سفارش تبلیغ
صبا ویژن







صدای لودر ها گلوله باران شد
در عملیات خیبر ، پس از عملیات لشکر 19 فجر استان فارس د ر منطقه طلاییه ، درگیری در دیگر محور ها به شدت ادامه داشت و چون خطر سقوط جزایر می رفت ، طرح عملیات خاکریزی از منطقه پاسگاه زید ، تا طلاییه مطرح شد .
 
در این رابطه تعدادی از لشکر های سپاه تحت امر قرار گاه ارتش به فرماندهی سرهنگ صیاد شیرازی در آمدند که لشگر 19 فجر با لشگر 92 زرهی و لشگر 21 حمزه ارتش ، کار احداث خاکریز د ر منطقه کوشک را به عهده گرفت .لشگر 19 فجر باید در زیر آتش سنگین عراق فاصله 2 تا 3 کیلو متری بین دژ ایران و عراق را کم و حد اکثر به یک کیلو متر رسانده و آتش و متمرکز عراق را از جزایر مجنون منحرف می کرد .
روز شنبه 20/12/ 1362 نیروهای لشگر 19 فجر در خط مستقر شدند و در تاریخ 21/ 12/ 1362 ساعت 11 شب عملیات خاکریز زنی را در زیر آتش شدید خمپاره اندازها و منورهای پی در پی دشمن آغاز نمودند .به لحاظ اینکه در تاریکی شب صدای لودر ها می توانست محل دقیق خاکریز زنی را لو دهد ، از سوی مهندسی رزمی لشگر 19 فجر طرحی ابتکاری برای فریب دشمن اندیشده شد و آن طرح ،از این قرار بود :آنها سر و صدای لودر را از قبل ضبط نمودند و با شروع عملیات خاکریز زنی توسط بلند گو های قوی متحرکی که بر روی ماشین نصب بود ، صدای لودر را برای عراقی ها پخش نمودند .
شکل کار بدین صورت بود که چنانچه اگر لودر ها در سمت چپ محور کار می کردند ، ماشین های حامل بلندگوها صد ها متر از لودر ها فاصله گرفته و به سمت راست محور می رفتند و صدای لودرهای کاذب را برای دشمن پخش می کردند و اگر لودر ها در سمت راست محور عملیات خاکریز زنی را ادامه می دادند ، ماشین های حامل بلند گو سریعا صد ها  متر به سمت چپ محور رفته و کار خود را تکرار می کردند .این ابتکار باعث فریب دشمن شد و تا حدود زیادی آتش پر حجم دشمن را از سر لودرهای واقعی کم می نمود و عراقی ها در واقع صدای لودر ها را گلوله باران می کردند .
منبع:"فرهنگ جبهه،خلاقیتها"نوشته ی سید مهدی فهیمی ومحسن مهر آبادی،نشر فرهنگ گستروسروش،تهران-1382
مطیع به امر مولا
از کجا تا به کجا ؛ و او که همواره در کنار خورشید بود
 خورشید در مقابل،  بوسه بر محمل اش، بدرقه می کرد او را


  • کلمات کلیدی : سیاست

  • نوشته شده توسط :سادات علوی::نظرات دیگران [ نظر]

    چشمانم را نبنید»
    87/1/20 1:24 ع

    چشمانم را نبندید بگذار باز بماند به روی همه بی عدالتیها !!!

    کجایی ای آن که عدالت به دست مبارک ات اجرا خواهد شد..

    عجب آن نیست که من خرقه به خون رنگ کنم!! عجب آن است که تو باشی و مرا دل شکند!!

    ناله وا محمدا سر نمی دهم! ناله وا اسلاما سر نمی دهم!


     

    از دوستان بزرگوارم در سایت دخترانه  برای ساخت این کلیپ تشکر می کنم و این هم لینک سایت :

    http://dokhtaraneh.asemanian.com/id/01,19,47.htm

     



  • کلمات کلیدی : سیاست

  • نوشته شده توسط :سادات علوی::نظرات دیگران [ نظر]

     

    روز جمهورى اسلامى ایران

    12 فروردین 1358

    ...مبارک باد بر شما چنین حکومتى که در آن اختلاف نژاد و سیاه و سفید و ترک و فارس و کرد و بلوچ مطرح نیست . همه برابرند و فقط در پناه تقوا و برترى به اخلاق فاضله و اعمال صالحه هست و تفاوت بین زن و مرد و بین اقلیتهاى مذهبى و دیگران در امر اجراى عدالت نیست ...

    از پیام حضرت امام خمینى (ره )

    به مناسبت 12 فروردین 1358

    نهال انقلاب اسلامى که با نثار خون بهترین فرزندان ایران رشد کرده بود، سرانجام در 22 بهمن 1357 به بار نشست ، و با پیروزى انقلاب اسلامى و تشکیل دولت موقت از سوى امام خمینى ره زمینه مهمترین همه پرسى تاریخ ایران زمین جهت تعیین نوع حکومت در ایران فراهم شد.

    روز دوازده فروردین ، روز ظهور شخصیت واقعى مردم ایران ، روز پیروزى مستضعفین بر مستکبرین و روز تثبیت انقلاب اسلامى است که بى هیچ ریب و شکى زمینه ساز حکومت عدل اسلامى در سراسر جهان خواهد بود.

    این روز مقدس ، این یوم الله پربرکت سرآغاز حیات واقعى اسلام در عصر دنیامداران و دنیا پرستان است که از معنویت و روحانیت گسسته و سعادت خود را در پیروزى از امیال و آروزهاى حیوانى خود مى دانند.

    در این روز عزیز ساختار جدید سیاسى اجتماعى ایران بر مبناى آراى اکثریت قریب به اتفاق مردم یعنى 2/98 درصد آراى ملت مسلمان ایران تثبیت شد.

    در این روز پربرکت نظامى متولد شد که نور اسلام عزیز را پس از گذشت قرنهاى زیاد دگرباره نه تنها در ایران اسلامى بلکه در سراسر جهان متجلى ساخت . در این روز مقدس حکومتى شکل گرفت که شعار اصلى آن استقلال ، آزادى ، جمهورى اسلامى بود.

    این عبارت ملکوتى که به عنوان شعار اصلى انقلاب اسلامى توسط میلیونها ایرانى آزاده و مسلمان در طول مبارزات درخشان ملت با سلطنت پهلوى همه روزه در جاى جاى ایران اسلامى فریاد کشیده شده بود، حکومتى را پایه ریزى کرد که عدالت اسلامى یکى از اهداف عالیه آن بود.

    در این شعار مقدس کلمه ، استقلال به عنوان نخستین هدف مطرح شده بود که رساننده این پیام به جهان و جهانیان بودند که امت مسلمان ایران مى خواهد اراده ملى خود را حاکم بر مقدرات خویش سازد تا بتواند از نفوذ و دخالتهاى بیگانگان رهایى یابد و چه زیبا و متین امام خمینى ره فرموده است :

    اگر استقلال کشور خودمان را تحصیل نکنیم سایر چیزها درست نخواهد شد.

    تشکیل جمهورى اسلامى نه تنها اراده ملى ایرانیان را بر سرنوشت خود تثبیت کرد و براى آنان استقلال و آزادى را به ارمغان آورد، بلکه این بارقه امید در دل محرومان و مستضعفان جهان درخشید که بعد از قرنها رنج و درد، جلوه اى از وعده خداوند تبارک و تعالى را شاهد باشند.

    امام خمینى ره در تاریخ 12 فروردین 1358 پس از تثبیت نظام مقدس ‍ جمهورى اسلامى طى پیامى رادیو تلویزیونى فرمودند:

    خداوند تعالى وعده فرموده است که مستضعفین ارض را به امید و توفیق خودش ، به مستکبرین غلبه دهد و آنها را امام و پیشوا قرار دهد. وعده خداوند تعالى نزدیک است . من امیدوارم که ما شاهد این وعده باشیم و مستضعفین بر مستکبرین غلبه کنند چنانکه تاکنون غلبه کردند... من از عموم ملت ایران تشکر مى کنم که در این رفراندوم شرکت کردند و راءى قاطع خودشان را که باید گفت صد در صد پیروزى بوده است و به جمهورى اسلامى هم راءى دادند...

    جمهورى اسلامى است که احکام مترقى او بر تمامى احکامى که در سایر قشرها و سایر مکتبهاست تقدم دارد.

    رهبر کبیر انقلاب اسلامى ره در قسمت دیگرى از پیام خود فرمودند:

    صبحگاه 12 فروردین که روز نخست حکومت الله است از بزرگترین اعیاد ملى و مذهبى ماست و ملت ما باید این روز بزرگ را عید بگیرند و زنده نگهدارى روزى که کنگره هاى قصر 2500 ساله حکومت طاغوتى فرو ریخت و سلطه شیطانى براى همیشه رخت بربست و حکومت مستضعفین جانشین آن گردید.

    آرى انتخاب واژه عید براى چنین روزى از سوى امام امت ره یک انتخاب دقیق و صحیح است ؛ زیرا عید به روزى اطلاق شود.بنابراین دوازدهم فروردین از بزرگترین اعیاد انقلاب اسلامى ایران مى باشد.

    هدف دیگر شعار اصلى انقلاب ، کلمه آزادى بود. در رابطه با آزادى نظرات مختلف و متعددى مطرح مى شود؛ اما در اسلام ، آزادى جامع ترین و مانع ترین معنا را در بردارد و آن عبارت است از: شرایط سیاسى - اجتماعى لازم براى رشد و تعالى فرد و مردم که در آن موانع قانونى و فرهنگى مثل عرف و عادت ، و موانع سیاسى ، مانند سلطه طاغوت و استعمار و استبداد وجود نداشته باشد.

    یعنى انسان در انتخاب عقیده و بیان و نشر آن آزاد است . مگر آنکه به دیگران آسیبى وارد بیاید و همچنین از خود سلب آزادى به شیوه غربى ننماید به طورى که مردم بتوانند هدایت و رشد و تعالى یابند.

    هدف نهایى شعار اصلى ، کلمه جمهورى اسلامى ایران بود که از به هم پیوستن جمهورى اسلامى به دست آمده است . کلمه جمهور به معناى توده یا انبوه مردم است و منظور از گنجاندن چنین کلمه اى براى نظام شکل گرفته بعد از انقلاب ، اتکا داشتن و تعیین کننده بودن راءى مردم در سرنوشت خود و کلیه امور اجرایى کشور مى باشد و به طور کلى حکومت را تبیین مى کند که براى تاءمین زندگى دنیایى توده مردم متکى به مردم باشد.

    واژه اسلامى هم به سبب تمایز آن از دیگر نظامهاى جمهورى است که ویژگیهاى خاص خود را دارد که در آن ارزشهاى الهى و قرآنى بر تمامى شئون حاکمیت دارد و همچنین ولى فقیه که بر طبق نظام الهى ، ولایت امر و امامت امت را بر عهده مى گیرد، علاوه بر تاءمین زندگى مردم ، مسؤ ولیت هدایت مردم و کمک به رشد و تعالى آنان را بر عهده دارد. براى تحقق این بخش حیاتى از شعار اصلى انقلاب پس از پیروزى آن ، نیاز بود تا رسما نظام مشخصى حاکم بر ایران شود و در همین راستا بود که رهبر نهضت ، امام خمینى ره طى سخنانى فرمودند:

    ...احتیاج به رفراندوم هم نیست ؛ براى اینکه مردم آراى خودشان را در ایران اعلام کردند. با فریادها، با دادها اعلام کردند...

    و در ادامه علت اعلام همه پرسى را رسمى کردن آن ، اتمام حجت براى دیگران و بسته شدن راه اگرها و مگرها عنوان کرده و فرمودند:

    ...اینجانب به جمهورى اسلامى راءى مى دهم و از شما هم مى خواهم که به آن راءى دهید....

    دقیقا در همین زمان وسوسه هاى خناسان شروع شد. از جمله اینکه مطرح کردند که حکومت بر اساس جمهورى بدون قید دیگرى یا اینکه جمهورى دمکراتیک و... باشد. لذا امام امت ره

    با احساس خطر انحراف در صفوف متحد ملت و با آگاهى بى نظیر خود مردم را از این خطر آگاه کرده و فرمودند:

    راءى بدهید به جمهورى اسلامى ، نه یک حرف زیادتر و نه یک حرف کمتر.

    و مردم ایران در روزهاى سرنوشت ساز دهم و یازدهم فروردین 1358 با حضورى آگاهانه در پاى صندوقهاى راءى ، به یکى از بزرگترین اهداف انقلاب اسلامى جامه عمل پوشاندند و پیروزى نهایى انقلاب را با آراى عظیم و باور نکردنى خود تحقق بخشیدند.

    نتیجه درخشان 2/98 درصدى آراى مردم ، مطرح شدن هرگونه بحث و جدلى را در شکل و نوع حکومت ایران پس از سقوط شاهنشاهى 2500 ساله از میان برد و با رهبریت قاطع امام خمینى ره و مجاهدتها و کوششهاى بى نظیر امت مسلمان ایران حکومت اسلامى در سرتاسر ایران استقرار یافت ؛ تا به حول و قوه الهى ملت بزرگ ایران بتواند توانمند و امیدوار زمینه تشکیل حکومت عدل اسلامى را براى ظهور امام زمان - علیه السلام - فراهم آورد.

    بدین ترتیب مبارزات مستمر و پیگیر امت مسلمان ایران در برپایى حکومت اسلامى تحقق یافت و عصر نوینى در تاریخ ایران و اسلام آغاز شد.

    امام خمینى ره به شکرانه این پیروزى درخشان در پیام خود فرمودند:

    من به دنیا اعلام مى کنم که در تاریخ ایران چنین رفراندومى سابقه ندارد که سرتاسر مملکت با شوق و شعف و عشق و علاقه به صندوقها هجوم آورده و راءى مثبت خود را در آن ریخته و رژیم طاغوتى را براى همیشه به زباله دان تاریخ دفن کند...

    ...من از این همبستگى بى مانند که همه به نداى آسمانى و اعتصموا بحبل الله جمیعا و لا تفرقوا لبیک گفتند و به اتفاق آرا به جمهورى اسلامى راءى مثبت دادند و رشد سیاسى و اجتماعى خود را به شرق و غرب ثابت کردند، تقدیر مى کنم



  • کلمات کلیدی : سیاست

  • نوشته شده توسط :سادات علوی::نظرات دیگران [ نظر]

    میلاد پر نور پیامبر اکرم و امام جعفر صادق بنیانگذار فقه جعفری مبارک باد

    درسی از سیره پیامبر:

    عقد اخوت:

    از جمله سیره عملی پیامبر (ص) ایجاد اخوت و برادری بین مسلمانان و یا شیوه اجتماعی اخلاقی پیامبر اعظم (ص)این بود که در هنگام ضرورت با اجرای عقد اخوت بین مهاجرین و انصار باعث الفت، محبت و وحدت و هماهنگی بیشتر بین آنان می شد.

    مشورت:

    مشورت با یاران واصحاب یکی دیگر از خصوصیات پیامبر (ص) بود. ایشان به ویژه در مسائل اجرایی چون حکومت داری و جنگ به مشورت و تعامل با اصحاب خود می پرداخت. مثلاً پیامبر در سه مرحله از جنگ بدر با اصحاب مشورت کرد و بعد دست به اقدام عملی زد. این روش تعامل پیامبر (ص) و به تعبیر دیگر نقد پذیری ایشان امروز از جمله نیازهای اساسی کارگزاران دولت و نظام است و می توانیم از آن به بهترین شکل بهره مند شویم.

    عفو و گذشت:

    نکته دیگر از سیره اخلاق سیاسی اجتماعی پیامبر اعظم عفو و گذشت بود که حتی بعد از جنگ احد به دلیل جسارت به جنازه حمزه در مقام انتقام از زن ابوسفیان برنیامد و با عفو و گذشت خود بسیاری از کفار را به دین اسلام متمایل کرد.

    حال که سخن از عفو و گذشت به میان آمد به خاطر اهمیت مسئله در پایان این بحث به یک حدیث زیبا در مورد گذشت از پیامبر اکرم (ص) اشاره می کنم که انشاءالله خیر باشد.

    در حدیث آمده است از:

    پیامبر خدا (ص) پرسیدند بهترین بندگان چه کسانی هستند پیامبر خدا (ص) فرمودند:

    1- الذین اذا احسنوا استیشروا: کسانی هستند در حق کسی نیکی کردند شاد می شوند.

    2- و اذا اساووا استغفروا: هر گاه بدی کنند پشیمان می شوند.

    3-  و اذا ابتلو صبروا: هر گاه به بلایی مبتلا شوند صبر می کنند.

    4- و اذا اعملو شکروا: هر گاه به آنها چیزی بخشیده شود تشکر می کنند.

    5- و اذا اغضبوا غفروا: هنگامی که خشمناک شوند عفو و اغماض را پیشه خود می سازند.

     

    و شمه ای از امام هدی امام جعفر صادق:

    نام : جعفر
    لقبها : صادق- مصدق - محقق - کاشف الحقایق - فاضل - طاهر - قائم - منجی - صابر
    کنیه : ابوعبدالله - ابواسماعیل - ابوموسی
    نام پدر : حضرت امام محمد باقر ( ع)
    نام مادر : فاطمه ( ام فروه )
    زمان تولد : هفدهم ربیع الاول سال 83 هجری (در روز جمعه یا دوشنبه ( بنا بر اختلاف ) در هنگام طلوع فجر مصادف با میلاد حضرت رسول)

    محل تولد : مدینه منوره
    عمر شریفش : 65 سال
    مدت امامت : 34 سال
    قاتل : منصور دوانیقی بوسیله زهر
    محل دفن : قبرستان بقیع

     

    ایشان ششمین امام شیعیان، لقب مشهورش «صادق‏» است. لقبهاى دیگرى نیز دارد، از آن جمله صابر، طاهر، و فاضل. اما چون فقیهان و محدثان معاصر او که شیعه  وى هم نبوده ‏اند، آن حضرت را به درستى حدیث و راستگویى در نقل روایت‏ بدین لقب ستوده‏ اند،

    پیامبر اکرم ( ص ) در خصوص انتخاب نام و لقب امام ششم فرموده است: وقتی که فرزندم جعفر متولد شد نام اورا صادق بگذارید زیرا فرزند پنجمش جعفراست وادعای

     امامت می کند و او در نظر خداوند جعفر کذاب است .

    دوران امامت آن امام 34 سال بوده که با اواخر حکومت امویان واوایل حکومت عباسیان مصادف می باشد . آن حضرت با پنج تن از خلفای بنی امیه - هشام بن عبدالملی ، ولید بن یزید بن عبدالملی ، یزید بن ولید بن عبدالملی ، ابراهیم بن ولید و مروان بن محمد ملقب به حمار و دو تن از خلفای بنی عباس ابوالعباس ( عبدالله بن محمد ) معروف به سفاح و ابوجعفر معروف به منصور دوانیقی معاصر بود


    زندگانی امام جعفر صادق ( ع) رامی توان به سه دسته کلی تقسیم نمود :
    1
    - زندگانی امام در دوره امام سجاد و امام باقر ( ع)  که در این دوره امام صادق ( ع) از علم و تقوی و کمال و فضیلت آنان در حد کافی بهره مند شد .
    2- دراین دوره امام از فرصت مناسبی که بوجود آمده ، استفاده نمود و مکتب جعفری را به تکامل رساند . در این مدت ، 4000 دانشمند تحویل جامعه داد و علوم و فنون بسیاری را به جامعه اسلامی ارزانی داشت .
    3 - هشت سال آخرامام( ع ) قسمت سوم زندگی امام را تشکیل می دهد . دراین دوره ، امام بسیار تحت فشار و اختناق حکومت منصور عباسی قرار داشت . در این دوره امام دائما تحت نظر بود و مکتب جعفری عملا تعطیل گردید .

    فرزندان امام :

    چنان که مشهور است فرزندان آن حضرت ده تن بوده‏اند، هفت پسر به نامهاى اسماعیل، عبد الله، موسى، اسحاق، محمد، عباس و على و سه دختر به نامهاى ام فروه، اسماء و فاطمه.



  • کلمات کلیدی : سیاست

  • نوشته شده توسط :سادات علوی::نظرات دیگران [ نظر]

      وزیر کشور تشریح کرد:
    رکوردهای سال 86، انتقال پایتخت، ازدواج موقت و مسکن

    ?? ، سال رکوردشکنى دولت بود

     

    اگر مى خواهیم تئورى بدهیم که تهران خوب بماند، یک راه آن هم این است که به این کلانشهر هیچ امکاناتى ندهیم و به عوض آن، جاى جاى کشور را بسازیم و جاذبه در تهران ایجاد نکنیم، اما آیا ساکنان تهران چنین اجازه اى به ما مى دهند؟!

     

    آیا شما خبرنگاران چنین اجازه اى مى دهید؟! شما خبرنگاران بیچاره کردید تهران را!؟ به خاطر آن که شما ساکن تهران هستید و دغدغه شما تهران است. خبرنگاران دغدغه شهرستان و روستاها را ندارند. خبرنگاران باید همراه ما به روستاها و شهرستان ها سفر کنند، نه این که فقط مسائل و مشکلات تهران را مطرح کنند. انتقادات بسیارى درباره مترو تهران و ساخت آن مطرح مى شود، درحالى که برخى کوچه هاى شهرستان ها و روستاها آسفالت ندارد.

     

    در بودجه سهم تهران و سهم شهرستان ها مشخص است. در تهران چون مشکلات زیاد است، ضریب ?‎/? مى دهیم، به همه کشور ضریب یک. این عدالت نیست. شما اجازه نمى دهید این اتفاق بیفتد.

     

    شوراى شهر تهران نیز اجازه نمى دهد. مدیریت شهرى تهران اجازه نمى دهد. شهردارى تهران فکر مى کند که همه بودجه کشور باید در تهران خرج شود. این طورى نمى شود کشور را اداره کرد. بسیارى از نمایندگان ما وقتى در تهران ساکن مى شوند، دغدغه تهران براى آنها بیشتر از شهرستان متبوعشان است.

     

    شما همه را متهم مى کنید!

     

    من هم به نمایندگان و هم به خبرنگاران به این خاطر که مطالباتشان را از ما به عدالت درخواست نمى کنند، انتقاد جدى دارم. من بشدت به توسعه شهرى به ویژه در تهران اعتقاد دارم و بر این باورم که تهران نیاز به کمک دارد و باید به مترو و شبکه هاى حمل و نقل آن کمک کرد، اما باید این مسائل به طور متوازن باشد، اگر به طور متوازن به این مسئله فکر نکنیم به تهران ظلم کرده ایم و تهران ? میلیونى در یک چشم بهم زدن ?? میلیونى مى شود.

     

    نباید تصور کرد که اگر پارک ها، شبکه هاى حمل و نقل و بزرگراه ها را در تهران خوب توسعه دهیم، کمک به آن کرده ایم، بنابراین اگر بتوانیم جاى خوب و مناسبى براى پایتخت شدن پیدا کنیم و اجازه ندهیم آنجا مثل تهران شود، یعنى آنجا تبدیل به قطب اقتصادى کشور نشود و هرکس که به دنبال پول است به این منطقه سفر نکند، آنجا را پایتخت قرار مى دهیم.

     

    نباید به خاطر این که عده اى مى خواهند در بهترین دانشگاه ها باشند، به تهران سفر کنند، بلکه باید در مناطق مختلف کشور دانشگاه هاى مطلوب داشته باشیم. بهترین بیمارستان هاى ما باید در کل کشور توزیع شود. این منطق را دولت نهم بشدت ترویج مى کند و کارهاى بسیارى انجام داده  است. البته اگر پایتخت از تهران منتقل شد نباید تصویر حذف تهران از منطقه در ذهن مردم نقش ببندد. تهران به عنوان بزرگترین، پیشرفته ترین و ثروتمندترین شهر تا چشم اندازى که ما پیش بینى مى کنیم، باقى خواهد ماند. یعنى مسئله انتقال پایتخت دغدغه اى براى ساکنان تهران نخواهد بود. شهرى هم که به عنوان پایتخت انتخاب مى شود، مثل اصفهان، شیراز و مشهد هم نخواهد شد، بلکه یک مرکز سیاسى خواهد بود با مراکز دیپلماتیک که مراکز ادارى و کوچک خدماتى نیز خواهد داشت، تا هرکس با پایتخت کار دارد براحتى به آن دسترسى داشته باشد و مشکلات خود را حل کند. ما اکنون این تئورى را دنبال مى کنیم و این تئورى قابل دفاع است.

     

    آیا گزینه هایى وجود دارد؟

     

    هنوز جایى مورد نظر نیست.

     

    آمارهای ما مثبت است

     

    درباره همین آمارها توضیح بیشترى مى دهید؟

     

    بله. ببینید من امسال را سال رکورد ها مى دانم و معتقدم سال ?? در تاریخ انقلاب، سال رکوردهاست و در آستانه ورود به سال سى ام انقلاب امیدواریم که این رکوردها را تثبیت کنیم. براى اثبات این موضوع یکسرى آمار به شما مى دهم. از موضوع وزارت کشور، یک نوع از این آمارها مربوط به مقوله امنیت است. خوشبختانه توانستیم سال ?? از افزایش ناهنجارى ها و رخدادهاى ضد امنیتى که از سنوات قبل بویژه از سال ?? به بعد سیر پیوسته صعودى داشت، جلوگیرى کنیم. در دولت جدید توانستیم این سیر صعودى را کم کنیم.

     

    به طورى که نرخ رشد این ناهنجارى ها در پایان سال ?? همانند سال هاى ?? و ?? نیست، یعنى اگر سالانه هشت درصد نرخ رشد ناهنجارى هاى امنیتى داشتیم، این نرخ رشد در انتهاى سال ?? به چهار درصد کاهش پیدا کرد. دولت در سال ?? این نرخ رشد را متوقف و در مرحله بعد معکوس کرد. ما در سال ،?? میزان رشد رخدادهاى ضد امنیتى را ?? درصد کاهش دادیم و در سال ?? نیز در برخى شاخص ها شش درصد و در برخى دیگر ?? درصد نسبت به سال ?? کاهش جرائم داشتیم. در سال ?? از نظر آمار رخدادهاى ضد امنیتى مشابه سال ?? هستیم، با دو تفاوت، اول این که در سال ?? جمعیت ما ?? میلیون نفر بود و در سال ?? بیش از ?? میلیون نفر و دیگر این که در این ?? سال، نسل جوان رشد چشمگیرى داشته است و بالطبع امکان وقوع بزه، ناهنجارى ها و رخدادهاى ضدامنیتى در این سنین بیشتر اتفاق مى افتد، یعنى ما طبعاً باید در این سال ها با یک جهش رخدادهاى ضدامنیتى روبه رو مى شدیم که در سنوات قبل تا حدودى روبه رو بودیم ولى توانستیم به نحوى از وقوع این اتفاق جلوگیرى کنیم.

     

    یکى دیگر از این رکوردها که براى جامعه ملموس تر است، موضوع تصادفات و حوادث جاده اى است. این موضوع قبلاً اطلاع رسانى شده اما اقدام فوق العاده اى که در این باره صورت گرفته باید اینجا هم گفته شود. ببینید، عددهاى مربوط به کاهش تصادفات و حوادث جاده اى در دنیا معمولاً کمتر از یک درصد است، چون شاخص هاى مخصوص به خودش را دارد، مانند میزان تردد در جاده، حرکت خودرو و تصادف و غیره. جاده سازى هم کار ساده اى نیست که بشود در یک سال چند اتوبان ساخت و یا این که تعداد مأموران پلیس را یکباره دوبرابر کرد. تغییر سریع این شاخص ها امکانپذیر نیست ولى در ایران کاهش تصادفات و حوادث جاده اى با آمارهاى خیره کننده انجام شده است.

     

    رشد آمار کشته هاى کشور در سال ?? نسبت به ?? در تصادفات جاده اى ?? درصد بود. در سال ?? نسبت به ?? و فقط در شش ماهه دوم که دولت نهم بر سر کار آمد، این میزان رشد به شش درصد کاهش پیدا کرد. در سال گذشته یعنى ?? نسبت به ،?? این رقم را به منفى یک رساندیم. یعنى کشته هاى تصادفات جاده اى براى اولین بار در سال ?? رشد معکوس گرفت. جالب است بدانید که این آمار امسال یعنى در سال ?? به ??- رسید.

     

    درواقع آمار کشته هاى تصادفات جاده اى در سال ?? مشابه آمار کشته هاى تصادفات جاده اى در سال ?? شده است. توجه کنید که در سال ?? در کشور ?‎/? میلیون خودرو داشتیم که با محاسبه افزایش سالانه یک میلیون خودرو، در سال ?? دو برابر این میزان خودرو داریم و این یعنى افزایش تردد و بالطبع افزایش تصادفات و حادثه ها؛ ولى آمار سال ?? ما مشابه سال ?? شده است. این رکورد با درنظرگرفتن شاخصه هایى که تمامى دنیا محاسبه مى کنند، یک رکورد جهانى است.

     

    در این آمار همچنین در سال ?? نسبت به سال قبل از آن زخمى هاى حوادث جاده اى، ?? هزار نفر و تعداد حوادث ?? هزار مورد کمتر شده است و سه هزار و ??? نفر کمتر کشته دادیم. سال گذشته نزدیک به ?? هزار کشته در تصادفات جاده اى داشتیم ولى امسال این آمار به ?? هزار نفر کاهش یافته است. این موضوع را درنظر بگیرید که کاهش نزدیک به چهار هزار کشته جاده اى چقدر آثار مثبتى در سطح اجتماع دارد. از به زندان افتادن افراد تا مشکلات دیه و بى سرپرستى خانواده ها و فرزندان یتیم. کاهش این آمار تبعات بسیار مثبت و ارزشمندى به همراه داشته است.

     

    ببینید! کاهش ?? هزار تصادف در سال چقدر مى تواند میزان خسارت و هزینه هاى کشور را کاهش دهد. با یک حساب سرانگشتى ساده در هر سال هفت هزار میلیارد تومان فقط از بابت تصادفات جاده اى متحمل هزینه مى شویم. البته این آمار جداى از آمار تلفات انسانى است. کاهش این آمار سرمایه عظیمى را چه از لحاظ روانى، چه از لحاظ اجتماعى و چه از لحاظ اقتصادى براى جامعه دارد. این آمارها واقعاً یک رکورد است.

     

    رکورد دیگر ما در حوزه انتخابات است. در سال ?? با یک حرکت بزرگ سیستم جدید انتخابات رایانه اى را وارد عرصه کردیم. درست است که انتخابات موازى (رایانه اى و کاغذى) برگزار مى شود، ولى براى وزارت کشور یک عملیات کامل و تمام است، یعنى مانند شرایطى که انتخابات را کاملاً رایانه اى برگزار کنیم، عمل مى کنیم.

     

    اگر من این موضوع را تعبیر به یک انقلاب ادارى بکنم، ملت عزیز باور کنند که همین طور است. ما نمى توانیم مانند گذشته به شیوه سنتى خدمات بدهیم. باید حتماً روش ها را عوض کنیم. در کشورى که ?? میلیون کاربر رایانه دارد و در کشورى که ?? میلیون کاربر تلفن همراه و خطوط ارتباطى وسیع دارد، مگر ما مى توانیم به روش سنتى خدمات ارائه کنیم. نزدیک به ?? سال است که از دولت الکترونیک حرف مى زنیم، اما زیرساخت هایش حداقل بود. امسال دست کم به اندازه ?? سال گسترش شبکه با تجهیزات داشتیم. بیش از ?? میلیارد تومان براى توسعه شبکه مخابرات و رایانه خرج کردیم. این شبکه مختص به وزارت کشور نیست، شبکه دولت است که آن را حتى تا عمق روستاها گسترش دادیم. الآن از ??? بخش کشور، حدود ??? بخش به خط ارتباط مستقیم شبکه دولت ارتباط برقرار کرده است.

     

    این اقدام موجب تسهیل ارائه خدمات به مردم مى شود. تمامى استان ها و فرماندارى ها الآن زیر پوشش این شبکه هستند. ما زیرساخت ها را براى ارائه این خدمات به دهیارى ها در سال آینده هم فراهم کردیم. این تجهیزات کل خدمات ادارى کشور را آسان مى کند.

     

    رکورد دیگرى که به دست آمده، کارت ملى است. در دولت قبل در چهار سال، ?? میلیون کارت ملى ارائه شده است، در حالى که در ?? ماه گذشته حدود ?? میلیون کارت ملى توزیع کردیم. یعنى در مجموع ?? میلیون کارت ملى صادر شده که از این تعداد نزدیک به ?? میلیون کارت ملى در سال ?? صادر و توزیع شده است که یک رکورد است.

     

    اجازه بدهید آمار دیگرى را هم بگویم. بالاترین نرخ رشد جمعیت جوان ما از دو سال پیش شروع شده و تا چهار سال آینده ادامه خواهد داشت، یعنى بیشترین جمعیت جوان کشور را که به سن ازدواج ، به سن شغل و یا به سن مسکن رسیده اند در این شش سال داریم. در این شرایط با یک تقاضاى فوق العاده وسیع روبه رو هستیم که باید این ها را تأمین کنیم.

     

    در برنامه سوم توسعه در مدت پنج سال، دو میلیون و ??? هزار مسکن تولید شده است، یعنى حدوداً هر سال ??? هزار مسکن، اما در سه سال برنامه چهارم، ? میلیون و ??? هزار مسکن تولید کردیم، یعنى سالانه نزدیک به ??? هزار مسکن. این در حالى است که امسال تاکنون یک میلیون و ?? هزار مسکن ساخته شده، یعنى در همین زمان هم باز رکورد داشته ایم.

     

    پس ببینید در تولید مسکن هم به یک رکورد خوبى رسیدیم. به همین میزان در تولید اشتغال هم موفق بوده ایم. تا سه سال پیش که شروع سنوات جویندگان کار بود، بیکارى در کشور ?? درصد بود. در همین سال یک میلیون متقاضى هم به بازار کار اضافه شد. در برنامه چهارم سالانه براى ??? هزار نفر طراحى تولید اشتغال شده است. با در پیش گرفتن این برنامه عملاً امسال باید نزدیک به ?? درصد بیکار مى داشتیم، اما اجازه ندادیم به این عدد برسیم، ضمن این که بعضى ها ما را متهم مى کنند که طبق برنامه عمل نمى کنیم. ما اصلاً طراحى برنامه را در جهاتى ناقص مى دانیم و با عدد و رقم هم این موضوع را ثابت مى کنیم. طراحى هاى برنامه نه در مسکن و نه در اشتغال، دقیق محاسبه نشده است.

     

    ما در سه سال گذشته به طور میانگین هر سال بالاى یک میلیون تولید شغل داشته ایم. از ابتداى شروع به کار دولت نهم تا اواسط بهمن ماه امسال سه میلیون و ??? هزار شغل ایجاد کردیم که به همین خاطر نرخ بیکارى از ??‎/? به ?‎/? رسید. این آمار کاملاً دقیق است یعنى اگر در برخى از آمارهاى دیگر به خاطر ضعف نظام هاى آمارگیرى تردید داریم، به این آمار اتکاى زیادى داریم، چون کد ملى هر کسى که کار برایش تولید شده ثبت شد؛ از هر کسى که کار تولید کرده گواهى بیمه خواستیم، چون این فرد باید به حساب بیمه وجه واریز کند. چه بیمه خویش فرما و چه بیمه دیگر. فرقى نمى کند هر کسى که مى خواهد بیمه بشود، باید این وجه را واریز کند. کسى که شغل ندارد، مطمئناً پولى واریز نمى کند. با ثبت کارت ملى کنترل کردیم؛ با بیمه کنترل کردیم و با بازرسى هاى دیگر هم کنترل کردیم تا به این آمار رسیدیم.

     

    در سال ?? هم تاکنون بیش از یک میلیون و ??? هزار شغل ایجاد شده که این هم در این باره یک رکورد است. به نظرم بخش هاى دیگر را هم باید بررسى کنیم.

     

    امسال تا اواخر بهمن صادرات غیر نفتى ما به عدد ?? میلیارد دلار رسید و برآورد مى کنیم تا پایان اسفند ماه این رقم از ?? میلیارد دلار بگذرد که واقعاً فوق العاده است. دقت کنید که در برنامه چهارم توسعه پیش بینى شده بود که امسال ??‎/? میلیارد دلار صادرات غیر نفتى داشته باشیم ولى خوشبختانه ما تقریباً به دو برابر این عدد رسیدیم. حالا بعضى مى گویند که افزایش قیمت نفت موجب این رقم شده است. اگر همین افزایش قیمت را هم حساب کنیم، باز هم در صادرات غیر نفتى جهش داریم.

     

    واقعاً عجیب است که بعضى ها مى گویند دولت صادرات غیر نفتى ندارد. مى گویند ما پتروشیمى را تولید کردیم. در حالى که همین پتروشیمى را دولت نهم تکمیل کرد، به بار دهى و صادرات رساند، پتروشیمى هاى دیگرى هم تولید کرد و به صادرات رساند. خب این نشانه کارآمدى نیست؟ پس کارآمدى یعنى چه؟ این که ?? میلیارد دلار صادرات غیر نفتى برنامه را به ?? میلیارد دلار مى رساند، کارآمدى نیست؟ من نمى دانم بعضى ها که عدد مى دهند و مى گویند طبق برنامه عمل نشده، این عدد ها را از کجا آورده اند. آنها بیایند مبناى محاسباتى خودشان را به ما بگویند. براساس چه شاخص هایى حرف مى زنند که مى گویند طبق برنامه عمل نشده است.

     

    در کشاورزى هم با این که همچنان رشد خود را حفظ کردیم، توانستیم به صادرات گندم هم برسیم. به افزایش تولید بسیارى از محصولات کشاورزى رسیدیم که این موضوع موجب شده ایران جزو ?? کشور تولید کننده محصولات کشاورزى سردرختى باشد. همچنین توانستیم در جمع کشورهاى تولید کننده غلات دنیا باشیم. اینها جزو شاخص هاى رشد تولیدات کشاورزى است که امسال توانستیم در اوج این رشد باشیم.

     

    در رشد صنعتى هم به عدد ??‎/? رسیدیم. رشد کلى کشور هم با محاسبه نفت به ?‎/? رسیده که این جزو بهترین نرخ رشد هاى کشوراست. البته نرخ رشد بدون نفت هم محاسبه شده است که رئیس بانک مرکزى اعلام مى کند.یک اتفاق مهم دیگرى که ان شاءالله اعلام خواهد شد، کاهش رشد فاصله دهک هاى طبقاتى است که این اتفاق مبارک براى اولین بار در تاریخ کشور افتاده است. این اتفاق از نظر محاسبات اقتصادى معانى ارزشمندى دارد که حتماً باید تحلیل شود و تداوم پیدا کند. این موضوع هم در محاسبات مى تواند یک رکورد باشد.

     

    من به چند عدد و رقم دیگر هم اشاره مى کنم. مثلاً در تولید علم امسال نسبت به سال هاى گذشته رکورد داشته ایم؛ در حوزه هاى مختلفى مثل ثبت اختراعات و اکتشافات. اختراعات جوان ها و دانشمندان ما امسال در تاریخ کشور بى سابقه بوده است.

     

    در پزشکى، داروسازى، محصولات صنعتى و غیره به عدد هاى شاخصى رسیده ایم، اما یک شاخص برجسته دیگر در حوزه تولید علم، تولید مقالات علمى در سال ?? است که در مجلات معتبر ISI مطرح مى شود. ما سال ?? حدود سه هزار و ??? مقاله علمى تولید کرده ایم، اما در سال ?? بالاى ? هزار و ??? مقاله علمى تولید کرده ایم.

     

    در سال ?? ترکیه با تولید ?? هزار مقاله علمى اولین کشور منطقه از این حیث بوده و در سال ?? این تعداد را به ?? هزار مقاله رسانده است، یعنى ?? درصد رشد داشته، اما کشور ما در این مدت از سه هزار و ??? مقاله به تولید ? هزار و ??? مقاله رسیده است، یعنى رشد تولید مقالات علمى ما در این سه سال رقمى بیشتر از ??? درصد است. این رشد تولید علمى، اولین رشد تولید علم در جهان است.

     

    البته ترکیه در ارائه رشد تولید علم کشورش، مقالات داخلى را هم اعمال مى کند.

     

    بله، درست است، اما رشد علمى که ما براى کشورمان محاسبه مى کنیم براساس آمار ISI است و مقالات داخلى را اعمال نمى کنیم. با این حال این رکورد قابل توجه و ارزنده است.

     

    در بعد فرهنگى هم رشد چشمگیرى بویژه در تولید فیلم داشتیم، ضمن این که نسبت به گذشته کسب جوایز بین المللى فیلم هاى تولیدى هم افزایش داشته است.

     

    شاید بهتر است درباره قیمت مسکن هم صحبت کنیم. این هم براى خودش یک رکورد بود و مردم در این باره بسیار حساس اند.

     

    در مسکن، صرفاً گرانى طبیعى اثرگذار نبود بلکه گرانى غیر طبیعى هم داشتیم. برخى از منابع در حوزه مسکن توزیع شد و این به التهاب بازار مسکن و افزایش قیمت آن دامن زد. بحث عمومى تورم یک مشکل جدى در جامعه و یک دغدغه بسیار جدى در دولت است. متخصصین و وزراى اقتصادى در دولت به طور جدى در حال بررسى این معضل هستند و پیگیرى مى کنند و امیدواریم تا حدى کنترل شود، اما آنچه اطلاعات من در این باره یارى مى کند این است که ما سه نوع عوامل تأثیر گذار در افزایش قیمت مسکن داشتیم. یک نوع عوامل اجتناب ناپذیر است که در اختیار دولت نیست، یک نوع عوامل اجتناب ناپذیر است که در اختیار ماست و یک نوع هم عوامل اجتناب پذیر است. این عوامل را باید از هم تفکیک کنیم. این عوامل در ایجاد تورم نقش دارند. عوامل اجتناب ناپذیرى که در اختیار دولت نیست، موضوع تورم جهانى است. اغلب کشورها الآن با تورم مواجه شده اند.

     

    چین به بیشترین نرخ تورم در طول تاریخش رسیده است.

     

    بله. در برخى از کشورهاى حاشیه خلیج فارس هم که بعضاً برخى از نرخ ها تا ?? سال ثابت مانده بود، الآن تورم بى سابقه اى دارند. همان طور که اعلام شد، در دنیا محصولات غذایى ?? درصد گران شده است. مصالح ساختمانى، فولاد، مشتقات فلزات و مشتقات نفتى و پتروشیمى به طرز بى سابقه اى در دنیا با افزایش قیمت مواجه شده اند. ببینید هر اونس طلا به هزار دلار نزدیک شده است. این واقعاً تحولات و تورم بزرگى در دنیاست و طبعاً تأثیر زیادى بر اقتصاد ما هم خواهد داشت، چون ما بعضى از محصولات را وارد مى کنیم و ورود این تورم به کشورمان اجتناب ناپذیر است.

     

    بخشى از تورم هم محصول عوامل اجتناب ناپذیر داخلى است که در اختیار ماست ولى اینجا بحث تصمیم مدیریتى مطرح مى شود. آیا انتخاب بکنیم یا نکنیم. به عنوان مثال، ایجاد مسکن، درآمد و ایجاد فعالیت عمرانى براى کشور بسیار مهم است. مطمئناً وقتى براى ایجاد اشتغال پول توزیع مى شود، وقتى براى تولید مسکن هزینه مى شود و پول در جامعه توزیع مى شود، وقتى براى فعالیت هاى عمرانى بودجه هزینه و توزیع مى شود، این گردش پول ها تورم زاست. قدرت خرید جامعه را بالا مى برد و وقتى قدرت خرید افزایش پیدا کرد، مطمئناً قیمت کالاها هم افزایش پیدا مى کند.

     

    این عوامل، اجتناب ناپذیر ولى در اختیار دولت است. دولت مى تواند این را انتخاب کند و یا این که انتخاب نکند. دقت کنید، اگر ما مى خواهیم تولید مسکن داشته باشیم، اگر مى خواهیم تولید اشتغال داشته باشیم و اگر مى خواهیم توسعه عمرانى داشته باشیم، باید تورم را بپذیریم. طبیعى است که براى تحقق این اهداف باید تورم را تا حدودى بپذیریم. این یک اصل اقتصادى است که «ایجاد شغل از ایجاد تورم اولى است» چرا که به نفع جامعه است.

     

    یک بخش از تورم هم اجتناب پذیر است و مربوط به سبک هاى مدیریتى مى شود. اگر تصمیمات مدیریتى خوب اتخاذ شود، تورم کاهش مى یابد و اگر برخى خوب اتخاذ نشود، تورم ایجاد مى کند. مثل موضوع بانک ها که آقاى رئیس جمهور به آن اشاره کردند. کنترل نشدن بانک ها به تورم دامن زد. این را الآن داریم کنترل مى کنیم و اقدامات بانک مرکزى سبب شد که تورم ما تا حدودى مهار شود.

     

    تداوم این مسیر بستگى به تدابیر و تصمیمات مدیریتى دارد.

     

    تورم یک مشکل جدى براى مردم است که باید به طور اساسى مدیریت شود، اما واقعیت آن، این است که به خاطر عوامل جهانى، به خاطر شدت عملیاتى که در کشور انجام مى شود، به خاطر پرداخت هایى که به کارمندان داریم، به خاطر افزایش حقوق ها و غیره، تلقى ما این است که اگر در وضعیت دیگرى بود، تورم دو برابر بیشتر از نرخ کنونى بود. تورمى که ما تحویل گرفتیم، ?? درصد بود. این تورم را در سال اول به ?? درصد کاهش دادیم، اما به خاطر حجم فعالیت ها و تورم جهانى، الآن به ?? درصد رسیده است.

     

    تورم کنونى نسبت به تورم گذشته وحشتناک نیست. در کشور، تورم ?? درصدى هم داشته ایم. این تورم بدون حضور حجم فعالیت ها و عوامل دخیل در تورم بوده است. عملاً الآن با یک تورم ?? درصدى مواجهیم که از نظر ما با تدابیرى که اندیشیده مى شود، کاهش خواهد یافت.

     

    بخش عظیمى از فعالیت ها، عمرانى است. این فعالیت ها چه میزان رشد داشته است؟

     

    من یک آمار کلى مى دهم و یک آمار جزئى و منطقه اى. آمار کلى ما این است که فعالیت هاى عمرانى در سال ?? حدود پنج هزار و ??? میلیارد تومان بوده و امسال فعالیت عمرانى ما به ?? هزار میلیارد تومان بالغ شده است و سال آینده این فعالیت ها را تا ?? هزار میلیارد تومان طراحى کردیم. حالا اگر بتوانیم ?? درصد این فعالیت ها را عملى کنیم، رقمى حدود ?? هزار میلیارد تومان در سال آینده باید هزینه کنیم.

     

    این یک جهش فوق العاده است، یعنى این که در سال ?? سه برابر سال ?? عملیات کلان عمرانى انجام دادیم.اما پروژه هاى خرد و استانى؛ از سال ?? تا الآن که کل برنامه سوم و سه سال برنامه چهارم را شامل مى شود، در کل کشور ??? هزار و ??? پروژه  اجرا شده است. اعتبار در نظر گرفته شده براى این پروژه ها هم بیش از ?? هزار میلیارد تومان بوده است. از این تعداد ?? هزار و ??? پروژه در دولت نهم شروع شده است. یعنى ?? درصد کل پروژه هاى عمرانى در سه سال اخیر در دولت نهم بوده است. در پنج سال پایانى دولت گذشته کل پروژه هایى که آغاز شده، چیزى معادل ?? هزار و ??? پروژه است که ?? درصد کل این پروژه ها مى شود.

     

    از این تعداد فقط ?? هزار و ??? پروژه در پایان آن دولت خاتمه یافته است و بقیه این پروژه ها که ?? هزار و ??? پروژه مى شود، در دولت نهم تکمیل شده و ? هزار و ??? پروژه را هم در حال تکمیل داریم. ببینید این که مى گویم جهش در فعالیت عمرانى، این به شهادت ارقام و اعتبار است.از ?? هزار و ??? پروژه اى که در دولت جدید آغاز کردیم، ?? هزار و ?? پروژه را به بهره بردارى رسانده ایم، یعنى در این مدت ?? درصد این پروژه ها تمام شده است.

     

    یکى از خسارت هاى بزرگ در کشور، طول انجام پروژه است. ما عمر پروژه هاى ملى را هم از ? سال به هفت سال کاهش دادیم و سرعت پروژه هاى کوچک و منطقه اى را هم افزایش دادیم و البته با حجم جهشى. این واقعاً یک رکورد بى سابقه است. واقعاً یک انقلاب در فعالیت هاى عمرانى است. باید گفت با این آمار و ارقام، سال ?? سال رکوردها بود.

     لینک گزارش:http://www.rajanews.com/News/?25855



  • کلمات کلیدی : سیاست

  • نوشته شده توسط :سادات علوی::نظرات دیگران [ نظر]
    <   <<   6   7   8   9   10   >>   >
    کلیه ی حقوق این وبلاگ متعلق به نویسندگان آن می باشد
    گروه فناوری اطلاعات آن لاین تکنولوژی