سفارش تبلیغ
صبا ویژن







قطعنامه ضد ایرانی راه‌های گریز زیادی دارد

شبکه خبری بی بی سی روز یکشنبه در گزارشی به تصویب قطعنامه1737 شورای امنیت سازمان ملل متحد ضد برنامه های هسته ای ایران اشاره کرد و گفت: برخی از کارشناسان انگلیسی مسایل خاورمیانه اعلام کردند برای برخورد با ایران، دستیابی به نوعی وحدت و راه کاری واحد ضروری بوده و صدور قطعنامه1737 ، این وحدت و سیاست یگانه را به وجود آورد.
از نظر کارشناسان هنوز نمی‌توان به موفقیت آمیز بودن کامل این قطعنامه امیدوار بود، چرا که راه‌های گریز فراوانی در متن قطعنامه وجود دارد. به گزارش بی بی سی، هنوز مشخص نیست که توافق کامل میان همه اعضای شورای امنیت به وجود آمده باشد چرا که در یک طرف روسیه و چین قرار دارند که هریک منافع بسیاری را در ایران دارند.
براساس این گزارش و به گفته کارشناسان، از یک طرف روسیه سرگرم ساختن یک نیروگاه در ایران است و از طرف دیگر ایران نیز یکی از تامین کنندگان اصلی نفت چین به حساب می‌آید. بنابراین با چنین شرایطی باید منتظر ماند و دید که اقدامات بعدی که از جانب شورای امنیت علیه ایران اتخاذ می شود چه خواهد بود.
ازطرف دیگر چون قطعنامه 1737 براساس فصل هفتم منشور سازمان ملل تدوین و صادر شده و ماهیت الزام آور دارد بنابراین اگرایران قطعنامه را نادیده بگیرد باید دید روسیه و چین چه واکنشی نشان خواهند داد زیرا روسیه و چین به سرنوشت شورای امنیت وسازمان ملل متحد علاقمند هستند و کاری نخواهند کرد که این سازمان بی اعتبار شود.
این گزارش در خصوص واکنش‌ ایران به قطعنامه خاطرنشان کرده است: "علی لاریجانی "دبیر شورای عالی امنیت ملی و رییس تیم مذاکره کننده هسته ای ایران، تصویب قطعنامه شورای امنیت را بر برنامه های هسته ای ایران بی‌تاثیر دانسته و از به کاراندازی سه هزار دستگاه سانتریفیوژ در مرکز هسته‌ای نطنز به عنوان اقدامی تلافی‌جویانه در مقابل شورای امنیت خبر داده است.

وزرات امور خارجه ایران نیز با صدور بیانیه ای، با لحنی تند، قطعنامه شورای امنیت را رد کرد.
مجلس شورای اسلامی ایران دو فوریت طرحی را مبنی بر تجدیدنظر ایران در همکاری با بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی به تصویب رساند،" محمود احمدی نژاد "رییس جمهوری ایران هم به قدرت‌های بزرگ توصیه کرده است که برای زندگی در کنار یک" ایران اتمی "آماده باشند. این درحالی است که دولت آمریکا نیز ضمن استقبال از وارد شدن ایران به "جمع کشورهای تحت تحریم سازمان ملل متحد "ابراز امیدواری کرده است که قطعنامه شورای امنیت راه را بر اقدام یکجانبه کشورها برای اعمال تحریم های شدیدتر علیه ایران به ویژه از سوی روسیه بگشاید.
بدین ترتیب نخستین واکنش ها از سوی ایران و آمریکا چشم انداز امید بخشی نسبت به حل بحران هسته‌ای ایران از راه مذاکره نمی گشاید، اما معمولاً نخستین واکنش‌ها شدیدتر از اقدامات عملی هستند.
این شبکه انگلیسی مدعی شده است به نظر نمی‌رسد مقامات ایرانی در به اجرا گذاشتن تهدیدهای خود به ویژه درباره عدم همکاری با بازرسان سازمان ملل عجله‌ای به خرج دهند.
به گزارش بی بی سی بسیاری از مقامات و شخصیت‌های سیاسی و مذهبی ایران با تاکید براینکه دستیابی به انرژی صلح آمیز هسته‌ای حق کشور و ملت ایران است، اعلام کرده‌اند که مجامع بین‌المللی باید رویکردی منطبق بر منطق وعدالت در پیش بگیرند. 



  • کلمات کلیدی :

  • نوشته شده توسط :سادات علوی::نظرات دیگران [ نظر]
    کلیه ی حقوق این وبلاگ متعلق به نویسندگان آن می باشد
    گروه فناوری اطلاعات آن لاین تکنولوژی