سفارش تبلیغ
صبا ویژن







غرب به سرکرگی آمریکا ، بمنظور به زانو درآوردن شوروی و بلوک شرق در راستای جنگ اقتصادی ، جنگ فرهنگی را محور تلاشهای خود قرار داد. در دوران جنگ سرد آمریکا با استفاده از قدرت غالب رسانه ای خود تهاجم فرهنگی گسترده ای را علیه بلوک شرق طراحی و اجرا کرد و اگر بگویم شوروی مغلوب تهاجم فرهنگی غرب شد سخن به گزافه نگفته باشم .
پس از حذف شوروی از صحنه بین الملل و پس از قدرت گرفتن انقلاب اسلامی غربیها با دشمن دیگری که به مراتب قوی تر و خطرناکتر می نمود مواجه شدند .
انقلاب اسلامی الگوی مناسبی برای ملتهای مسلمان شده بود و زمزمه های اسلام خواهی در گوشه کنار بلاد اسلامی به گوش می رسید . در فلسطین ، مبارزان فلسطینی روش دیگری را در مبارزه با رژیم صهیونیستی برگزیدند که متاثر از انقلاب اسلامی بود .
در لبنان ، حزب الله با نسخه برداری از انقلاب اسلامی و شیوه های جنگی رزمندگان اسلام تودهنی محکمی را به اسرائیل زدند و برای اولین بار رژیم اشغالگر مجبور شد زمینهایی را در تصاحب خود داشت به صاحبان اصلی آن برگرداند . و ...
ادامه حیات انقلاب اسلامی برای غرب خیلی خطرناک بود فلذا تهاجم فرهنگی به همان شیوه آزموده شده در شوروی را برای ایران اسلامی طراحی و اجرا کردند .
رهبر معظم انقلاب اسلامی که در دهه دوم انقلاب اسلامی بحث تهاجم فرهنگی و پس از آن شبیخون فرهنگی را طرح و در پایان دهه 70 بحث فروپاشی شوروی سابق توسط آمریکا و غرب را با تمام ابعاد آن مورد بررسی جدی قرار دادند، در نهایت ضمن برشمردن اشتباهات دولتمردان آمریکا در عدم فهم کافی نسبت به انقلاب اسلامی در مقایسه با شوروی سابق، مسئولین نظام را نسبت به عمق این توطئه‌ها هشدار دادند. اگر چه دیدگاههایی همواره این توطئه دشمن را توهم و تهاجم دشمن را تعامل قلمداد کردند - که برای پرداختن به آن فرصت و مجال دیگری را می‌طلبد - اما این بار معظم‌له در سفر به سمنان و در جمع نخبگان و دانشجویان(18/8/85) مبحث جدیدی را تحت عنوان ناتوی فرهنگی طرح و هشدارهای لازم را نسبت به خطرناک بودن آن بیان داشتند.

تهاجم و یا ناتوی فرهنگی برخلاف تهاجم نظامی نامحسوس و دراز مدت است و همانند آبی است که در زمین شنزار فرو رفته و بعد مدتی در جای دیگر از زمین سر بر می آورد و سیلی بنیان کن راه می اندازد .
در ناتوی فرهنگی دشمن خود پای در میدان مبارزه نمی گذارد بلکه از نیروهای داخلی برای اعمال سیاستهای خود بهره می برد و در واقع حرف خود را از زبان خودی ها می زند .
سلاح دشمن در این نبرد فرهنگی امور به ظاهر رسمی و قانونی و کارساز و مثمرثمر از قبیل تولید و نمایش فیلم، مصاحبه، سخنرانی، مباحثه، چاپ و انتشار کتب، مجله، عکس، شعر، قصه و نمایش و
است. و همه اینها در قالبهای ظاهر فریبی چون رشد و ترویج هنر و ادب،‌آزادی بیان و قلم و اظهار عقیده، تضارب افکار و تبادل اندیشه‌ها و صورت می‌گیرد. لذا همه این موارد «در استتار کامل» صورت پذیرد به گونه‌ای که تشخیص ردپای آن نه تنها در سطح عمومی جوامع که حتی در بخش خواص نیز کاری بس دشوار است .
بر خلاف تهاجم نظامی که نتیجه آن در کوتاه مدت آشکار می‌گردد در ناتوی فرهنگی بذری را که دشمن در ضمیر و فکر افراد جامعه می‌کارد سالها و بلکه نسلها بعد آثار مخرب خودش را نمایان می‌سازد. «ناتوی فرهنگی» از آن نسخ کارهایی است که به تعبیر رهبر معظم انقلاب «صدایش فردا در می‌آید»
در ناتوی فرهنگی فرهنگ به عنوان «سنگ زیرین» و پایه‌های اصلی تمدن‌ساز یک جامعه مورد هدف قرار می‌گیرد و مهمترین بخش فرهنگ هویت ملی و دینی یک جامعه است که در رویکرد اصلی ناتوی فرهنگی مورد هجوم قرار می‌گیرد. در واقع آن عنصری مورد حمله قرار می‌گیرد که قابلیت بیداری و دفاع در مقابل هجوم دشمن را دارد و تاریخ به وضوح نشان می‌دهد ملتهایی که توانایی دفاع از خود در مقابل دشمن خویش را ندارند ابتدا هویتشان را مسخ و شکار کرده‌اند و سپس مورد هجوم نظامی قرار می‌دهند. و هویت ملی و دینی عمیق‌ترین بخش افتخارات یک جامعه است .
دشمن در ناتوی فرهنگی از تمامی حربه‌های سیاسی، اقتصادی، نظامی، روانی و تبلیغاتی بهره می‌گیرد به انزوا کشیدن کشور هدف و بایکوت رسانه‌ای و خبری، محاصره اقتصادی و فشار مضاعف، جنگ رسانه‌ای و تبلیغاتی علیه ارزشهای آن، تلاش در جهت بسط یأس و ناامیدی و عدم خودباوری، پرورش روح حقارت و خود کم بینی و مخدوش کردن چهره فرهنگ و در نهایت حمله نظامی اقداماتی همه جانبه است که دشمن در ناتوی فرهنگی دنبال می‌کند .
مهاجمین فرهنگی برنامه ای دراز مدت را برای تسلط بر کشور هدف طراحی و اجرا می کنند که برنامه های کوتاه مدت و میان مدت نیز در دل آن نهفته است و بر خلاف کسانی که گاه بدون برنامه حرکت می‌کنند و یا مقطعی و گاه بی‌صبرانه گام بر می‌دارند دشمنان در عرصه فرهنگی همچون جنگ سرد فرهنگی گاه ثمره کار خویش را در فاصله زمانی قریب به 50 سال درو می‌نمایند. نگاهی به آمار کنفرانسها و مؤسسات و بنگاههای علمی و تحقیقاتی با عناوین مختلف از جمله «ایران شناسی» ، «اسلام‌شناسی»، «شیعه‌شناسی» و
انجام می‌گیرد و نشانه دقت و برنامه‌ریزی استکبار برای مقابله با تفکر اسلام سیاسی است.
دشمن در ناتوی فرهنگی از ابزار و امکانات تکنولوژیکی گسترده و متنوع همراه با بودجه‌های کلان و تکنیک و هنر مدرن، برای اشاعه فرهنگ و آرمانهای استکباری بهره‌ می‌جوید.
شاید باور نکنید که بودجه تبلیغاتی یکساله آمریکا بیشتر از 90 میلیارد ریال است و با بیش از صدها کانال ماهواره‌ای و

 پایگاه رادیو و تلویزیونی و انبوهی از سایتهای اینترنتی و با دهها زبان زنده دنیا به اضافه میلیونها مجله و کتاب علیه جهان مورد هدف خود تبلیغ می‌کند .
امیدوارم بدانیم که در چه موقعیتی هستیم و با چه دشمنانی دست و پنجه نرم می کنیم و شناخت دشمن و برنامه ها و توطئه های او ما را در مقابله با آن کمک خواهد نمود .



  • کلمات کلیدی :

  • نوشته شده توسط :سادات علوی::نظرات دیگران [ نظر]
    کلیه ی حقوق این وبلاگ متعلق به نویسندگان آن می باشد
    گروه فناوری اطلاعات آن لاین تکنولوژی