نتیجه گیری
آن چه که از تأمل و درنگ در ماجرای اشعث بن قیس و عمار بن یاسر
فراچنگ می آید. عاقبت الامر چنین رفتارهایی است. آن هایی که از ابتدا خود
را در اختیار امام بر حق قرار می دهند به سعادت ابدی خواهند رسید و آنانی
که نسبت به امام خویش به تحمیل گری و تقدم حب و بغض های شخصی حتی در مسیر
حق می افتند، قابلیت شریک شدن در خون و قتل امام زمان خویش را می یابند.
شاید چنین گفتار و نتیجه ای بلندپروزانه تر از متن تحقیق باشد، اما جرأت و
جسارت ناشی از جهل گاهی قابل تحمل است و آن اینکه ظهور حضرت حجت آخرین
ذخیره خدا بر زمین موقوف بر رشد و تولید چنین نخبه هایی است که در برابر
امام خویش محو و محض اطاعت هستند. شیعیانی که در روایات شیعه تنوری و
امثالهم در مورد ائمه دیگر نیز شاهد حضور اقلی آنها هستیم.
هم اکنون در
جامعه ایران نیز نخبگان و یارانی را می بینیم، که بر همه وابستگی های
قبیله ای و قومی خویش غلبه می کنند و صرفا در راه کارگشایی از منظورات و
منویات ولی زمان و امام جامعه سر از پا نشناخته و جان و مال و آبروی خویش
را فدا می کنند و مومنانه در این مسیر با صلابت و صراحت قلم می زنند و سخن
می گویند و در نهایت شمشیر می زنند. از سوی دیگر نخبگان و یارانی که با
سخنان دوپهلو و توجیهات خودساخته به دنبال یافتن راه حل مشکلات از جیب
خودشان هستند و این سبب طمع دشمن در آنها شده و بازیچه شدن را حتی زمانی
که علم بدان دارند نیز ادامه می دهند. اما خدا نکند روزی برسد که بخواهند
پا را بیش از این فراتر بنهند.
جلوگیری از چنین تعدی ای جز در گرو
بصیرت عموم مردم نسبت به نخبگان تحمیل گر نیست. نخبگانی که نظرات غلط خود
را مکرر در مکرر بر امام جامعه تحمیل می کنند و حتی زمانی که اشتباه بودن
نظرات آنها مکشوف می شود از چنین رویه ای دست بر می دارند. عموم مردم باید
بدانند که چنین نخبگانی اگر فرصت پیدا کنند ممکن است به قتل ولی جامعه دست
یازند و این نباید چندان عجیب باشد که سرور مومنان و متقین علی علیه
السلام مقتول چنین جریانی شد.
منابع:
[2] . ابن ابی الحدید،جلوه تاریخ در شرح نهج البلاغه،مهدوی دامغانی، محمود، نشر نی، جلد3 ، تهران: 1372، صص25-28
[3] . پیشین،ص229
[4] . پیشین، ص236
[5] . ابن ابی الحدید،جلوه تاریخ در شرح نهج البلاغه،مهدوی دامغانی، محمود، نشر نی، جلد1، تهران: 1372،ص128
[6] . ابواسحاق ثقفی، الغارات ، ترجمه حاج شیخ محمدباقر کمره ای، بی جا، 1356 ، ص52
[7] . عزالدین علی ابن لاثیر،کامل تاریخ بزرگ اسلام و ایران، ترجمه عباس خلیلی، ج 4، شرکت سهامی چاپ، بی جا بی تا، ص 107
[8] . احمد بن ابی یعقوب، تاریخ یعقوبی، ترجمه دکتر محمد ابراهیم آیتی، بنگاه ترجمه و نشر کتاب، تهران:1356،ص 4
[9] .ص 11
[10] .پیشین، ص 18
[11] . ابن ابی الحدید،جلوه تاریخ در شرح نهج البلاغه،مهدوی دامغانی، محمود، نشر نی، جلد1 ، تهران: 1372،ص392
[12] . پیشین، ص57
[13] . پیشین، ص91
[14] . پیشین، ص102
[15] . عزالدین علی ابن لاثیر،کامل تاریخ بزرگ اسلام و ایران، ترجمه عباس خلیلی، ج 4، شرکت سهامی چاپ، بی جا بی تا، ص 13
[16] . ابن ابی الحدید،جلوه تاریخ در شرح نهج البلاغه،مهدوی دامغانی، محمود، نشر نی، جلد3 ، تهران: 1372، ص273
[17] . ابن ابی الحدید،جلوه تاریخ در شرح نهج البلاغه،مهدوی دامغانی، محمود، نشر نی، جلد6 ، تهران: 1372، ص10
[18]. ابن ابی الحدید،جلوه تاریخ در شرح نهج البلاغه،مهدوی دامغانی، محمود، نشر نی، جلد1، تهران: 1372، ص304
[19] . ابن ابی الحدید،جلوه تاریخ در شرح نهج البلاغه،مهدوی دامغانی، محمود، نشر نی، جلد3 ، تهران: 1372، ص297
[20] .پیشین،ص67
[21] . نصربن مزاحم منقری، وقعه صفین، ترجمه کریم زمانی، نشر رسا، تهران: 1364،ص64
[22] . عزالدین علی ابن لاثیر،کامل تاریخ بزرگ اسلام و ایران، ترجمه عباس خلیلی، ج 4، شرکت سهامی چاپ، بی جا بی تا،ص 67
[23] . نصربن مزاحم منقری، وقعه صفین، ترجمه کریم زمانی، نشر رسا، تهران: 1364،ص 170
[24] . نصربن مزاحم منقری، وقعه صفین، ترجمه کریم زمانی، نشر رسا، تهران: 1364،ص 182
[25] .91 عزالدین علی ابن لاثیر،کامل تاریخ بزرگ اسلام و ایران، ترجمه عباس خلیلی، ج 4، شرکت سهامی چاپ، بی جا بی تا،ص 91
[26] . نصربن مزاحم منقری، وقعه صفین، ترجمه کریم زمانی، نشر رسا، تهران: 1364،ص172
[27] . عزالدین علی ابن لاثیر،کامل تاریخ بزرگ اسلام و ایران، ترجمه عباس خلیلی، ج 4، شرکت سهامی چاپ، بی جا بی تا، ص89
[28] . پیشین ،ص 91
[29] . نصربن مزاحم منقری، وقعه صفین، ترجمه کریم زمانی، نشر رسا، تهران: 1364،ص 175
[30] . عزالدین علی ابن لاثیر،کامل تاریخ بزرگ اسلام و ایران، ترجمه عباس خلیلی، ج 4، شرکت سهامی چاپ، بی جا بی تا،ص 92
[31] . پیشین،ص 144
[32] . نصربن مزاحم منقری، وقعه صفین، ترجمه کریم زمانی، نشر رسا، تهران: 1364،ص 31
[33] . نصربن مزاحم منقری، وقعه صفین، ترجمه کریم زمانی، نشر رسا، تهران: 1364، ص 32
[34] . عزالدین علی ابن لاثیر،کامل تاریخ بزرگ اسلام و ایران، ترجمه عباس خلیلی، ج 4، شرکت سهامی چاپ، بی جا بی تا،ص 41
[35] . نصربن مزاحم منقری، وقعه صفین، ترجمه کریم زمانی، نشر رسا، تهران: 1364، ص 91
[36] . نصربن مزاحم منقری، وقعه صفین، ترجمه کریم زمانی، نشر رسا، تهران: 1364، ص 91
[37] . نصربن مزاحم منقری، وقعه صفین، ترجمه کریم زمانی، نشر رسا، تهران: 1364، ص 105
[38] . پیشین، ص 114
[39] . پیشین، ص 199
[40] . پیشین، ص 200
[41] . نصربن مزاحم منقری، وقعه صفین، ترجمه کریم زمانی، نشر رسا، تهران: 1364، ص225
[42] . نصربن مزاحم منقری، وقعه صفین، ترجمه کریم زمانی، نشر رسا، تهران: 1364، ص 227
[43] . همان
[44] . همان
[45] . پیشین، ص234
[46] .ابن ابی الحدید،جلوه تاریخ در شرح نهج البلاغه،مهدوی دامغانی، محمود، نشر نی، جلد1، تهران: 1372، ص 433
[47] . احمد بن ابی یعقوب، تاریخ یعقوبی، ترجمه دکتر محمد ابراهیم آیتی، بنگاه ترجمه و نشر کتاب، تهران:1356، ص91
[48] . نصربن مزاحم منقری، وقعه صفین، ترجمه کریم زمانی، نشر رسا، تهران: 1364، ص 242
[49] . ابواسحاق ثقفی، الغارات ، ترجمه حاج شیخ محمدباقر کمره ای، بی جا، 1356،ص240
[50] .پیشین، ص 241
[51] . ابن ابی الحدید،جلوه تاریخ در شرح نهج البلاغه،مهدوی دامغانی، محمود، نشر نی، جلد1 ، تهران: 1372ص، 344
[52] . ابواسحاق ثقفی، الغارات ، ترجمه حاج شیخ محمدباقر کمره ای، بی جا، 1356
[53] . ابن ابی الحدید، جلوه تاریخ در شرح نهج البلاغه، مهدوی دامغانی، محمود، نشر نی، جلد ، تهران: 1372، ص 392
[54] . ابواسحاق ثقفی، الغارات ، ترجمه حاج شیخ محمدباقر کمره ای، بی جا، 1356،ص244
[55] . احمد بن ابی یعقوب، تاریخ یعقوبی، ترجمه دکتر محمد ابراهیم آیتی، بنگاه ترجمه و نشر کتاب، تهران:1356، ص138
[56] .252 جلوه تاریخ در شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید جلد3
نوشته شده توسط :تاملات::نظرات دیگران [ نظر]