معجزه قرآن کریم در توصیف نور(8)
قرآن کریم معجزه جاودانه حضرت حق تا روز قیامت است از آن روی باری تعالی رسالت خویش در رسول امین خود ختم کرد که دروازه انوار قدسی خود را در کره ارض به نزد بندگان به امانت نهاد و طبیعی است که این مصحف شریف در همه ادوار می بایست توان پاسخگویی و قدرت اعجاز خود را به نمایش گذارد
و البته این امر طبیعی است که تا دانش بشری و کمال انسان به رشد نرسد فهم بر خی امثال قرآنی مهیا نگردد
عرفای بزرگ اسلامی که اطلاعات و دانش امروز ما را از نور نداشتند در شرح این تمثیل قرآنی که الله نور السموات و الارض با مشکل مواجه میشدند و چون به قیاس فلسفی میرسیدند کارشان دشوار میشد
آن سوخته دل دریای عرفان حضرت عین القضات همدانی چون به این آیه از قرآن کریم رسد فرماید:
دریغا هرگز تفسیر این آیت که گفته است آن گاه کسی را توقع باشد که من نیز بگویم!
من در هیچ کتاب تفسیر و بیان این آیت ندیده ام
و بعد عین القضات مدعی میشود که در عالم کشف و شهود به حقیقت این آیه رسیده اما نمیتواند آن را شرح دهد
عین القضات در ادامه نظر متکلمان و علمای جهل زمان خود در ارتباط با این آیه را این گونه شرح میدهد :
متکلمان و علمای جهل گویند که خدا را نور نشاید خواندچرا؟زیرا که: النورعباره عما لابقا له زمانین
و محدث باشد این سخن راست باشد
وبعد در ادامه با فهمی معجزه گون میگوید :
البته کسی که فقط نور آفتاب را دیده نمیتواند این نور را فهم کند
غرض این که فهم این مثال قرآنی تا چند قرن بعد از نزول قرآن کریم و با دانش فیزیکی آنان از نور با چالش مواجه بوده است و عرفای بزرگ به این نکته رسیده بودند که غرض از نور چیزی غیر از آن نوری است که آنان از طبیعت فهم میکنند
معجزه قرآن کریم در توصیف نور(9)
درمرور آیات نورانی قرآن کریم در سوره مبارک حدید توصیف کاملی از هدایت نورانی ذات اقدس الهی انجام میشوداین آیات از آن جهت اهمیت دارد که به استناد آیه 10این سوره پس از فتح مکه نازل شده است
یعنی این آیات در دوره ایی نازل شده که حاکمیت اسلام در جزیره العرب تثبیت گردیده و عمق معارف و احکام رسالت حضرت محمد(ص) در اجتماع آن روز خود را نشان داده است
در این ایام مجاهدان و مومنان همراه پیامبر به سطح مناسبی از دانش و معارف الهی دست یافته اند در عین حال در این دوره به دلیل منافع مادی
خطر نفاق و اظهار به ایمان برای بهره مندی از منافع مادی حکومت اسلامی جامعه آن روز رسول الله را تهدید میکند
اصولا نفاق در جامعه ایی رشد میکند که تظاهر به دین و تدین و ایمان ابزار کسب موقعیت مالی و مقام باشد طبیعی است در شرایط سخت قبل از هجرت که ایمان به رسول الله و دین آسمانی او معادل پذیرش شهادت و سختی ها و تحریم هاست نفاق نمی تواند رخ بنمایدایمان افرادی که در گذر از فتنه مولایشان را یاری کنند ایمان قلبی است ایمانی است که منشا نورانی دارد
لذا در آیه 10دارد :لا یستوی منکم من انفق من قبل الفتح و قاتل اولئک اعظم درجه من الذین انفقوا من بعد و قاتلوا
در سوره حدید ذات اقدس الهی به شکل واضح هدایت نورانی خود را توضیح میدهد این هدایت نورانی همان حقیقتی است که بعدها برخی مدعی رسیدن به آن میشوند و از آن به عنوان کشف و شهود یاد میکنند همان است که مولانا از آن به عنوان خوراک نورانی یاد میکندوعین القضات را در طلب آن بدان وادی ها میکشاندمولانا میگوید:
نیست غیر نور آدم را خورش
از جز آن جان نیاید پرورش
زین خورشها اندک اندک باز بر
کین غذای خر بود نه آن حر
تا غذای اصل را قابل شوی
لقمه های نور را آکل شوی
عکس آن نور است کاین نان نان شده است
فیض آن جان است کین جان جان شده است
چون خوری یک بار از ماکول نور
خاک ریزی بر سر نان و تنور
مثنوی دفتر چهارم ابیات1955-1959
معجزه قرآن کریم در توصیف نور(10)
درسوره حدیدهدایت نورانی قرآن برای مومنان مورد تاکید قرار گرفته است و از این نور هدایتگردرکنار بخشش الهی به عنوان رحمت دوچندان الهی یاد میشود تا مومنان از طریق این نور هدایتگر راه خود را بیابند:یوتکم کفلین من رحمته و یجعل لکم نورا تمشون به و یغفر لکم(27)
در آیه 28سوره حدید اختصاص نور هدایتگر الهی به مومنین مسلمان راگواهی بر اهل کتاب میداند تا آنها بدانند که از این پس هدایت الهی توسط مومنین مسلمان انجام خواهد شد
همچنین در این آیه با توجه به آیه قبل آن اختصاص نور هدایتگر را ناشی از فضل عظیم خود میداند
و اما نکته مهم در سوره حدید در خصوص نور هدایتگر الهی آیات 12و13و14 است
در خصوص این آیات شریف یک بحث زمانی وجود داردآیا گفتگوی انجام شده بین منافقین و مومنین در این آیات در روز قیامت انجام گردیده؟
شواهدی در این آیات دلالت دارد بر این که این آیات به رخدادی قبل از وقوع قیامت اشاره دارد
چون در این آیات منافقین در حین گفتگو با مومنین همچنان در حالت غفلت به سر میبرندهمچنان که میدانید نفاق صفتی است که فرد منافق در آن دچار عارضه دوشخصیتی میشود شخص منافق در ظاهر اجتماع در بین جمعیت مومنان است با آنها مینشیند تعامل میکند خود را مومن تر از بقیه معرفی میکند در صف اول جماعات حاضر میشود قرآن تلاوت میکند تفسیر میکند واز حربه نفاق برای حذف مومنین از مصادر دنیوی بهره میبرداز این رو منافق آدم بی اطلاعی نیست اوضاع اطرافش را خوب رصد میکند و آنتن را خوب میچرخاندنفاق او به خاطر بی اطلاعی از دین نیست به خاطر مرض قلبی است
معجزه قران کریم در توصیف نور(11)
اگر فتح مکه را بر مبنای آیه10سوره حدیدمبنای نزول سوره حدید بدانیم این سوره در سالهای پایانی عمر رسول الله نازل شده و آسیب شناسی
صورت گرفته در این سوره حکایت از آن دارد که خطر نفاق در جامعه آن روز بسیار پر خطر بوده است امروز وقتی به حوادث بعد از رحلت رسول الله نگاه میکنیم بیشتر متوجه میشویم که چرا در این سوره به ایمان قلبی و هدایت نورانی مومنان تاکید شده است گویی به رسول الله در آیات 12و13و14چشم انداز آتی جهان نمایان میشود بشارت روزی داده میشود که نفاق نمیتواند باطن خود را مخفی کند
نکته ظریفی در اینجت هست
منافق در عرصه ایی میتواند با مومنان رقابت و آنها را حذف کند که عرصه ظاهر باشد یعنی مثلا ریش بگذارد در صف اول جماعت حاضر شود اجتماعات سیاسی را شناسایی ودر صف اول آنها برود فی الواقع شخص منافق یک مجسمه تو خالی است
قرآن کریم در آیه 12 بشارت روزی را میدهد که نور هدایتگر مومنین متجلی میشود فی الواقع در این روز پیچیدگی روابط درجامعه اسلامی به گونه ایی میشود که شخص منافق صرفا با تکیه بر اعمال ظاهری و نمایاندن آنها به اجتماع نمی تواند اسب خود را بتازد
در اینجا اجتماع به نقطه ایی رسیده که نور هدایتگر الهی که از زنان و مردان مومن متجلی میشودو هدایت اجتماع را بر عهده میگیرد
انسان های خدا گونه که ظاهر و باطن یکسان دارند و بلکه باطن آنها از ظاهرشان زیبا تر است
این همان تحقق حکومت عدل جهانی است که همه ما را به سوی خود میخواندشواهدی هست که این موضوع کم کم به عینیت میرسد
دیگر کم کم ابزار نفاق از کار می افتد ومردم نسبت به این ابزار ظاهری بی تفاوت شده اند و ظواهر را دلیل ایمان نمیدانند
به واقع جبهه متحد نفاق به پایان راه رسیده نه این که رعایت ظواهر نشانه نفاق باشدبلکه مردم به درجه ایی از بصیرت رسیده اند که فقط حفظ ظاهر را دلیل ایمان نمیدانند
شاخصه های متعددی برای ایمان در جامعه امروز تعریف شده است و بصیرت و نور هدایتگر الهی جبهه نفاق و ایمان را جدا کرده است این از معجزات بزرگ قرآن است
(ادامه دارد...)
تا اوچه خواهد...
والسلام
نوشته شده توسط :کیومرث کاتوزی::نظرات دیگران [ نظر]