سفارش تبلیغ
صبا ویژن







1.     مشکلات عدیده محل اسکان زائرین در شهرهای مرزی

هم اکنون بخش عمده زائرینی که در قالب کاروان های زمینی به عتبات عالیات سفر می کنند باید یک شب را در شهرهای مرزی مهران، خسروی و یا خرمشهر به سر برند که هر یک از این محل های اسکان خود دارای مشکلاتی است.

·        مرز مهران

هم اکنون بخش عمده زائرین حج و زیارت که از مرز مهران به عتبات عالیات اعزام می شوند باید یک شب را در خانه های مردم مهران به سر برند ، خانه هایی که دارای مشکلات عدیده ای بوده و بخش عمده آنها هیچ استانداردی ندارند و تنها به خاطر یک اشتغالزایی کاذب برای اهالی مهران باید یک شب در این محل ها استراحت کنند در حالی که با یک برنامه ریزی صحیح می توان این یک شب اسکان اجباری را کم و یا این محل ها را ساماندهی نموده و خدمات زائرین را افزایش داد.

·        مرز خسروی

بخش عمده زائرینی که از مرز خسروی تردد می نمایند یک شب را در هتل ها و زائرسراهای خسروی یا قصرشیرین به سر می برند، قیمت های غیرمنصفانه و عدم نظارت صحیح نیز یکی از مشکلات زائرین عبور کننده این مرز است.

·        مرز شلمچه

عده زیادی از زائرینی که از مرز شلمچه تردد می نمایند یک شب را در یادمان شهدای شلمچه استراحت می کنند که خود دارای مشکلات عدیده ای است از جمله کمبود سرویس و نبود حمام و نامناسب بودن محل قرارگیری یادمان و اختلاط زائرین زن و مرد در برخی مواقع سبب مشکلاتی برای زائرین گردیده است.

2.     فقدان امکانات مناسب در پایانه های مرزی(در بخش عراق)

در حال حاضر مرزهای خروجی زائرین به عراق به ویژه در بخش عراق فاقد امکانات مناسب می باشد ، از جمله در مرز مهران هیچ گونه امکانات بهداشتی و رفاهی برای زائرین وجود ندارد و حتی بارها زائرین مسن ، بیمار و خردسال به علت نبود امکانات مشکل قضای حاجت پیدا کرده و لباس های خود را کثیف کرده اند، زائران ایرانی برای اقامه نماز به ناچار بر روی خاک ها نماز می خوانند و ساعتها برای رسیدن نوبت خود در پشت مرز در اتوبوس هایی با کولر خاموش معطل می مانند.

در مرز خسروی نیز در بخش عراقی امکانات اصلا پاسخگویی زائرین نیست، چند چشمه سرویس بهداشتی آن هم با حداقل امکانات و بدون نظافت، فقدان نمازخانه ، رستوران و... همگی از مشکلات زائرین عبوری این مرز است.

در مرز شلمچه نیز بخش عراقی مرز نیز امکانات بسیار محدودی است و همین امر سبب مشکلات عدیده ای برای زائرین گشته است.

3.     رفتار تبعیض آمیز در عبور زائران ایرانی و عراقی در مرز:

در حال حاضر در مرزهای زمینی عبور و مرور زائرین ایرانی به ویژه مهران و شلمچه ابتدا عراقی ها از مرزها عبور می کنند و بعد به زائران ایرانی اجازه عبور داده می شود که این خود حاوی یک پیام تبعیض آمیز است.

بارها و بارها نیز در اعتراض زائرین به عبور و مرور بدون نوبت عراقی ها خود سبب جسارت و اهانت بیشتر عراقی ها با زائران و حتی دستگیری و بازداشت زائران ایرانی شده است.

4.     گشتن ساک های زائران ایرانی بدون حضور زائرین و گم شدن اساس زائرین

در مرزهای عبور و مرور زائرین به ویژه در مرز خسروی بارها مشاهده شده که عراقی ها تمامی مسافرین را از اتوبوس ها پیاده کرده و بدون حضور زائرین اقدام به تفتیش بار زائرین کرده اند که همین امر سبب گم شدن بار زائرین و سرقت از اثاثیه ایشان شده است و یا گم شدن و به جا ماندن بار زائرین شده است.

5.     درخواست رشوه عراقی ها و ایجاد مشکلات و پایمال کردن حقوق زائرین

یکی از مسائلی که در عراق تبدیل به یک امر دائمی و مستمر شده است دریافت رشوه توسط عراقی ها از زائرین ایرانی است که این امر به ویژه در مرزها بیشتر مشاهده می شود، مامورین عراقی با دریافت پول از کاروان های آزاد اول آنها را از مرز عبور می دهند و اگر مدیری اعتراض نماید با او برخورد بدی کرده و او را در آخر لیست قرار می دهند، یا اگر مدیر کاروانی مبلغی پول یا یک سیمکارت یا شارژ سیمکارت به مامورین عراقی بدهد می تواند بدون دردسر و زیرپا گذاشتن حقوق  سایرین عبور کند ولی اگر این کار را نکند عراقی ها بار زائر را بر زمین خالی کرده و آنقدر مدیر کاروان و زائرین را اذیت می کنند که در نهایت مدیر و زائرین ناچار به پرداخت رشوه می شوند.

6.     دریافت سیمکارت های عراقی از زائرین و سوءاستفاده از آنها

یکی از مسائلی که در مرزها عراقی رخ می دهد دریافت سیمکارت هایی هست که زائرین در عراق خریداری کرده اند، عراقی ها با تهدید و تفتیش زائرین سیمکارت هایی را که زائرین ایرانی خریداری کرده اند را از ایشان می گیرند و سپس مجددا همین سیمکارت ها را به زائرین می فروشند و حتی در برخی مواقع اقدام به سوءاستفاده از آنها می کنند.

7.     استفاده اجباری زائرین از گاری ها با هزینه گزاف

در مرزهای ایران و عراق (به ویژه مرز مهران  و خسروی که استفاده از گاری ها اجباری است)به ویژه بخش عراق وسیله باربری مناسبی برای زائرین وجود ندارد و در مرزها تعدادی گاری و گاری چی مستقر هستند و زائرین برای انتقال بارشان ناچار به استفاده از آنها هستند و اینها به ازای جا به جایی کمی مبلغ نامتعارفی پول دریافت می کنند و در بسیاری از مواقع نیز بار زائر را در محلی نامناسب پیاده کرده و حتی در برخی مواقع لوازم زائرین را به سرقت می برند و در صورتی که زائری اعتراض نماید شاهد رفتارهای تند بوده و مامورین عراقی به حمایت از گاری چی ها می پردازند و حتی در مواردی نیز زائر ایرانی را اذیت کرده و بازداشت نموده اند.

 




  • نوشته شده توسط :سادات علوی::
    کلیه ی حقوق این وبلاگ متعلق به نویسندگان آن می باشد
    گروه فناوری اطلاعات آن لاین تکنولوژی