سفارش تبلیغ
صبا ویژن







سیمای پرهیزکاران : دلهای پرهیزکاران اندوهگین و مردم از آزارشان در امان  ، تن‌هایشان لاغر و در‌خواستهایشان اندک و نَفْسشان عفیف و دامنشان پاک است .
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
این روزها آبگیری
سد سیوند و آثار مثبت و منفی آن موضوع اصلی وبلاگستان شده و عده ای برای نجات آثار تاریخی و میراث فرهنگی به شدت با آبگیری سد مخالفت کرده و سایتها و وبلاگهای مختلفی را هم برای ابراز دیدگاههای خود ایجاد کرده اند و متاسفانه مثل همیشه اغراض سیاسی در بزرگ نمایی و سیاه نمایی آن بی تاثیر نبوده ، فلذا برای روشن شدن اذهان ابعاد گوناگون این موضوع را بررسی می نمائیم .
همه دوستان اطلاع دارند که کشور ما در ناحیه خشک واقع شده و در سالهای اخیر به علت
خشکسالی در تامین آب مشروب و کشاورزی با مشکلات زیادی روبرو گشته و برای غلبه بر این مشکلات بهترین راه بر اساس شرایط اقلیمی و جغرافیایی کشور احداث سد می باشد .
تامین آب مشروب و برق مورد نیاز مردم ، تامین آب کشاورزان و رونق بخشیدن به بخش
کشاورزی ، افزایش درآمد مردم و جلوگیری از سیلابهای ویرانگر بخشی از ثمرات ایجاد سد است . به منظور احداث سد مطالعات مختلف زمین شناسی و جغرافیایی انجام میشود تا اطمینان حاصل شود که ساخت آن مقرون به صرف باشد و در هرجایی هم نمی شود سد ساخت چرا که مسیر رودخانه ها و مکان طبیعی برای دریاچه سد و نیز ضریب نفوذ پذیری و استحکام خاک آن و نزدیکی به منابع شهری و کشاورزی باید مد نظر باشد .
ساخت سد سیوند پس از مطالعات اولیه در سال
1371 شروع شده و بهمن ماه امسال بهره برداری از آن آغاز خواهد شد . این سد در تنگه بلاغی مابین پاسارگارد و تخت جمشید در 8 کیلومتری سعادت شهر استان فارس واقع شده و ارتفاع آن از دریا 5/1826 متر و فاصله آن از پاسارگارد 17کیلومتر است و ارتفاع محوطه مجموعه پاسارگارد از رقوم آبگیری سد 40 متر است .
دریاچه سد 150میلیون متر مکعب آب را در خود جای داده و آب مورد نیاز 1700هکتار از دشتها و مزارع کشاورزی مناطق تابعه از جمله قصر دشت را تامین خواهد کرد .
اینها که عرض کردم اطلاعاتی بود در مورد سد سیوند و اجازه بدهید تا حواشی سیاسی آن را نیز توضیح دهم .
1- توسعه همه جانبه یک کشور و تامین رفاه مردم از سیاستها و وظایف اصلی همه دولتهاست و از طرفی حفظ میراث فرهنگی هم جزو وظایف آنها ولی در این قضیه ، دولت به هردو وظیفه خود عمل کرده و جایی برای نگرانی دوستداران توسعه و آثار تاریخی وجود نداشته بلکه سیاه نمایی ها و تحریف موضوع باعث ایجاد تنش شده است .
2- ساخت این سد از سال 1371 آغاز شده و حالا که پس از صرف میلیاردها تومان به مرحله بهره برداری رسیده منصفانه هست که به بهانه زیر آب رفتن ابنیه تاریخی خسارت میلیاردی (800 میلیارد ریال)به دولت و به مردم وارد شود و
چرا در مراحل اولیه از ساخت آن جلوگیری نشده است ؟
3- فاصله پاسارگارد تا دریاچه سد17 کیلومتر و ارتفاع آن 40 متر است و خطر آب گرفتگی آن را تهدید نمی کند .
4- آبگیری عملی سد بهمن ماه انجام خواهد شد و 5/1 تا 4 سال طول خواهد کشید تا دریاچه کاملا پر شود و تا آنموقع فرصت کافی برای کاوشهای باستان شناسی وجود دارد .
5- با توجه به اینکه در سدسازی استحکام خاک دریاچه در حفظ آب سد اهمیت بسزایی دارد احتمال تخریب آثار تاریخی در اثر رطوبت هم غیر محتمل به نظر میرسد .
6- بنابر اعلام باستان شناسان ابنیه تاریخی همسان تخت جمشید و پاسارگارد در این ناحیه وجود نداشته و تنگه بلاغی بر اساس اسناد تاریخی تنها جاده مواصلاتی بین دو منطقه مذکور بوده است .
7- هم اکنون 4 گروه مستقل باستانشناسی از کشورهای فرانسه ، ایران ، آلمان ، لهستان و ژاپن در حال کاوش و انتقال آثار و ابنیه مدفون در تنگه بلاغی هستند و بزودی مرکز پژوهشهای تنگه بلاغی راه اندازی خواهد شد .
8- انگلیسیها دایه مهربانتر از مادر علم مقابله با آبگیری سد و جلوگیری از تخریب آرامگاه کوروش را به دوش کشیده و قصد دارند تا در آینده ای نزدیک فیلمی براساس زندگی کوروش بسازند ؟!

نتیجه : به نظر میرسد بعضیها تخریب ابنیه های تاریخی را مستمسکی برای اغراض سیاسی خود قرار داده و می خواهند از آب گل آلود ماهی بگیرند . نظر شما چیست ؟

موفق و منصور باشید در پناه حق تعالی



  • کلمات کلیدی :

  • نوشته شده توسط :سادات علوی::نظرات دیگران [ نظر]
    کلیه ی حقوق این وبلاگ متعلق به نویسندگان آن می باشد
    گروه فناوری اطلاعات آن لاین تکنولوژی