سفارش تبلیغ
صبا ویژن







 

خاطراتی منتشر نشده از یادگار امام(ره)

خبرگزاری فارس: حاج سید احمد آقا نه تنها در برابر ترفند‌ها و تهدید‌های مقامات ساواک و دیگر سردمداران رژیم شاه ایستادگی می‌کرد و تسلیم نمی شد بلکه با هشیاری و با به کار بستن اصول پنهان‌کاری و تاکتیک‌های ریز و دقیق مبارزات زیرزمینی هرگز به دشمن رخصت نمی‌داد که بتواند از فعالیت‌های سیاسی او سرنخی به دست آورد و اطلاعاتی کسب کند.

در گذشت ناگهانی و نابهنگام یادگار حضرت امام (س) جناب حجت‌الاسلام والمسلمین حاج سیداحمد خمینی(ره) در واپسین روزهای سال 1373 از دردناک‌ترین ، جانسوز‌ترین و غمبارترین رویدادها برای ملت ایران پس از عروج ملکوتی حضرت امام بود که از ابعاد گوناگون آسیب‌های سنگینی به همراه داشت؛ زیرا که تنها یادگار امام از میان ما رفت و با از دست رفتن او که سرمایه گران‌بهایی برای آینده انقلاب اسلامی به شمار می‌رفت، چراغ پرفروغ امید امت، دستخوش تندبادی توفان‌بار قرار گرفت. او گنجینه رازهای ناگفته امام بود و اطلاعات ژرف و گسترده‌ای از جریان‌های پشت پرده داشت و درگذشت او ضربه‌های جبران‌ناپذیری بر تاریخ انقلاب اسلامی وارد کرد.

فقید سعید ، حاج سید‌احمد خمینی در 24 اسفند 1324 دیده به جهان گشود. در سال 1342 از دبیرستان حکیم نظامی قم در رشته طبیعی دیپلم گرفت. مدتی عضو باشگاه ورزشی شاهین در رشته فوتبال بود و در مسابقات فوتبال شرکت فعال داشت و برای انجام این مسابقه به شهرهای تهران، اراک، ساوه ، کاشان ، کرج و ... نیز مسافرت کرد و در این ورزش پرشور، در دوران خود توانست گوی سبقت از هماوردان خود برباید.
در نوروز سال 1345 برای نخستین بار برای دیداری از امام ، به طور پنهانی به عراق رفت و در تاریخ 22/5/45 به ایران بازگشت و نیز در فروردین سال 1346 بار دیگر به طور مخفیانه به عراق سفر کرد و پس از چندی در تاریخ 8/4/1346 وارد ایران شد. ساواک شاه در هنگام وروداو به ایران در مرز خسروی او را دستگیر و در تاریخ 10/4/46 در زندان قزل قلعه بازداشت کرد. در گزارش ساواک اتهام او: «اقدام بر ضد امنیت داخلی کشور و به علت اهمیت بزه و بیم تبانی» ذکر شده است!‌

در پی اقدامات به عمل آمده از سوی برخی از مقامات بلندپایه روحانی مانند مرحوم آیت‌الله العظمی آقای سید محسن حکیم (ره) رژیم شاه او را در تاریخ 24/5/1346 آزاد کرد.

روزنامه‌های کیهان و اطلاعات در تاریخ 23/5/1346 زیر عنوان: «بازداشت سید احمد مصطفوی فرزند آیت‌الله خمینی توسط مأمورین عراقی» ! نوشتند:

«آقای سیداحمد مصطفوی فرزند آیت‌الله خمینی که به طور غیر مجاز به عراق سفر کرده بود همراه عده‌ای وسیله مأمورین عراقی دستگیر و در تاریخ 8/4/46 تحویل مأمورین مرزی ایران گردیده است. در تحقیقاتی که به عمل آمده روشن شده مشارالیه دوبار دیگر به طور قاچاق از مرز ایران گذشته و به عراق عزیمت نموده است».

حاج سید احمد خمینی که در دامان مادری با فضیلت و آراسته و پدری عالم، عارف، با تقوا و وارسته پرورش یافته بود آنگاه که دوران دبستان و دبیرستان را به پایان برد و دیپلم طبیعی گرفت. با آنکه راه ورود دانشگاه به روی او باز بود و می‌توانست از دید دنیایی و عنوان به مدارج والایی برسد، از این موقعیت چشم پوشید و به فراگیری علوم اسلامی پرداخت و با آنکه در آن روز، حوزه‌های علمی، هیچگونه گیرایی ظاهری و جلوه دنیایی نداشتند و طلبگی با محرومیت، مهجوریت، ناداری و ... همراه بود به سلک روحانیت در آمد (1346) و دوره مقدمات ،سطح و خارج را در حوزه قم، در نزد اساتید بزرگی مانند آیت‌الله سلطانی ، آیت‌الله مرحوم حاج شیخ مرتضی حائری و ... به پایان برد.

http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=8612250261

ادامه مطلب...

  • کلمات کلیدی : سیاست

  • نوشته شده توسط :سادات علوی::نظرات دیگران [ نظر]

     

    بر حسب استقبال دوستان بخش سوم مصاحبه مدیر پایگاه وبلاگ نویسان ارزشی را  با خبر گزاری قرانی به حضورتان ارائه

    می نمایم

    سه‌شنبه ?? اسفند ????   ??:??    شماره‌ خبر : 229797

    امر به معروف و نهی از منکر در فضای مجازی/ 24
    وبلاگ‌نویسان متخصص دینی مهم‌ترین حلقه امر به معروف و نهی از منکر در فضای مجازی هستند

    گروه وبلاگ و IT: مدیر پایگاه وبلاگ‌نویسان ارزشی، از بلاگران متخصص دینی به عنوان مهم‌ترین حلقه امر به معروف و نهی از منکر در جهان مجازی یاد کرد و نقش آنان را در صورت داشتن هدف مشخص و پشتوانه علمی و دینی لازم، برای ترویج مفاهیم دینی در این فضا پررنگ عنوان کرد.

    «علی کریمی»، مدیر پایگاه وبلاگ‌نویسان ارزشی، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، در بخش دوم مصاحبه خود با اشاره به اینکه اینترنت ابزاری برای ارتقاء آگاهی‌های فرهنگی در جامعه و امر به معروف و نهی از منکر است، بر لزوم تولید محتوای دینی و قرآنی بر اساس ذائقه مخاطبان جوان این فضا و برنامه‌ریزی طولانی مدت توسط نهادهای ذیربط تأکید کرد.
    بخش دوم مصاحبه علی کریمی را اینجا بخوانید!

    بلاگر «فصل آگاهی» وبلاگ‌نویسان را مهم‌ترین حلقه سیکل فعال در فضای مجازی دانست و گفت: با عنایت به فراوانی و کمیت بلاگر در ایران(درحدود یک میلیون بلاگر فعال در عرصه نت داریم که از این تعداد سی درصد بلاگرهای دینی هستند) اصلی‌ترین نقش را در ترویج امر به معروف و نهی از منکر خواهند داشت.

     نظارت همگانی
    در جامعه مصطلح شده که امر به معروف و نهی از منکر، یک نظارت همگانی است ولی این بدان معنا نیست که همه مردم بدون شناخت کافی از کم و کیف آن و اطلاع دقیق از مفاهیم اسلامی به این امر همت گمارند

    وی ادامه داد: اگر کارها همان‌گونه که اشاره شد با برنامه و منظم پیش برود و حمایت جدی از وبلاگ‌نویسان شود، عملیاتی کردن فریضه امربه معروف و نهی از منکر را به خوبی انجام خواهند داد مشروط بر اینکه انگیزه لازم در آنان برای پرداختن به این امر ایجاد شود.

    این فعال رسانه‌ای افزود: ولی مهمترین مشکل بلاگرها ذائقه مخاطبان است که تمایل کمتری به مطالعه مقالات تحلیلی طولانی دارند و لازم است ابتدا برای این مشکل فکر اساسی شود، گرچه برای اثرگذاری بیشتر مقالات و آثار باید در قالب داستان و یادداشت‌های کوتاه ارائه شود ولی ماهیت مفاهیم دینی به گونه‌ای است که همه گزاره‌ها و مؤلفه‌های آن را نمی‌توان در این قالب ریخت.

    کریمی در ادامه تصریح کرد: در جامعه مصطلح شده که امر به معروف و نهی از منکر، یک نظارت همگانی است ولی این بدان معنا نیست که همه مردم بدون شناخت کافی از کم و کیف آن و اطلاع دقیق از مفاهیم اسلامی به این امر همت گمارند.

    اجرای امر به معروف و نهی از منکر متخصصان اهل این فن را می‌طلبد

    وی تأکید کرد: این فریضه آمران و ناهیان متخصص و اهل مطالعه را می‌طلبد که شناخت کافی از اسلام و اعتقادات دینی داشته باشند تا مخاطبان را به خوبی هدایت کنند.

    مدیر پایگاه وبلاگ‌نویسان ارزشی ادامه داد: علاوه بر اینکه چندسالی است گروه‌هایی با استفاده از امکانات وبلاگستان تشکیک در اصول و فروع دین را ترویج می‌کنند و پاسخ به شبهات هم تخصص می‌خواهد که بخش دیگری از کار بلاگرها پرداختن به این زاویه است.

    این محقق فضای مجازی در یک نگاه جامع بلاگرها را به دسته‌های متعددی تقسیم و اظهار کرد: «گروه بی‌هدف» کسانی هستند که برای تفریح و پر کردن اوقات فراغت خود اقدام به ایجاد وبلاگ می‌کنند. این گروه به دنبال اشاعه فرهنگ خودی نیستند و در برابر هجوم فرهنگ بیگانه هم حساسیت به خرج نمی‌دهند.

    وی ادامه داد: این نوع بلاگرها به‌طور منظم به‌روز رسانی نمی‌کنند و در واقع فعالیت آنها هدفمند نیست.

    این بلاگر «گروه مستعد» را دومین دسته از انواع بلاگران دانست و افزود: این گروه برای شکوفایی استعدادهای سرخورده خود اقدام به ایجاد وبلاگ می‌کنند که این افراد به دنبال مطرح کردن خود هستند و از هر امکانی برای جلب توجه مخاطبان استفاده می‌کنند.

    کریمی در توضیح «گروه سرخورده» نیز تصریح کرد: دسته‌ای دیگر کسانی هستند که در محیط خانواده و اجتماع توجه کافی به آنها نشده، بنابراین از فضای مجازی برای انتقام گرفتن از اجتماع استفاده می‌کنند. این دسته با همه سر دعوا دارند و به هر چیزی می‌تازند بدون اینکه از ماهیت آن خبر داشته باشند.

     مقابله با اسلام
    تعدادی از بلاگرها به مقابله با فرهنگ اسلامی برخواسته‌اند، اینان چون هدفمند فعالیت دارند گاهی خود را در قالب و هیئت وبلاگ‌نویسان دینی جای می‌دهند و با استفاده از این عنوان و اعتمادی که مخاطبان به بلاگرهای دینی دارند اهداف خود را دنبال می‌کنند

    وی در ادامه به «گروه اقتصاد محور» اشاره کرد و گفت: اینها کسانی هستند که از فضای مجازی برای کسب و تجارت استفاده می‌کنند و سود مالی مهم‌ترین محرک آنها است.

    مدیر پایگاه وبلاگ‌نویسان ارزشی «گروه مسئولیت محور» را یکی دیگر از انواع بلاگران فعال در فضای مجازی برشمرد و افزود: افراد متعلق به این گروه با احساس مسئولیت وارد این عرصه شده‌اند و دغدغه فرهنگ اسلامی و حفظ و حراست از ارزش‌های اسلامی آنان را وادار به فعالیت می‌کند.

    وی ادامه داد: این گروه چون پشتوانه کافی برای ادامه کار ندارند پس از مدتی فعالیتشان کم شده و یا وبلاگ را تعطیل می‌کنند.

    این پژوهشگر در فضای مجازی «گروه خواص» را آخرین دسته وبلاگ‌نویسان فعال خواند و عنوان کرد: مهم‌ترین گروه کسانی هستند که با هدف و برنامه وارد فضای مجازی شده‌اند خود این گروه را می‌توان به چند زیرگروه تقسیم کرد.

    وی ادامه داد: تعدادی از بلاگرها به مقابله با فرهنگ اسلامی برخواسته‌اند، اینان چون هدفمند فعالیت دارند گاهی خود را در قالب و هیئت وبلاگ‌نویسان دینی جای می‌دهند و با استفاده از این عنوان و اعتمادی که مخاطبان به بلاگرهای دینی دارند اهداف خود را دنبال می‌کنند.

    باید انگیزه کافی برای وارد شدن بلاگران سیاسی به عرصه فرهنگی ایجاد شود

    او افزود: این افراد کسانی هستند که با زیرکی شبهاتی را به اصول مسلم دین وارد می‌کنند و در واقع هدفشان ایجاد تفرقه و دشمنی بین اقوام مختلف کشور است. به‌طور معمول اینان از جانب سایت‌های خارجی حمایت و تغذیه می‌شوند.

    کریمی در ادامه یادآور شد: عده‌ای از بلاگرهای این گروه کسانی هستند که وابستگی حزبی و جناحی داشته و یا هوادار یکی از جناح‌های مطرح کشور هستند که هم تحت لوای الفاظ و القاب دینی تلاش می‌کنند تا مخاطبان خود را به سوی اهداف و برنامه‌های حزب و جناحشان سوق دهند. دیدگاه این افرد به وبلاگ ابزاری است و تا آنجا پیش می‌روند که منافعشان ایجاب می‌کند.

     درایت
    بیشتر بلاگرانی که با درایت و هدفمندی فعالیت دارند، در حوزه سیاست قلم می‌زنند ولی همان‌گونه که اشاره شد اگر انگیزه کافی در آنها برای فعالیت‌های فرهنگی ایجاد شود می‌توانند در عرصه فرهنگ هم مانند حوزه سیاست اثرگذار باشند

    این کارشناس فضای مجازی ادامه داد: عده‌ای دیگر هم هستند که هم تعهد و هم بنیه علمی کافی برای فعالیت دارند و از نظر کمیت در اقلیت هستند، ولی به جهت اثرگذاری از دیگر گروه‌ها مؤثرتر عمل می‌کنند.

    وی تصریح کرد: این اشخاص اینترنت را عرصه‌ای برای ترویج ارزش‌های ناب محمدی(ص) می‌پندارند و با مطالعه و پژوهش و مخاطب‌شناسی آثار ماندگار و اثرگذار تولید و عرضه می‌کنند.

    بلاگر «فصل آگاهی» خاطرنشان شد: بیشتر بلاگرانی که با درایت و هدفمندی فعالیت دارند، در حوزه سیاست قلم می‌زنند ولی همان‌گونه که اشاره شد اگر انگیزه کافی در آنها برای فعالیت‌های فرهنگی ایجاد شود می‌توانند در عرصه فرهنگ هم مانند حوزه سیاست اثرگذار باشند.

    وی در پایان با اشاره به بلاگرانی که وقت زیادی را برای مطالعه منابع و همچنین آثار دیگران صرف می‌کنند، افزود: بنابراین آثاری که ارائه می‌دهند پرمحتوا و قابل توجه است و بهترین گروهی هستند که برای ترویج فریضه امر به معروف و نهی از منکر و تبدیل کردن آن به فرهنگ عمومی می‌توانند مؤثر واقع شوند.


    وبلاگ «فصل آگاهی» را اینجا ببینید!



  • کلمات کلیدی : سیاست

  • نوشته شده توسط :سادات علوی::نظرات دیگران [ نظر]

    دوشنبه ?? اسفند ????   ??:??    شماره‌ خبر : 225908
    امر به معروف و نهی از منکر در فضای مجازی/ 22
    محتواهای دینی و قرآنی بر اساس ذائقه مخاطبان فضای مجازی تولید شود

    گروه وبلاگ و IT: مدیر پایگاه وبلاگ‌نویسان ارزشی، با اشاره به اینکه اینترنت ابزاری برای ارتقاء آگاهی‌های فرهنگی در جامعه و امر به معروف و نهی از منکر است، بر لزوم تولید محتوای دینی و قرآنی بر اساس ذائقه مخاطبان جوان این فضا و برنامه‌ریزی طولانی مدت توسط نهادهای ذیربط تأکید کرد.

    «علی کریمی»، مدیر پایگاه وبلاگ‌نویسان ارزشی، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، در بخش نخست مصاحبه خود امر به معروف و نهی از منکر را در جامعه دارای کارکردی اجتماعی دانست و رمز ماندگاری این مفهوم را در جامعه مجازی تبدیل شدن آن به فرهنگ عمومی بیان کرد.
    بخش نخست مصاحبه علی کریمی را اینجا بخوانید!

    وی در ادامه سخنان خود به نقش وبلاگ‌نویسان در این جریان اشاره کرد و گفت: جنبش‌های وبلاگی که توسط وبلاگ‌نویسان راه می‌افتد نشان می‌دهد که وبلاگ‌نویسان توانایی پرداختن به موضوعات اجتماعی را دارند گرچه عموم این جنبش‌ها صبغه سیاسی داشته‌اند ولی متولیان و مشارکت‌کنندگان در آن وبلاگ‌های دینی هستند، بنابراین اگر با یک برنامه مدون این موضوع را به وبلاگستان تزریق کنیم مطمناً نتیجه مطلوب خواهیم گرفت.

    بلاگر «فصل آگاهی» در ادامه درباره مصادیق عملیاتی شدن امر به معروف و نهی از منکر در فضای مجازی گفت: برای عملیاتی کردن امربه معروف و نهی از منکر در وبلاگستان باید برنامه داشته باشیم و لازمه برنامه‌ریزی هم اطلاعات و آمار دقیق و درست است. یعنی اینکه معضلات جامعه را بشناسیم، مخاطبان وبلاگستان را بشناسیم، وضعیت و میزان امکانات موجود باید در دستمان باشد و بر اساس نتایج آمار و اطلاعات برنامه‌ای بلند مدتی را تدوین کنیم که در آن نقش هریک از مبادی ذیربط مشخص و شفاف باشد .

    وی ادامه داد: در حال حاضر اکثریت وبلاگ‌نویسان قوی ما سیاسی‌نویس هستند چرا که ضرورت پرداختن به مسائل سیاسی برایشان مسجل شده و از طرفی جامعه مجازی از آن استقبال می‌کند و سایت‌هایی هم هستند که به انحاء مختلف وبلاگ‌نویسان را به آن سوی سوق می‌دهد، ضمناً منابع متعددی هم برای مراجعه و بهره‌مندی وبلاگ‌نویسان در دسترس است، درحالی که در امور فرهنگی هم از حیث منابع و هم تشویق و ترغیب با بی‌مهری مواجه هستیم.

     دکترین
    بعضی از وبلاگ‌نویسان فرهنگی‌نویس در مقاطعی به دلیل شناخت نسبی از معضلات جامعه توانسته‌اند موفق عمل کنند ولی زمانی این فعالیت‌ها نتیجه می‌دهد که فراگیر و با برنامه باشد، اینجاست که تدوین دکترین فرهنگی کشور ضرورت پیدا می‌کند

    این فعال رسانه‌ای افزود: در محرم سال 85 با همکاری تعدادی از وبلاگ‌نویسان مسابقه‌ای را با محوریت فرهنگ عاشورا و انتظار در سطح وبلاگستان برگزار کردیم، این مسابقه موجی را ایجاد کرد و وبلاگ‌نویسان را به سمت و سوی فرهنگ اسلامی سوق داد، گرچه این نقطه شروعی بود که می‌بایست ادامه داشته باشد ولی همین مسابقه نشان داد که اگر انگیزه لازم در وبلاگ‌نویسان ایجاد شود به موضوعاتی غیر سیاسی نیز تمایل داشته و بدان اهمیت می‌دهند.

    مدیر پایگاه وبلاگ‌نویسان ارزشی در ادامه اظهار داشت: بعضی از وبلاگ‌نویسان فرهنگی‌نویس در مقاطعی به دلیل شناخت نسبی از معضلات جامعه توانسته‌اند موفق عمل کنند ولی زمانی این فعالیت‌ها نتیجه می‌دهد که فراگیر و با برنامه باشد، اینجاست که تدوین دکترین فرهنگی کشور ضرورت پیدا می‌کند.

    مصادیق عملیاتی شدن امر به معروف ونهی از منکر در فضای مجازی

    این پژوهشگر فضای مجازی احصاء معضلات و ناهنجاری‌های جامعه به‌صورت کمی(آمار) و دسته‌بندی آنها، برنامه‌ریزی برای از بین بردن ناهنجاری‌ها و ترویج هنجارهای اجتماعی مطابق با موازین اسلامی، مخاطب‌شناسی و دسته‌بندی مخاطبان وبلاگستان و تولید محتوا مطابق با این معضلات را با در نظر گرفتن ذائقه مخاطبان از موارد عملیاتی شدن این مفهوم عنوان کرد.

    کریمی ادامه داد: ایجاد سایت‌هایی به‌عنوان پشتیبان و حامی وبلاگ‌نویسان، شناسایی وبلاگ‌نویسانی که می‌تواند در این عرصه‌ها فعالیت کنند، حمایت جدی از آنان، هم از جهت منابع و هم معرفی در سطح عموم و تشویق و ترغیب مخاطبان به مطالعه مقالات تحقیقی، نیز از دیگر موارد مصادیق کاربردی شدن این مفهوم است.

    وی افزود: چرا که اکثر مخاطبان وبلاگ‌ها به دنبال اخبار و مطالب و یادداشت‌های روز هستند تا مطالب تحلیلی و پژوهشی. بنابراین این موضوع نیاز به برنامه‌ریزی دراز مدت دارد تا به‌مرور زمان ذائقه مخاطبان به این جهت سوق داده‌شود.

    بلاگر «فصل آگاهی» در نهایت اقدامات دیگری را مانند تهیه و انتشار گزارش از نحوه فعالیت وبلاگ‌نویسان دینی در پایگاهها، سایت‌ها، خبرگزاری‌ها و مخصوصاً سیمای جمهوری اسلامی و همچنین برگزاری مسابقات فرهنگی با محوریت ابعاد گوناگون امر به معروف و نهی از منکر در سطح دنیای مجازی و وبلاگستان به‌منظور جهت‌دهی به وبلاگ‌نویسان نام برد.

    کریمی خاطرنشان شد: آمار روبه رشد استفاده‌کنندگان از اینترنت عرصه جدیدی از فعالیت‌های فرهنگی را فرا روی نهادهای دینی گشوده‌است. اگر در گذشته اینترنت وسیله‌ای برای پرکردن اوقات فراغت بود ولی امروزه ابزاری در جهت ارتقاء آگاهی‌های عمومی، علمی و مخصوصاً فرهنگی جامعه است.

    وی افزود: بیشتر مخاطبان فضای نت را افراد 17 الی 25 ساله تشکیل می‌دهند که از همین تعداد، بخش اعظم آن را دانش‌آموزان و دانشجویان تشکیل می‌دهند، بنابراین حضور جدی نهادهای دینی به‌ویژه حوزه‌های علمیه و مراکز فرهنگی در این عرصه ضرورتی انکار‌ناپذیر است و هرچه دیرتر به آن پرداخته شود آسیبی که متوجه جامعه می‌شود بیشتر و زیان‌بارتر خواهد بود.

    این نویسنده در عرصه فرهنگی یادآور شد: مهم‌ترین نقشی که نهادهای دینی می‌توانند در فضای مجازی داشته باشند، تولید مواد و محتوای دینی براساس ذائقه مخاطبان است. همان‌گونه که به‌طور مثال درس ریاضی ابتدا با الفاظ و مفاهیم ساده به نوآموزان یاد داده می‌شود و در مقاطع بالاتر همان درس گسترش یافته و روش‌های یادگیری هم تغییر می‌یابد، لازم است مفاهیم و گزاره‌های دینی هم در حد اطلاعات مخاطبان و شرایط سنی آنان تدوین و در اختیارشان قرار گیرد.

    اگر نهادهای دینی در حوزه‌های اجرایی وارد شوند کارایی آنچنانی نخواهند داشت

    وی تأکید کرد: درواقع نهادهای دینی به‌عنوان لایه میانی بین برنامه‌ریزان و سیاست‌گذاران و مجریان(وبلاگ نویسان) عمل می‌کند. اگر نهادهای دینی در حوزه‌های اجرایی وارد شوند کارایی آنچنانی نخواهند داشت، ولی حمایت از مجریان(وبلاگ‌نویسان) با تولید منابع مورد نیاز آنان بهترین نقشی است که در این عرصه می‌توانند داشته‌باشند.

     استعداد
    استعدادهای فراوانی در فضای مجازی وجود دارد که بدون برنامه و براساس تکلیف‌مداری به‌صورت پراکنده و فردی فعالیت می‌کنند که یکی دیگر از وظایف نهادهای دینی شناسایی و سازماندهی این افراد می‌تواند باشد

    مدیر پایگاه وبلاگ‌نویسان ارزشی در ادامه گفت: استعدادهای فراوانی در فضای مجازی وجود دارد که بدون برنامه و براساس تکلیف‌مداری به‌صورت پراکنده و فردی فعالیت می‌کنند که یکی دیگر از وظایف نهادهای دینی شناسایی و سازماندهی این افراد می‌تواند باشد.

    وی نقش نهادهای دولتی اعم از دانشگاه‌ها و وزارتخانه‌های ذیربط از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را به‌عنوان حامی و پشتیبان دوگروه بعدی یعنی نهادهای دینی و وبلاگ‌نویسان مؤثر خواند.

    کریمی افزود: احصاء ناهنجاری‌ها‌ی فرهنگی و اجتماعی و تهیه آمار کمی طوری که به استناد آن برنامه‌ریزی صورت پذیرد مهم‌ترین کاری است که دولت با عنایت به توانایی که دارد می‌تواند انجام دهد.

    این کارشناس ادامه داد: در مرحله بعد برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری کلان و تعیین نقش هریک از بخش‌هایی که در ترویج و فرهنگ‌سازی امر و به معروف و نهی از منکر دخیل هستند. همچنین حمایت از نهادهای دینی و مراکز فرهنگی هم از جهت مالی و هم معنوی و به تبع آن حمایت از وبلاگنویسان از دیگر وظایف دولت است.

    وی ادامه داد: ارتباط مستمر و تنگاتنگ با نهادهای دینی فعال در عرصه فضای مجازی به‌منظور احصاء بازخورد سیاست‌ها و برنامه‌ها و بازنگری در برنامه‌های اجرایی که این مورد باید بصورت زنجیروار اجراء شود. کریمی در توضیح این مطلب افزود: احصاء ناهنجاری‌ها، سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، تولید ابزار و امکانات، اجرا، احصاء بازخوردها، اصلاح سیاست‌ها و برنامه که به‌صورت منظم و بدون وقفه انجام می‌یابد تا فعالیت‌های مجموعه با موفقیت همراه شود.

    ادامه دارد...

     



  • کلمات کلیدی : سیاست

  • نوشته شده توسط :سادات علوی::نظرات دیگران [ نظر]

    بخشی از بیانات رهبر حکیم انقلاب اسلامی در رابطه با انتخابات
    نقش احزاب در انتخابات :
    ... انتخابات یک امر مهم و مظهر آزادى ملت ماست؛ آزادى فکر، آزادى گزینش و در واقع استقلال هر انسانى. گاهى مى‌بینید در خانه‌یى دو نفر، سه نفر هستند؛ یکى معتقد به این نامزد است، مى‌رود به او رأى مى‌دهد؛ دیگرى معتقد به آن نامزد است، مى‌رود به او رأى مى‌دهد؛ این پدیده‌ى خیلى جالبى است. این کجا، انتخابات حزبى گوناگون کجا؟ وقتى شما عضو فلان حزب هستید، اسمى را به شما مى‌دهند و مى‌گویند باید نام او را درون صندوق بیندازید. آیا او را مى‌شناسید؟ نه؛ از آینده‌ى او خبر دارید؟ نه؛ آیا با آمدن او منتفع خواهید شد؟ نه؛ آیا او آرمانهاى شما را فراهم خواهد کرد؟ نمى‌دانید. چون عضو حزب هستید، باید بروید به او رأى دهید! مردم نگاه نمى‌کنند که ما عضو فلان حزبیم؛ عضو فلان گروه و فلان دسته‌ایم. مردم باید نگاه کنند و انتخاب کنند؛ درستش این است و ما این را مى‌خواهیم. چیزى که بنده اصرار دارم در انتخابات تحقق پیدا کند، این است که اولا مردم احساس مسؤولیت کنند؛ ثانیا احساس حق گزینش کنند و از حق خودشان نگذرند؛ ثالثا براى انتخاب بهترین فرد تحقیق کنند...
    ... همینى‌که ما عوام مردم مى‌گوییم؛ یعنى رعیت و توده‌ى مردم و سواد مردم؛ همین چیزى که خواص خاص خرج کن امروز با طرح آن در مسائل سیاسى و اجتماعى مخالفند و اسمش توده‌گرایى و پوپولیسم است. این‌که جماعت و حزب و گروه و دسته‌ى خاصى را انتخاب کنید و اینها بشوند محور تصمیم‌گیرى و محور کار و طبعا محور خیرات، خیلى خوش‌خیالى است؛ این‌که آدم خیال کند جماعت
    خاصى محور تصمیم‌گیرى‌اند، کارها را آنها مى‌کنند، انتصاب‌ها را آنها مى‌کنند؛ اما وقتى نوبت تقسیم غنایم مى‌شود، خودشان را زاهدانه کنار مى‌کشند و مى‌گویند نخیر، بروید بدهید به مردم، دیدیم و تجربه کردیم که این‌طورى نیست؛ منطقا هم این‌گونه نیست...

    توصیه به احزاب و گروها :
    دوم، مسأله‌ى خودخواهى به معناى وسیع کلمه است. از خودخواهى‌ها باید استغفار کنیم. خودخواهى نقطه‌ى مقابل خداخواهى است. دل خودخواه به همان اندازه که خودخواه و خودپرست است، از خداخواهى و خداپرستى دور است. این خودخواهى به معناى وسیع کلمه است؛ یعنى شامل حمایت بى‌استدلال و متعصبانه و حمیت‌آمیز از خود، از حزب خود، از جناح خود، از خویشاوند و وابسته‌ى خود و از دوست و رفیق صمیمى خود است؛ این غلط است. بسیارى از اختلافاتى که در جامعه‌ى سیاسى کشور ما وجود داشت، ناشى از همین بود. بنده سالها پیش -شاید بیست سال پیش - گفتم اختلافاتى که به عنوان چپ و راست بروز مى‌کند،
    مثل اختلافات قبیله‌یى زمان قدیم است. نگذاریم این حالت ادامه پیدا کند؛ نگذاریم این خودخواهى‌ها در ما رسوخ کند و منشأ اثر شود...
    حضور جوانان در عرصه های سیاسی:
    ... بنده طرفدار این هستم که جوانها در جریان مسائل سیاسى کشور قراربگیرند و بتوانند تحلیل کنند. البته سیاسى‌کارى، سیاست‌بازى و آلت دست این حزب و آن حزب شدن را بنده براى جوان نمى‌پسندم؛ اینها براى جوان هیچ شرف و افتخارى ایجاد نمى‌کند؛ اما این‌که جوان بداند مى‌تواند اثرگذار باشد و نقش ایفا کند، خیلى ارزش دارد...
    و در آخر به عنوان گزینه‌ای مهم برای انتخابات:
    ... این را به شما عرض بکنم. کسانى هستند که با هماهنگى دولت و مجلس مخالفند. از اول هم همین‌طور شعار دادند که اینها یکدست کردند؛ با این که کسى در این یکدستى تأثیرى نداشت. ملت این کار را کرده بود و این‌طور انتخاب کرده بود؛ رئیس جمهور را آن‌طور، نمایندگان را هم این‌طور. حالا یکدست درآمده‌اند دیگر! چه کار کنیم؟ این یکدستى عیب نیست، حسن است؛ تا
    بتوانند با همدیگر کار کنند و با هم اهداف مشترکى را دنبال بکنند...

    به چه کسی باید رای داد:
     

    میدان برای کارزاری دیگر در مقابله با دشمنان انقلاب و اسلام محیا شده است با برداشتن گامهایتان به سوی صندوقهای رای پتک محکمی بر سر دشمن غاصب صهیون و آمریکای جنایت کار بزنید .

     



  • کلمات کلیدی : سیاست

  • نوشته شده توسط :سادات علوی::نظرات دیگران [ نظر]

     

    در پی  مصاحبه هایکه سایت قرانی ایکنا از صاحب نظران در این پست مصاحبه کارشناس اینترنت و مدیر پایگاه وبلاگ نویسان ارزشی رابه حضورتان معرفی می نمایم

    http://www.iqna.ir/fa/news_detail.php?ProdID=229011

     

    یک‌شنبه ?? اسفند ????   ??:??    شماره‌ خبر : 229011

    امر به معروف و نهی از منکر در فضای مجازی/ 21
    رمز ماندگاری امر به معروف و نهی از منکر در فضای مجازی تبدیل شدن آن به فرهنگ عمومی است

    گروه وبلاگ و IT: مدیر پایگاه وبلاگ‌نویسان ارزشی امر به معروف و نهی از منکر را در جامعه دارای کارکردی اجتماعی دانست و رمز ماندگاری این مفهوم را در جامعه مجازی تبدیل شدن آن به فرهنگ عمومی بیان کرد.

    «علی کریمی»، مدیر پایگاه وبلاگ‌نویسان ارزشی، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، در مقدمه‌ای با اشاره به کارکرد اجتماعی امر به معروف و نهی از منکر گفت: اگر جامعه اسلامی را به‌عنوان یک موجود زنده فرض کنیم، لازمه مانایی این موجود پویایی آن است و پویایی آن با تغییر و تحول مداوم میسر و محقق می‌شود.

    وی ادامه داد: جامعه اگر حرکت رو به جلو نداشته ‌باشد دچار جمود شده و در برابر تغییرات بیرونی که بر آن تحمیل می‌شود منفعل و در نتیجه مرگ آن رقم خواهد خورد و از طرفی جامعه‌ای که جواب‌گوی نیازهای اعضایش نباشد و خود را با شرایط روز وفق ندهد به ‌مرور زمان از گردونه خارج می‌شود. مرگ تمدن‌ها و فرهنگ‌ها بدین‌گونه رقم می‌خورد.

    کریمی تصریح کرد: اینجاست که نقش امر به معروف و نهی از منکر که یک فریضه دینی با کارکرد اجتماعی است بروز و ظهور پیدا می‌کند.

    این کارشناس اینترنت افزود: امر به معروف و نهی از منکر که یکی از فروع دین اسلام است اثرات و پیامدهایی دارد که علاوه بر حفظ دین، جامعه اسلامی را به سوی فلاح و رستگاری سوق می‌دهد.

    وی ادامه داد: امر به معروف جامعه را رشد می‌دهد و نهی از منکر از سقوط آن ممانعت کرده و از انبار شدن انحرافات و خرافات در آن جلوگیری کرده و نشاط را در آن تزریق می‌کند. جامعه‌ای که در آن انتقاد سازنده رواج دارد از بی‌عدالتی و تبعیض و بداخلاقی‌های سیاسی و اقتصادی رنج نمی‌برد و در واقع می‌توان گفت که این فریضه سلامت جامعه را تضمین می‌کند.

     گستره فراگیر
    حال سؤال اینجا است که چرا امر به معروف و نهی از منکر همانند دیگر فرایض دینی در جامعه رونق ندارد. نماز و روزه و حج و حتی جهاد در مقایسه با امر به معروف و نهی از منکر رونق بیشتری دارند و گستره آنها فراگیرتر است

    بلاگر «فصل آگاهی» در ادامه با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر نقش اصلاح‌گر را در جامعه دارد و بر هنجارها تأکید کرده و آنها را ترویج می‌کند و با ناهنجاری‌ها مقابله می‌کند، گفت: گاهی این فریضه در گفت‌وگوی دونفره شکل گرفته و یک نفر را تحت تأثیر قرار می‌دهد و زمانی بخشی از جامعه و گاهی تحولی عظیم همانند انقلاب اسلامی را سبب‌ساز می‌شود.

    وی ادامه داد: حال سؤال اینجا است که چرا امر به معروف و نهی از منکر همانند دیگر فرایض دینی در جامعه رونق ندارد. نماز، روزه، حج و حتی جهاد در مقایسه با امر به معروف و نهی از منکر رونق بیشتری دارند و گستره آنها فراگیرتر است.
    وبلاگ «فصل آگاهی» را اینجا ببینید!

    این فعال فضای مجازی یادآور شد: شاید به این دلیل باشد که همانند نماز، روزه و ... به فرهنگ عمومی تبدیل نشده‌است. برای روشن شدن مطلب مثالی می‌زنم؛ در طول تاریخ اسلام از صدر تاکنون وقایع و حوادث مهم و اثرگذاری رخ داده ولی هیچکدام به اندازه عاشورا و قیام امام حسین(ع) در جامعه ماندگاری نداشته‌است.

    مدیر باشگاه وبلاگ‌نویسان ارزشی خاطرنشان شد: علاوه بر عظمت این واقعه دلیل اصلی مانایی حماسه حسینی تبدیل شدن آن به فرهنگ عمومی جامعه است که رمز ماندگاری آن هم در همین نکته نهفته است.

    کریمی مهم‌ترین کار را برای ترویج امر به معروف و نهی از منکر تبدیل کردن آن به فرهنگ دانست و گفت: برای مثال اصلی‌ترین وظیفه ستادهای احیاء امر به معروف و نهی از منکر تبدیل کردن آن به فرهنگ مانند فرهنگ عاشورا و انتظار باشد و نباید صرفاً به امور اجرایی بپردازند که درگذر زمان و با تغییر دولت‌ها از شدت کارهای اجرایی کاسته و یا برآن افزوده می‌شود ولی امری که جزء فرهنگ جامعه شود کمتر تحت تأثیر حوادث روزگار قرار می‌گیرد.

    وی در ادامه با اشاره به بحث شبیه‌سازی این مفهوم در فضای مجازی عنوان کرد: یکی از پدیده‌های جدید و تأثیرگذار در حیطه دنیای مجازی و به تبع آن در کل جامعه و مؤلفه‌های آن، وبلاگ است. در سال‌های اخیر این پدیده انقلابی در اینترنت و فرهنگ استفاده از آن به وجود آورده است. دلیل این امر قابلیت‌هایی است که در وبلاگ‌ها نهفته است. مهمترین قابلیت وبلاگ که تفاوت عمده آن با سایت نیز به حساب می آید سهولت ایجاد و استفاده از آن است .

    بلاگر «فصل آگاهی» ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از کشورهای شاخص از جهت داشتن جمعیت جوان در سال‌های 2003 تا 2005 میلادی(1382 تا 1384) دارای 1280 درصد رشد استفاده از اینترنت است و بنابر آخرین آمار موجود نزدیک به 13 درصد از مردم ایران یعنی در حدود 10 میلیون نفر کاربر اینترنت هستند و بالاترین نرخ جمعیتی کاربران اینترنت خاورمیانه نیز با 31درصد متعلق به ایران است.

    براساس آمارهای موجود در هر ثانیه یک وبلاگ و روزانه 75 هزار وبلاگ جدید ایرانی در اینترنت ساخته و متولد می‌شود که این آمار خود گویای استقبال گسترده از وبلاگ‌نویسی است.

     بلوغ
    به نظر می‌رسد وبلاگستان مراحل بلوغ خود را پشت سر می‌گذارد و در آینده‌ای نه چندان دور با این سرعت روبه رشد تأثیرات مثبت آن را در دنیای مجازی و به تبع آن در جامعه شاهد خواهیم بود

    وی افزود: روند حرکت و مسیر تکاملی وبلاگ به عنوان یک رسانه فراگیر مجازی در کشورمان با فراز و فرودهای متعدد و بعضاً متضادی همراه بوده اما رفته‌رفته فضای نوشتاری وبلاگ‌ها نشان می‌دهد که جامعه امروز با یک رسانه‌ای پویا و وسیع روبه‌رو است، رسانه‌ای که می‌تواند به سهولت انعکاس‌دهنده افکار، ایده‌ها، سلایق و خواست‌های گروه عمده‌ای از مردم باشد.

    کریمی افزود: به نظر می‌رسد وبلاگستان مراحل بلوغ خود را پشت سر می‌گذارد و در آینده‌ای نه چندان دور با این سرعت رو به‌ رشد تأثیرات مثبت آن را در دنیای مجازی و به تبع آن در جامعه شاهد خواهیم بود.

    وی تصریح کرد: بنابراین شایسته است تا دین و فرهنگ دینی را علاوه بر روش‌های مرسوم با استفاده از این ابزار فراگیر نیز ترویج کنیم. وبلاگستان نشان داده که ظرفیت لازم برای ترویج دین را دارد.

    مدیر پایگاه وبلاگ‌نویسان ارزشی، افزود: در سال‌های گذشته مخصوصاً از سال 85 به بعد وبلاگ‌های دینی از نظر کمی و کیفی رشد فزاینده‌ای داشته‌اند، حضور طلاب علوم دینی و دلسوزان فرهنگی جامعه تأثیر به‌سزایی در جهت‌دهی به وبلاگستان داشته است و اگر فریضه امر به معروف و نهی از منکر به‌طور جدی مورد توجه قرارگیرد خود عاملی خواهدبود بر سالم‌سازی وبلاگستان و نیز تبدیل شدن امر به معروف و نهی از منکر به فرهنگ عمومی جامعه چرا که جامعه اسلامی متأثر از فضای مجازی است.

    ادامه دارد...



  • کلمات کلیدی : سیاست

  • نوشته شده توسط :سادات علوی::نظرات دیگران [ نظر]
       1   2   3   4   5   >>   >
    کلیه ی حقوق این وبلاگ متعلق به نویسندگان آن می باشد
    گروه فناوری اطلاعات آن لاین تکنولوژی