بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم
امام رضا سلام الله علیه :
زیارَةُ قَبرِ أبی مِثلُ زِیارَةِ قَبِر الحُسَینِ؛
زیارت قبر پدرم، موسى بن جعفر سلام الله علیه، مانند زیارت قبر حسین سلام الله علیه است
کامل الزیارات: ص 499
زیارَةُ قَبرِ أبی مِثلُ زِیارَةِ قَبِر الحُسَینِ؛
زیارت قبر پدرم، موسى بن جعفر سلام الله علیه، مانند زیارت قبر حسین سلام الله علیه است
کامل الزیارات: ص 499
روایت است که هارون به دجله کاخی ساخت
به وجد و عشرت و شادی خویش پرداخت
مغنیان خوش آواز و مطربان در ان
به گرد مسند او پایکوب و دست افشان
در آن سرور وشعف خواست شاعری خوش ذوق
که اورد همگان را ز شوق بر سر ذوق
بگفت تا که بیاید ابوعطا به حضور
به شعر ناب فزاید بر آن نشاط و سرور
نقش زنان در اعتلای تمدن اسلامی»
91/3/26 7:30 ع
خبرگزاری فارس: انقلاب 57 ، تنها یک جهاد و مبارزه سیاسی برای تغییر یک رژیم طغیانگر و ظالم و مستبد نبود، بلکه نهضت بیداری یک ملت در برابر صف خودکامگی، استعمار و از خودبیگانگی بود.
به گزارش خبرنگار "سرویس فضای مجازی" خبرگزاری فارس، نویسنده وبلاگ "گروهی فصل انتظار"، مطلبی را با عنوان "نقش زنان در اعتلای تمدن اسلامی" در یکی از پستهای وبلاگ خود منتشر کرده است. برپایه این گزارش در بخشی از این مطلب آمده است: با بزرگداشت سیامین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی و ورود به دهه چهارم انقلابمان میتوان با یک بازنگری از دست آوردها و تلاشهای برای دهه بعد گامهای بلندی را برداشت. روزهایی به یاد ماندنی از رشادتها و ایثارگریها و حماسههای جاودانه مردان و زنان کشورمان که برای دست یافتن به آرمان "استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی" از هیچ کوششی دریغ نکردند و تمام سرمایه و هستی خود را به میدان جهاد و مبارزه آوردند و همچنین روزهایی که با روبرو بودن به جنگی تحمیلی و دشمنانی تا بن دندان مسلح ولی با دلهایی امید وار و مصمم مردمی ایستادند و رشادت ورزیدند که در طول تاریخ کمتر مشابهای چون امت قهرمان ایران میتوان یافت. انقلاب اسلامی ایران، تنها یک جهاد و مبارزه سیاسی برای تغییر یک حکومت یا رژیم طغیانگر و ظالم و مستبد نبود، بلکه نهضت بیداری یک ملت در برابر صف خودکامگی، استعمار و از خودبیگانگی بود. حرکت بیداری برای مقابله با استعمار و برکندن مبانی فرهنگی ، اعتقادی و آئینی یک ملت بود. حماسهای برای احیاء آئین و فکر و اندیشه دینی، اعتقادی و باورهای دیرین و پا بر جای یک ملت بزرگ بود. یک حماسه عظیم بود که با همت و غیرت مردمی بپاخاسته، برای صیانت از ارزش های دین باورانه خود بسیج شدند. اینچنین حرکتی توانست، با دست آویزی به اصول و آرمانها و ارزشهای مکتبی خود، تحولات بسیار گستردهای را در سنگرهای سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و همچنین اقتصادی و منطقهای مارا در جهان بدنبال داشته است. باید از بهترین تعبیر نهضتهای اسلامی برای این عملکردها و پیامدهای عظیم و امیدبخش به دنبال آن از کلمه تجدید حیات استفاده کنیم و اینچنین در یک نگاه فرهنگی میتوانیم این را "حیات طیبه یک ملت" بخوانیم. و اگر در بحثها و گفتمان انقلاب یا همین حیات طیبه خوب نگاه افکنیم اینگونه میبینیم که: * آ رمانها و آئین و اصول فرهنگ اسلامی تکیه گاه و سنگر رهایی بخش برای دست یابی به پیروزی ملت و انقلاب بود. * بهرهبری از فرامین و تعالیم اسلام و ائمه هدی * ایجاد و املای عدالت اجتماعی به ویژه عزت بخشیدن به قشر عظیم زنان و رد زمینههای تبعیض در قوانین جامعه * پرهیز از وابستگی و قطع هرگونه ریشههای فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی * گزینه خود باوری به آنچه استعداد و توانایی به حساب آید * سخت کوشی، همبستگی و جهاد برای استقلال برای رسیدن به تکامل * ضرورت توجه به خطر از خودبیگانگی فرهنگی * توسعه تعلیم و تربیت عمومی و عالی در همه نقاط کشور و به حداقل رساندن گزینه بیسوادی و خود این اهداف و وجود سرشار گزینههای بالا باعث شکل و حجم بخشی به هدفهای فرهنگی در این راستا است. *محتوای مقصد و منظور فرهنگی انقلاب: 1- ترویج و اعتلای و اهداف فرهنگی انقلاب اسلامی و بالندگی و صدور آن درسطح جامعه و جهان 2- فرهنگزدایی: پاکسازی جامعه اسلامی از هر چه متعلق به فرهنگ بیگانه و منحرفین بوده و تبدیل کردن آن به یک فرهنگ درست و مستقل 3- برداشت و وصول اخلاق و اوصاف الهی و دینی و نشر ان در مسیر حرکت انقلاب 4- تحکیم ارتباطات در کشورها و تقویت مراودات و وحدت امت اسلامی در وحدت کلمه در کل جهان الف: ترویج فرهنگ و ادبیات نافذ فارسی و تحکیم آن؛ ب: ایجاد و شکوفاسازی فرهنگ اسلامی؛ ج: تعمیم علمو دانش با لاخص سواد تعلیم و تربیت 5- حفظ حریم و حرمت انسانی در تمام عرصه ها ی اجتماعی اعم از اقتصادی سیاسی و فرهنگی و قضایی 6- مبسوط ساری و حمایت در زیر کارهای لازم برای شکوفایی استعدادها ونوع آوری و ابداع و اختراع و ابتکارات در جامعه. الف: ایجاد فضا و شرایط لازم برای مطالعات و تحقیق؛ ب: ایجاد روحیه نقدو تحلیل در ایجاد نتیجهگیری در برخورد با عقاید متعارض. 7- ترویج و بسط عقاید صحیح در بر خورد با معارضین از هر نوع آن و زمینههای رسیدن به برداشت صحیح در مقابله با این دست عقاید به خصوص در بخش تبلیغاتی بیگانگان. 8- انتشار و گسترش روحیه ایستادگی برای رسیدن به عدل و قسط در امور جامعه (عدالت گرایی). 9-بسط و سوق دادن جامعه به سوی سالم سازی جسمی و روحی که خود یک پایه ضروری اجتماعی است . الف: همگانی کردن تربیت بدنی و ورزش؛ ب: سوق دادن و ارتقاء بخشیدن به هنر و زنده کردن هنراصیل و سازنده همراه با نگرش اسلامی. 10- تلاش و همراه و کمک در فراهم سازی زمینههای رشد جوانان آینده ساز در به دست آوردن پیش نیاز حرکت و بالندگی و مسئولیتپذیری و حضور مستقیم و مشارکت هرچه بیشتر آنان در عرصههای مختلف. الف: ایجاد روحیه و شخصیت و تحکیم مقام و مربوط به زنان مسلمان در همه امور بخصوص جنبه تربیتی نسل آینده؛ ب: فعال سازی زنان در همه زمینهها و مشارکت آنان در امور مربوطه
نوشته شده توسط :سادات علوی::نظرات دیگران [ نظر]
دوش می گقت کسی، چلچله بر می گردد»
91/3/25 3:30 ع
یااباصالح المهدی "عج " مددی مولا
دوش می گقت کسی، چلچله بر می گردد
یک نفر، آخر، از این قافله بر می گردد
آسمان رفته از اینجا و زمین دلگیر است
ماه من حوصله کن، حوصله؛ بر می گردد
آب بر آتش بدبختی مان می ریزد
آن که پایان شب غائله بر می گردد
بین سجّاده و محراب و خدا فاصله هاست
خبر آمد که در این فاصله بر می گردد
«اشهد انّ» دلم باز گواهی می داد
رکعت آخر این نافله بر می گردد
هر کسی رفت در این سلسله، جا ماند ولی -
یک نفر مرد از این مرحله بر می گردد...
"حسین سنگری"
نوشته شده توسط :سادات علوی::نظرات دیگران [ نظر]
سخنی چند در مورد احمدبن موسی(ع) شاهچراغ»
91/3/23 11:9 ص
حضرت سید امیر احمد(علیه السلام) ملقب به شاهچراغ و سیدالسادات الاعاظم، فرزند بزرگوار امام موسی کاظم(علیه السلام) است.
پسران امام هفتم علیه السلام بنا به مشهور نوزده نفر می باشند. حضرت احمد بن موسی(علیهما السلام) و محمد بن موسی(علیهما السلام) از یک مادر که ((ام احمد)) خوانده میشد متولد گردیدند
فضائل مادر حضرت شاهچراغ(علیه السلام)
علامه مجلسی در کتاب ((مراة العقول)) در شرح حدیث پانزدهم می گوید:
ام احمد مادر بعضی اولاد آن حضرت می بود و او داناترین، پرهیزگارترین و گرامی ترین زنهایش در نزد آن حضرت بود که اسرار خود را به وی می سپرد و اماناتش را نزد او ودیعه می نهاد.
در کتاب اصول کافی در باب ((امام در چه زمانی میداند امام است)) آمده است که حضرت امام موسی(علیه السلام) امانت سربمهری به ((ام احمد)) سپردند و فرمودند بعد از شهادت من هر کس از اولاد من در طلب این امانت آمد خلیفه و جانشین من است. با او بیعت نما که جز خدا کسی خبر از این امانت ندارد. بعد از شهادت امام موسی(علیه السلام) حضرت امام رضا(علیه السلام) به نزد ام احمد آمدند و امانت پدر را طلبیدند. ام احمد بگریه افتاد و دانست که امام (علیه السلام) شهید شده اند. پس آن بانوی محترمه امانت را بر حسب وصیت آنحضرت به امام رضا(علیه السلام) تقدیم نمود و با ایشان بعنوان امام هشتم شیعیان بیعت کرد.
بیعت حضرت احمد بن موسی(علیهما السلام) و مردم مدینه با علی بن موسی الرضا(علیهما السلام)
نوشته شده توسط :سادات علوی::نظرات دیگران [ نظر]
امام خمینی احیاگر فرهنگ عاشورا»
91/3/12 12:50 ص
امام خمینی احیاگر فرهنگ عاشورا
مکتب انقلاب اسلامی و منطق امام خمینی، مکتب و منطق عاشورای حسینی است. کسانی که در صحت و اصالت و پیروزمندی این منطق تردید دارند علیرغم آنهمه آیات و نشانه های آشکار، بن بست شکنی و اعجاز این منطق را نمی فهمند و پیروزی های انقلاب اسلامی را به عواملی موهوم می سپارند.
قیام عاشورا و پیامدهای آن، موثرترین و ماندگارترین رخدادی است که منشا تحولاتی بنیادین در تاریخ اسلام گردیده است. آثار و نتایج این قیام منحصر به زمان وقوع حادثه و سالهای نزدیک به آن نیست. ریخته شدن خون پاک سبط پیامبر اکرم(ص) حضرت ابا عبداللّه الحسین(ع) و اصحاب باوفایش در روز دهم محرم سال 61 هجری در یکی از بی نظیرترین صحنه های دردناک تاریخ بشریت، چنان جریانی نیرومند در مسیر تحولات تاریخ جهان اسلام پدید آورد که آثار عمیق، گسترده و ماندگار و تحوّلزای آن از "روز واقعه" تاکنون ـ که بیش از 13 قرن می گذرد ـ همچنان پابرجاست و نه تنها گذر زمان بر ابعاد و پیامدهای آن سایه فراموشی نیافکنده، بلکه تاثیر واقعه عاشورا بر حیات بخشی مهم و تعیین کننده از امّت اسلام دامنه ای بسیار گسترده تر از گذشته نیز یافته است.
نوشته شده توسط :سادات علوی::نظرات دیگران [ نظر]
نوشته شده توسط :سادات علوی::نظرات دیگران [ نظر]