سفارش تبلیغ
صبا ویژن







اسرافهای نهان»
86/7/23 9:0 ع

مقام معظم رهبری  در خطبه های نماز عید فطر با انتقاد شدید از مصرف گرایی وبه دوری از اسراف و تبذیر تاکید نمودند. با انکه همگان به قبح اسراف اکاه هستند با این حال این گناه کبیره متاسفانه در بین ایرانیان شیوع دارد و نهیب مقام معظم رهبری را باید هشداری جدی در این باره  دانست. در امیزه های قرانی مسرفان برادران شیطان معرفی شده اند و همین تعبیر قرانی برای شناعت اسراف کافی است. این نوشتار بر ان است تا مصادیقی از اسراف را بیان کند که کمتر مورد توجه قرا میگیرد. امام رضا علیه السلام اسراف را تضییع مال و اضرار به بدن معرفی میکنند و با توجه به روایات اسراف کم و زیاد ندارد و این نکته هم  باید  مد نظر باشد که کوچک شمردن گناه خود گناهی کبیره است. تاکید کنم در این نوشتار نگاه مادی به این منکر عظیم تفوق داشته و مواردی مانند اتلاف وقت و هدر دادن سرمایه عمر و جوانی و سلامت و .... از این دست، مورد توجه قرار نگرفته است.

با توجه به انچه گدشت بسیاری از اعمال ما – حتی افراد مذهبی- را باید  جز اسراف حساب کرده و مراقبه در این امر را بیشتر نمود.

1-     این روزها تلفن همراه هم چون جوراب شایع است (و حتی بهتر است بگویم در تابستان از جوراب هم شایع تر است!!) توجه در به کار گیری و استفاده از این دستگاه نمایان میکند این همراه کوچک هم نفشی شگرف در اسراف دارد. اندکی به پیامکی که می فرستید و یا به شما ارسال می شود دقت و ان را با تعریفی که امام هشتم از اسراف داشتند مقایسه کنید. این روز ها در میان مذهبی ها هم ارسال پیامکهای هجو  و بی معنا به وفور یافت می شود. مثلا به این اس ام اس بنگرید:

         حاجی تو دیگه کی هستی؟ دست الیاسو بستی.. .....................

ایا ارسال چنین جملاتی در قالب پیامک صرف هزینه بیهوده وتضییع مال نیست؟ تکرار می کنم اسراف بعنوان یک گماه کبیره کم و زیاد ندارد و  هر گاه در ذهن خطور کند یک اس ام اس که چیزی نیست خود گناهی کبیره است چنانچه گذشت.

بارها در اتوبوس و محافل دیده ایم افرادی را که با موبایل مشغول بازی (گیم) هستند . تصور نمی کنم کسی معتقد باشد این بازیها مفید است. باز ای با گوشی موجب کم شدن شارژ ان شده و به تبع ان مقداری برق و هزینه را به هدر می دهد هم چنینم است گشت و گذار های بی مورد در منوها! البته اگر کمی دقیق تر باشیم استهلاک دستگاه هم محاسبه می کنیم.

2-     عرصه رایانه و اینتر نت هم چیزی شبیه موبایل است و بازیهای رایانه ای را اگر مخرب اعصاب و روان و مضر نخواینم به نظر نیم توان انها را مفید دانست . هم چنین است استفاده از اینترنت که اگر از جنبه های ویانگر ان بگذریم بسیاری از وبلاگ نوشتن ها و چت کردنها و وبگردی ها به هدر دادن مال است.

در حدیثی از امام صادق علیه السلام امده است اگر کسی لباس مهمانی خود را در خانه بپوشد اسراف کرده است و پیامبر اعظم نیز می فرماید اگر انفاق در راه غیر خدا باشد اسراف است . اگر با این دقت به اسراف نگاه شود مشاهده می شود انجه که در این نوشتار بدان اشاره شد موارد کوچکی هم نیستند چه انکه بسیاری از افراد این کشور از رایانه و اینترنت و موبایل استفاده می کنند.

البته مواردی هم چون استفاده از لوازم زندگی مدرن هم چون چای ساز مایکروفر ساندویچ ساز قهوه جوش تستر و و و و را هممی توان به این موارد اضافه کرد که البته فراگیری اینها ان چنان زیاد نیست.

 



  • کلمات کلیدی :

  • نوشته شده توسط :احسان آیتی::نظرات دیگران [ نظر]
    کلیه ی حقوق این وبلاگ متعلق به نویسندگان آن می باشد
    گروه فناوری اطلاعات آن لاین تکنولوژی