سفارش تبلیغ
صبا ویژن







اقدام هوشمندانه»
86/6/13 11:3 ص

اقدام هوشمندانه

در حالی که دیروز، درجه سرلشگری از سوی مقام معظم رهبری به فرمانده جدید سپاه پاسداران اعطا شد، بررسی جنبه های مختلف تغییر در فرماندهی سپاه اهمیت فراوانی دارد.
زمانی فرمانده کل قوا طی حکمی سردار سرلشکر پاسدار محمدعلی جعفری جایگزین سردار سیدیحیی صفوی نمودند؛ که جعفری به کلیه نقاط ضعف و قوت سپاه احاطه داشته است و در دو سال گذشته به مطالعه آمادگی های سپاه مشغول بوده است.
انتصاب جعفری به فرماندهی سپاه از هوشمندانه ترین اقدامات فرماندهی کل قوا بوده است چرا که وی در دو سال گذشته، ریاست مرکز مطالعات راهبردی سپاه را بر عهده داشت. مرکز تازه تاسیسی که، مسئولیت مطالعات بر روی نقاط قوت و ضعف و چالش های پیش روی سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی و تدوین برنامه های علمی را بر عهده داشت و او را دارای وسعت دید و نگرشی جامع به بخش‌های مختلف مجموعه تحت امر نموده است.

سرلشگر جعفری خود در اولین گفت و گویش هنگام تصدی ریاست مرکز مطالعات راهبردی، این مرکز را «مرکزی برای فکر کردن با فراغت خاطر از مسوولیت های اجرایی و مشرف بر مسائل و ماموریت های سپاه از طریق به کارگیری نیروهای فرهیخته سپاهی که پشتوانه بسیار ارزشمندی برای رشد و تعالی این نهاد خواهد بود.»، خوانده بود.
جایگزینی جعفری به جای صفوی هنگامی صورت گرفته است که جعفری به کلیه نقاط قوت و ضعف و چالش های سپاه در دو سال گذشته آشنا شده و مشغول مطالعات آمادگی‌های سپاه بوده است و بر اساس مسئولیت قبلی خود به تدوین راه حل ها و برنامه های مربوط به آن پرداخته بود که اکنون با اجرایی کردن آن برنامه ها می تواند موجبات پیشرفت بیشتر در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را فراهم کند و این انتصاب نشان از اقدام هوشمندانه فرمانده کل قوا دارد.
جعفری که دو سال رئیس این مرکز بوده‌است و درواقع مسئولیتی تحقیقاتی و پژوهشی داشته، بی‌شک به اهمیت دانش و تخصص در نیروهای سپاهی واقف است و از همین رو با رویکردی مبتنی بر علم و تخصص به مجموعه تحت امرش می‌نگرد. علاوه بر اینکه وی نه تنها همچون -سایر سرداران- دوره های عالی نظامی را گذرانده، بلکه دارای تحصیلات مهندسی در رشته معماری هم هست و از این جهت نگره علمی- آکادمیک بازتری را نسبت به هم رده های خود خود داراست که ممکن است همین نوع نگرش عامل انتصاب وی به این سمت باشد.
با توجه به حکم مقام معظم رهبری و اینکه فرموده اند: «انتظار دارم پیشرفت روز‌افزون و تحول‌آمیز سپاه در همه ابعاد آن را در برنامه‌ مدیریت و فرماندهی خویش برجسته سازید. »، به نظر می آید با جابه جایی ایشان نوگرایی و جوانگرایی در فرماندهی رده های مختلف مجدداً به وجود بیاید و در تاکتیکی کردن و سبک کردن یگان های رزمی و عملیاتی سپاه و پیشرفت بیشتر این نیرو اقداماتی انجام گیرد.هم چنین مقام معظم رهبری، در مراسم اعطای درجه سرلشگری به جعفری فرموده اند: « باید با حفظ انگیزه و ایمان، حرکت رو به جلو نیروهای مسلح با جدیت بیشتر ادامه یابد.»
گفتنی است، سرلشگر جعفری از جمله فرماندهان جنگ 8 ساله بود که با استفاده از اصل غافلگیری و عملیات چریکی، موفقیت های بی شماری را نصیب جمهوری اسلامی ایران کرد و وی از پایه گذاران این سبک بوده است.
هم چنین وی در زمان فرماندهی اش در نیروی زمینی سپاه، بر آمادگی این نیرو برای جنگ ها نامتقارن تاکید کرده بود.از اقدامات جعفری در دوران فرماندهی نیروی زمینی سپاه، بررسی و ارزیابی نکات ضعف و قوت آمریکا در حمله به افغانستان و عراق بوده‌است؛ تحقیقاتی که نتایجش در صورت حمله نظامی به ایران یقینا به کمک نیروهای نظامی کشور خواهد آمد.
سرلشکر جعفری سومین فرمانده کل سپاه محسوب می شود و وی از جمله خوش نام ترین و مقبول ترین فرماندهان سپاه است تا جایی که محسن رضایی فرمانده اسبق سپاه او را دقیق‌ترین فرمانده سپاه در جنگ یاد کرده‌بود.

 



  • کلمات کلیدی :
  • کلیه ی حقوق این وبلاگ متعلق به نویسندگان آن می باشد
    گروه فناوری اطلاعات آن لاین تکنولوژی