در ادامه آن سخنان آقای رسایی باید گفت اینک اهل تسنن انقلاب نظریه عدالت صحابه را نیز تبلیغ و ترویج و تاکید می کنند! اهل عامه معقتدند صحابه پیامبر همگی عادلند و هیچ کس حق بی احترامی به آنها را ندارد که در این صورت در دایره کفار قرار می گیرد. آنگاه در تعریف و تشخیص صحابه نیز نظراتی ارائه داده اند! (نگاه نکید به بعد نوشت)
برخی گفته اند هر آن کس که تحت شجره با پیامبر بیعت کرده جزو صحابه است. برخی دیگر راه افراط رفته و گفته اند هر کس پیامبر را دیده است جزو صحابه است... و تعاریفی از این دست. هنگامی که به این نظریه انتقاد می شود که چطور هم معاویه و طلحه و زبیر عادلند هم علی و عمار و ... و این دو با هم در جنگ بوده اند و خودشان همدیگر را باطل دانسته اند، جواب می دهند مسئله عدالت صحابه مانند چشم است نباید داخل آن دست کرد!!
حال سخن امروز برخی افراد است که معتقدند هر آن کس را که امام به جایی منصوب کرده یا حکمی داده یا تعریفی کرده و یا حتی بالاتر از این هر کسی که امام را دیده عادل است و نباید بدان انتقاد کرد اما شخصی که امام را ندیده (به قول آقای کروبی مانند حسین شریعتمداری و احمدی نژاد!) حق انتقاد به آقایان امام دیده را ندارند!! لذا اگر زمانی کروبی یا ابوبکر یا صانعی یا عمر یا میر حسین یا طلحه یا هادی غفاری یا معاویه یا .... در اطراف پیامبر یا امام خمینی بوده اند تا آخر عمر به همین خاطر باید مورد احترام باشند حتی اگر به عادلترین صحابه (یعنی علی و سید علی) حمله کرده و هجوم ببرند.
با رجوع به تاریخ مسئله عدالت صحابه مشکلات بسیاری برای مسلمانان بوجود آورد اینک در سی سالگی انقلاب باید با عبرت از تاریخ مسئله انحرافی اهل تسنن انقلاب را با دقت و تیز بینی مورد کنکاش و بررسی قرار داد.
--------------------------------------
بعد نوشت:
چند لینک درباره عدالت صحابه
نوشته شده توسط :احسان آیتی::نظرات دیگران [ نظر]