردیم ، آیا توانسته ایم راه شهدا را ادامه بدهیم و آنگون که آنان خواستند سربازان خوب و مطیعى براى وطن و ولایت باشیم ؟ .

اللهم إنى أسألک ایماناً تباشر به قلبى ،،،



  • کلمات کلیدی :
  • کلیه ی حقوق این وبلاگ متعلق به نویسندگان آن می باشد
    گروه فناوری اطلاعات آن لاین تکنولوژی