اگرچه آیتالله خامنهای درس طلبگی را در مشهد آغاز کردند و بخش عمدهی تحصیل و تدریس ایشان در مشهد بود، اما دوران تحصیل ایشان در قم از مهمترین دوران طلبگی و علمی ایشان به شمار میرود. حضور در درس آیات عظامی همچون بروجردی و حائری و امام و نیز پیوستن ایشان به نهضت امام خمینی، محصول همین دوره از زندگی رهبر انقلاب است. ایشان خود در خاطراتشان دربارهی چگونگی عزیمت به قم میگویند: «در سال 36 به سفر عتبات مشرف شدیم. من مایل بودم که در نجف بمانم، ولی پدرم موافقت نکردند و من بعد از مدت کوتاهی به مشهد بازگشتم. در سال 37 از پدرم اجازه گرفتم و به قم رفتم و تا سال 43 در قم بودم.»1
حضور در درس بزرگان
ایشان از آغاز ورود به قم، در درس حضرت امام خمینی(ره) حاضر شدند، اما چرا امام؟ «در حوزههاى علمیه، انتخاب استاد، اجبارى نیست و هرکس طبق پسند و سلیقهى خود، استاد را انتخاب مىکند. استادى که طلّاب جوان و مشتاق را در وهلهى اوّل به خود جلب مىکرد، همین مردى بود که آن روز در میان شاگردانش به عنوان «حاجآقا روحاللَّه» شناخته مىشد. مجموعهى جوانان فاضل و درسخوان و پُرشوق در محفل درس او جمع بودند. ما در چنین فضایى وارد قم شدیم. او مظهر نوآورى علمى و تبحّر در فقه و اصول بود. بنده قبل از ایشان استاد بزرگى را در مشهد دیده بودم - یعنى مرحوم آیتاللَّه میلانى - که از فقهاى برجسته بود. در قم هم همان وقت رئیس حوزهى علمیهى قم - که استاد امام هم بود؛ یعنى مرحوم آیتاللَّهالعظمى بروجردى - حضور داشت؛ بزرگان دیگرى هم بودند؛ اما آن محفل درسى که دلهاى جوان و مشتاق و کوشا و علاقهمند به استعدادهاى خوب را جذب مىکرد، درس فقه و اصول امام بود.»2
«من هم که به قم رفتم، تردید نکردم که به درس ایشان بروم. از اول در درس ایشان حاضر میشدم و تا آخر که در قم بودم، به یک درس ایشان مستمرّاً میرفتم. ایشان هم روی من خیلی اثر داشتند.»3
البته حضور علمی آقا در قم، منحصر به شرکت در درس امام خمینی نبود، بلکه همزمان با حضور در درس امام خمینی(ره)، از سال 37 تا سال 40 از محضر اساتید دیگری نیز بهره میجستند. ایشان در درس خارج فقه و اصول حضرت آیتالله العظمی بروجردی نیز حاضر میشدند و بیشترین بهره و تأثیر در علم رجال را از محضر ایشان بردند.
از اساتید دیگری که آیتالله خامنهای از محضرشان استفاده کردند، آیتاللهالعظمی مرتضی حائری یزدی بود. آیتالله سید جعفر شبیری زنجانی در خاطرات خود میگویند: «درس آیتالله حاجآقا مرتضی حائری(ره) را با آیتاللهالعظمی خامنهای(حفظهالله) و مرحوم آقای بهجتی که مدتی پیش فوت کردند، بحث میکردیم. بحث با آقای خامنهای (حفظهالله) برای من لذتبخشترین بحث بود، از این جهت که ایشان خیلی منصف بودند. از ابتدا الگوی انصاف بودند. مثلاً یادم هست یک روز در اوج بحث که هر دو بر نظر خود پافشاری میکردیم و داد میکشیدیم، یکدفعه ایشان از اوج پایین آمدند و گفتند حق با توست و بعد هم مؤیداتی آوردند. یکی از خصوصیات مهم ایشان این بود که لجاجت نداشتند.»4
گزارشی از دوران طلبگی آیتالله خامنهای در قم»
89/8/3 11:30 ص
اسناد منتشر نشده از استعفای میرحسین»
89/3/20 12:9 ع
بالاخره "رمز عبور2 " دیروز منتشر شد، اما صبر من برای اینکه روزنامه مثل "رمز عبور یک" نسخه تحت وب آن را منتشر کند تا در وبلاگ دربارهاش بنویسم، تا این لحظه به نتیجه نرسید.
به گمانم آن قدر مجموعه نفیس از آب درآمده که نتوانستم بیش از این معرفی این ویژهنامه غنی که به همت جمعی از سربازان امام خامنهای و سردبیری و همت شبانهروزی محمد حسن روزیطلب منتشر شد را تا زمان انتشار نسخه دیجیتال، تاخیر بیندازم.
برای نمونه یکی از مطالبی که در این ویژهنامه تاریخی داشتم را تقدیم میکنم.
گزارشی از استعفای میرحسین موسوی که همراه با بخش منتشر نشده آن، یعنی مکاتبه او با رییس جمهور وقت و پاسخ ایشان است و همچنین بخشهایی از سخنان امام در جلسه توبیخ حضوری است که چندان نیز بی مناسبت با ایام نیست. گزارش را در ادامه بخوانید:ادامه مطلب...
نوشته شده توسط :::نظرات دیگران [ نظر]
یک صفحه از صحیفه امام بدون شرح»
89/3/3 10:8 ص
جلد 9 صفحه 213
حکم [تشکیل اداره «امر به معروف ونهى ازمنکر» به شوراى انقلاب]
زمان: 1358 ه. ش./ 1399 ه. ق .
مکان: قم.
موضوع: دستور تشکیل «اداره امر به معروف و نهى از منکر» (1)
مخاطب: شوراى انقلاب اسلامى.
بسم اللَّه الرحمن الرحیم.
شوراى انقلاب اسلامى به موجب این مرقوم مأموریت دارد که ادارهاى به اسم «امر به معروف و نهى از منکر» در مرکز تأسیس نماید؛ و شعبههاى آن در تمام کشور گسترش پیدا کند؛ و این اداره، مستقل و در کنار دولت انقلابى اسلامى است و ناظر به اعمال دولت و ادارات دولتى و تمام اقشار ملت است. و دولت انقلاب اسلامى مأمور است که اوامر صادره از این اداره را اجرا نماید و این اداره مأمور است که در سراسر کشور از منکرات به هر صورت که باشد جلوگیرى نماید و حدود شرعیه را تحت نظر حاکم شرعى یا منصوب از قِبَل او، اجرا نماید و احدى از اعضاى دولت و قواى انتظامى حق مزاحمت با متصدیان این اداره ندارند. و در اجراى حکم و حدود الهى احدى مستثنى نیست حتى اگر خداى نخواسته رهبر انقلاب یا رئیس دولت مرتکب چیزى شد که موجب حد شرعى است باید در مورد او اجرا شود .
__________________________________________________
(1) آقاى سید احمد خمینى در سال 1372 ه. ش. این توضیحات را پیرامون حکم امام ذکر کردهاند:
« این حکم چندى بعد از پیروزى انقلاب از طرف امام خمینى صادر شد و به محض اینکه شایع شد که امام چنین حکمى صادر کردهاند، از طرف شوراى انقلاب و دولت موقت آمدند و به هر وسیلهاى که بود جلوى آن را گرفتند، به دو علت:
الف: هنوز تشکیلاتى براى به اجرا در آوردن آن نیست .
ب: هرج و مرج مىشود و هرکس، هر فردى را به محکمه مىبرد و یا روحانیون شهرها که وارد هم نیستند، دخالت مى کنند .
امام گرچه به هیچ وجه قبول نداشتند، ولى چون عدهاى گفتند، قبول کردند. بعدها معلوم شد که اگر این حکم به اجرا گذاشته مىشد با توجه به جوّ انقلابى مىتوانستیم جلوى خیلى از کارهاى خلاف را بگیریم. و به عقیده من دولت موقت از اینکه به محاکم کشیده شوند، هراس داشت.»
---
پانوشت: تمام متن فوق متعلق به صحیفه امام است.
نوشته شده توسط :::نظرات دیگران [ نظر]
نفاقهای سه گانه و خطر امروز»
89/2/2 12:32 ع
نفاق را موضوعی معطوف به حکومت میدانند. یا در زمان وجود حکومت رخ میدهد و یا در زمانی که احتمال شکلگیری یک حکومت جدی است. اگر مداقهای در قرآن کریم انجام دهیم، در میابیم که در قرآن 35 بار کلماتی از ریشه نفاق ذکر شده است و 34 مورد آن در سوره های مدنی است. چون مسلمانان در مدینه صاحب قدرت و حکومت بودند و زمینه نفاق هم در چنین شرایطی بالفعل است. آنها که نفاق را در مکه نیز دنبال میکنند هم اذعان دارند که منافقین مکه کسانی بودند که با توجه به گفتههای احبار یهود، از شکلگیری حکومت نبوی در آینده نزدیک مطلع بودهاند. ادامه مطلب...
نوشته شده توسط :::نظرات دیگران [ نظر]
به بهانه سالروز شمسی میلاد امام خامنهای»
89/1/31 10:24 ص
پیشتر هم شنیده بودم که امام خامنهای تاریخ تولدی که برایشان نقل میشود را نادرست خوانده بودند، اما در شناسنامه ایشان همان تاریخ قید شده بود. تا اینکه پیامکی از یکی از عشاق ایشان به دستم رسید که امروز، 29 فروردین را سالروز میلاد معظم له اعلام کرده بود. او نیز همچون نگارنده به دنبال تاریخ صحیح تولد ایشان بوده است، تا اینکه در یکی از کتب منتشره از سوی انتشارات قدر ولایت، پی میبرد تاریخ قمری صحیح تولد رهبر حکیم انقلاب، 28 صفر 1358 هجری قمری است و با پیگیری از مرکز تقویم موسسه فیزیک دانشگاه تهران آن تاریخ را با تقویم شمسی تطبیق داده و در مییابد ایشان چهارشنبه 29 فروردین 1318 متولد گردیدهاند. ادامه مطلب...
نوشته شده توسط :::نظرات دیگران [ نظر]
گروه فناوری اطلاعات آن لاین تکنولوژی
نوشته شده توسط :::نظرات دیگران [ نظر]