سفارش تبلیغ
صبا ویژن







سفر به عتبات عالیات و زیارت مرقد مطهر امام حسین(علیه السلام) ، امیرالمومنین و و سایر ائمه مدفون در عراق از دیر باز آرزوی تمامی شیعیان و محبین بوده است، در دوره ای از تاریخ حاکمان جائر مردم را از زیارت ائمه باز می داشتند و زائرین را اذیت و آزار می کردند، در همین دوران اخیر و تا زمان سقوط حکومت منحوس صدام، زیارت قبور ائمه مدفون در بقیع بیشتر به یک آرزو برای مشتاقان درآمده بود، با سقوط صدام در سال 1382 خیل عاشقان به عراق سرازیر شده وسواره و پیاده، قانونی و غیرقانونی خود را به حرمین شریف رساندند و حتی عده ای در این راه جان باختند.

سفرهای زیارتی همچون سفر عمره ، عتبات، مشهد مقدس ، راهیان نور و... از جمله برنامه های فرهنگی و تاثیرگذار بوده و مقام معظم رهبری نیز تاکید فراوانی بر اجرای بهتر و قویتر این برنامه ها داشته است و حتی در یکی از دیدارهای طلاب با مقام معظم رهبری ایشان تاکید فراوانی بر اعزام زائرین به عتبات حتی با وچود خطرات و احتمال شهادت و زخمی شدن نموده و کشته شدگان در این مسیر را شهید اعلام نمودند.

از سال 1384 سازمان حج و زیارت به طور مستقیم وارد عمل شده و ساماندهی زائرین عتبات عالیات را عهده دار شد ، به گونه ای که در سال های اخیر توانست با اعمال نفوذ اعزام زائرین از مرزهای زمینی مهران، شلمچه، خسروی و مهران را به جز برخی مواقع خاص- به انحصار خود درآورد. آنچه مسلم است این سازمان دولتی تلاش زیادی در بهبود خدمات به زائرین عتبات عالیات نموده است اما چندین مساله جدی هنوز برای زائرین عتبات عالیات وجود دارد که تا کنون یا به طور کلی مغفول مانده و یا کم کاری شده است.

عکسهای نابسامانی در مرز مهران

عکسهای نابسامانی در مرز خسروی

عکسهای نابسامانی در مرز شلمچه

مشکلات زائرین عتبات عالیات در مرزها

مسائل مالی

·        نامشخص بودن محل مصرف سود ناشی از پول های انباشته شده زائرین


در سال های اخیر سالانه یک و نیم میلیون نفر زائر به عراق اعزام شده اند، پول زائرین از زمان پرداخت هزینه توسط زائر تا زمان پرداخت به هزینه زائرین به شرکت های عراقی و ردیف های مربوطه هزینه در حساب حج و زیارت باقی می ماند، سود ناشی از پول زائرین از ابتدا تا کنون و همچنین پول زائرین به طور مرتب در یک حساب خاص باقی مانده اما تا کنون هیچ تسهیلات خاصی برای زائرین به وجود نیامده است در حالی که پول ناشی از حساب زائرین یا باید به خود زائرین پرداخت شود و یا تسهیلاتی در راستای خدمات رسانی به وجود آید، بنابر اطلاع برخی منابع آگاه به طور مرتب 200 میلیارد ریال هم اکنون در یک حساب دو نفره متعلق به رییس سازمان حج و زیارت و نماینده بعثه رهبری نگاه داشته می شود.

·        قیمت فوق العاده بالا و غیرمنطقی سفر عتبات عالیات 

در حال حاضر زائرینی که با کاروان های حج و زیارت به عتبات عالیات سفر می کنند به دو صورت زمینی و هوایی اعزام می شوند، هوایی و زمینی

با اندک مقایسه ای بین قیمت های سفرهای زمینی و هوایی عتبات با سفرهای عمره و سوریه می توان به بالا بودن غیرمنطقی سفر عتبات عالیات نسبت به سایر سفرهای زیارتی پی برد.

اما مساله ای که در این بین وجود دارد این است که با توجه به بالا بودن قیمت سفر عتبات نسبت به دو سفر دیگر، نه تنها از خدمات بهتری برخوردار نیست بلکه خدمات آن از سایر سفرها بسیار پایین تر است که مهمترین شاخصه های آن موارد ذیل می باشند:

پایین تر بودن کیفیت پایین هتل ها و فقدان خدمات و بهداشت مناسب در آنها، کیفیت پایین غذا ، اتوبوس های نامناسب و فاقد کولر، رفتار تبعیض آمیز و توهین آمیز عراقی ها،چهره نگاری،انگشت نگاری زائرین ایرانی در مرزهای زمینی و هوایی عراق و درخواست رشوه، مدیران و روحانیون ضعیف، چشم چرانی و رفتار بد عوامل هتل های عراقی ، تعویض مکرر اتوبوس های زائرین، کیفیت پایین حمل و نقل درون شهری در شهرهای عراق و گشتن ساک ها و گم شدن بار زائرین و ..

جدول مقایسه ای قیمت سفرهای زیارتی عتبات و عمره و سوریه

عنوان سفر

نوع سفر

مدت زمان حضور

در کشور زیارتی

مدت زمان کل سفر

قیمت (ریال)

سرانه هر روز زائر

در شهر زیارتی

سرانه هر روز زائر

سفر زائر

عتبات عالیات

زمینی

7 روز

9 روز

4.450.000 تا 540.000

635.000 الی 771.000

494.000 الی 600.000

سوریه

زمینی

7 روز

11 روز

2800.000 ریال

400.000

254.000

عتبات عالیات

هوایی

7 روز

7 روز

6.500.000 تا 740.000

928.000 الی 1.057000

928.000 الی 1.057000

سوریه

هوایی

7 روز

7 روز

4.800.000 تا 5500.000

685.000 الی 785.000

685.000 الی 785.00


مبلغ جدول فوق بر اساس آخرین اعزامی ها در استان تهران و اطراف است که در شهرها و استان های مختلف یک اختلاف 20% کاهش و افزایش دارند



  • کلمات کلیدی :

  • نوشته شده توسط :سادات علوی::نظرات دیگران [ نظر]
    کلیه ی حقوق این وبلاگ متعلق به نویسندگان آن می باشد
    گروه فناوری اطلاعات آن لاین تکنولوژی